18 شایستگی کلیدی رهبری برای موفقیت در سال 2024

ایجاد یک نیمکت رهبری متنوع ضروری است. در واقع، شرکت هایی که به طور فعال برنامه های آموزشی و راهنمایی را برای توسعه شایستگی های رهبری اجرا می کنند، 3.4 برابر بیشتر احتمال دارد که به عنوان بهترین مکان برای کار رتبه بندی شوند. با این حال، تنها 40 درصد از سازمان ها کیفیت رهبر خود را خوب یا عالی ارزیابی می کنند. به همین دلیل است که ارتقای مهارت رهبران و مدیران یکی از روندهای کلیدی منابع انسانی است.

در این مقاله، مهم‌ترین شایستگی‌های رهبری را که باید بر آنها تمرکز کنیم و چگونگی توسعه آنها در سازمان خود را بررسی خواهیم کرد.

مطالب
شایستگی های رهبری چیست؟
اهمیت شایستگی های رهبری
انواع شایستگی های رهبری
– شایستگی برای رهبری سازمان
– شایستگی برای رهبری دیگران
– شایستگی برای رهبری خود
چگونه شایستگی های رهبری را توسعه دهیم
سوالات متداول

شایستگی های رهبری چیست؟

شایستگی‌های رهبری به مجموعه‌ای از دانش، مهارت‌ها (فنی و نرم) و ویژگی‌هایی اطلاق می‌شود که فرد را به یک رهبر مؤثر تبدیل می‌کند. آنها جزء جدایی ناپذیر مدیریت نیروی کار مدرن و برنامه ریزی جانشین پروری هستند.

یک مجموعه منحصر به فرد از شایستگی های رهبری وجود ندارد که در همه صنایع و شرکت ها کار کند. حتی پست های رهبری متفاوت در یک سازمان ممکن است به شایستگی های متفاوتی نیاز داشته باشد. بنابراین، بسیاری از سازمان‌ها با چارچوب شایستگی رهبری کار می‌کنند، که مجموعه‌ای از شایستگی‌هایی است که آنها به عنوان کلید موفقیت رهبران و سازمان خود شناسایی کرده‌اند.

زمانی که شایستگی های رهبری که در هیئت دارید با چشم انداز سازمان همسو شود، مزیت رقابتی ایجاد می کند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که ارزش یک رهبر فقط با موفقیت فردی آنها تعریف نمی شود، بلکه موفقیت کل تیمی است که او مدیریت می کند.

برای منابع انسانی ضروری است که درک خوبی از شایستگی های رهبری داشته باشند تا بتوانند به طور موثر رهبران فعلی و بالقوه را توسعه دهند و همچنین خود را ارتقا دهند.

«به رهبری مانند ورزش یا موسیقی فکر کنید. شما نمی توانید کسی را به یک کلینیک ورزشی سه روزه بفرستید و سپس انتظار داشته باشید که او برای فصل بازی کند، با این حال ما اغلب رهبران جدید را به کارگاه های یکباره می فرستیم و فکر می کنیم آنها آموزش دیده اند. همانطور که ورزشکاران و نوازندگان نیاز به تمرین منظم دارند، رهبران نیز به تمرین منظم نیاز دارند.

در حالی که چنین برنامه‌های آموزشی می‌تواند پرهزینه باشد، شرکت‌ها می‌توانند برای آموزش رهبران فعلی و آینده، یک برنامه یادگیری داخلی با بودجه کم اجرا کنند. چنین برنامه ای همچنین به تعامل و حفظ کارمندان کمک می کند. مارک هرشبرگ، نویسنده مجموعه ابزار شغلی

اهمیت شایستگی های رهبری

تعریف و توسعه شایستگی های رهبری در مدیران، رهبران کسب و کار و خودتان به عنوان یک متخصص منابع انسانی به دلایل زیادی ضروری است، از جمله:

  • الهام بخش و برانگیزاننده کارمندان – یک رهبر قوی این قدرت را دارد که کل تیم خود را الهام بخشد، انرژی دهد و انگیزه دهد تا برای دستیابی به اهداف مشترک با هم کار کنند، که منجر به همکاری، نوآوری و بهره وری موثرتر می شود.
  • رهبری موثر کلید موفقیت سازمانی است – کارکنان با انگیزه محیط کاری مثبتی را ایجاد می کنند که همه از آن سود می برند و به نوبه خود منجر به عملکرد بهتر می شود. بنابراین، شناسایی کارکنانی که دارای پتانسیل طبیعی برای رهبری و پرورش این امر هستند، حیاتی است. اگر به طور موثر انجام شود، توسعه رهبری منجر به موفقیت پایدار برای سازمان خواهد شد.
  • ایجاد روابط قوی – افرادی که دارای ویژگی ها و شایستگی های رهبری قوی هستند نه تنها می توانند روابط قوی با تیم خود ایجاد کنند، بلکه با سهامداران و مشتریان نیز می توانند روابط قوی ایجاد کنند که برای موفقیت بلندمدت ضروری است.
  • تصمیم گیری آگاهانه – توسعه شایستگی های رهبری به رهبران کمک می کند تا مشکلات و چالش ها را از دیدگاه های مختلف بررسی کنند، نتایج بالقوه را تجزیه و تحلیل کنند، ریسک های حساب شده را بپذیرند و تصمیماتی بگیرند که به پیشبرد سازمان کمک می کند.
  • جهت یابی و ایجاد تغییر – مهارت های رهبری برای شناسایی نیاز به تغییر، اجرای فرآیندهای مدیریت تغییر، مدیریت دوره های عدم اطمینان و اختلال، و حفظ ثبات و تداوم برای سازمان حیاتی است.
Importance of Leadership CompetenciesImportance of Leadership Competencies

انواع شایستگی های رهبری

اگرچه شایستگی‌های رهبری بین نقش‌ها متفاوت است، برخی از شایستگی‌های رهبری اصلی وجود دارند که برای هر رهبر، صرف‌نظر از صنعت و شرکتی که در آن حضور دارند، ضروری هستند. توانایی درک و تشخیص این شایستگی‌های رهبری، منابع انسانی را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه‌تری را اتخاذ کنند. به استخدام، توسعه، و ارتقای رهبران.

انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM) سه دسته شایستگی را متمایز می کند:

  • شایستگی برای رهبری سازمان (مانند مدیریت تعارض، تصمیم گیری، مدیریت تغییر)
  • شایستگی برای رهبری دیگران (به عنوان مثال، هوش هیجانی، مربی خوب بودن، فراگیر بودن)
  • شایستگی برای رهبری خود (به عنوان مثال، خود مدیریتی، شجاعت، چابکی یادگیری)

دسته بندی های دیگر نیز امکان پذیر است. به عنوان مثال، مدل قابلیت رهبری Deloitte دو عنصر متمایز را شناسایی می کند. اولین مورد توانایی های قابل توسعه است که عوامل آموخته شده ای هستند که در طول زمان به دست می آیند و تغییر می کنند و نشان دهنده کارهایی هستند که یک رهبر می تواند انجام دهد . دوم ، پتانسیل رهبری است – این عوامل ذاتی هستند که توسعه آنها دشوار است، در طول زمان پایدار است و منعکس کننده وضعیت یک فرد است .

در این مقاله، سه نوع اصلی شایستگی رهبری ارائه شده توسط SHRM را با جزئیات بیشتر بررسی خواهیم کرد. توجه به این نکته مهم است که فهرست زیر از شایستگی‌های رهبری جامع نیست و بسیاری از شایستگی‌ها می‌توانند در چندین دسته قرار گیرند.

Key Leadership CompetenciesKey Leadership Competencies

شایستگی برای رهبری سازمان

1. هوش اجتماعی (SI)

هوش اجتماعی به آگاهی ما از موقعیت ها و پویایی های اجتماعی مختلف و تعاملات خود با دیگران در آن محیط ها اشاره دارد. به گفته روانشناسی امروز، یکی از بهترین پیش بینی کننده های رهبری موثر است.

در محل کار، یک رهبر با هوش اجتماعی قوی می داند که چه زمانی صحبت کند و گوش دهد، چه بگوید و چه زمانی بگوید، که منجر به ارتباط موثر می شود و به به حداقل رساندن تعارض کمک می کند.

2. حل مسئله

رهبران موثر باید بتوانند از دانش و تجربه خود برای شناسایی و تجزیه و تحلیل مشکلات استفاده کنند. قبل از بیان راه حل بالقوه، یک رهبر شایسته چندین گزینه را آزمایش می کند تا ببیند هر کدام چقدر قابل اجرا هستند و تنها زمانی آن را ارائه می دهند که از نتیجه مطمئن شوند.

3. مدیریت تعارض

تعارض در یک سازمان در هنگام هدایت افراد با شخصیت ها، باورها، فرهنگ ها و خلق و خوی متفاوت اجتناب ناپذیر است. بنابراین، رهبران شایسته قادر به کاهش و مدیریت چنین درگیری هستند که منجر به تیم های قوی تر و عملکرد بهتر می شود. هنر در یافتن راهی برای ترکیب دیدگاه‌های مخالف هر دو نفر به جای انتخاب یا درخواست از هر دوی آنها برای سازش است.

این یکی از نمونه‌های شایستگی رهبری است که در رهبری سازمان و همچنین رهبری سایرین همخوانی دارد.

4. تصمیم گیری

تصمیم گیری یکی از شایستگی های کلیدی رهبری است زیرا در هسته مسئولیت های یک رهبر قرار دارد. یک رهبر خوب می داند چه زمانی باید به تنهایی تصمیم بگیرد، چه زمانی باید با اعضای تیم یا همتایان خود مشورت کند و نظر آنها را در مورد یک موضوع خاص جلب کند، و شاید مهمتر از همه، چه زمانی یک قدم به عقب بردارد و به دیگران اجازه دهد تصمیم بگیرند.

5. تنظیم و به اشتراک گذاری یک چشم انداز قانع کننده

رهبران قوی یک چشم‌انداز مشترک قانع‌کننده با دیگر رهبران و تیمشان ایجاد می‌کنند، می‌توانند اطرافیان خود را الهام‌بخش و تحت تأثیر قرار دهند تا این دیدگاه را به عمل تبدیل کنند و تغییرات مثبت سازمانی ایجاد کنند.

جایی که سازمان شما در آینده در حال حرکت است، یکی از دلایل کلیدی برای اینکه کسی بخواهد (و به کار خود ادامه دهد) در آنجا خواهد بود. همچنین به همین دلیل است که مشتریان و شرکای تجاری جذب شرکت شما می شوند. بنابراین، رهبران باید بتوانند چشم اندازی را تنظیم کنند و به اشتراک بگذارند که همه را در پشت آن جمع کند.

” width=”1200″ height=”675″ src=”https://www.youtube.com/embed/ojNblZxYxbk?feature=oembed&enablejsapi=1&origin=https://www.aihr.com” frameborder=”0″ اجازه می دهد =”شتاب سنج; پخش خودکار؛ clipboard-write; رسانه های رمزگذاری شده ژیروسکوپ; تصویر در تصویر؛ اشتراک‌گذاری وب” referrerpolicy=”strict-origin-when-cross-origin” allowfullscreen=””]
این آموزش را در مورد شایستگی های رهبری که برای اینکه یک رهبر منابع انسانی موفق باشید به آن نیاز دارید، بررسی کنید!

6. مدیریت تغییر

سازمان‌ها به‌ویژه زمانی که رشد می‌کنند، پیوسته در حال تکامل هستند. گاهی اوقات این تغییرات کوچک خواهد بود، به عنوان مثال، یک راه جدید برای ساعت در داخل و خارج از محل کار. سایر تغییرات بزرگتر خواهند بود و در یک دوره زمانی طولانی رخ خواهند داد، مانند دیجیتالی شدن و اتوماسیون فرآیندها یا حرکت به روش کار ترکیبی تر یا از راه دور.

یک رهبر مؤثر باید بتواند تیم خود را برای چنین تغییراتی آماده کند و آنها را از طریق آن راهنمایی و پشتیبانی کند. این نیاز به مهارت های ارتباطی قوی و توانایی ساده سازی پیچیدگی ها دارد.

7. نوآوری

رهبران بازار در هر صنعتی همیشه بسیار نوآور و خلاق هستند. نتیجه این محصولات و خدماتی است که همچنان ارزش ارائه یا تجربه مشتری را افزایش می دهد.

برای دستیابی به این هدف، یک سازمان باید رهبران نوآوری داشته باشد که به کارکنان خود اجازه می دهند (و تشویق می کنند) خلاق باشند، یک محیط کاری مشترک را ارائه دهند و اشتباهات و شکست ها را به عنوان پیش درآمدی ضروری برای موفقیت نوآورانه ببینند.

8. کارآفرینی

رهبران مؤثر دارای ذهنیت کارآفرینی هستند و دائماً به دنبال فرصت‌های جدید، راه‌هایی برای کارآمدتر کردن فرآیندها و بهبود محصولات و خدمات برای مشتریان هستند. مهارت‌های استراتژیک آنها را قادر می‌سازد تا برای رسیدن به اهداف سازمانی و فراتر رفتن از آنها، ریسک‌های حساب شده را بپذیرند.

شایستگی برای رهبری دیگران

9. مهارت های بین فردی

مهارت های بین فردی به عنوان مهارت های مردمی یا مهارت های نرم نیز شناخته می شود. این شامل برخورد با افراد با حساسیت و احترام، پاسخگویی به نیازهای افراد مختلف در سناریوهای مختلف، گوش دادن فعال، دادن و دریافت بازخورد، ارتباط غیرکلامی، مهارت های حل مسئله و کار گروهی است.

10. هوش هیجانی (EI)

هوش هیجانی بر توانایی ما در درک احساسات و موقعیت های عاطفی افراد متمرکز است. همچنین توانایی ما برای درک و مدیریت احساساتمان است.

هوش هیجانی شامل چندین مؤلفه است:

  • خودآگاهی – شناخت نقاط قوت و ضعف خود.
  • خودتنظیمی – توانایی مدیریت احساسات خود.
  • انگیزه – افراد با هوش هیجانی بالا معمولاً انگیزه بالایی نیز دارند.
  • همدلی – افرادی که همدلی و همدلی دارند تمایل دارند با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنند.
  • مهارت‌های اجتماعی – مهارت‌های اجتماعی افراد باهوش عاطفی نشان می‌دهد که آنها واقعاً به دیگران اهمیت می‌دهند و به آنها احترام می‌گذارند.

جیمی اولسون، معاون مردم و فرهنگ در یک شرکت نرم‌افزار یادگیری Continu، توضیح می‌دهد: «رهبرانی با هوش هیجانی بالا معمولاً در همدلی با دیگران، مدیریت استرس، و هدایت در تعارض خوب هستند، که همگی به ایجاد فرهنگ تیمی مثبت کمک می‌کنند.

11. توانایی مربیگری و قابل اعتماد بودن

یکی از شایستگی های کلیدی رهبری، توانایی مربی موثر برای تیم و همتایان خود است. به عنوان مثال، دانستن اینکه چه زمانی (به آرامی) کسی را تحت فشار قرار دهید تا از منطقه آسایش خود عبور کند، در صورت لزوم بازخورد مفیدی ارائه دهید و به افراد کمک کنید دیدگاه شخصی خود را پیدا کنند.

«راه آسان برای رهبری این است که به مردم بگویید چه کاری انجام دهند، اما در این صورت نیازی نیست که خودشان فکر کنند. سوزی تومنچوک، مربی اجرایی و تسهیل کننده در موسسه Syndeo در مرکز کابل، خاطرنشان می کند که کوچینگ به افراد اجازه می دهد تا به روشی معنادار رشد کنند، اعتماد ایجاد می کند و به فرد کمک می کند تا نقاط قوت خود را برای انجام کارها فعال کند.

اعتماد برای یک رابطه مربیگری موفق بسیار مهم است. همچنین برای رهبران در ایجاد و حفظ روابط قوی با افرادی که مدیریت می کنند، و همچنین مشتریان و مشتریان حیاتی است.

فرانسیس فری، استاد مدرسه بازرگانی هاروارد، سه جزء اعتماد را توضیح می دهد:

  • معتبر بودن – همیشه با خود صادق باشید.
  • دقت در منطق خود – اطمینان از کیفیت منطق و توانایی شما در برقراری ارتباط.
  • همدلی – همدلی با افرادی که با آنها تعامل داریم، فعالانه به آنها گوش می دهیم و چیزها را از دیدگاه منحصر به فرد آنها می بینیم.

12. فراگیر بودن

رهبران خوب می دانند چگونه محیط کاری ایجاد کنند که در آن همه احساس خوش آمد گویی کنند. آنها مطمئن می شوند که با هر کارمندی به طور برابر و محترمانه رفتار می شود، فرصت ها و منابع یکسانی دارد و می تواند مشارکت کند و پیشرفت کند. به عبارت دیگر: رهبران خوب فراگیر هستند.

طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد بیزینس ریویو، رهبران فراگیر دارای ویژگی های زیر هستند:

  • تعهد مشهود – به تنوع، به چالش کشیدن وضعیت موجود، پاسخگو نگه داشتن دیگران، و تبدیل D&I به یک اولویت شخصی.
  • فروتنی – آنها نسبت به توانایی ها متواضع هستند، اشتباهات را می پذیرند و فضایی را برای مشارکت دیگران ایجاد می کنند.
  • آگاهی از سوگیری – آنها از نقاط کور شخصی و همچنین نقص های سیستم آگاهی دارند و برای اطمینان از شایسته سالاری سخت تلاش می کنند.
  • کنجکاوی در مورد دیگران – آنها یک ذهنیت باز و کنجکاوی عمیق در مورد دیگران نشان می دهند، بدون قضاوت گوش می دهند و با همدلی به دنبال درک اطرافیان خود هستند.
  • هوش فرهنگی – آنها به فرهنگ دیگران توجه دارند و در صورت لزوم سازگار می شوند.
  • همکاری موثر – آنها دیگران را توانمند می کنند، به تنوع تفکر و امنیت روانی توجه می کنند و بر انسجام تیم تمرکز می کنند.

13. مدیریت مردم

وقتی نوبت به رهبری دیگران می رسد، مدیریت خوب افراد بسیار مهم است، به ویژه برای رهبران منابع انسانی. بسته به سطح رهبری، این شامل فرآیند نظارت بر آموزش، توسعه، انگیزه و مدیریت روزانه کارکنان است.

رهبران خوب به تیم خود 5 سی از مدیریت افراد را می دهند: وضوح، زمینه، ثبات، شجاعت و تعهد.

شایستگی برای رهبری خود

14. (یادگیری) چابکی

همه‌گیری نشان داد که چقدر مهم است که بتوانیم به سرعت با شرایط در حال تغییر سازگار شویم. این برای همه افراد نیروی کار صدق می کند، به ویژه رهبران، زیرا آنها نیاز به حمایت و راهنمایی دیگران – و سازمان – در این مواقع گاهی چالش برانگیز دارند. به این ترتیب، رهبران چابک از تغییر نمی ترسند. برعکس، آن را در آغوش می گیرند.

چابکی توانایی حرکت سریع یک تجارت در پاسخ به شرایط بیرونی یا داخلی است. دایان گالو، مربی توسعه رهبری و شغلی، توضیح می دهد که در سازمان، به نظر می رسد پذیرش تغییر، تمایل به مرور دوره های عمل به طور منظم، و طرز فکر انعطاف پذیر است.

رهبران خوب همچنین توانایی یادگیری مداوم، حذف یادگیری و یادگیری مجدد را دارند که به آن چابکی یادگیری نیز گفته می شود. آنها می دانند که ادامه توسعه، رشد و استفاده از استراتژی های جدید برای مقابله با مشکلات پیچیده ای که در سازمان خود با آن مواجه هستند چقدر مهم است.

15. دانش و تخصص صنعت

مردم بیشتر از ده سال پیش شغل، شرکت و صنایع را تغییر می‌دهند و پیشرفت‌ها در برخی زمینه‌ها (به ویژه در فناوری) آنقدر سریع است که ماندن در بالای آنها، علاوه بر سایر مسئولیت‌های رهبری، غیرممکن به نظر می‌رسد.

با این حال، رهبران موثر درک می‌کنند که توسعه تخصص خاصی در حوزه و شرکتی که در آن رهبری می‌کنند و آگاهی از روندهای آینده هنوز ضروری است.

16. خود را مدیریت کنید

مدیریت خود شامل حجم کاری، احساسات، برنامه و موارد دیگر است. تنها زمانی می توان دیگران را به طور موثر مدیریت کرد و در نقش رهبری موفق شد که بتوانند خود را مدیریت کنند.

هرکسی روش خاص خود را برای انجام این کار دارد، اما سازماندهی خوب، برنامه ریزی از قبل و دانستن نحوه اولویت بندی عناصر کلیدی برای تسلط بر این شایستگی است.

17. شجاعت

رهبران اغلب نیاز به تصمیم گیری دارند که برخی از آنها چالش برانگیز است و مستلزم ریسک حساب شده است و این مستلزم شجاعت است.

شجاعت همچنین به معنای ایستادن در کنار ارزش های خود و تیم خود و دفاع از آنها در مقابل دیگران در مواقع لزوم است.

18. رفتار شهروندی سازمانی

رفتار شهروندی سازمانی (OCB) تمام اقدامات و رفتارهای مثبت و سازنده کارکنان را توصیف می کند که بخشی از شرح شغل رسمی آنها نیست. این هر کاری است که کارمندان به اراده آزاد خود انجام می دهند و از همکاران خود حمایت می کند و به طور کلی به نفع سازمان است.

پنج نوع رایج OCB عبارتند از:

  • نوع دوستی – زمانی که یک کارمند به کارمند دیگری کمک می کند بدون اینکه انتظاری در عوض داشته باشد.
  • ادب – رفتار مودبانه و با ملاحظه با دیگران. نمونه هایی از ادب در محل کار عبارتند از صبح بخیر گفتن، پرسیدن از یک همکار که تعطیلاتشان چطور بوده، بچه هایشان چطور هستند، پروژه ای که در حال حاضر روی آن کار می کنند چگونه پیش می رود و غیره.
  • اخلاق ورزشی – توانایی مقابله با موقعیت هایی که طبق برنامه پیش نمی روند و در صورت وقوع رفتار منفی از خود نشان نمی دهند.
  • وظیفه شناسی – کارمندان نه تنها به موقع حاضر می شوند و به ضرب الاجل ها پایبند هستند، بلکه قبل از رفتن به تعطیلات از قبل برنامه ریزی می کنند تا همکارانشان در تلاش برای مدیریت حجم کاری خود غرق نشوند.
  • فضیلت مدنی – چگونه یک کارمند از شرکت خود حمایت می کند در حالی که در مقام رسمی نیست. فضیلت مدنی را می توان با ثبت نام کارمندان در رویدادهای تجاری مانند جمع آوری کمک مالی یا دویدن ماراتن برای یک موسسه خیریه با تیمی از همکاران نشان داد.

رهبران باید الگوی خوبی برای الهام بخشیدن به دیگران باشند و یکی از راه‌های انجام این کار نشان دادن OCB است که دوست دارند در دیگران ببینند.

چگونه شایستگی های رهبری را توسعه دهیم

اکنون که درک روشنی از شایستگی‌های برتر رهبری دارید، بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توانید این توانایی‌ها را در کارمندان خود و همچنین در خودتان به‌عنوان یک رهبر (آینده) منابع انسانی شروع کنید.

مهم است که توجه داشته باشید که توسعه شایستگی‌های رهبری فرآیند آسان و ساده‌ای نیست، بنابراین در زیر، خلاصه‌ای از کارهایی که می‌توانید انجام دهید را خواهید دید.

ارزیابی توسعه رهبری را انجام دهید

انجام ارزیابی شایستگی های رهبری یا خود ارزیابی به شما کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف کارکنان را شناسایی کنید و زمینه های کلیدی برای توسعه را شناسایی کنید. این برای همه متفاوت خواهد بود، بنابراین مهم است که رویکردی کلی در پیش نگیرید و ابتکارات توسعه رهبری را متناسب با آن تنظیم نکنید.

ارزیابی باید بر اساس مدل شایستگی رهبری شما باشد تا اطمینان حاصل شود که آنچه ارزیابی می‌کنید، ویژگی‌هایی است که در سازمان شما به آن نیاز دارید.

شایستگی های رهبری باید با ارزش ها و فرهنگ سازمانی مرتبط باشد. مشارکت دادن ذینفعان در سراسر کسب و کار بسیار مهم است تا شایستگی های رهبری رفتارها و موفقیت را هدایت کنند.

هر گونه شایستگی رهبری که در یک حباب توسعه یافته و فیلتر شده است، بعید است که واقعاً جاسازی شود، باور شود یا احساس شود – و این فرصتی از دست رفته برای تأثیرگذاری بر تغییر و پیشرفت در سراسر نیروی کار است، زمانی که در تغییر گنجانده نشده است. نشان دادن شایستگی‌های رهبری مهم‌تر از بیان این‌که آن‌ها چه هستند و انتظار داشته باشیم که کارکنان آن‌ها را زندگی کنند، مهم‌تر است.

هنگام تعیین شایستگی‌های رهبری که باید در سراسر سازمان وجود داشته باشد، باید جاه‌طلبی‌های استراتژیک و ارزش‌های سازمانی را در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که رفتارهایی را برای موفقیت هدایت می‌کنید. این امکان تکامل مستمر فرهنگ داخلی شما را فراهم می‌کند و فضایی را برای ایجاد ارتباط با کارکنان و مشتریان شما فراهم می‌کند – به آنها امکان می‌دهد سازمان شما را واقعاً تجربه کنند و اطمینان حاصل شود که آنچه در داخل انتظار می‌رود همان چیزی است که از بیرون نیز احساس می‌شود. اصالت کلید است.» جی بارت، موسس و مدیر منابع انسانی شرکت مشاوره منابع انسانی Culture Canopy

روش های مناسب برای توسعه شایستگی رهبری را شناسایی کنید

منتورینگ و مربیگری

جفت کردن رهبران بالقوه با افراد باتجربه راهی عالی برای توسعه مهارت های رهبری از طریق یادگیری عملی و نظری است. ممکن است از افرادی که زمان قابل توجهی را برای آن کار کرده اند، در مورد یک شرکت، محصولات ارائه شده آن و مشتری هدفمند یاد بگیرید. علاوه بر این، راهنمایی همتایان می تواند به شما کمک کند تا برنامه رهبری خود را توسعه دهید.

کوچینگ همچنین می تواند موثر باشد، به خصوص زمانی که صحبت از یادگیری بیشتر در مورد ارتباطات غیرکلامی، گوش دادن فعال و تسلط بر نحوه ارائه و دریافت بازخورد سازنده باشد. مربیگری مبتنی بر هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد است و به منابع انسانی فرصت های بیشتری برای طراحی برنامه های مربیگری رهبری برای کارمندان می دهد.

آموزش رسمی

آموزش رسمی رهبری می تواند شامل راهنماها و سمینارهای عملی باشد و یک انتخاب محبوب است. در واقع، انتظار می‌رود بازار آموزش رهبری شرکتی تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۲۶.۷ میلیارد دلار رشد کند.

برخی از شایستگی‌های رهبری به طور رسمی به طور مؤثرتری ارائه می‌شوند، به عنوان مثال، آموزش مدیریت افراد، مدیریت تعارض، و مدیریت تغییر.

گروه های متمرکز و کارگاه های آموزشی

کارگاه های گروهی و گروه های متمرکز راه دیگری برای توسعه شایستگی های رهبری است. در یک محیط گروهی، افراد می توانند تجربیات عملی بیشتری به دست آورند و به طور بالقوه تکنیک های مختلفی را یاد بگیرند که ممکن است از کار کردن یک به یک با یک مربی استفاده نکنند.

یادگیری خود راهبری

با منابع مناسب، کارکنان می توانند شایستگی های رهبری را در زمان خود و با سرعت خود توسعه دهند. برخی از افراد ممکن است در طول روز آنقدر مشغله داشته باشند که نمی توانند در یک کارگاه شرکت کنند یا مسئولیت های خانوادگی داشته باشند که آنها را از نشستن با مربی بعد از ساعت کاری باز می دارد.

نمونه ای از یادگیری خودگام، برنامه گواهینامه رهبری منابع انسانی استراتژیک ما است.

Ephraim Schachter، بنیانگذار یک شرکت مشاوره توسعه رهبری CSuite Accelerator، بر اهمیت پرورش ذهنیت رهبری در سراسر سازمان تاکید می کند و سه مرحله را برای انجام این کار پیشنهاد می کند:

  • با ترویج اهمیت رهبری در همه سطوح، ذهنیت رهبری را در سراسر سازمان القا کنید.
  • کارکنان را تشویق کنید تا در نقش های خود مالکیت، ابتکار عمل و مسئولیت پذیری داشته باشند.
  • منابع و پشتیبانی را برای رهبران فراهم کنید تا هوش هیجانی، مهارت های ارتباطی و انعطاف پذیری خود را توسعه دهند.

KK Byland، CHRO در کالج آموزش آمریکا، می‌افزاید: «سازمان‌ها می‌توانند رهبری را در همه سطوح جشن بگیرند. برای اینکه «رهبر» باشید، نیازی به گزارش مستقیم ندارید. زمانی که سازمان‌ها کسانی را که مأموریتی را به جلو پیش می‌برند شناسایی و تجلیل کنند که منجر به موفقیت سازمانی و مشارکت بیشتر نیروی کار می‌شود.»

سایه کاری

سایه کاری در برنامه ریزی جانشین پروری رایج است، زمانی که یک فرد با فردی که برنامه دارد کار می کند تا در نهایت نقش او را بر عهده بگیرد. اما سایه کاری می‌تواند در ارائه یک ایده قوی‌تر به کارمند در مورد معنای رهبر موفق بودن در یک سازمان و اینکه یک روز معمولی ممکن است شبیه باشد، موثر باشد.

گواهینامه های حرفه ای و اعتبار

گواهینامه ها و اعتبارنامه های آنلاین و حضوری مختلفی وجود دارد که می تواند به افراد کمک کند تا شایستگی های رهبری خود را توسعه دهند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، پیشنهادات آنلاین به دانش آموزان اجازه می دهد تا با سرعت خودشان یاد بگیرند، که به آنها امکان می دهد آن را با مسئولیت های موجود خود تطبیق دهند.

برنامه های توسعه رهبری ایجاد کنید

برنامه های توسعه رهبری برای کارکنان ایجاد کنید تا به آنها کمک کنید شایستگی های رهبری خود را توسعه دهند و آنها را برای نقش مدیریتی در سازمان خود آماده کنید. به طور معمول، این یک برنامه بلند مدت ساختار یافته و شخصی خواهد بود که متناسب با نیازهای کارمند و سازمان است. مجموعه ای از اهداف یادگیری و سایر فعالیت هایی را که کارمند برای رسیدن به اهداف خود تکمیل خواهد کرد، مشخص می کند.

همچنین می‌توانید برنامه‌های هدفمند توسعه رهبری منابع انسانی را ایجاد کنید که بر ارتقای مهارت و توسعه متخصصان منابع انسانی به رهبرانی متمرکز است که آماده رویارویی با چشم‌انداز آینده غیرقابل پیش‌بینی در محل کار هستند. در این برنامه، بر توسعه شایستگی‌های اصلی منابع انسانی و مهارت‌های رهبری از طریق طیف وسیعی از آموزش‌ها و ارزیابی‌ها تأکید می‌شود.

مشاور و مربی رهبری در انجمن رهبری، دکتر واندا والاس، توصیه می‌کند که هر شایستگی رهبری را به رفتارهای اجزای آن تقسیم کنید و سپس رفتارها و عادت‌های مرتبط را آموزش دهید.

هر شایستگی که من می بینم رفتارهای زیادی دارد که آن شایستگی را واقعی می کند. اجزای خاص و قابل اجرا را آموزش دهید. دکتر والاس می‌گوید برای مثال، بازخورد دادن مربوط به مشاهده اعضای تیم، راحت شدن در ارائه یک پیام سخت، توانایی مدیریت احساسات، و دانستن اینکه چه زمانی مربیگری کنید و چه زمانی صبر کنید.

در یک یادداشت پایانی

شایستگی‌های رهبری بین صنایع، سازمان‌ها و رتبه‌ها و نقش‌های درون آن سازمان‌ها متفاوت است. آنچه مهم است این است که منابع انسانی شایستگی های رهبری منحصر به فرد لازم برای موفقیت رهبری در هر نقش را درک می کند، بنابراین آنها می توانند تصمیمات بهتری در مورد استخدام، توسعه و ارتقای رهبران بگیرند.

به همان اندازه مهم است که کارکنان باور کنند که سازمان آنها توسعه آنها را در اولویت قرار می دهد و ساختار مورد نیاز برای پیشرفت موفقیت آمیز در تجارت و ایفای نقش های خود را فراهم می کند.

اگر می‌خواهید در یادگیری و توسعه متخصص شوید و مجموعه مهارت‌های منابع انسانی خود را در آینده اثبات کنید، برنامه صدور گواهینامه یادگیری و توسعه ما را بررسی کنید!

سوالات متداول

شایستگی های رهبری چیست؟

شایستگی‌های رهبری مجموعه‌ای از دانش، مهارت‌ها، توانایی‌ها و رفتارهایی هستند که در صورت ترکیب، یک رهبر مؤثر می‌سازند.

چه نوع شایستگی های رهبری وجود دارد؟

وقتی صحبت از دسته بندی شایستگی های رهبری در گروه ها می شود، دسته بندی های زیادی وجود دارد، اما SHRM سه دسته زیر را متمایز می کند:
– شایستگی های رهبری برای سازمان
– شایستگی های رهبری برای دیگران
– شایستگی های رهبری برای خود

نمونه هایی از شایستگی های کلیدی رهبری چیست؟

شایستگی های کلیدی رهبری عبارتند از هوش اجتماعی، مدیریت تعارض، مهارت های بین فردی، چابکی (یادگیری)، تصمیم گیری، مربی خوب بودن، هوش هیجانی، تخصص صنعت، مدیریت تغییر، تنظیم و به اشتراک گذاشتن چشم انداز قانع کننده، شجاعت، مدیریت خود، فراگیر بودن، رفتار شهروندی سازمانی و مدیریت افراد

چگونه شایستگی های رهبری را شناسایی می کنید؟

سازمان‌ها می‌توانند چارچوب‌های شایستگی رهبری را توسعه دهند و ارزیابی‌هایی را برای تعیین سطوح مهارت و شکاف‌های بالقوه در مورد شایستگی‌های رهبری انجام دهند. سپس، آنها می توانند برنامه های توسعه رهبری ایجاد کنند که به این شکاف ها رسیدگی کند.

چگونه شایستگی های رهبری را نشان می دهید؟

نشان دادن شایستگی های رهبری شامل تمرین فعالانه رفتارها و مهارت هایی است که توانایی شما برای رهبری و مدیریت موثر را برجسته می کند. چند نمونه عبارتند از:
تصمیم گیری: انتخاب های آگاهانه به سرعت و با اطمینان.
حل مسئله: شناسایی سریع مسائل و به کارگیری مراحل منطقی برای حل موثر آنها.
چابکی یادگیری : انطباق سریع با اطلاعات جدید و استفاده از درس های آموخته شده در موقعیت های مختلف.
هر یک از این اقدامات توانایی شما را به عنوان یک رهبر به نمایش می گذارد و به یک محل کار مثبت و سازنده کمک می کند.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *