راهنمای کامل بازارهای استعداد

شرکت های بیشتر و بیشتری شروع به درک مزایای استفاده بهتر از استعدادهای داخلی خود برای پر کردن شکاف های مهارتی می کنند. بازار استعداد یک راه عالی برای ارتباط کارکنان شما با فرصت های داخلی است. بیایید به این موضوع بپردازیم که بازارهای استعداد چیست.

مطالب
بازار استعداد چیست؟
یک بازار استعداد چگونه کار می کند؟
نقش منابع انسانی در بازارهای استعداد
مزایای اجرای بازار استعداد
چگونه از یک بازار استعداد به طور موثر در سازمان خود استفاده کنید

بازار استعداد چیست؟

کارفرمایان عاقلانه هستند که از شایستگی های کارکنان فعلی خود نهایت استفاده را ببرند. با این حال، دانستن دقیق آنچه در دسترس است و توانایی کشف استعدادهای پنهان درونی می تواند چالش برانگیز باشد. این امر به ویژه برای سازمان های بزرگتر که در مکان های مختلف فعالیت می کنند صادق است. راه حل یک منبع واحد است که می تواند مهارت های کارکنان را شناسایی و توسعه دهد و سپس آنها را با فرصت ها هماهنگ کند.

بازار استعداد یک پلتفرم مبتنی بر فناوری است که کارکنان را با موقعیت‌های بالقوه و فرصت‌های توسعه در سازمان مرتبط می‌کند. با حمایت از آرزوهای شغلی افراد و برآورده ساختن تقاضاهای متغیر نیروی کار سازمان، کارایی را افزایش می دهد و برای کارفرما و کارمند ارزش ارائه می دهد.

استراتژی بازار استعداد به سرعت در بسیاری از شرکت ها و حتی سیستم های نظامی در حال ظهور است. بانک جهانی، UBS، معتقد است که کارکنان توسعه یافته به دارایی های شرکت تبدیل می شوند. آنها در سال 2019 یک بازار استعداد را برای حمایت از فرهنگ تحرک داخلی شغلی و استفاده حداکثری از آنچه کارکنان خود می توانند ارائه دهند، اجرا کردند.

با یک بازار استعداد، کارمندانی که به دنبال تحرک داخلی هستند می توانند مسیرهای شغلی خود را در اختیار بگیرند. آنها می توانند بفهمند به چه مهارت هایی نیاز دارند و به راه هایی برای کسب یا بهبود آنها دسترسی داشته باشند. همانطور که کارمندان توانمند می شوند، کارفرمایان می توانند پتانسیل خود را برای حمایت از موفقیت کسب و کار به حداکثر برسانند.

Talent MarketplaceTalent Marketplace

یک بازار استعداد چگونه کار می کند؟

یک بازار استعداد معمولاً یک پلت فرم دو طرفه است که داده ها را جمع آوری و به اشتراک می گذارد. از هوش مصنوعی برای تطبیق مهارت های کارکنان با فرصت های مناسب در سازمان استفاده می کند.

نحوه کارکرد آن شبیه نحوه استفاده از اپلیکیشن رزرو سفر برای یافتن هتل است. در یک طرف بانک اطلاعاتی از هتل ها و امکانات رفاهی آنها قرار دارد. از طرف دیگر، معیارهایی را که به دنبال آن هستید (موقعیت، تاریخ، امکانات، و غیره) وارد می‌کنید، سپس فهرستی از هتل‌های موجود را به شما ارائه می‌دهد که با پارامترهای شما مطابقت دارند.

پلتفرم بازار استعداد همه پست‌های موجود برای موقعیت‌ها، آموزش‌ها، پروژه‌ها، تکالیف موقت و غیره را در خود جای می‌دهد. کارمندان نمایه‌ای از مهارت‌ها و علایق خود را وارد می‌کنند، که می‌تواند با توسعه توانایی‌های خود از طریق آموزش یا تجربیات جدید، به روز شود. الگوریتم ها منطبقاتی را ایجاد می کنند و بر اساس توانایی ها و علایق نامزدهای مربوطه توصیه هایی را ارائه می دهند.

بخش‌های سراسر یک سازمان می‌توانند از یک بازار استعداد برای معرفی یا یافتن فرد مناسب برای فرصت‌هایی مانند:

  • رویدادهای آموزشی و آموزشی رسمی و غیررسمی.
  • موقعیت های باز
  • پروژه های کوتاه مدت (گیگ.)
  • تکالیف متقابل.
  • گزینه های مسیر شغلی
  • برنامه های منتورینگ
  • تیم های تخصصی

این سیستم با ارائه دسترسی مستقیم و درخواستی کارمندان به فرصت‌ها بدون مراجعه به مدیر، فرآیند را ساده می‌کند. علاوه بر این، مدیران می توانند برنامه ها را در نظر بگیرند و بدون دخالت شخص ثالث انتخاب کنند.

نقش منابع انسانی در بازارهای استعداد

پیاده‌سازی یک پلتفرم بازار استعداد می‌تواند به این معنا باشد که منابع انسانی از دخالت مستقیم در فرآیند استخدام داخلی خودداری می‌کند. به جای مقاومت در برابر این تغییر، متخصصان منابع انسانی می توانند آن را به عنوان فرصتی برای تقویت عملکرد استراتژیک خود به عنوان یک شریک تجاری بپذیرند. با کار در یک نقش نظارتی، می توانید کارکنان و رهبران را در استفاده از بازار استعداد آموزش و حمایت کنید.

برخی از راه‌هایی که منابع انسانی می‌تواند به استفاده حداکثری از پلتفرم کمک کند عبارتند از:

  • ارزیابی اینکه کدام مهارت ها برای نقش های کلیدی بیشتر مورد نیاز است.
  • بازنگری و بازنویسی شرح شغل و پست.
  • پیوند دادن مسیرهای آموزشی و شغلی به مهارت های خاص مورد نیاز.
  • پیگیری نتایج آموزشی
  • کمک به کارمندان در ایجاد و به روز رسانی پروفایل های خود.
  • به مدیران کمک می‌کند فرصت‌هایی را برای ارسال پست در بازار پیدا کنند.

مزایای اجرای یک بازار استعداد

یک بازار استعداد طیفی از مزایای را هم برای سازمان و هم برای کارکنان ارائه می دهد. در اینجا برخی از مزایای کلیدی ذکر شده است:

ایجاد نیروی کار چابک

فناوری دائماً در حال تغییر است، اولویت‌ها تغییر می‌کنند و سرعت تجارت همچنان در حال افزایش است. بسیار مهم است که به طور کامل از مهارت هایی که تقاضای زیادی دارند و اینکه کارکنان شما آن ها را دارند آگاه باشید.

سازمان‌هایی که دارای پلتفرم بازار استعداد هستند، بینشی نسبت به قابلیت‌های کارکنان خود دارند. این آنها را قادر می‌سازد تا با قرار دادن افراد در نقش‌های مناسب، در حین مقابله با بازسازی یا سایر چالش‌ها موفق بمانند.

شرکت کالاهای مصرفی، Unilever، بازار استعداد خود را به دلیل توانایی سازگاری در طول موج همه‌گیری 2020 اعتبار می‌دهد. با تخصیص مجدد 4000 کارمند به مناطقی که تقاضا بیشتر بود، از مشاغل محافظت کرد و 300000 ساعت بهره وری را کاهش داد.

به طور خلاصه، استقرار بازارهای استعداد یکی از برترین گرایش های منابع انسانی است که ما معتقدیم دنیای کار را در سال های آینده شکل خواهد داد.

ارتقاء مهارت و مهارت مجدد کارکنان خود

ارتقاء مهارت و مهارت مجدد کارکنان فعلی یک راه مقرون به صرفه برای تامین استعدادهای مناسب برای نیازهای عملیاتی آینده است. با دسترسی به فرصت‌های داخلی بازار استعداد، کارمندان شما با پروژه‌هایی هماهنگ می‌شوند که در آن می‌توانند تجربه عملی برای کسب مهارت‌ها و تخصص‌های جدید کسب کنند.

همانطور که آنها برای نقش های جدید مجهز می شوند، می توانید شکاف های مهارتی در سازمان خود را بپوشانید.

جذب استعداد

جویندگان کار به دنبال کارفرمایانی هستند که برای سرمایه گذاری در رشد و توسعه بلندمدت کارمندان تلاش می کنند. یک بازار استعداد می تواند شما را به عنوان یک کارفرما متمایز کند. این نشان می دهد که سازمان شما تحرک داخلی و توسعه شغلی را با سرمایه گذاری در رشد کارکنان در اولویت قرار می دهد. این به استخدام‌کنندگان بالقوه کمک می‌کند آینده‌ای را با شما تصور کنند.

جذب و حفظ کارکنان

فرصت‌های تحرک داخلی یکی از محرک‌های اصلی برای ماندن در شغل است. افراد با عملکرد بالا تمایل به گسترش مهارت های خود را دارند، بنابراین می خواهند تجربیات جدیدی را به دست آورند و با افراد مختلف کار کنند. یک بازار استعداد، کارکنان را برای انجام این کار توانمند می کند.

کارمندانی که تشویق می شوند مسیرهای شغلی خود را در داخل دنبال کنند، به احتمال زیاد امید به ماندن و تعامل با کارفرمای خود را می بینند.

در سال 2020، بخش فعلی یکی از کارکنان اشنایدر الکتریک با کاهش سرعت رو به رو بود، بنابراین او تصمیم گرفت بازار استعدادها را برای گزینه‌ها بررسی کند. او یک فرصت ترفیع را در بخشی پیدا کرد که نه سال قبل به عنوان یک استخدام جدید در آنجا کار می کرد. او این کار را پیدا کرد و به عنوان یک رهبر به بخش اصلی خود بازگشت.

کارمندان با دانستن اینکه فرصتی برای پیشرفت یا اختراع مجدد شغلشان وجود دارد، بهترین تلاش خود را به کار خواهند گرفت و بیشتر تولید خواهند کرد. همانطور که آنها وارد پروژه ها و نقش های جدید می شوند، چشم انداز و بینش به دست می آورند و شما می توانید دانش و تجربه سازمانی آنها را برای سازمان خود حفظ کنید.

تقویت تنوع و شمول

یک بازار استعداد می تواند استعدادها را کشف کند و درها را به روی کارمندانی که در غیر این صورت ممکن است نادیده گرفته شوند باز کند. استفاده از هوش مصنوعی سوگیری بالقوه ای را که می تواند در مورد توانایی های درک شده و واقعی یک فرد رخ دهد، حذف می کند.

Spotify بازار استعدادهای خود، Echo را ایجاد کرد تا مطمئن شود که همه می توانند از فرصت های رشد استفاده کنند. تعهد ما به تنوع، گنجاندن و تعلق (DIB) در هر کاری که ما در Spotify انجام می دهیم، است و اکو نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فراهم کردن دسترسی برابر به فرصت‌ها برای همه کارکنان، ناگزیر به تقویت تنوع و شمول در سازمان شما کمک می‌کند.

چگونه از یک بازار استعداد به طور موثر در سازمان خود استفاده کنید

یک بازار استعداد را می توان با توجه به نیازهای سازمان شما سفارشی کرد، اما ملاحظاتی برای پیاده سازی و استفاده موثر از آن وجود دارد. این مراحل شامل موارد زیر است:

1. هدف و اهداف را مشخص کنید

هر زمان که یک استراتژی جدید معرفی می شود، باید روشن باشد که چه مشکلی را می خواهید حل کنید. قبل از اینکه بتوانید پلتفرم مناسب برای سازمان خود انتخاب کنید، باید بدانید که می خواهید بازار استعداد به چه چیزی برسد.

در اینجا برخی از نتایج رایجی که شرکت ها با یک بازار استعداد برای آن تلاش می کنند آورده شده است:

  • یافتن فرصت های دائمی جدید برای کارکنان.
  • ارائه پروژه های بین بخشی بیشتر
  • استفاده از مهارت های موجود کارکنان
  • فعال کردن تغییر استعدادها
  • مقابله با تغییرات فصلی در تقاضا.
  • ارائه فرصت های رشد کارمند محور.
  • شفافیت را به برنامه تحرک داخلی خود بیاورید.

2. راه حل فن آوری را با دقت انتخاب کنید

یک بازار استعداد بدون فناوری مناسب و تجربه کاربری خوب نمی تواند کار کند. قابلیت های سفارشی سازی در هر محصول به طور قابل توجهی متفاوت است، بنابراین شما باید پلتفرمی را پیدا کنید که با نیازهای خاص سازمان شما مطابقت داشته باشد و با اهداف شما همسو باشد.

می‌توانید تحقیقات آنلاین انجام دهید، چند پلتفرم را فهرست کنید، نسخه‌های نمایشی انجام دهید و سؤالات زیادی بپرسید. یک عامل مهم این است که چگونه نرم افزار بازار استعداد با سایر سیستم های شما یکپارچه می شود. این فرآیند ممکن است پیچیده‌تر از آن چیزی باشد که فروشنده‌ها می‌گویند، بنابراین مطمئن شوید که کارشناسان فنی شما حضور دارند و پشتیبانی کافی ارائه می‌شود.

از آنجایی که بسیاری از کارفرمایان ارزش پلتفرم های بازار استعداد را می بینند، فروشندگان متعددی در تلاش هستند تا تقاضا را برآورده کنند. در اینجا فقط به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

  • Gloat – یک ارائه دهنده پیشرو برای سازمان های سازمانی.
  • Eightfold.ai – سازمان های متوسط و بزرگ، از جمله نهادهای دولتی را هدف قرار می دهد.
  • Fuel50 – به مشاغل متوسط، شرکت ها، دولتی و غیرانتفاعی خدمات ارائه می دهد.
  • smartPeople توسط HRForecast – بر مشاغل متوسط، شرکت ها و دولت تمرکز می کند.

3. پذیرش استعداد در بازار را تسهیل کنید

هنگامی که یک پلت فرم بازار استعداد را انتخاب کردید، باید مطمئن شوید که به خوبی پذیرفته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. از بالاترین سطح سازمان شروع کنید و با اطلاع رسانی اینکه چگونه بازار به رفع نیازهای کسب و کار در داخل کمک می کند، پشتیبانی دریافت کنید. می‌توانید بینش‌های حاصل از تحقیقات در مورد آنچه برای شرکت‌های دیگر با بازارهای استعداد کار کرده است، به اشتراک بگذارید.

در نظر بگیرید که مدیران ممکن است نگران از دست دادن موقت یا دائمی اعضای ارزشمند تیمی باشند که به افراد بالقوه جدید دسترسی خواهند داشت. توضیح دهید که بازار استعدادها همچنین استعدادها و مهارت های موجود را برای برآوردن سریعتر نیازهای آنها فراهم می کند. در صورت امکان، به رهبرانی که پیشرفت اعضای تیم خود را تشویق می کنند، مشوق هایی ارائه دهید. این می تواند به آنها کمک کند تا از مفهوم بازار استعداد حمایت کنند.

بازار تنها در صورت مشارکت مردم کار خواهد کرد، بنابراین پیام را به اطلاع کارمندان برسانید. آنها باید بدانند که چگونه می توانند از توانایی پلتفرم برای ارائه یادگیری و توسعه شغلی بهره مند شوند. همچنین، به کارمندان اطمینان دهید که رهبری استفاده از این پلت فرم را تشویق می کند و به طور کامل از آن حمایت می کند. كاركنان نبايد ترديد كنند، زيرا مي‌ترسند كه مديرانشان از آنها رنجيده شوند.

آموزش رسمی در مورد نحوه استفاده از سیستم انجام دهید. این نه تنها باید شامل نحوه پیمایش در پلتفرم باشد، بلکه نکاتی برای نحوه استفاده کامل از آنچه ارائه می دهد را نیز شامل شود.

ارتباط مستمر با کارکنان در مورد بازار استعداد و آنچه ارائه می دهد، مشارکت مداوم را تشویق می کند. به اشتراک گذاشتن داستان های موفقیت کسانی که از آن استفاده کرده اند، می تواند الهام بخش همکاران باشد تا آن را امتحان کنند.

4. نحوه عملکرد بازار را ارزیابی کنید

با اندازه‌گیری داده‌های خاص، می‌توانید ایده‌ای در مورد تأثیرگذاری بازار استعدادهای خود به دست آورید. در اینجا برخی از معیارهایی وجود دارد که می توانید به دنبال آنها باشید:

  • تعداد کاربران فعال
  • بخش هایی با فعال ترین کاربران
  • بخش هایی که بیشترین فرصت ها را ارسال می کنند؟
  • جستجوی ترین فرصت ها
  • تعداد کاربرانی که ذخیره کرده اند، به اشتراک گذاشته اند، درخواست داده اند و فرصت هایی را یافته اند

پذیرش کامل یک سیستم جدید توسط کارگران ممکن است زمان ببرد، بنابراین داده ها ممکن است فوراً منعکس کننده دستاوردها نباشند. اعداد را بعد از هفته اول و سپس هر سی روز در چند ماه اول مرور کنید. به این ترتیب، می‌دانید که آیا نیاز به ارتقای بیشتر بازار استعداد در بخش‌های خاص دارید یا استراتژی‌های دیگری پیدا کنید.

شما همچنین می توانید با کاربران بررسی کنید. نظرسنجی برای مدیران و کارکنان شرکت‌کننده می‌تواند میزان رضایت و علاقه آنها را به ادامه استفاده از بازار نشان دهد.

بازار در طول زمان مستقر شده و تکامل خواهد یافت. سپس نتایج آشکارتری خواهید داشت که می توانید به آن نسبت دهید، مانند مهارت های به دست آمده، جابجایی و عملکرد پس از فرصت.

5. تحرک داخلی را بخشی از فرهنگ خود قرار دهید

بازار استعداد را به عنوان نوع دیگری از فناوری در جعبه ابزار منابع انسانی خود تلقی نکنید. باید به وسیله‌ای برای تحرک استعدادها در سازمان شما تبدیل شود، جایی که افراد برای کشف فرصت‌های مختلف و تمرکز بر رشد خود حمایت می‌شوند.

فرهنگ تحرک داخلی با شفافیت رهبران در مورد خرید خود در بازار استعداد شروع می شود. تقویت یادگیری و توسعه مستمر اعتماد ایجاد می کند و ذهنیت رشد را برای کارکنان تشویق می کند. آنها احساس حمایت و متقاعد شدن خواهند کرد تا از بازار برای امتحان فرصت های جدید و توسعه حرفه خود استفاده کنند.

هنگامی که یونیلور راه اندازی بازار استعدادهای درخشان را در سال 2019 اعلام کرد، جرون ولز، معاون اجرایی منابع انسانی، اظهار داشت : «ما معتقدیم که افراد ما بسیار بیشتر از عنوان شغلی آنها هستند. اگر مردم ما پیشرفت کنند، ما به عنوان یک تجارت رشد می کنیم.»

برای نتیجه گیری

بازارهای استعداد، کارکنان و مدیران را برای به اشتراک گذاشتن مهارت‌ها و استعدادها توانمند می‌سازد و در عین حال قابلیت‌های سازمانی جدیدی ایجاد می‌کند. آنها همچنین بینش های مورد نیاز برای داشتن نیروی کار مطمئن در آینده را ارائه می دهند.

متخصصان منابع انسانی می توانند نیروی محرکه بازار استعداد برای رشد و پیشرفت سازمان شما از هم اکنون باشند.

آندریا بوتمن یک مدیر منابع انسانی دارای گواهینامه SHRM با مدرک زبان انگلیسی است که اکنون از ترکیب این دو به عنوان نویسنده منابع انسانی لذت می برد. سمت های قبلی او نزد کارفرمایان در صنایع آموزش، بهداشت و درمان و مشاوره بازنشستگی بود.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *