اندازه گیری ROI تعامل کارکنان: راهنمای عملی

مشارکت کارکنان برای موفقیت کسب و کار ضروری است. با این حال، اگر نرخ بازگشت سرمایه (ROI) مشارکت کارکنان را دنبال نمی‌کنید، توجیه سرمایه‌گذاری و تمرکز انرژی خود بر روی ابتکارات درست می‌تواند دشوار باشد. ROI مشارکت کارکنان را چگونه اندازه گیری می کنید؟ بیایید دریابیم.

مطالب
چرا مشارکت کارکنان مهم است؟
نحوه اندازه گیری ROI در تعامل کارکنان
– بهره وری کارکنان
– جابجایی کارکنان
– درآمد هر کارمند
– غیبت کارکنان
– رضایت مشتری
ROI مشارکت کلی کارکنان

چرا مشارکت کارکنان مهم است؟

انسان ها اشتیاق ذاتی به روابطی دارند که از نظر عاطفی ارزشمند و برای دو طرف سودمند باشند. افرادی که این نوع ارتباط را در محل کار خود پیدا می کنند، الهام گرفته می شوند تا خود را متعهد کنند و به رفاه شرکت کمک کنند. به جای اینکه فقط آنچه را که می توانند از کارفرمای خود دریافت کنند، می خواهند با بهترین عملکرد خود متقابل شوند.

سازمان هایی که کارکنان خود را درگیر کرده اند از مزایای زیر بهره مند می شوند:

  • افزایش بهره وری
  • حفظ بهبود یافته
  • کاهش غیبت
  • رضایت مشتری بالاتر

به دلایلی که در بالا ذکر شد، مطمئناً ارزش سرمایه گذاری در یک برنامه مشارکت کارکنان را دارد. رهبران ارشد شما ممکن است این را در تئوری درک کنند، اما آنها احتمالاً بسیار روی داده متمرکز هستند و می خواهند ببینند که سرمایه گذاری آنها در واقع چه بازدهی سرمایه گذاری می کند.

شما باید فراتر از جنبه های احساسی تلاش های مشارکت کارکنان را ببینید و بتوانید ارزش آنها را کمی سازی کنید. به همین دلیل است که اندازه گیری و اطلاع رسانی ROI مشارکت کارکنان مهم است.

ROI of Employee EngagementROI of Employee Engagement

نحوه اندازه گیری ROI در تعامل کارکنان

ROI تعامل کارکنان یکی از معیارهای کلیدی درگیری کارکنان است. ارزیابی ROI در تعامل کارکنان می تواند با تحقیقات خارجی و معیارها برای به دست آوردن یک برآورد کلی از مزیت ملموس آن شروع شود.

به عنوان مثال، گالوپ متاآنالیز 339 مطالعه تحقیقاتی را انجام داد که شامل 230 سازمان از 73 کشور در 49 صنعت مختلف بود. این تجزیه و تحلیل به این نتیجه رسید که کارفرمایانی که در بالاترین ربع در نظرسنجی های مشارکت کارکنان رتبه بندی می شوند، آنهایی هستند که عملکرد تجاری بهتری دارند.

با تفکیک بیشتر آن، این گزارش نشان داد که شرکت‌هایی با نیروی کار متعهد:

  • افزایش سود 21 درصدی.
  • افزایش بهره وری 17 درصد.
  • غیبت را تا 41 درصد کاهش دهید.
  • بسته به اینکه تجارتی با نرخ گردش مالی غیرمعمول بالا یا پایین باشد، 24 تا 50 درصد گردش مالی کمتری را تجربه کنید.
  • افزایش 20 درصدی در فروش داشته باشید.
  • بهبود 10% در رتبه بندی مشتریان را نشان دهید.

واضح است که تأثیرات مثبت نیروی کار متعهد در پیامدهای مختلفی نشان داده می شود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه ارتباط چند مورد از این معیارها با مشارکت کارکنان و نحوه محاسبه بازگشت سرمایه آنها بیندازیم.

بهره وری کارکنان

کارمندانی که ارتباط قوی با کارفرمای خود احساس می‌کنند، از شغل خود لذت می‌برند و از لحاظ احساسی سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کنند. آنها انگیزه خواهند داشت تا تلاش بیشتری برای کار خود انجام دهند نه اینکه صرفاً از طریق اقدامات انجام دهند. این امر باعث می شود در حین انجام وظایف خود به ایمنی و کیفیت توجه بیشتری داشته باشند زیرا آنها خود را در موفقیت شرکت تأثیر می گذارند. به طور کلی، بهره وری آنها افزایش می یابد.

همکاری در میان کارمندان متعهد که خود را اعضای تیمی می دانند که برای برنده شدن باید نیروها را با هم متحد کنند، آسان تر و رایج تر است. ذهنیت «تلاش گروهی» کارکنان را تشویق می‌کند تا ایده‌هایی را به اشتراک بگذارند که استراتژی‌ها و بهترین شیوه‌ها را در سراسر شرکت گسترش می‌دهد.

کارمندان مولد کارهای بیشتری انجام می دهند که باعث افزایش سود می شود. معادله اندازه‌گیری بهره‌وری کارکنان، ورودی کل تقسیم بر خروجی کل است. در اینجا یک مثال به دلار آمریکا آورده شده است:

خروجی = مقدار کالا یا خدمات تولید شده (100000 دلار)

ورودی = ساعت کار مورد نیاز برای تولید (1750)

100000 تقسیم بر 1750 برابر با 57 (57 دلار تولید در هر ساعت کار)

اگر این نرخ را با ابتکارات مشارکت قبل از کارمندی مقایسه کنید، باید بتوانید افزایش بهره وری را نشان دهید. همچنین می‌توانید پیش‌بینی کنید که چقدر پول اضافی باعث افزایش مشارکت کارکنان، مثلاً 1 درصد می‌شود.

جابجایی کارکنان

تعهد به مشارکت کارکنان به متمایز کردن سازمان شما و حفظ رقابت شما به عنوان یک کارفرما کمک می کند. کارگران متعهد احتمالاً رضایت شغلی و وفاداری بیشتری دارند که منجر به ماندن طولانی‌تر در شرکت می‌شود. حفظ بهتر کارمندان به این معنی است که نیروی کار شما دانش و تجربه زیادی از کارمندان طولانی مدت دارد و از بردن آن به جای دیگری جلوگیری می کند.

حفظ استعداد باعث صرفه جویی در پول می شود. به گفته SHRM، قیمت جایگزینی یک کارمند حدود یک سوم درآمد سالانه آنها است. این برآورد هم در هزینه های سخت استخدام و هم در هزینه های نرم ناشی از از دست دادن بهره وری از یک موقعیت خالی نقش دارد.

داده‌های نرخ جابجایی کارکنان به شما کمک می‌کند تا ROI تعامل کارکنان را توضیح دهید. در اینجا یک فرمول ساده با مثال آورده شده است:

  1. میانگین تعداد کارمندانی که برای یک دوره زمانی معین دارید را محاسبه کنید. (125)
  2. تعداد کارمندانی که در این مدت کار را ترک می کنند بر میانگین تعداد کارمندان تقسیم کنید. (نرخ گردش مالی 22 / 125 = 17.6٪)

کاهش نرخ گردش مالی، صرفه جویی در هزینه ناشی از وجود کارمندان متعهد را که در کنار هم هستند، کمیت می کند.

درآمد هر کارمند

از آنجایی که کارمندان اغلب بیشترین هزینه یک کسب و کار را تشکیل می دهند، ضروری است بدانید که سرمایه گذاری در آنها نتیجه می دهد. بر اساس تجزیه و تحلیل Aon Hewitt از 94 شرکت جهانی، هر درصد بهبود مشارکت کارکنان با 0.6٪ در رشد فروش برای سازمان مرتبط است.

با کاهش میزان مشارکت کارکنان و افزایش خروجی کارمندان، بازدهی که هر فرد ایجاد می‌کند افزایش می‌یابد. شما می توانید این را با یک محاسبه درآمد ساده برای هر کارمند نشان دهید:

کل درآمد (1000000 دلار) / میانگین تعداد کارمندان (500) = 2000 دلار درآمد به ازای هر کارمند

مقایسه این نسبت با داده های تاریخی سازمان شما و سایر شرکت ها در همان صنعت می تواند برای بازتاب بازگشت سرمایه مفید باشد. سازمان هایی که به درآمد هر کارمند متکی هستند، رشد و موفقیت خود را بر ارزش مشارکت کارکنان قرار می دهند.

همچنین می‌توانید بر اساس یافته‌های Aon Hewitt یا سایر معیارها پیش‌بینی کنید. در مثال بالا، اگر مشارکت کارکنان را تا 2% بهبود بخشید، منجر به 12000 دلار اضافی در کل درآمد و افزایش 24 دلاری درآمد به ازای هر کارمند خواهد شد.

غیبت کارمند

کارمندانی که رابطه منسجمی با کارفرمای خود دارند، تعهد بیشتری نسبت به شغل خود دارند. آنها به پارامترهای برنامه کاری خود احترام می گذارند و بهانه ای برای حضور نداشتن پیدا نمی کنند.

وقتی کارمندان حاضر نمی شوند، پرداخت هزینه به کارگران جایگزین یا تنظیم گردش کار دیگران هزینه و زمان دارد. بنابراین، کاهش غیبت غیر موجه، بار مالی سازمان شما را کاهش می دهد.

برای بدست آوردن اعداد، ابتدا میزان غیبت سالانه خود را به صورت زیر محاسبه کنید:

E x A / E x D = درصد غیبت سالانه

E = میانگین تعداد کارکنان در سال (500)

A = تعداد کل غیبت های برنامه ریزی نشده (600)

D = تعداد کل روزهای کاری موجود برای هر کارمند (260)

(500 x 600) / (550 x 260) = درصد غیبت سالانه

300000 / 130000 = 2.31% غیبت سالانه از کل روزهای کاری

در مرحله بعد، می توانید هزینه غیبت خود را برای هر کارمند محاسبه کنید تا تأثیر غیبت یک کارمند را بر روی نتیجه شما نشان دهد:

R x A + S x A = هزینه غیبت برای هر کارمند

A = میزان غیبت (2.31%)

R = درآمد هر کارمند (2000 دلار)

S = میانگین حقوق کارمند (48000 دلار)

(2000 x 0.0231) 46.2 + (48000 x 0.0231) 1108.80 = 1386 دلار هزینه غیبت برای هر کارمند

تعیین هزینه غیبت به ازای هر کارمند، صرفه جویی حاصل از کاهش نرخ غیبت از طریق افزایش مشارکت کارکنان را نشان می دهد.

رضایت مشتری

حفظ یک پایگاه مشتری مستحکم منجر به درآمد پایدارتر می شود و می تواند کلید موفقیت باشد. احساس تعلق کارگران را تحریک می کند تا مالکیت و اشتیاق به محصول یا خدماتی را که می فروشند داشته باشند و همچنین شور و شوق مشتریان را برمی انگیزد.

کارکنان متعهد به دنبال ایجاد روابط قوی با مشتریان و ارائه خدمات استثنایی هستند. آنها به احتمال زیاد نگرش مثبتی نسبت به کارمندان غیرفعال دارند و برای برآوردن نیازهای مشتریان، حتی آنهایی که خواستار هستند، صبر بیشتری را تمرین می کنند. مشتریان راضی نسبت به مشتریان ناراضی به زمان و توجه کمتری نیاز دارند و تمایل دارند مشتریان بازگشتی باشند.

کارمندانی که در محل کار احساس می کنند از آنها مراقبت می شود به خوبی از مشتریان خود مراقبت می کنند. سطح تعاملی که کارکنان با کارفرمای خود احساس می‌کنند می‌تواند به نحوه خدمت و تعامل آنها با مشتریان یا مشتریان مرتبط باشد. مشتریان نه تنها می توانند احساس کنند که کارمندان ارتباط مثبتی با کارفرمای خود دارند، بلکه ممکن است آن را دلیلی برای حمایت از شرکتی با شهرت برای رفتار خوب با کارکنان خود بدانند.

بهبود روابط با مشتری به رضایت مشتری و وفاداری بیشتر به کسب و کار شما تبدیل می شود. تحقیقات انجام شده توسط موسسه خدمات مشتری پیشنهاد می کند که افزایش مشارکت کارکنان به میزان یک نقطه می تواند با افزایش 0.41 در رضایت مشتری همراه باشد.

نظرسنجی ها و داده های خدمات مشتری سازمان شما می تواند به عنوان نقاط مرجع برای نشان دادن الگوی بهبود و بازگشت سرمایه با افزایش مشارکت کارکنان شما استفاده شود.

ROI مشارکت کلی کارکنان

مشارکت بالاتر کارمندان به دو صورت عمل می کند تا بر نتیجه شما تأثیر بگذارد. از درآمد بهتر ناشی از بهره وری بالاتر و رضایت مشتری پشتیبانی می کند و هزینه های ناشی از غیبت و گردش مالی کمتر را کاهش می دهد.

مهم نیست که روش های ردیابی شما چقدر ساده یا پیچیده باشد، می توانید نشان دهید که چگونه مشارکت کارکنان در عملکرد و دستاوردهای سازمان شما نقش دارد.

در اینجا یک راه برای رسیدن به یک ارزش خاص برای ROI مشارکت کلی کارکنان وجود دارد:

ابتدا مقدار درآمد بدست آمده را جمع کنید:

X% افزایش بهره‌وری کارکنان + مقدار صرفه‌جویی از X% کاهش غیبت و X% کاهش در گردش مالی = سود خالص

سپس هزینه های اجرای طرح های مشارکت کارکنان را در نظر بگیرید:

(مزایای خالص – هزینه ابتکارات) / هزینه ابتکارات X 100 = ROI

به عنوان مثال:

منافع خالص (500000) – هزینه ابتکارات (400000) / هزینه ابتکارات (400000) = 25% بازگشت سرمایه

برای تکمیل اعداد، می‌توانید از شواهد حکایتی از موقعیت‌هایی استفاده کنید که عدم مشارکت کارکنان مانع ارائه خدمات می‌شود یا بر رضایت مشتریان از سازمان شما تأثیر می‌گذارد.

ثبت نام در یک برنامه گواهینامه سنجش و گزارش دهی منابع انسانی نه تنها به شما یاد می دهد که چگونه مرتبط ترین معیارهای منابع انسانی را برای سازمان خود پیاده سازی کنید، بلکه می توانید داده ها را به روشی موثر انتقال دهید.

پایان دادن به افکار

درست همانطور که در روابط شخصی انجام می شود، ایجاد یک ارتباط قانع کننده بین کارمندان و سازمان باعث ایجاد هر دو طرف می شود. ترویج فرهنگ تعامل بدون شک رویکرد درستی است، اما زمانی که کارمندان معتقد باشند که در موفقیت و آینده شرکت سهامدار هستند، نتیجه می دهد. برد-برد تعامل کارکنان چیزی است که منابع انسانی باید قادر به بیان آن باشد.

اندازه‌گیری بازگشت سرمایه (ROI) در مشارکت کارکنان به شما کمک می‌کند تا به رهبری ثابت کنید که مشارکت کارکنان واقعاً تأثیر مثبتی بر تجارت دارد. به این ترتیب، می‌توانید اولویت‌بندی و منابع بیشتری را برای طرح‌های مشارکت کارکنان خود تضمین کنید. تأیید کامل رهبری همچنین به ایجاد لحن مناسب از بالای سازمان کمک می کند.

آندریا بوتمن یک مدیر منابع انسانی دارای گواهینامه SHRM با مدرک زبان انگلیسی است که اکنون از ترکیب این دو به عنوان نویسنده منابع انسانی لذت می برد. سمت های قبلی او نزد کارفرمایان در صنایع آموزش، بهداشت و درمان و مشاوره بازنشستگی بود.

منبع


برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *