چگونه یک ارزیابی مؤثر فرهنگی انجام دهیم

بیش از 80 درصد از استخدام کنندگان معتقدند که فرهنگ به یک عامل برجسته در فرآیند انتخاب تبدیل شده است. با این حال، بسیاری از سازمان‌ها هنوز با انجام یک ارزیابی مناسب فرهنگی با مشکل مواجه هستند. چگونه می توانید مطمئن شوید که ارزیابی تناسب فرهنگی شما به اندازه کافی تناسب فرهنگ نامزدهای شما را ارزیابی می کند؟

مطالب
ارزیابی تناسب فرهنگی چیست؟
چرا از ارزیابی تناسب فرهنگی استفاده کنیم؟
مشکلات ارزیابی تناسب فرهنگی
نکاتی برای انجام یک ارزیابی مناسب فرهنگی موثر

ارزیابی تناسب فرهنگی چیست؟

ارزیابی تناسب فرهنگی ترکیبی از روش‌هایی است که برای تعیین تناسب فرهنگی داوطلب در طول فرآیند استخدام و گزینش با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل مجموعه‌ای از داده‌ها طراحی شده‌اند. این می‌تواند شامل ارزیابی‌های قبل از استخدام، پرسش‌نامه‌های شخصیتی یا پرسش‌های مصاحبه فرهنگی خاص باشد. ارزیابی تناسب فرهنگی ابزاری ارزشمند برای سنجش و ارزیابی تناسب فرهنگی به روشی عینی است.

جمع‌آوری داده‌های مناسب و پرسیدن سؤال‌های درست، کلیدی برای تعیین اینکه آیا فردی برای سازمان شما مناسب فرهنگی است یا خیر، کلیدی است. این به شما کمک می کند افرادی را استخدام کنید که به احتمال زیاد با سازمان شما سازگاری دارند، نرخ جابجایی کارکنان خود را کاهش دهید و کسب و کار خود را به جلو هدایت کنید. شما همچنین شاهد بهبود سطح روحیه و شادی در بین همه کارکنان خود خواهید بود. به طور خلاصه، این کلید برای افزایش کیفیت استخدام شما است.

دقیقاً منظور ما از تناسب فرهنگی چیست؟

تناسب فرهنگی به میزان همسویی یک کارمند با فرهنگ یک سازمان اشاره دارد. این بدان معناست که اهداف، ارزش ها و سیستم اعتقادی کارمند با اهداف و ارزش های خود شرکت ارتباط دارد.

عوامل مختلفی فرهنگ شرکت شما را شکل می دهند، از جمله:

  • ارزش ها
  • بینایی
  • راه های کار
  • زبان و سبک های ارتباطی
  • سیستم های اعتقادی
  • عادات
  • رفتارهای قابل قبول یا ترجیحی

اگرچه یک کارمند ممکن است مجموعه مهارت های لازم را برای انجام نقش خود و انجام وظایف روزانه خود داشته باشد، اما اگر با تیم، بخش یا فرهنگ شرکت خود سازگار نباشد، در بالاترین سطح عمل نمی کند.

به همین دلیل تناسب فرهنگی بسیار مهم است. در حالت ایده‌آل، شما به دنبال نامزدی هستید که از همان روز اول به‌طور یکپارچه با مشتریان و مشتریان خود جا بیفتد، تأثیر خوبی در بین مشتریان و مشتریان ایجاد کند، به عضوی ارزشمند و دوست‌داشتنی در تیم خود تبدیل شود و در نقش خود برتر باشد.

به عنوان مثال، اگر شرکت شما برای موفقیت نیاز به همکاری دارد، کارمندی که با سازمان شما سازگاری فرهنگی خوبی دارد، احتمالاً رویکردی مشارکتی دارد و به خوبی در یک تیم کار می کند. از سوی دیگر، فردی که ترجیح می دهد بیشتر یا تمام اوقات به تنهایی کار کند، مناسب فرهنگی نیست.

مثال دیگر این است که اگر سازمان شما فروش را در اولویت قرار می دهد و تمرکز زیادی روی فروش دارد و رقابت بین کارمندان را تشویق می کند. فردی که اعتماد به نفس دارد، طبیعتاً رقابتی است و تحت فشار به خوبی کار می کند، از نظر فرهنگی مناسب است. در مقابل، فردی که کمتر قاطعانه است یا به راحتی مرعوب می شود، مناسب فرهنگی نیست.

مشکل این است که اندازه گیری تناسب فرهنگی بسیار دشوار است.

چرا؟

از آنجا که بر سطح شایستگی نامزد متمرکز نیست، بر ارزش های داخلی شرکت استوار است. تا زمانی که این ارزش‌ها کاملاً مشخص نباشند، تشخیص اینکه کارمند ایده‌آل شما کیست آسان نیست. همچنین، پیش‌بینی اینکه یک نامزد قبل از کار در سازمان شما چقدر در سازمان شما ادغام خواهد شد، دشوار است.

بنابراین، چگونه اطمینان حاصل می کنید که نامزدی را پیدا می کنید که در شغل خود عالی باشد و همچنین تناسب فرهنگی قوی داشته باشد؟

اینجاست که ارزیابی تناسب فرهنگی وارد معادله می شود.

چرا از ارزیابی تناسب فرهنگی استفاده کنیم؟

بر اساس یک مطالعه روانشناختی، کارکنانی که به خوبی با شرکت خود تناسب دارند عبارتند از:

  • شادتر و راضی تر در کار در نقش خود
  • با شرکت آنها قوی تر شناسایی شوند
  • به احتمال زیاد در شرکت خود باقی می مانند
  • متعهدتر هستند
  • در کارشان بهتر عمل کنند

کارمندانی که با فرهنگ شرکتشان سازگاری ندارند ، به احتمال زیاد شغل خود را رها می کنند، اختلال ایجاد می کنند، بر پروژه ها تأثیر منفی می گذارند، روحیه تیم را پایین می آورند و به روابط مشتری یا مشتری آسیب می زنند.

با این حال، اندازه گیری و کمی سازی فرهنگ دشوار است. کارمندان فعلی شما ممکن است از فرهنگ سازمانی موجود راضی باشند. اما اگر این به طور منظم مورد ارزیابی و ارزیابی قرار نگیرد، به دست آوردن تصویری دقیق از آنچه کار می کند و نیاز به بهبود دارد چالش برانگیز است. سازمان شما حتی ممکن است به یک تحول فرهنگی نیاز داشته باشد.

این امر به طور اجتناب ناپذیری بر روند استخدام تأثیر می گذارد. اگر سازمان‌ها ویژگی‌های خاصی را که به دنبال آن هستند یا قصد واقعی فرهنگ خود را ندانند، استخدام می‌تواند به حدس و گمان تبدیل شود و امیدوار باشد که همه چیز درست شود.

اینجاست که آزمون‌ها و ابزارهای ارزیابی تناسب فرهنگی می‌توانند یک مزیت بزرگ باشند و به شما کمک کنند تا نامزدهایی را پیدا کرده و استخدام کنید که مناسب فرهنگی سازمان شما هستند.

دو مورد از رایج ترین علل استخدام نامناسب فرهنگی در هر سازمان عبارتند از:

  1. مدیران استخدامی و استخدام کنندگان شما نسبت به ویژگی هایی که در کاندیداها به دنبال آن هستید نادرست هستند که آنها را به یک تناسب فرهنگی مناسب تبدیل می کند.
  2. شما فقط به رزومه یا مصاحبه تکیه می کنید که نمی تواند تناسب فرهنگی را به طور کامل اندازه گیری کند.

ارزیابی تناسب فرهنگی استاندارد هر دوی این چالش ها را حل خواهد کرد.

ابتدا با ارزیابی کارکنان فعلی خود. ثانیاً، با جمع‌آوری داده‌های بیشتر در مورد کارمندان فعلی و گذشته برای تعیین اینکه کدام نقاط داده با موفقیت کارگران ارتباط بیشتری دارد.

این داده‌ها می‌توانند از منابع مختلف، از جمله رزومه، ارزیابی‌های فرهنگی قبلی، یا سیستم مدیریت عملکرد شما به دست آیند.

شما باید یک مدل دقیق برای تناسب فرهنگی منحصر به فرد خود پیدا کنید. سپس، به تجزیه و تحلیل داده های متقاضیان کار ادامه دهید تا ببینید آیا آنها احتمالاً مناسب فرهنگ سازمان شما هستند یا خیر.

به همین دلیل است که ارزیابی تناسب فرهنگی به طور فزاینده ای محبوب می شود و یک عامل کلیدی در فرآیند استخدام است.

مشکلات ارزیابی تناسب فرهنگی

اگرچه ارزیابی تناسب فرهنگی ممکن است کار ساده ای به نظر برسد، اما پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

یکی از بزرگترین نگرانی ها تعصب است. کسی که تناسب فرهنگی خوبی در نظر گرفته می شود ذهنی است و قابل تفسیر توسط افراد مختلف است. ترجیحات شخصی و شهود اغلب می تواند بر تصمیمات استخدام تأثیر بگذارد. و به راحتی می توان دید که چگونه این اتفاق می افتد.

به عنوان مثال، سعی کنید مجموعه ای از نامزدها را بر اساس یک ویژگی فرهنگی مانند اشتیاق یا انعطاف پذیری رتبه بندی کنید. مدیران اغلب می توانند معنای تناسب فرهنگی خوب را اشتباه بگیرند و نامزدهایی را که دوست دارند و شبیه خودشان هستند استخدام کنند.

نگرانی دیگر روشن شدن فرهنگ واقعی (یا مطلوب) شرکت است. اگر نمی توانید آن را تعریف کنید یا در مورد فرهنگ توافق کنید، نمی توانید کارمندانی را استخدام کنید که مناسب فرهنگی هستند.

همچنین، برخی افراد تناسب فرهنگی را اشتباه می‌دانند و آن را با داشتن کارمندان و همکارانی اشتباه می‌گیرند که می‌خواهید خارج از محل کار با آنها معاشرت کنید. این امر می‌تواند منجر به این شود که سازمان‌ها به طور مداوم افراد بسیار مشابهی را استخدام کنند که لزوماً بهترین نامزدها نیستند. علاوه بر این، می‌تواند منجر به جلوگیری از تلاش‌های شما برای تنوع شود.

در اینجا نمونه ای از چالش های ارزیابی تناسب فرهنگی در یک سناریوی زندگی واقعی آورده شده است.

نامزد A و B هر دو دارای مهارت های حیاتی مورد نیاز برای شغلی هستند که برای آن درخواست می کنند. هر دوی آنها افراد نسبتاً اجتماعی هستند. با این حال، نامزد A از چت کردن با همکاران هر روز در حین کار لذت می برد، در حالی که نامزد B همچنان روی کار متمرکز است. آنها ترجیح می دهند منزوی باشند تا وظایف خود را انجام دهند، اما از معاشرت با همکاران در تعطیلات ناهار لذت می برند و به همان خوبی با تیم خود ادامه می دهند.

هر دوی این کاندیداها اجتماعی هستند و می توانند به خوبی با تیم خود ادغام شوند، اما رفتارهای آنها تأثیرات متفاوتی بر همکارانشان خواهد داشت.

چگونه تصمیم می گیرید که کدام نامزد برای سازمان شما مناسب ترین فرهنگی است؟

از آنجایی که ارزیابی تناسب فرهنگ می تواند بسیار پیچیده باشد، بسیاری از کارفرمایان به کلی از آن اجتناب می کنند. اما این یک اشتباه است و یک استراتژی بلند مدت برای موفقیت نیست.

بر اساس یک نظرسنجی، 74 درصد از کارکنان گفتند که از کار کردن در سازمانی که در آن شرایط فرهنگی ضعیفی دارند، احساس بی انگیزگی می کنند، در حالی که 73 درصد به دلیل تناسب فرهنگی ضعیف، کار را ترک کرده اند. نرخ بالای جابجایی کارکنان باعث ایجاد اختلال می شود و برای سازمان شما هزینه، زمان و سایر منابع با ارزشی را به همراه دارد.

7 نکته برای انجام یک ارزیابی مناسب فرهنگی موثر

در اینجا نحوه اطمینان از انجام یک ارزیابی تناسب فرهنگی موثر در سازمان آورده شده است. این مراحل به شما کمک می کند مطمئن شوید که به استخدام نامزدهایی ادامه می دهید که به خوبی در تیم های فعلی شما ادغام می شوند و با ارزش ها و ماموریت بلندمدت شما همسو می شوند.

1. فرهنگ شرکت خود را بشناسید

برای شناخت فرهنگ شرکت شما، همه باید در مورد اینکه ارزش ها، اهداف، سیستم های اعتقادی، سبک های ارتباطی، شیوه های روزانه، سطح رسمیت و انتظارات شما چگونه به نظر می رسند، یکسان باشند.

خواه این تصمیم آگاهانه بوده یا نه، سازمان شما از قبل دارای فرهنگ است. برای تجزیه و تحلیل این که چگونه به نظر می رسد، می توانید از یک ارزیابی معتبر مانند ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی (OCAI) برای تجزیه و تحلیل و تعیین آنچه می خواهید تغییر و بهبود دهید استفاده کنید.

زمانی را برای بحث و گفتگو و تعریف فعالانه فرهنگ شرکت خود اختصاص دهید و مطمئن شوید که همه موافق هستند. این به ویژه برای تیم های منابع انسانی ارزشمند است. سپس آنها می توانند از این دانش برای استخدام نامزدهایی استفاده کنند که مناسب ترین شغل و فرهنگ مناسب هستند.

2. ترجیحات نامزدها را با فرهنگ خود مقایسه کنید

شما می توانید این کار را از طریق یک ارزیابی اختصاصی قبل از استخدام یا یک پرسشنامه شخصیتی انجام دهید. با این حال، تعیین معیارهایی برای نتایج و دانستن آنچه در درون کاندیداها به دنبال آن هستید، مهم است.

آزمون بین المللی آیتم های شخصیتی (IPIP-NEO) یکی از شناخته شده ترین پرسشنامه های شخصیتی است. این به شما کمک می کند تا میزان سازگاری فرهنگی یک نامزد با سازمان خود را اندازه گیری کنید.

برای مثال، اگر فرهنگ شما برای کارمندانی ارزش قائل است که توانایی بالایی برای تأثیرگذاری در نقش خود دارند، احتمالاً به دنبال نامزدی هستید که قدرت را به چالش می‌کشد و دوست دارد برای تصمیم‌گیری خود قدرت داشته باشد. از سوی دیگر، سازمانی که به توانایی کم برای نفوذ اهمیت می دهد، به دنبال فردی است که به ساختار سلسله مراتبی احترام بگذارد و به جهت گیری نیاز دارد.

اگر فرهنگ شما برای جمع گرایی ارزش قائل است، در حالت ایده آل به دنبال کاندیداهایی هستید که عموماً همکاری دارند و ذهنیت «انجام آن را برای دیگران» دارند. اگر فرهنگ شما برای فردگرایی ارزش قائل است، کاندیداهای مستقل و آزاد اندیش می خواهید و اغلب دوست ندارید در تیم کار کنید یا ایده های خود را به اشتراک بگذارید.

همانطور که در بالا ذکر کردیم، ابتدا می توانید کارمندان فعلی خود را با همان ابزار ارزیابی کنید تا معیارهایی را برای متقاضیان خود تعیین کنید.

3. در مصاحبه های خود سوالات مناسب فرهنگی بپرسید

برای ارزیابی تناسب فرهنگی در محیط مصاحبه، پرسیدن سؤالات درست مهم است. پرسش‌های رفتاری و شاخص انگیزشی به کاوش عمیق‌تر در ارزش‌ها، رفتارها و انگیزه‌های نامزد شما کمک می‌کنند.

این سؤالات عموماً شامل پرسیدن از نامزدها می شود که هنگام مواجهه با یک چالش یا کار خاص چه اقدامی انجام می دهند و چرا.

در اینجا چند نمونه از سوالاتی است که می توانید بپرسید:

  • در مورد کار در یک تیم بیشتر از چه چیزی قدردانی می کنید؟
  • آیا هیچ عنصری از کار گروهی را دوست ندارید؟
  • اگر چهار پروژه مختلف برای کار همزمان داشته باشید که همگی دارای ضرب الاجل های مشابهی باشند، چگونه به کار نزدیک می شوید و زمان خود را سازماندهی می کنید؟
  • تا به امروز به چه چیزی در محل کار خود افتخار می کنید؟
  • چه چیزی شما را در کار روزانه خود سوق می دهد؟
  • آخرین باری که در یک پروژه یا کار به هم ریختید چه زمانی بود و چه چیزی یاد گرفتید؟
  • آیا چیزی است که در مورد همکاران فعلی خود دوست دارید؟

برای اینکه پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنید در ارزیابی شما مفید باشند، باید کارت امتیازی مصاحبه داشته باشید تا به شما کمک کند پاسخ‌هایی را که دریافت می‌کنید در مقیاسی ارزیابی کنید تا تعیین کنید چقدر با فرهنگ شما مطابقت دارند.

4. به داوطلبان فرصتی برای ارزیابی خود بدهید

ارزیابی تناسب فرهنگ فقط در مورد یافتن نامزدی نیست که معتقدید با فرهنگ سازمانی شما مطابقت دارد. ضروری است که آنها احساس کنند که مناسب هستند.

یک راه عالی برای دادن احساس بهتر به آنها این است که آنها را برای یک تور در محیط کار ببرید، به آنها اجازه دهید برخی از تیم های شما را در حال مشاهده ببینند و از کارکنان فعلی در مورد نقش آنها سؤال بپرسند. به آنها اجازه دهید در یک جلسه آینده بنشینند، از آنها دعوت کنید تا در یک ناهار تیمی یا یک شام قبل از استخدام به شما بپیوندند.

5. مراقب تعصب باشید

همانطور که قبلاً بحث کردیم، هنگام ارزیابی تناسب فرهنگی، سوگیری می تواند چالش برانگیز باشد. برای غلبه بر این مسئله، باید در ارزیابی روشمند بود و آن را بر اساس احساس یا شهود انجام ندهید.

همیشه از معیارهای از پیش تعریف شده و کارت امتیازی مصاحبه استفاده کنید. آزمون‌های ارزیابی عادلانه و فرهنگی پاسخگو به شما کمک می‌کند تا از تعصبات خود (چه آگاهانه و چه ناخودآگاه) بر تصمیم‌هایتان تأثیر نگذارد.

6. نتایج را به طور کلی درک کنید

تکیه بر یک روش به تنهایی برای ارزیابی تناسب فرهنگی، اغلب داده‌های کمی برای تصمیم‌گیری در اختیار شما قرار می‌دهد. به همین دلیل است که استفاده از چندین روش ضروری است.

به عنوان مثال، یک ارزیابی قبل از استخدام داشته باشید، در مصاحبه های خود سوالات مربوط به تناسب فرهنگی را بپرسید و به این موضوع همراه با مهارت ها و صلاحیت های آنها برای این نقش توجه کنید.

یک ماتریس عملکرد-ارزش می تواند به شما کمک کند که یک دیدگاه جامع از تمام نتایجی که به دست می آورید داشته باشید و سپس تصمیمی مطمئن و آگاهانه در مورد هر نامزد بگیرید.

بر اساس ماتریس عملکرد-ارزش، این ماتریس نشان می دهد که در فرآیند استخدام خود باید به دنبال افرادی باشید که هم فرهنگ قوی و هم ارزش و عملکرد بالایی دارند.

7. یک تنظیم از راه دور را در نظر بگیرید

اگر سازمان شما تا حد زیادی (یا به طور کامل) از راه دور کار کند چه؟

اگر دفتر مرکزی وجود نداشته باشد، تعریف و ارزیابی فرهنگ می تواند چالش برانگیزتر باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که تلاش بیشتری برای توضیح دادن به نامزدها انجام دهید که فرهنگ شما ریشه در چه چیزی دارد و چگونه کار می کنید.

به اندازه گیری اثربخشی فرآیند ارزیابی تناسب فرهنگی خود ادامه دهید

راه اندازی و انجام یک ارزیابی مناسب فرهنگی موثر اولین قدم برای اطمینان از استخدام بهترین نامزدها برای سازمانتان است. اما نباید اینجا متوقف شود.

این مهم است که به نظارت بر میزان مؤثر بودن فرآیند خود ادامه دهید. به عنوان مثال، کاندیداهایی که استخدام می کنید چگونه عمل می کنند و در تیم ادغام می شوند؟ نامزد هستند؟ آیا آنها احساس می کنند که در خانه هستند؟

ادامه دادن این سوالات از خود و تجزیه و تحلیل یافته های خود به شما کمک می کند ارزیابی خود را اصلاح کنید و مطمئن شوید که بهترین تصمیمات استخدام را می گیرید.

اگر می‌خواهید درباره استخدام و انتخاب و مجموعه مهارت‌های منابع انسانی خود در آینده بیشتر بیاموزید، برنامه صدور گواهینامه استعدادیابی ما را بررسی کنید!

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *