سواد داده: یک مهارت ضروری برای متخصصان منابع انسانی

دگرگونی دیجیتالی فرآیندهای کسب و کار، حجم وسیعی از داده ها را برای تصمیم گیری تولید می کند. اگر متخصصان منابع انسانی می خواهند در دنیای کسب و کار فعلی و آینده مرتبط باقی بمانند، باید سواد داده باشند. سواد داده در منابع انسانی دقیقاً به چه معناست، چرا ضروری است و چگونه می توانید سواد داده خود را توسعه دهید؟ بیا داخل بشیم

مطالب
سواد داده HR چیست؟
چرا سواد داده برای متخصصان منابع انسانی و مشاغل مهم است؟
رفتارهای متخصصان منابع انسانی با سواد داده ای قوی
چگونه متخصصان منابع انسانی می توانند سواد داده را توسعه دهند

سواد داده HR چیست؟

همانطور که سواد توانایی خواندن، درک و نوشتن یک زبان است، سواد داده توانایی درک، تفسیر و به کارگیری داده ها است. افراد با سواد داده می توانند به طور انتقادی در مورد آنچه داده ها نشان می دهد فکر کنند، اطلاعات مربوطه را از داده ها استنتاج کنند و دانش لازم را برای به کارگیری داده های مناسب برای اهداف خاص داشته باشند.

از آنجایی که داده ها چنین دارایی برای سازمان ها هستند، متخصصان منابع انسانی باید سواد داده باشند تا بتوانند اطلاعات معنی داری را از این داده ها که می توانند برای تصمیم گیری استراتژیک استفاده کنند، جمع آوری کنند. این بُعد از سواد داده‌ای مبتنی بر داده است. آنها همچنین باید ظرفیت ترجمه این بینش ها را به اقداماتی که ارزش تجاری ایجاد می کنند را داشته باشند. ما از این بعد به عنوان ترجمه تحلیلی یاد می کنیم.

Data Literacy DimensionsData Literacy Dimensions

بیایید نگاهی به معنای آن در عمل بیندازیم. BBVA یک امتیاز بانکی ایالات متحده است که بر بانکداری تجاری، بانکداری خرده فروشی و مدیریت ثروت متمرکز است. آنها گردش مالی کارمندان خود را با سایر بانک ها مقایسه کردند و متوجه شدند که در برخی از نقش های کلیدی گردش مالی بالاتر از میانگین دارند.

ابتدا، تیم داده‌های گردش مالی را بر اساس منطقه، شاخه و شاخص‌های جمعیتی بررسی کردند. آنها دریافتند که 10٪ از 700 شعبه آنها 41٪ از کل گردش مالی را برای یک نقش کلیدی درآمدزا تشکیل می دهد، که آنها را قادر می سازد تا فعالیت خود را در شعب مشکل دار هدف قرار دهند. دوم، آنها بازخورد نظرسنجی از کارمندان فعلی و سابق را تجزیه و تحلیل کردند و نگرانی‌های مربوط به ساختار پاداش، حضور در هیئت مدیره و آموزش‌های استخدامی و مدیر جدید را کشف کردند.

با اجرای برنامه‌های اقدام در سطح شعبه برای رسیدگی به این مسائل، BBVA موفق شد گردش مالی نقش کلیدی را تا 44% کاهش دهد. علاوه بر این، این همچنین منجر به کاهش هزینه برای استخدام همکاران جدید و همچنین بهبود حفظ روابط با مشتری شد.

به طور خلاصه، سواد داده بخش مهمی از استاندارد جدید برای متخصصان منابع انسانی است. سواد داده، همراه با هوش تجاری، حمایت از افراد و مهارت دیجیتال، چهار شایستگی اصلی منابع انسانی هستند که اکنون و برای آینده ضروری هستند. داشتن این چهار شایستگی همراه با حداقل یک شایستگی عملکردی HR باعث می شود که یک HR به شکل T حرفه ای باشد.

نه تنها یک متخصص منابع انسانی به شکل T به شما کمک می کند در این زمینه مرتبط بمانید، بلکه به سازمان شما کمک می کند تا به اهداف تجاری دست یابد و ارزش کسب و کار را افزایش دهد.

چرا سواد داده برای متخصصان منابع انسانی و مشاغل مهم است؟

از آنجایی که داده‌های زیادی از فرآیندهای دیجیتال تولید می‌شود، متخصصان منابع انسانی باید بتوانند آنچه را که مربوط به سیل اطلاعات است فیلتر کنند. یک نظرسنجی DataCamp از رهبران L&D از صنایع مختلف نشان داد که 89٪ سواد داده را اولویت بالایی می دانند زیرا داده ها تأثیر آشکاری بر نتایج تجاری آنها دارند.

متخصصان منابع انسانی که می توانند داده ها را بخوانند، اعمال کنند، ایجاد کنند و ارتباط برقرار کنند، می توانند از مزایای زیر بهتر بهره ببرند:

اتخاذ تصمیمات مبتنی بر شواهد

فقدان اطلاعات می تواند منجر به تصمیمات غیرمولد شود و یک تصمیم اشتباه می تواند تأثیر زیادی داشته باشد. با توجه به تغییرات سریع در زمینه نیروی کار، این یک چالش برای کارفرمایان است که همگام باشند. بر اساس گزارش اخیر Deloitte Global Human Capital Trends، «تنها 9 درصد از سازمان‌ها معتقدند که درک خوبی از اینکه کدام ابعاد استعداد باعث عملکرد می‌شوند، دارند.»

تصمیمات مبتنی بر شواهد توسط تحقیق و تأیید پشتیبانی می شود که خطر را برای بهبود کیفیت هر زمینه کاهش می دهد. حوزه پزشکی مبتنی بر شواهد را در نظر بگیرید که با بهبود نتایج بیماران و کاهش هزینه ها، مراقبت های بهداشتی را متحول کرده است. به هر حال، منابع انسانی برای احیای خود آماده است.

تمرین منابع انسانی مبتنی بر شواهد به معنای جمع آوری اطلاعات از داده ها و تبدیل آن به دانش و عمل است.

دستیابی به کارایی عملیاتی

استفاده گسترده از تجزیه و تحلیل می تواند علل اساسی مشکلات و همچنین عواملی را در مناطقی که به خوبی کار می کنند را شناسایی کند. با این دانش، منابع انسانی به سازمان ها کمک می کند تا برنامه های جدیدی را برای افزایش نوآوری و بهره وری طراحی کنند. همچنین می توانید از داده ها و تجزیه و تحلیل برای تعیین اهداف و اندازه گیری اثربخشی استفاده کنید. تفسیر کامل این اطلاعات روش های بهبود مستمر و کارایی های جدید را تحریک می کند.

گپ، یک خرده‌فروش لباس آمریکایی، می‌خواست با مشارکت دادن کارکنان خود، خدمات مشتریان را بهبود بخشد. آنها تصمیم گرفتند این کار را با معرفی برنامه‌ریزی پایدار کارمندان و تضمین حداقل 20 ساعت در هفته برای همکاران اصلی در برخی از فروشگاه‌هایشان انجام دهند. این مداخله منجر به افزایش 5 درصدی بهره‌وری و رشد 7 درصدی در فروش در نتیجه خدمات بهتر مشتریان از سوی همکاران خرده‌فروشی شد. افزایش بهره وری دو برابر میانگین صنعت 2.5 درصد در سال ثبت شده بین سال های 1987 و 2014 بود.

بر اساس شواهد حاصل از این آزمایش، گپ دو روش را برای برنامه‌ریزی پایدار در همه فروشگاه‌ها به کار برد: اخطار دو هفته‌ای برای برنامه‌ها و حذف تماس‌ها. به طور خلاصه، آنها کارایی عملیاتی خود را از طریق شیوه های افراد مبتنی بر شواهد بهبود بخشیدند.

ایجاد تأثیر تجاری از طریق زنجیره ارزش منابع انسانی

توانایی تجزیه و تحلیل و تجسم داده ها بینشی را در مورد آنچه در سراسر سازمان اتفاق می افتد به ارمغان می آورد. سواد داده ای قوی به شما امکان می دهد از طریق فرآیندها و نتایج منابع انسانی تأثیر قابل اندازه گیری ایجاد کنید. شما اساساً قادر خواهید بود نقاط مربوط به فعالیت ها و فرآیندهای HRM را به نتایج HRM و بیشتر به اهداف سازمانی از طریق زنجیره ارزش منابع انسانی متصل کنید.

افزایش بهره وری و سود در عین رقابت ماندن

همانطور که جنبه های بیشتری از تجارت به صورت دیجیتالی ردیابی می شود، داده های بیشتری برای نوآوری در دسترس است. شرکت هایی که این اطلاعات را به خوبی تفسیر می کنند، پیشرفت می کنند.

یک راهنمای سواد داده توسط Workday می‌گوید: «سازمان‌هایی که از تجزیه و تحلیل افراد برای حمایت از عملکردهای منابع انسانی و تصمیم‌های تجاری استفاده می‌کنند، 82 درصد بیشتر از میانگین سود در طول سه سال نسبت به همتایان با سررسید پایین خود دارند.» اگر سواد داده در سراسر سازمان شما عقب مانده باشد، در نهایت در مقابل رقبایانی که آن را در اولویت قرار می دهند تسلیم خواهید شد.

یافتن فرصت های جدید

تجزیه و تحلیل داده ها می تواند رسانه ای برای کاوش و حل مشکلات و ایجاد چشم اندازهای جدید باشد. هنگامی که تیم های بیشتری می توانند به داده ها دسترسی داشته باشند و آنها را تفسیر کنند، ظرفیت همکاری افزایش می یابد. تبدیل این داده ها به عمل به شما کمک می کند تا شیوه های کاری روزانه و استراتژیک را توسعه دهید.

رفتارهای متخصصان منابع انسانی با سواد داده قوی

متخصصان منابع انسانی باهوش داده از کسانی که در رویکرد سنتی به منابع انسانی ماندگار هستند متمایز هستند. آنها همچنین برای همکاری با سایر عملکردهای داده محور در سازمان خود مجهزتر هستند. یک متخصص منابع انسانی با سواد داده ای قوی رفتارهایی مانند موارد زیر را نشان می دهد:

  • تنظیم شاخص های کلیدی عملکرد منابع انسانی موثر – متخصصان منابع انسانی با سواد داده می توانند معیارهای استراتژیک را تعیین کنند تا درک کنند که بخش آنها چگونه به بقیه سازمان کمک می کند و چقدر در اجرای استراتژی منابع انسانی موفق است.
  • خواندن و تفسیر داده های منابع انسانی و کسب و کار و استفاده از این داده ها برای تصمیم گیری بهتر – داده ها ابزار ارزشمندی برای تکمیل بینش انسانی است. داده ها برای مرتبط بودن نیاز به تفسیر دارند و نتیجه گیری باید با داده ها تقویت شود. استفاده از این دو با هم منجر به تصمیم گیری دقیق تر از هر یک به تنهایی می شود. آوردن این جنبه فنی به ابتکارات منابع انسانی به این معنی است که دیگر مجبور نیستید فقط به غریزه تکیه کنید. یک متخصص منابع انسانی که استدلال خود را با تجزیه و تحلیل داده ها اطلاع می دهد، می تواند شواهد بیشتری مبنی بر موثر بودن ایده آنها برای سازمان ارائه دهد. به جای محدود شدن به گفتن «فکر می‌کنم ما باید این را امتحان کنیم»، می‌توانید آن را با آمارهای مشخص پشتیبانی کنید.
  • شناسایی فرصت‌ها برای تجزیه و تحلیل داده‌های ارزش‌افزا – ذینفعان بر اساس اعداد فکر و عمل می‌کنند. منابع انسانی باید بتواند به این زبان صحبت کند تا نفوذ خود را افزایش دهد و با تصمیم گیرندگان کلیدی هم افزایی کند. متخصصان منابع انسانی که کار خود را با درک داده ها تقویت می کنند، چیزهای بیشتری برای ارائه دارند. به عنوان مثال، استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها برای پیوند دادن عملکرد کارکنان به نتایج ملموس تجاری نشان می دهد که منابع انسانی نقش مستقیمی در افزایش سود بازی می کند.
  • برقراری ارتباط موثر داده ها – ارائه صحیح تجزیه و تحلیل و یافته های شما تفاوت واقعی در نحوه پذیرش آنها ایجاد می کند. مقایسه نتایج و اشاره به روندها ارزش واقعی داده ها را نشان می دهد. داشبورد پویا با نمودارها، نمودارها و گیج‌ها که داده‌ها را در متن قرار می‌دهد به دیگران کمک می‌کند تا بینش‌های آن را تجسم کنند. داده ها داستانی را بیان می کنند. بیان داستان با جزئیات آنچه در پشت آن است می تواند آن را به دانش برای تصمیم گیری سودآور تبدیل کند.
  • تمرین منابع انسانی مبتنی بر شواهد – وقتی می‌دانید چگونه داده‌های موجود را تجزیه و تحلیل و رمزگشایی کنید، می‌توانید آن‌ها را به بینش‌های مرتبط تبدیل کنید. سپس می توانید از آن برای تصمیم گیری برای رفع نیازهای سازمان خود استفاده کنید. تصمیم گیری و ساخت استراتژی خود بر اساس شواهد و داده های اثبات شده شما را قادر می سازد حدس و گمان، ریسک و ذهنیت را حذف کنید.
متخصصان منابع انسانی که هم داده محور هستند و هم می توانند داده ها را به عمل تبدیل کنند، می توانند ارزش واقعی برای سازمان خود ایجاد کنند.

لطفاً توجه داشته باشید : می توانید رفتارهای سواد داده ای بیشتری را در صفحات 6-8 سند چارچوب شایستگی منابع انسانی AIHR مشاهده کنید. با تقسیم کردن رفتارها به سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته، توضیح عمیق‌تری و جزئیات بیشتری در مورد اینکه سواد داده چگونه به نظر می‌رسد، ارائه می‌کند.

چگونه متخصصان منابع انسانی می توانند سواد داده را توسعه دهند

برخی از سازمان‌ها سواد داده‌ای را برای کارکنان منابع انسانی خود در اولویت قرار می‌دهند، اما بسیاری از افراد به تنهایی می‌توانند این شایستگی را پرورش دهند. چگونه متخصصان منابع انسانی می توانند طرز فکر خود را تغییر دهند و بیاموزند که در کار خود بیشتر داده محور باشند؟ در اینجا چند ایده وجود دارد:

1. با کار مبتنی بر داده آشنا شوید

خوشبختانه، داشتن مهارت های ریاضی یا فنی پیشرفته ضروری نیست، اما باید ابتکار عمل را برای اتخاذ یک طرز فکر دوستدار داده به کار بگیرید. از داده ها نترسید. در عوض، این ایده را بپذیرید که یادگیری این مجموعه از مهارت‌های ارزشمند به شما کمک می‌کند تا شغلتان بهتر شود و شما را به یک متخصص منابع انسانی قابل فروش تبدیل کند.

برخی از دستورالعمل های سواد داده را پیدا کنید که برای شما مفید باشد. اگر شرکت شما آموزش ارائه می دهد، حتی اگر به طور خاص برای عملکرد دیگری توسعه یافته باشد، از آن بهره ببرید. احتمالاً می توانید راه هایی برای مشاهده آن از چشم HR پیدا کنید.

گزینه دیگر خودآموزی از طریق یک دوره آنلاین و آنلاین در مورد تجزیه و تحلیل افراد یا معیارهای منابع انسانی و داشبورد است. مثال‌های تصویری می‌توانند به شما در درک مفاهیم کمک کنند، و سپس می‌توانید دانش و مهارت‌ها را عملی کنید.

2. برای یافتن داده های مرتبط با تحلیلگر داده های منابع انسانی یا تیم های داده شریک شوید

با یک یا دو متخصص داده ارتباط برقرار کنید که بتوانید با آنها کار کنید و سؤال بپرسید. از مهارت آنها استفاده کنید و یاد بگیرید که چگونه می توانید از داده ها برای تصمیم گیری و بهبود فرآیندها استفاده کنید.

جلسات تبادل دانش داخلی یک راه عالی برای تقویت داده ها و توانایی های تجزیه و تحلیل شما است. اینها می توانند بسیار ساده باشند. به عنوان مثال، یک جلسه غیررسمی «ناهار و یادگیری» با تمرکز بر یک مهارت خاص سواد داده برگزار کنید. شما و سایر کارکنان منابع انسانی می توانید چیزی یاد بگیرید، و متخصصان داده می بینند که تخصص آنها چگونه با عملکردهای منابع انسانی مرتبط است. این می تواند انسجام و همکاری را تشویق کند.

با کار کردن با هم، می‌توانید داده‌های مرتبط مربوط به حوزه‌های خاصی را پیدا کنید، مانند:

  • شکاف های مهارتی در سازمان چیست؟
  • پیش بینی نرخ فرسایش
  • موفقیت یک برنامه کارمند

3. با تقویت مهارت های Excel خود، نحوه کار با داده ها را بیاموزید

دانستن فرمول ها و توابع اولیه HR به شما کمک می کند تا داده ها را سریعتر تجزیه و تحلیل کنید و تصمیمات بهتری بگیرید. اگر با استفاده از یک برنامه صفحه گسترده مانند اکسل راحت هستید، احساس می کنید کنترل داده های خود را در اختیار دارید.

اکسل ابزار بسیار مفیدی برای ذخیره، سازماندهی و تجزیه و تحلیل داده ها است. همچنین می توانید محاسبات را انجام دهید، گزارش ها را چاپ کنید و نمودار ایجاد کنید. هر دو بخش فنی و غیر فنی در سراسر سازمان ها از این برنامه استفاده می کنند. مهارت‌های پیشرفته اکسل به شما کمک می‌کند از داده‌ها به طور مؤثرتری استفاده کنید و شما را برای آینده منابع انسانی تجهیز کند.

4. داده ها را به جلسه بعدی خود بیاورید

ارائه آنچه می دانید بخشی از سواد داده شدن است. هنگامی که به برخی از داده‌هایی که در حیطه نقش شما می‌نشینند، پی بردید، آن را هدر ندهید. با به اشتراک گذاشتن آنها با تیم خود یا سایر تصمیم گیرندگان، داده های قابل اجرا را برای خود به کار ببرید.

وقتی سواد داده ای کافی برای درک میزان مرتبط بودن داده ها دارید، می توانید آن را به دیگران منتقل کنید. شما قادر خواهید بود افکار خود را توضیح دهید و مبنای واقعی را برای هر نتیجه ای که به آن رسیده اید ارائه دهید.

به عنوان مثال، اگر جلسه ای در مورد استراتژی استخدام در سال آینده دارید، چرا داده ها را به موقع برای پر کردن و نسبت بازدهی برای برنامه ریزی بهتر ارائه نمی دهید؟

5. از پرسیدن سوال از کارشناسان داده نترسید

بخش قابل توجهی از توسعه مداوم سواد داده شما، پرسیدن سوالات فراوان است.

به اندازه کافی آسیب پذیر باشید تا از کسانی که آگاه تر هستند کمک بگیرید. اگر چیزی را متوجه نمی‌شوید، همیشه می‌توانید از افراد تیم داده یا تیم تجزیه و تحلیل افراد بپرسید. به این ترتیب، شما دائماً بر روی مهارت های سواد داده ای خود ایجاد می کنید.

به خاطر داشته باشید که جستجوی پاسخ سریع ممکن است میزان یادگیری شما را محدود کند. فقط یک پاسخ ساده را دنبال نکنید. در عوض، اطلاعات پشت صحنه را بخواهید تا دلیل این کار را بدانید.

همانطور که سواد داده‌ای بیشتر می‌کنید، باید به پرسیدن سؤالات ادامه دهید تا بینش عمیق‌تری نسبت به داده‌هایی که سازمانتان جمع‌آوری می‌کند به دست آورید. پاسخ به سوالات معنی دار اغلب منجر به پرس و جوهای بیشتری می شود. این سوالات بیشتر می تواند شما را به مسیر جدیدی هدایت کند یا چیزی را به شما بدهد که در آینده روی آن تمرکز کنید.

برای جمع بندی

داده ها اکنون جزء حیاتی عملکرد منابع انسانی هستند. توسعه مهارت های سواد داده ای قوی به متخصصان منابع انسانی کمک می کند تا واقعاً استراتژیک شوند و به اهداف تجاری کمک کنند. این یک فرآیند پیوسته است که در آن نه تنها درک داده‌ها، بلکه همچنین توانایی به کارگیری و تبدیل آن به اقدامات بسیار مهم است.

آندریا بوتمن یک مدیر منابع انسانی دارای گواهینامه SHRM با مدرک زبان انگلیسی است که اکنون از ترکیب این دو به عنوان نویسنده منابع انسانی لذت می برد. سمت های قبلی او نزد کارفرمایان در صنایع آموزش، بهداشت و درمان و مشاوره بازنشستگی بود.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *