8 بهترین روش برای آموزش از راه دور در سازمان شما

کار از راه دور در حال افزایش است و به آرامی تبدیل به یک امر عادی جدید می شود، به این معنی که نیاز سازمان ها به ارائه آموزش از راه دور نیز در حال افزایش است. و با توجه به اینکه 61٪ از کارکنان از راه دور احساس می کنند که برای انجام بهتر نقش خود به آموزش اضافی نیاز دارند، فوریت برای ارائه آموزش از راه دور با کیفیت بیشتر آشکار می شود. دقیقاً آموزش از راه دور چیست، مزایا و چالش‌های آن چیست و بهترین روش‌ها برای آموزش موفقیت‌آمیز کارکنان از راه دور چیست؟

مطالب
آموزش از راه دور چیست؟
چگونه بفهمم سازمان من به آموزش از راه دور نیاز دارد؟
مزایای آموزش از راه دور
چالش های آموزش از راه دور
بهترین شیوه های آموزش از راه دور

آموزش از راه دور چیست؟

آموزش از راه دور نوعی آموزش کارکنان است که از راه دور انجام می شود و بخشی از فرآیند یادگیری و توسعه است. هدف آن افرادی است که از خانه یا از راه دور کار می کنند نه در دفتر.

آموزش از راه دور معمولاً از طریق کلاس های مجازی، دوره های آنلاین، پادکست ها، وبینارها و سایر ابزارهای آموزش الکترونیکی ارائه می شود. این به صورت همزمان یا ناهمزمان اتفاق می افتد.

Synchronous vs Asynchronous Remote Training

چرا نیاز روزافزون به آموزش از راه دور وجود دارد؟

پیش‌بینی می‌شود تعداد کارگران از راه دور در پنج سال آینده در مقایسه با وضعیت قبل از همه‌گیری تقریباً دو برابر شود، با 36.2 میلیون آمریکایی تا سال 2025 از راه دور کار می‌کنند. شرکت‌هایی مانند Dropbox، Spotify یا Slack به کارمندان خود برای همیشه از راه دور کار می‌کنند، در حالی که سایرین سازمان ها در حال اتخاذ مدل های کاری ترکیبی هستند.

طبق نظرسنجی کار از راه دور TalentLMS، 67 درصد از کارگران از راه دور خواهان آموزش بیشتر از کارفرمایان خود هستند. بنابراین، چه کارمندان شما همیشه از خانه کار کرده‌اند یا اخیراً هیچ جایگزینی نداشته‌اند، داشتن یک ساختار محکم برای آموزش کارکنان از راه دور حیاتی‌تر از همیشه است.

آیا آموزش مجازی با آموزش از راه دور متفاوت است؟

تفاوت اصلی آموزش مجازی در این است که به آموزش انجام شده در یک محیط مجازی یا شبیه سازی شده با هدف ایجاد یک سناریوی واقعی از طریق فناوری اشاره دارد.

نمونه ای از این می تواند یک کلاس درس آنلاین یا یک تماس فروش شبیه سازی شده با استفاده از ضبط صوتی یا تصویری باشد.

آموزش از راه دور همیشه با فاصله بین زبان آموز و مربی اتفاق می افتد و به طور کامل به صورت آنلاین تسهیل می شود، در حالی که همیشه در آموزش مجازی اینطور نیست. این نوع یادگیری را می توان از راه دور انجام داد اما همچنین می تواند با زبان آموز و مربی در یک مکان انجام شود. بنابراین در حالی که این دو روش بسیار شبیه به هم هستند، تفاوت های جزئی نیز وجود دارد.

چگونه بفهمم سازمان من به آموزش از راه دور نیاز دارد؟

اگر هر یک از موارد زیر برای سازمان شما اعمال می شود، آموزش از راه دور برای کارمندان و شرکت شما مفید خواهد بود:

  • برخی از کارمندان شما از راه دور کار می کنند (حداقل تا حدی)
  • تعامل بین تیم های راه دور شما کم است
  • شما قصد دارید در آینده کارمندان بیشتری را از راه دور استخدام کنید
  • شما در حال انتقال (یا انتقال) به کار کاملاً از راه دور هستید
  • شما تیم هایی از کارمندان دارید که باید از مکان های مختلف به طور منظم کار کنند

مزایای آموزش از راه دور

در صورت برنامه ریزی و اجرای موفقیت آمیز، مزایای آموزش از راه دور بسیار عالی است و در کل شرکت گسترش خواهد یافت.

در اینجا فقط چند مورد از مزایای بسیاری که می توانید انتظار داشته باشید آورده شده است.

تداوم L&D در مواقع اختلال

اگر برخی یا همه کارکنان شما به طور ناگهانی مجبور شوند از کار در دفتر اصلی شما به کار از راه دور تغییر کنند، اطمینان از اینکه می توانند به بهبود مهارت ها و دانش خود ادامه دهند، ضروری است.

آموزش از راه دور با حصول اطمینان از یادگیری و توسعه مستمر، که هم برای کارکنان و هم برای سازمان مفید است، از عقب ماندن کارکنان جلوگیری می کند.

افزایش بهره وری کارکنان

ارائه آموزش‌های عملی و مرتبط به کارمندان از راه دور به افزایش مهارت‌ها و دانش آنها و در نهایت افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

مقرون به صرفه بودن

جلسات آموزشی در محل و آموزش های درخواستی می تواند گران باشد. همچنین هزینه (و دردسر) بالقوه حمل و نقل کارکنان به یک مکان مشخص وجود دارد و به معنای از دست دادن خروجی در این مدت است.

بنابراین، آموزش از راه دور گزینه مقرون به صرفه تری است زیرا تمام این هزینه ها را حذف یا به میزان قابل توجهی به حداقل می رساند، به همین دلیل است که سازمان های بیشتری به سمت این رویکرد آموزشی حرکت می کنند.

حفظ دانش بهبود یافته است

یکی از مزایای قابل توجه آموزش از راه دور، امکان بازدید مجدد آموزش به دفعات و در قالب های مختلف است. کارمندان می توانند مفاهیم و اطلاعات را هر چند بار که بخواهند مرور کنند، که منجر به بهبود یادگیری و حفظ دانش می شود.

آموزش را می توان با مشاهده مطالب دوره در قالبی به انتخاب زبان آموزان شخصی سازی کرد: صوتی، تصویری، ارائه ها یا ترکیبی از همه موارد فوق. دسترسی به اطلاعات در قالب های مختلف به این معنی است که از این واقعیت پشتیبانی می کند که هر کارمند سبک یادگیری منحصر به فردی خواهد داشت. به عبارت دیگر، یادگیری جذاب تر می شود و حفظ دانش بالاتر را تسهیل می کند.

نرخ حفظ کارکنان بهبود یافته است

اگر به کارکنان از راه دور فرصت‌های آموزشی زیادی برای یادگیری و توسعه در نقش خود و سازمان گسترده‌تر ارائه شود، به احتمال زیاد احساس قدردانی می‌کنند، بخشی از تیم هستند و می‌خواهند در سازمان شما باقی بمانند. علاوه بر این، با یادگیری مهارت های جدید، اعتماد به نفس آنها افزایش می یابد و منجر به انگیزه و عملکرد بالاتر در نقش خود می شود.

چالش های آموزش از راه دور

در حالی که مزایای بسیاری از آموزش از راه دور وجود دارد، چالش هایی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت.

ممکن است غیرشخصی تلقی شود

از آنجایی که هیچ تماس فیزیکی رو در رو با یک مربی یا همسالان وجود ندارد، آموزش از راه دور می تواند توسط برخی غیرشخصی تلقی شود.

مسائل ارتباطی

آموزش از راه دور نیز چند مشکل ارتباطی ایجاد می کند. به عنوان مثال، دریافت بازخورد فوری، به ویژه با آموزش ناهمزمان، آسان نیست. همچنین، تعامل یا پشتیبانی همتا به همتا که با آموزش حضوری همراه است، وجود ندارد.

حواس پرتی

از آنجایی که کارمندان تمام آموزش‌ها را در یک محیط از راه دور مشاهده می‌کنند و تکمیل می‌کنند، احتمال زیادی وجود دارد که کارمند در حین تلاش برای اتمام آن با حواس‌پرتی مواجه شود، به‌خصوص زمانی که از خانه کار می‌کند. این می تواند حواس پرتی خود تحمیلی، خواسته های خانه یا مسئولیت های خانوادگی باشد. این یکی از چالش های کار از راه دور به طور کلی است.

با این حال، علی‌رغم این چالش‌ها، سازمان‌ها به کار روی و بهبود استراتژی‌های آموزش از راه دور که این معایب را از بین می‌برد، ادامه داده‌اند.

بیایید اینها را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

بهترین شیوه های آموزش از راه دور

راه اندازی یک برنامه آموزشی از راه دور ممکن است از همان ابتدا دلهره آور باشد، اما این بدان معنا نیست که نمی تواند موفقیت آمیز باشد!

در اینجا برخی از بهترین شیوه ها برای آموزش کارکنان از راه دور آورده شده است.

1. از انواع فرمت های آموزشی و انواع فایل ها استفاده کنید

بهترین روش استفاده از ترکیبی از فرمت های آموزشی مختلف است. به عنوان مثال، می‌توانید جلسات زنده و همزمان با یک مربی را با یادگیری ناهمزمان یا بر حسب تقاضا، آموزش خرد/آموزش، یا یک جلسه پرسش و پاسخ با یک مربی ترکیب کنید که با چالش بازخورد محدود مبارزه می‌کند.

مطمئن شوید که از طیف وسیعی از انواع فایل استفاده می کنید، از جمله:

  • صوتی
  • ویدئو
  • کاربرگ های قابل دانلود
  • برگه های تقلب
  • چک لیست ها
  • ارائه ها
  • وبینارها یا آموزش مجازی توسط مربی

برای مثال، اگر می‌خواهید بخش منابع انسانی خود را آموزش دهید، می‌توانید سخنرانی‌های زنده تحت رهبری مربی را با یادگیری آنلاین انعطاف‌پذیر و خودآگاه ترکیب کنید.

همچنین ارائه فرصت هایی برای فراگیران برای به کارگیری دانش و مهارت های تازه کسب شده خود ضروری است. این شامل تمرینات عملی و پروژه هایی است که می توانند روی آنها کار کنند.

استفاده از فرمت‌های مختلف فایل به سبک‌های مختلف یادگیری کمک می‌کند و به کارمندان کمک می‌کند. علاوه بر این، تجربه شخصی تری ایجاد می کند و به حفظ دانش کمک می کند.

به این فکر کنید که چه چیزی شما را درگیر می کند و از آنجا شروع کنید.

2. آموزش را موبایل پسند کنید

کارمندان از راه دور همیشه از خانه کار نمی کنند و همیشه لپ تاپ یا رایانه خود را در دسترس ندارند. به همین دلیل بسیار مهم است که مطمئن شوید آموزش شما سازگار با موبایل است و می‌توانید در هر مکانی در هر زمان به آن دسترسی داشته باشید. در واقع، 82 درصد از کارمندان از راه دور آموزش‌های خارج از ساعات کاری را گذرانده‌اند، پس چرا این کار را تا حد امکان برای آنها آسان نکنیم؟

در صورتی که نرم افزار آموزش از راه دور مناسب را انتخاب کنید، این یک فرآیند ساده است.

3. یک جامعه یادگیرنده ایجاد کنید

ابزارهای ارتباطی و بهره وری مانند Slack، Asana، Trello و Monday.com کار از راه دور و آموزش را ساده تر از همیشه می کنند.

این ابزارها به شما این امکان را می دهند که فضایی را برای چندین کارمند در یک برنامه آموزشی از راه دور ایجاد کنید تا به شیوه ای سرگرم کننده در بحث ها شرکت کنند و نکات و دانش را به اشتراک بگذارند. این به کارمندان از راه دور شما فرصتی می دهد تا با یکدیگر درگیر شوند و احساس کنند عضوی از تیم هستند و یک تجربه آموزشی حضوری را شبیه سازی می کنند.

یک جامعه یادگیرنده همچنین به حذف برخی از مسائل ارتباطی که قبلاً بحث شد کمک می کند، به علاوه به شخصی سازی تجربه آموزش از راه دور کمک می کند.

4. اندازه گیری اثربخشی آموزش

ردیابی اثربخشی آموزش از راه دور به دلایل زیادی بسیار مهم است. این به شما کمک می کند بفهمید که آیا کارمندان شما مطالب را جذب می کنند یا خیر، تعیین کنید که کدام دوره ها و آموزش ها موفق تر هستند و کدام یک نیاز به بهبود یا جایگزینی دارند.

روش های مختلفی برای اندازه گیری اثربخشی آموزش در محیط از راه دور وجود دارد. این موارد عبارتند از:

  • بحث های 1:1
  • نظرسنجی ها و پرسشنامه ها
  • آزمون ها و ارزیابی های پس از آموزش برای بررسی اینکه آیا فراگیران شایستگی های مورد نظر را کسب کرده اند یا خیر
  • معاینات

مدل ارزیابی آموزش کرک پاتریک در اندازه گیری اثربخشی آموزش از راه دور در مراحل مختلف آموزش و همچنین برای ساختن یک چارچوب KPI برای آموزش شما مفید است. انتخاب شاخص‌های کلیدی عملکرد مناسب، شما را قادر می‌سازد تا آموزش‌هایی ایجاد کنید که موثر بوده و به نتیجه سازمان شما کمک کنند.

هنگامی که بدانید چه چیزی کار می کند و چه چیزی موثر نیست، می توانید شروع به بهبود و ساده سازی فرآیند خود کنید و اثربخشی آن را افزایش دهید.

5. (بخش هایی از) یادگیری از راه دور را خود گام بسازید

برای اینکه به کارکنان خود انعطاف بیشتری بدهید، ممکن است بخشی از آموزش از راه دور را به صورت خودسرانه در نظر بگیرید. این بدان معناست که شما یک تاریخ کلی تکمیل را به آنها می‌دهید، و آنها انتخاب می‌کنند که چه زمانی آن را انجام دهند تا مطابق با برنامه و روش یادگیری ترجیحی‌شان باشد.

با این حال، اگر می‌خواهید بخش‌هایی از آموزش را به صورت خودکار انجام دهید، بسیار مهم است که یک جدول زمانی با زبان‌آموزان ایجاد کنید، تا آنها کاری داشته باشند که روی آن کار کنند. همچنین تشویق آنها به حذف منظم زمان در تقویم خود برای اختصاص دادن به آموزش می تواند مفید باشد.

6. گیمیفیکیشن را اجرا کنید

گیمیفیکیشن روشی عالی برای بهبود تعامل، تعامل و انگیزه با زبان آموزان است و به حذف حواس پرتی کمک می کند.

بسیاری از گزینه‌های نرم‌افزار آموزش از راه دور دارای ویژگی‌های گیمیفیکیشن هستند، از جمله رقابت برای امتیاز، نشان‌ها و رتبه‌بندی در سیستم رهبران. همچنین این امکان وجود دارد که پس از اتمام دوره به آنها گواهی ارائه شود. سپس کارمندان می توانند این “برنده ها” را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند.

گیمیفیکیشن یک روش خلاقانه برای حمایت از رقابت سالم است و در عین حال کارکنان خود را با تقویت مثبت در هنگام انجام یک کار عالی تشویق می کنید.

AIHR Certificate ExampleAIHR Certificate Example
دانشجویان آکادمی AIHR گواهینامه های خود را پس از تکمیل با همتایان خود در لینکدین به اشتراک می گذارند.

7. استفاده از یک نرم افزار آموزش از راه دور را در نظر بگیرید

یک نرم افزار آموزشی از راه دور یا سیستم مدیریت یادگیری (LMS) که برای تنظیم از راه دور طراحی شده است می تواند به برنامه ریزی، پیاده سازی و ارائه برنامه آموزشی شما به آرامی کمک کند، به خصوص اگر یک سازمان بزرگ هستید.

آپلود مطالب آموزشی و ارسال آنها به کارکنان خود یک گزینه است، اما این باعث می شود بسیاری از مزایای آموزش آنلاین را از دست بدهید.

یک LMS به شما امکان می دهد از تمام این مزایا استفاده کنید و هم یک ابزار آموزشی از راه دور و هم یک پلت فرم آموزش مجازی برای شما خواهد بود.

LMS مناسب شما را قادر می سازد:

  • محتوای خود را به صورت آنلاین ایجاد، ویرایش و ذخیره کنید
  • کارمندان از راه دور را به پورتال خود اضافه کنید و در هر زمان به محتوا دسترسی داشته باشید
  • ردیابی میزان پیشرفت و تکمیل فراگیران
  • ارزیابی و ارزیابی دانش فراگیران
  • میزبانی وبینارهای زنده و جلسات پرسش و پاسخ

نمونه هایی از LMS شرکتی:

  • Docebo
  • کثرت نگری
  • SAP Litmos
  • CoAssemble
  • لوپ
  • پل

سکوهای عمومی یادگیری آنلاین p :

  • Infosec Flex
  • TalentLMS
  • Udemy
  • یک گورو ابر
  • LearnWorlds
  • متفکر

8. فرهنگ یادگیری را پرورش دهید

برای تقویت فرهنگ یادگیری، مفهوم یادگیری باید از زمانی که کارمندان شما به سازمان شما ملحق می شوند در درون آنها ریشه دوانده باشد و این باید در تمام مدتی که با شما هستند ادامه یابد. این بدان معناست که آموزش از راه دوری که ارائه می‌دهید باید منظم و مستمر باشد تا یک رویداد.

تحقیقات نشان داده است که بیش از ۷۰ درصد از شرکت‌هایی که با موفقیت عملکرد کارکنان خود را ارتقا می‌دهند، به سرعت آموزش‌های جدیدی را برای رفع نیازهای کسب‌وکار ارائه می‌دهند. این از این ایده پشتیبانی می کند که آموزش مداوم از راه دور یک امر ضروری است و کارکنان از راه دور باید همیشه به آموزش دسترسی داشته باشند.

آموزش از راه دور برای ماندن است، بنابراین آیا آماده هستید که خود را تطبیق دهید؟

همانطور که قبلاً بحث کردیم، کار از راه دور در حال رشد است، به این معنی که آموزش از راه دور باید با نرخ برابر افزایش یابد. طراحی، ایجاد و پیاده‌سازی قالب‌های آموزشی از راه دور مرتبط و مؤثر برای اطمینان از ادامه رشد مهارت‌ها و اعتماد به نفس کارکنان شما حیاتی است. به طور خلاصه، این کار باعث افزایش بهره وری، حفظ کارکنان و روحیه تیم می شود.

اگر می‌خواهید در یادگیری و توسعه متخصص شوید و مجموعه مهارت‌های منابع انسانی خود را در آینده اثبات کنید، برنامه صدور گواهینامه یادگیری و توسعه ما را بررسی کنید!

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *