10 معیار تعامل کارکنان برای پیگیری در سازمان شما

با پیچیده‌تر شدن و دور شدن روش‌های کار، معیارهای تعامل کارکنان اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. این معیارها یک شاخص حیاتی از سطح ارتباط و انگیزه کارکنان است. ناگفته نماند، اما یک کارمند متعهد مولدتر است، هدفمندتر به چشم انداز شرکت کمک می کند و سطوح بالاتری از تعهد دارد.

مشارکت کارکنان نیز عامل کلیدی عملکرد سازمان شما است. بنابراین، برای ایجاد نیروی کاری با انگیزه و متعهد، باید چه معیارهای درگیری کارکنان را دنبال کنید؟

مطالب
معیارهای مشارکت کارکنان چیست؟
مشارکت کارکنان را چگونه می‌سنجید؟
1. نرخ ترک داوطلبانه کارکنان
2. نرخ حفظ کارکنان
3. غیبت
4. امتیاز خالص پروموتر کارمند (eNPS)
5. رضایت کارکنان
6. عملکرد کارکنان
7. رتبه بندی Glassdoor.com
8. ROI در تعامل کارکنان
9. خوشحالی مشتری
10. مقیاس های UWES و گالوپ

معیارهای مشارکت کارکنان چیست؟

درگیری کارکنان میزانی است که کارکنان احساس می کنند با سازمان ارتباط پرشور دارند، به کار خود متعهد هستند و تلاش بیشتری می کنند. بنابراین، معیارهای تعامل کارکنان، به طور غیرمستقیم یا مستقیم میزان مشارکت کارکنان شما را اندازه گیری می کند.

بر اساس اندازه گیری های خود، می توانید وضعیت مشارکت کارکنان در سازمان خود را درک کنید، در صورت لزوم اقدام کنید و مداخلاتی را برای بهبود مشارکت کارکنان در سراسر شرکت خود طراحی کنید.

Employee Engagement Metrics OverviewEmployee Engagement Metrics Overview

مشارکت کارکنان را چگونه می‌سنجید؟

مواردی وجود دارند که به راحتی قابل اندازه‌گیری هستند، مثلاً چند مایل در روز می‌دوید یا چند لیوان آب در روز می‌نوشید. اندازه‌گیری مشارکت کارکنان چندان ساده نیست، زیرا ترکیبی از انگیزه، شادی، رضایت و تعهد است که اندازه‌گیری آن‌ها آسان نیست.

به هر حال نامزدی موضوع پیچیده ای است. به عنوان مثال، شما می توانید به شدت به کار خود متعهد باشید، اما در عین حال خسته شوید. شما می توانید از شغل خود راضی باشید اما بازخوردی از همسالان و مدیر خود دریافت نکنید.

هیچ معیار واحدی برای مشارکت کارکنان وجود ندارد که هر آنچه را که باید در مورد مشارکت کارکنان بدانید را به شما می گوید. یک داشبورد خوب شامل تعداد انگشت شماری از معیارها است که به شما کمک می کند در مورد کارمندان خود بیاموزید، تصمیمات خود را مطلع کنید و به شما کمک می کند تا مکالمات معناداری با کارمندان داشته باشید. بیایید نگاهی به برخی از این معیارها بیندازیم:

1. نرخ ترک داوطلبانه کارکنان

کارمندان بسیار متعهد کمتر احتمال دارد که داوطلبانه آن را ترک کنند – و این در نرخ جابجایی داوطلبانه کارکنان شما منعکس می شود. گردش مالی یکی از بالاترین هزینه ها برای هر سازمانی است و گردش مالی کمتر منجر به اختلال کمتر، بهره وری بیشتر و انسجام بیشتر می شود. هر چه یک کارمند رضایت بیشتری داشته باشد، احتمال استعفا کمتر می شود.

زمانی که کارمندان مورد حمایت قرار می گیرند، روابط خوبی دارند، در حال توسعه هستند و در کار خود احساس چالش می کنند، احتمالاً مدت طولانی تری در سازمان خواهند داشت. برای محاسبه گردش مالی کارکنان از فرمول زیر استفاده کنید:

Voluntary Turnover Rate General FormulaVoluntary Turnover Rate General Formula

می توانید به این گزارش SHRM دسترسی داشته باشید تا برخی از معیارهای صنعت را از اینکه نرخ گردش مالی خوب به نظر می رسد، بسته به صنعت و نقش شما، به دست آورید.

2. نرخ حفظ کارکنان

مشابه نرخ جابجایی، حفظ کارمندان به افرادی که در سازمان شما می‌مانند نگاه می‌کند که نشان‌دهنده مشارکت آنهاست. برای محاسبه ماندگاری کارکنان از فرمول زیر استفاده کنید:

Employee Retention Rate FormulaEmployee Retention Rate Formula

نرخ حفظ کارمند خوب هزینه های ورود یک کارمند جدید را کاهش می دهد. همچنین بهره‌وری را افزایش می‌دهد – هرچه مدت طولانی‌تری با یک سازمان باشد، درک بهتری از فرآیندهای داخلی دارد. این به کارمندان اجازه می دهد تا کارها را سریعتر و با دقت بیشتری انجام دهند.

در نهایت، نرخ ماندگاری خوب به شما امکان می‌دهد تیم‌های خوب و فرهنگ سازمانی مستحکم بسازید و در عین حال همان گروهی از افراد را توسعه دهید.

3. غیبت

غیبت زیاد کارمندان ممکن است نشان دهنده مشکلات مربوط به مشارکت کارکنان باشد. اندازه گیری میزان غیبت به شما کمک می کند این موضوع را پیگیری کنید. غیبت در محل کار نشان دهنده بسیاری از موارد است، مانند شرایط بد کاری، حکمرانی ضعیف، رهبری بد، یا عدم تعادل بین کار و زندگی. همچنین می‌تواند نشان‌دهنده رضایت کارکنان باشد – زیرا میزان غیبت بالا با رضایت پایین کارکنان مرتبط است.

غیبت رفتاری است که می تواند تأثیرات شدیدی نیز داشته باشد. نرخ بالاتر غیبت منجر به حجم کاری بیشتر برای کارکنان می شود که به نوبه خود باعث استرس بیشتر و در نتیجه میزان نارضایتی شغلی می شود. برای محاسبه میزان غیبت کارکنان از فرمول زیر استفاده کنید:

Absenteeism rate formulaAbsenteeism rate formula

کشورهای مختلف مقررات مختلفی برای مرخصی استعلاجی و نحوه نگرش به غیبت دارند، بنابراین در محاسبه غیبت ضروری است که این موضوع را در نظر بگیریم.

4. امتیاز خالص پروموتر کارمند (eNPS)

امتیاز خالص پروموتر کارمند (eNPS) یکی از شناخته شده ترین معیارهای HR برای اندازه گیری مشارکت کارکنان است. سازمان ها اغلب آن را از طریق نظرسنجی مشارکت کارکنان اندازه گیری می کنند.

این معیار با این سؤال اندازه‌گیری می‌شود که «در مقیاس 1-10، چقدر احتمال دارد که این سازمان را به عنوان مکانی برای کار توصیه کنید؟» یا “بر اساس تجربه خود، چقدر احتمال دارد که سازمان ما را به یک دوست یا همکار توصیه کنید؟” بر اساس پاسخ‌ها، می‌توانید آن را به مخالفان، منفعل‌ها و مروجین تقسیم کنید، برای مثال:

  • مروج – کارمندانی که 9 یا 10 پاسخ می دهند، که نشان دهنده رضایت کارمند است.
  • منفعل – نمره بین 7 تا 8 نشان می دهد که کارمند نه خوشحال است و نه ناراضی اما احساس خنثی می کند. آنها شرکت را به یک دوست توصیه نمی کنند، اما آنها را نیز بدگویی نمی کنند.
  • Detractors – هر کارمندی که نمره کمتر از 6 می دهد که نشان می دهد کارمند راضی نیست.

برای محاسبه eNPS خود، فرمول زیر است:

eNPS formulaeNPS formula

Qualtrics یک معیار واضح از چیستی یک eNPS خوب ارائه می دهد.

5. رضایت کارکنان

در حالی که تمایز واضحی بین رضایت کارکنان و مشارکت وجود دارد، آنها در هم تنیده هستند و هر دو را می توان از طریق معیارهای مشابه اندازه گیری کرد.

رضایت کارکنان عوامل خارجی مانند شرایط کار، مزایا، حقوق و دستمزد را در نظر می گیرد.

از سوی دیگر، مشارکت کارکنان به مواردی مانند چگونگی انگیزه ذاتی یک کارمند و اینکه آیا آنها چشم انداز شرکت را قبول دارند، می پردازد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای سنجش رضایت کارکنان از طریق یک نظرسنجی ساده است که شامل ترکیبی از سؤالات باز و بسته است. برخی از سوالاتی که باید در نظرسنجی رضایت کارکنان خود لحاظ کنید عبارتند از:

  • آیا در نقش خود احساس ارزشمندی می کنید؟
  • آیا احساس می کنید که شغل شما به شما اجازه می دهد تا از مهارت های خود استفاده کنید؟
  • آیا با مدیر خود رابطه خوبی دارید؟
  • آیا مسیر شغلی برای پیشرفت شغلی خود در سازمان می بینید؟
  • آیا احساس می کنید که سازمان رفاه شما را در اولویت قرار می دهد؟

سؤالات را به گونه ای ساختار دهید که بتوانید آنها را در دسته بندی ها تجزیه و تحلیل کنید تا داده ها را درک کنید. این مستلزم آن است که هر سؤال دارای یک موضوع باشد، مانند رفاه کارکنان، پیشرفت شغلی، رهبری، پاداش. دسته بندی سؤالات به درک تعداد زیادی از پاسخ ها در طول تجزیه و تحلیل پس از نظرسنجی کمک می کند.

6. عملکرد کارکنان

باز هم، کارمندان بسیار متعهد احتمالاً در مشاغل خود عملکرد خوبی خواهند داشت، بنابراین معیارهای عملکرد کارکنان شما نیز با درک مشارکت کارکنان مرتبط است. به طور کلی می توانیم معیارهای عملکرد کارکنان را به چهار دسته تقسیم کنیم:

  • معیارهای کیفیت کار – مانند تعداد خطاها، امتیاز خالص تبلیغ کننده یا بازخورد 360 درجه.
  • معیارهای کمیت کار – مانند تعداد فروش، تعداد واحدهای تولید شده، زمان رسیدگی
  • معیارهای بهره وری کار – ایجاد تعادل بین معیارهای کمی و کیفی عملکرد کارکنان
  • معیارهای عملکرد سازمانی – درآمد به ازای هر کارمند، ROI سرمایه انسانی

تجزیه و تحلیل عملکرد کاری در مقابل مشارکت کارکنان نشانگر واضحی است که این دو با هم ارتباط زیادی دارند. بهبود تعامل منجر به ارتقای عملکرد می شود و بالعکس.

7. رتبه بندی Glassdoor.com

مشارکت کارکنان نیز تأثیر قابل توجهی بر برندسازی کارفرما دارد. یعنی، آنچه مردم در مورد شما آنلاین می گویند، چیزهای زیادی در مورد احساس آنها از کار کردن برای شما نشان می دهد. قبل از اینکه کارمندی احتمالاً با یک سازمان مصاحبه کند، اولین کاری که احتمالاً انجام می دهد این است که آنها را در گوگل جستجو کند. یکی از محبوب‌ترین سایت‌های بررسی کارفرمایی که همیشه ظاهر می‌شود، Glassdoor است که خود را به عنوان یک مرجع پیشرو در بررسی رضایت از محل کار و در دسترس قرار دادن این اطلاعات برای عموم معرفی کرده است. بنابراین، تمرکز بر رضایت کارکنان نه تنها یک اولویت داخلی است، بلکه بر توانایی سازمان برای جذب استعدادهای بیرونی نیز تأثیر می گذارد.

رتبه‌بندی‌ها در Glassdoor بر اساس بازخورد کارکنان، در مقیاس 5 درجه‌ای است:

  • 0.00 – 1.50 کارمندان “بسیار ناراضی” هستند
  • 1.51 – 2.50 کارمندان “ناراضی” هستند
  • 2.51 – 3.50 کارمندان می گویند “خیلی خوب است”
  • 3.51 – 4.00 کارمندان “راضی هستند”
  • 4.01 – 5.00 کارمندان “بسیار راضی” هستند

Glassdoor همچنین از الگوریتمی برای تأکید بر بررسی های اخیر استفاده می کند تا وزن بیشتری به آنها بدهد. این به این منظور است که به روزترین امتیاز رضایت در شرکت را به بینندگان بدهد. کارمندان سابق نیز نظرات خود را در مورد اینکه کار در آنجا چگونه است یا چگونه است، ارسال می کنند. رضایت ضعیف کارکنان هم در داده های کمی و هم کیفی نشان داده شده در Glassdoor منعکس می شود.

به طور معمول، رتبه‌بندی که در نمایه شرکت می‌بینید، رتبه‌بندی کلی همه بررسی‌های تایید شده‌ای است که شرکت تا به حال پس از اعمال الگوریتم اختصاصی ما دریافت کرده است، که در میان سایر عوامل، بررسی‌های اخیر را بیشتر از بررسی‌های قدیمی‌تر وزن می‌کند. معمولاً هفت روز کاری طول می کشد تا یک رتبه پس از بررسی یک کارمند به روز شود.

8. ROI در تعامل کارکنان

همچنین مهم است که ROI مشارکت بالای کارکنان را درک کنید. از این گذشته، کارمندان متعهدتر بهره وری بیشتری دارند و در نتیجه ROI بالاتری دارند. این فقط “شنیده” نیست.

به عنوان مثال، BestBuy توانست دقیقاً ارزش کارکنان خود و تأثیر آن بر درآمد عملیاتی را شناسایی کند. BestBuy دریافت که افزایش 0.1٪ در مشارکت کارکنان منجر به بیش از 100000 دلار در درآمد عملیاتی سالانه فروشگاه خاص می شود. مطالعات گالوپ همچنین نشان داده است که سازمان هایی که مشارکت کارکنان را در اولویت قرار می دهند، می توانند 20 درصد بهبود در فروش را تجربه کنند.

9. خوشحالی مشتری

نرخ مشارکت پایین کارکنان اغلب باعث رضایت پایین مشتری می شود و برعکس. زمانی که با مشتری یا خدمات مشتری سروکار دارید، خود را در هر سناریویی قرار دهید، و زمانی که شخصی که با او سروکار دارید، آرام، دوستانه است و سطح رضایت شما را افزایش می دهد.

یک گزارش تحقیقاتی آبردین می‌گوید: «تجارب مشتری در خلأ اتفاق نمی‌افتد. آنها نتیجه فعالیت های کارکنان هستند. کسب‌وکارهایی که اهمیت مشارکت کارکنان را درک می‌کنند و آن را از طریق یک برنامه رسمی مدیریت می‌کنند تا با اهداف تجربه مشتری خود هماهنگ شوند، به نتایج بسیار بهتری دست می‌یابند .

البته، این معیاری است که باید سایر معیارهای مشارکت کارکنان را در نظر بگیرد. اغلب اوقات، مشتریان می توانند خوشحال باشند، اما کارمندان ممکن است فرسوده شوند، بنابراین مهم است که تعادل ایجاد شود.

10. مقیاس های UWES و گالوپ

همچنین مقیاس‌های مشارکت کارکنان شناخته شده‌ای وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. دو مقیاس شناخته شده و آزمایش شده UWES یا GALLUP هستند. هر دو بسیار خوب تست شده اند. برای هر دو مقیاس، نمرات بالاتر مربوط به نتایج کسب و کار برتر است.

برای مقایسه کامل بین این دو، همراه با دو روش دیگر، این مقاله را در مورد اقدامات مشارکت کارکنان بررسی کنید.

به تو

کارکنان متعهد، افرادی با انگیزه و سازنده هستند که واقعاً بهترین ها را در سازمان خود به نمایش می گذارند. ردیابی سطوح تعامل از طریق معیارهای تعامل کارکنان به شما کمک می کند تا مسائل را زودتر تشخیص دهید و حل کنید و تعامل کارمندان خود را افزایش دهید.

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *