8 نکته عملی برای به دست آوردن استقلال در محل کار مناسب [+ چگونه بافر موفق شد]

شرکت‌هایی که استقلال را در محل کار تقویت می‌کنند، انگیزه و مشارکت کارکنان بالاتری دارند و گردش مالی کمتری دارند. در این مقاله، ما به بررسی استقلال محل کار خواهیم پرداخت و 8 روشی را به اشتراک می‌گذاریم که متخصصان منابع انسانی می‌توانند از آن پشتیبانی کنند.

مطالب
استقلال در محل کار چیست؟
چگونه استقلال با انعطاف پذیری و کار از راه دور متفاوت است
استقلال در محل کار چگونه است؟
مزایای استقلال در محل کار
8 نکته HR برای ایجاد فرهنگ خودمختاری در محل کار
مطالعه موردی: چگونه بافر استقلال در محل کار ایجاد کرد

استقلال در محل کار چیست؟

به زبان ساده، استقلال در محل کار به این معناست که به کارمندان این آزادی را بدهد که به طور مستقل تصمیم بگیرند که چگونه و چه زمانی می خواهند کار کنند. در برخی موارد، استقلال شغلی حتی شامل مواردی است که کارکنان می‌خواهند روی آن کار کنند.

با این حال، برخی از تفاوت های ظریف وجود دارد که باید در اینجا بیان شود.

بسیاری از مشاغل به دلایل عملی به افراد اجازه نمی دهند تصمیم بگیرند چه زمانی می خواهند کار کنند. در این موارد، استقلال کارمند را می‌توان اینگونه تعریف کرد که به افراد این آزادی را می‌دهد تا به شیوه‌ای که برای آنها مناسب است، کار کنند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترتیبی که آنها وظایف خود را انجام می دهند
  • توانایی تصمیم گیری به تنهایی
  • سرعتی که با آن کار می کنند
  • توانایی حل مشکلات به تنهایی
  • کنترلی که بر وظایف خود دارند.

این واقعیت که کارمندان در محل کار خود استقلال خاصی دارند به این معنی نیست که محدودیتی وجود ندارد. آنها می توانند تصمیم بگیرند که چگونه می خواهند کار خود را انجام دهند تا زمانی که با اهداف سازمانی و تیمی همسو باشد.

استقلال در کار در مقابل استقلال شخصی

بین استقلال محل کار و خودمختاری شخصی تفاوت مشخصی وجود دارد.

اولی به افراد در درون مرزهای تیم و سازمانی که بخشی از آن هستند، استقلال کامل می‌دهد، در حالی که دومی به افراد در مورد اهدافی که می‌خواهند تعیین کنند و نحوه دستیابی به آن استقلال کامل می‌دهد.

عدم استقلال در محل کار

در طرف مقابل طیف خودمختاری ما (در میان چیزهای دیگر) مدیریت خرد داریم. این سبک مدیریت اغلب توسط مدیری مشخص می شود که از نزدیک کارهایی را که باید انجام شود به اعضای تیم خود مشاهده، کنترل و/یا یادآوری می کند.

مدیریت خرد – و عدم استقلال در محیط کار – بر انگیزه، مشارکت و عملکرد کارکنان تأثیر منفی می گذارد. یک نظرسنجی نشان داد که کارمندانی که به یک مدیر خرد گزارش می دهند:

  • 69 درصد اظهار داشتند که به دلیل مدیریت خرد به فکر تغییر شغل هستند و.
  • 36 درصد شغل خود را تغییر دادند.

نظرسنجی دیگری نشان داد که:

  • 55 درصد ادعا کردند که مدیریت خرد به عملکرد شغلی آنها آسیب رسانده است.
  • 68 درصد گفتند که باعث کاهش روحیه آنها شده است.

چگونه استقلال با انعطاف پذیری و کار از راه دور متفاوت است

استقلال در محل کار با انعطاف پذیری یا کار از راه دور یکسان نیست. در واقع، دادن این گزینه به کارمندان اداری برای کار در خانه 2 روز در هفته ارتباط چندانی با استقلال ندارد.

با استقلال کارمند، هرکسی ترجیحات متفاوتی دارد و بنابراین، هر فردی روش متفاوتی برای کار دارد که به او اجازه می‌دهد بهترین عملکرد خود را داشته باشد.

به عبارت دیگر: هیچ‌کس بهتر از شما نمی‌داند چه چیزی برای شما مفید است، بنابراین شما مسئول انجام کار به موقع و مطابق با استاندارد کیفیت مورد انتظار هستید. چه از محل کار باشد چه در خانه، چه در شلوار ورزشی خود و چه همه مناسب.

Dr Dieter Veldsman on Autonomy and FlexibilityDr Dieter Veldsman on Autonomy and Flexibility

استقلال در محل کار چگونه است؟

استقلال کارمندان از یک شرکت به شرکت دیگر و احتمالاً حتی از یک تیم به تیم دیگر متفاوت خواهد بود. با این حال، چند ویژگی از خودمختاری محل کار وجود دارد که می‌توانیم آنها را متمایز کنیم:

  • کارمندان قدرت تصمیم گیری خاصی دارند
  • مدیران پروژه ها، ضرب الاجل ها و برخی دستورالعمل ها را تعیین می کنند، اما به اعضای تیم خود برای انجام کار اعتماد دارند
  • در صورت امکان، کارمندان تصمیم می گیرند که چه زمانی و کجا کار کنند
  • مدیران برای ارائه پشتیبانی در صورت لزوم در دسترس هستند
  • کارمندان تصمیم می گیرند که چگونه کار کنند.

مزایای استقلال در محل کار

دلایل قانع‌کننده مختلفی وجود دارد که چرا سازمان‌ها باید استقلال محل کار را تقویت کنند. در این بخش، تعدادی از آنها را فهرست کرده ایم.

مزایای استقلال در محل کار برای کارکنان:

  • افزایش شادی. کارمندان 12% بیشتر احتمال دارد که از شغل خود راضی باشند زمانی که در محیط کاری خود آزادی و استقلال داشته باشند. 
  • تعادل کار و زندگی بهتر افرادی که کنترل بیشتری بر روی کاری که در طول روز روی آن کار می کنند (در محدوده پارامترها) دارند، می توانند زندگی کاری خود را با مسئولیت های زندگی شخصی خود متعادل کنند.
  • افزایش رفاه. احساس اعتماد و حمایت توسط مدیر و سازمان همراه با توانایی عملکرد مستقل، استرس را کاهش می دهد و رفاه کلی افراد را افزایش می دهد.
  • زمان بیشتر برای خلاقیت در محیطی که استقلال شغلی را تقویت می کند، کارکنان فرصت های بیشتری برای خلاقیت دارند. مدیران به نتایج بیشتر از نظارت بر تیم خود در هر دقیقه از روز اهمیت می دهند که به کارکنان فضایی برای خلاقیت و کارآفرینی داخلی می دهد.
  • افزایش رضایت شغلی. استقلال در محل کار باعث می شود افراد احساس مسئولیت کنند، جدی گرفته شوند و با ارزش تر باشند. این به نوبه خود منجر به سطوح بالاتری از رضایت شغلی می شود.

مزایای استقلال محل کار برای سازمان:

  • کارمندان بیشتر درگیر هستند. خودمختاری افراد را توانمند می کند و کارمندان توانمند بیشتر درگیر هستند. 
  • افزایش خلاقیت و نوآوری. استقلال کارکنان خلاقیت را افزایش می دهد و در نتیجه منجر به نوآوری بیشتر می شود. 
  • تصمیم گیری بهتر و بهبود خدمات به مشتریان. تقویت استقلال در محیط کار، مهارت های تصمیم گیری افراد را بهبود می بخشد. این به نوبه خود می تواند بر کیفیت خدمات مشتری که سازمان شما ارائه می دهد تأثیر مثبت بگذارد.
  • بهره وری بهتر و گردش مالی کمتر. جای تعجب نیست که مزایای ذکر شده در بالا منجر به افزایش بهره وری کارکنان، روحیه کلی بهتر و گردش مالی کمتر می شود.

نمونه هایی از استقلال در محل کار

#1. کارمندان ساعات کاری خود را انتخاب می کنند

برخی از افراد بهترین کار خود را در صبح انجام می دهند در حالی که برخی دیگر از ساعت 5 بعد از ظهر به بعد اوج کار خود را انجام می دهند. دادن این گزینه به کارمندان برای تنظیم برنامه زمانی خود، تا جایی که در چارچوب کسب و کار ممکن است، یکی از راه‌های افزایش استقلال کارکنان است.

توانایی تنظیم ساعات کاری خود نیز چیزی است که بسیاری از کارکنان دانش در لیست خواسته های خود قرار دارند. یک نظرسنجی در بین بیش از ده هزار شرکت‌کننده نشان داد که 95٪ می‌خواهند خودشان تصمیم بگیرند که برنامه‌شان چگونه است.

#2. کارمندان برای تصمیم گیری خود مجهز هستند

یکی از ایده های پشت استقلال محل کار این است که مسئولیت بیشتری در انجام کار به کارمند بدهیم. اما نکته مهم این است که کارکنان باید بتوانند تصمیمات خود را بگیرند تا توانایی کار مستقل داشته باشند.

به این ترتیب، آنها باید بدانند:

  • وقتی می توانند به تنهایی تصمیم بگیرند
  • چه ابزارهایی (مالی و غیره) برای این کار در اختیار دارند
  • جایی که مأموریت تصمیم گیری به پایان می رسد.

#3. کارکنان در تعیین هدف مشارکت دارند

استقلال کارکنان همچنین به معنای دادن فرصت به افراد برای مالکیت عملکرد، رشد و پیشرفت شغلی و همچنین مشارکت دادن آنها در تعیین اهداف تیم است.

به عنوان مثال فکر کنید:

  • ایجاد مشترک مسیر رشد آنها
  • مشارکت دادن کارکنان در تعیین اهداف و KPIهای خود
  • درخواست از اعضای تیم برای پیشنهاد اهداف برای تیم.
How HR Can Create a Culture of AutonomyHow HR Can Create a Culture of Autonomy

8 نکته HR برای ایجاد فرهنگ خودمختاری در محل کار

همانطور که می تواند برای سازمان و کارمند قدرتمند باشد، اگر به خوبی انجام نشود، استقلال می تواند منجر به هرج و مرج، سردرگمی و رضایت در بین کارکنان شود. همچنین نمی تواند برای همه کارمندان باشد. بنابراین، یک رویکرد مدون و ساختاریافته لازم است.

راه های مختلفی وجود دارد که منابع انسانی می تواند به ایجاد فرهنگ استقلال در سازمان کمک کند. بیایید ۸ ایده را مورد بررسی قرار دهیم.

1. تعریف کنید که استقلال در سازمان شما چگونه به نظر می رسد

همانطور که قبلا ذکر شد، استقلال کارکنان در هر سازمانی متفاوت به نظر می رسد. بنابراین، با تعریف واضح اینکه استقلال در شرکت شما به چه معناست و اینکه چگونه با اهداف و ارزش های سازمان همسو می شود، شروع کنید.

2. یک چارچوب و سیاست هایی که از خودمختاری حمایت می کند، ایجاد کنید

بر اساس تعریف شرکتتان از استقلال، می‌توانید چارچوبی ایجاد کنید که از این استقلال و سیاست‌های همراه با آن پشتیبانی کند.

با توسعه سیاست‌های خاص برای حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، به کارمندان آزادی تصمیم‌گیری، حل مشکلات و مدیریت کارشان بدون دخالت بی‌رویه را می‌دهید.

در مرحله بعد، مطمئن شوید که کارمندان مرزها و انتظارات برای استقلال را درک می کنند.

نکته HR

توسعه سیاست ها یک چیز است. حصول اطمینان از اینکه کارکنان از آنها آگاه هستند، چیز دیگری است. در مورد چارچوب شرکت خود برای استقلال کارکنان از طریق کانال های مختلف ارتباط برقرار کنید. خبرنامه های هفتگی، مدیران، چت های شرکت، جلسات اطلاعات و غیره.

آمازون چگونه سیاست هایی را برای حمایت از خودمختاری ایجاد کرد

آمازون یک غول فناوری و خرده فروشی است که استقلال کارمندان را در سیاست های محل کار خود پذیرفته است. این شرکت ساعات کاری منعطف را ارائه می دهد، حل خلاقانه مشکلات را تشویق می کند و منابع لازم را برای تصمیم گیری مستقل در اختیار کارکنان قرار می دهد.

علاوه بر این، طبق گزارش هاروارد بیزینس ریویو، آمازون همچنین یک برنامه غرامت سهام داخلی برای کارمندان ایجاد کرد تا روی خود سرمایه گذاری کنند و در موفقیت شرکت سهیم شوند.

3. آموزش مدیران

ارائه خودمختاری به کارکنان نیاز به نوع خاصی از مدیریت دارد. این نیاز به اعتماد و دادن فضایی به کارکنان دارد و در عین حال در صورت نیاز اعضای تیم شما به مشاوره یا راهنمایی در دسترس باشد. همچنین مستلزم توانایی تفویض و تقسیم مسئولیت است.

مدیریت یک تیم در سازمانی که استقلال کارمندان را تشویق می کند، برای برخی افراد طبیعی تر از دیگران است. به عنوان منابع انسانی، می توانید با ارائه آموزش های کافی به مدیران از آنها حمایت کنید.

4. موفقیت ها را جشن بگیرید

سعی کنید این عادت را ایجاد کنید که نمونه هایی از استقلال کارمندان را در شرکت جشن بگیرید. این را می توان در سطح تیمی و همچنین در سطح سازمانی انجام داد. مدیران را تشویق کنید تا در طول جلسه تیم لحظه ای را برای برجسته کردن موقعیتی که به عنوان مثال، یکی از اعضای تیم آنها به طور مستقل تصمیم می گیرد که چگونه با موفقیت یک مشکل را با یک مشتری مدیریت می کند، برجسته کنند.

نکته HR

کانالی را در ابزار چت سازمان خود ایجاد کنید که در آن دستاوردهای کارکنان به اشتراک گذاشته و جشن گرفته شود.

چگونه موفقیت ها را در AIHR جشن می گیریم

جشن گرفتن موفقیت ها نباید گران یا بزرگ باشد. آنچه مهم است این است که به عنوان یک تیم، لحظه ای را صرف تشخیص یک دستاورد کنید. خیلی اوقات، ما بدون اینکه متوجه باشیم چه کاری انجام داده‌ایم، از یک دستاورد به موفقیت دیگر می‌رویم.

در AIHR، ما اغلب دستاوردهای کارمندان خود را با کیک و شامپاین جشن می گیریم. گاهی اوقات کیک با یک تصویر (خوراکی) از شخصی که به هدف خود رسیده است شخصی می شود و کارمندان AIHR در دفتر گرد هم می آیند تا موفقیت خود را جشن بگیرند و نان تست کنند. کسانی که از راه دور کار می کنند از طریق تماس ویدیویی به آن ملحق می شوند.

5. اشتباهات را به عنوان یادگیری درک کنید

اگر می‌خواهید استقلال شغلی را تشویق کنید، افراد باید آزادی آزمایش را داشته باشند – در چارچوب موجود – و آزمایش‌هایشان “درست” پیش برود. این مستلزم نگاهی متفاوت به اشتباهات است.

تغییر درک افراد از اشتباهات و ایجاد محیطی که مردم در مورد اشتباهات خود باز باشند زمان می برد. چند چیز که می تواند به این روند کمک کند عبارتند از:

  • تشویق مدیران به اعتراف به اشتباهات خود و بحث در مورد یادگیری با تیم خود.
  • بزرگداشت اشتباهاتی که به موفقیت یا یادگیری مهم تبدیل شده اند.
  • ایجاد یک بستر رسمی که در آن یادگیری می تواند به اشتراک گذاشته شود.

6. کارکنان را به ابزار مناسب مجهز کنید

کارمندان نمی توانند بدون ابزار مناسب به طور مستقل کار کنند. این ابزارها در هر تیم و بخش و حتی برای هر فرد متفاوت خواهد بود. برای مثال، یک تیم خدمات مشتری ممکن است به بودجه خاصی نیاز داشته باشد که بتواند به طور مستقل از آن برای حل مسائل مشتری استفاده کند.

نکته HR

از کارمندان بپرسید که به چه ابزاری نیاز دارند تا کار خود را مستقل انجام دهند. آنها احتمالا بهتر از هر کس دیگری می دانند که برای کار موثر چه چیزی لازم است. از یک نظرسنجی ساده استفاده کنید تا بفهمید به چه ابزارهایی نیاز دارند.

چگونه Ritz-Carlton کارکنان را برای حل مستقل مسائل مشتری تجهیز می کند

در شرکت هتل ریتز کارلتون، کارمندان می توانند به طور مستقل تا 2000 دلار برای هر مهمان برای حل مشکلات مشتری بدون دخالت مدیر هزینه کنند. نکته جالب توجه در اینجا این است که در حالی که کل مبلغ اختصاصی، در تئوری، می تواند توسط کارمندان برای حل یک مشکل مشتری استفاده شود، در عمل، به ندرت چنین است.

میانگین مقدار واقعی استفاده شده در یک حادثه اغلب بسیار کمتر از مقدار اختصاصی موجود است.

همانطور که Ritz-Carlton آن را توصیف می‌کند: «برای همه خانم‌ها و آقایان ما قدرت زیادی وجود دارد که بدانند ما واقعاً به آن‌ها به مقدار زیادی در هر حادثه اعتماد داریم. آن‌ها می‌توانند در لحظه تصمیم بگیرند تا مشکل مهمان را به سرعت حل کنند یا تجربه‌ای زیبا و خاطره‌انگیز (یا هر دو) بسازند.»

7. موفقیت را بسنجید

بر اساس تعریف سازمان خود از استقلال، می توانید معیارها و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را برای اندازه گیری استقلال، مشارکت و بهره وری کارکنان ایجاد کنید. اگر می‌خواهید بدانید که آیا تلاش‌های خودمختاری شما کار می‌کند یا نه – و جایی که کمی به تنظیم دقیق نیاز است، بسیار مهم است.

8. صبور باشید

خودمختاری در محل کار چیزی نیست که به طور جادویی یک شبه اتفاق بیفتد، به خصوص اگر قبلاً به افراد سازمان شما داده نشده باشد.

نکته HR

گفتگو را ادامه دهید. مرتباً با مدیران و کارمندان تماس بگیرید تا دریابید که با چه چالش‌هایی روبرو می‌شوند و گلوگاه‌ها کجاست.

مطالعه موردی: چگونه بافر استقلال در محل کار ایجاد کرد

بافر، شماره 1 شرکت برنامه ریزی رسانه های اجتماعی در بریتانیا، می خواست تیم خود را بدون از دست دادن استقلال خود افزایش دهد.

رشد یک تیم اغلب می‌تواند منجر به این شود که برخی از کارمندان احساس کنند دیگر تأثیری ندارند، و بافر می‌خواست اطمینان حاصل کند که با حفظ ارزش اصلی خود یعنی استقلال در محل کار، به مقیاس‌بندی ادامه می‌دهند.

این منجر به چیزی شد که بافر آن را پاسخگویی توانمند می نامید.

Åsa Nyström، معاون پشتیبانی مشتری، توضیح می‌دهد: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که اعضای تیم هنگام تصمیم‌گیری و ارائه پشتیبانی به تخصص خود متکی هستند. ما می‌خواهیم تردید در مورد تصمیم‌گیری را از بین ببریم و تیم خود را قادر کنیم تا از مشتریان ما به بهترین شکل ممکن حمایت کند.»

پاسخگویی توانمند چگونه به نظر می رسد

در تیم حمایت از مشتری، مسئولیت‌پذیری توانمند به این معناست:

  • کارمندان خدمات مشتری قادر به اتخاذ تصمیمات لازم برای تأثیر مثبت بر تجربیات مشتریان خود هستند.
  • کارمندان خدمات مشتری می توانند با تیم های مهندسی و محصول Buffer کار کنند و بینش ارائه دهند.
  • اعضای تیم قادر به راهنمایی همسالان خود هستند.
  • اعضای تیم قادر به رشد حرفه ای خود هستند.

البته، هنگام تشویق به خودمختاری در محل کار بدون ایجاد هرج و مرج، نکات خاصی وجود دارد که باید در نظر داشت. بافر تعادل مناسب را با موارد زیر ایجاد می کند:

  • توضیح «چرا» پشت پاسخگویی توانمند
  • قدرت دادن
  • اطمینان حاصل کنید که تیم ایده روشنی در مورد دامنه و حوزه مسئولیت خود دارد
  • ایجاد محیطی که در آن افراد به یادگیری، ابتکار عمل و شکست ایمن تشویق شوند
  • اطمینان از اینکه مدیران نیز احساس قدرت می کنند.

نتایج پاسخگویی توانمند در بافر

نتایج ابتکار پاسخگویی توانمند بافر بسیار مثبت بوده است. از جمله موارد دیگر، این شرکت مشاهده کرد:

  • اعضای تیم پشتیبانی مشتری نه تنها درگیر و انگیزه کار خود بودند، بلکه مشتاق دنبال کردن حرفه ای در پشتیبانی مشتری و ادامه حضور در Buffer بودند.
  • این تیم از تأثیر آنها بر تجارت بیشتر آگاه شده است.
  • مردم احساس مسئولیت بیشتری می کنند و بیشتر روی اهداف و نتایج سرمایه گذاری می کنند.

غذای کلیدی

واضح است که استقلال در محل کار می تواند مزایای فوق العاده ای هم برای کارکنان و هم برای سازمان داشته باشد. برای دستیابی به خودمختاری در سازمان، منابع انسانی باید اطمینان حاصل کند که ساختارهایی ایجاد شده است تا پارامترهایی را برای کارمندان در اختیار کارکنان قرار دهد تا بتوانند در درون سازمان کار کنند و موفقیت‌ها را جشن بگیرند تا به طور مداوم فرهنگ استقلال را القا کنند.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *