ارتقاء مهارت: یک راهنمای کامل (شامل 7 روش برای ارتقاء مهارت نیروی کار شما)

وقتی نوبت به دفاع از آینده افراد می رسد، ارتقاء مهارت راهی است که باید انجام دهید. در این مقاله نگاهی دقیق به ارتقاء مهارت می اندازیم. چیست، چگونه می توانید افراد خود را ارتقا دهید، چه دوره هایی در دسترس است، و ما سه پروژه ارتقاء مهارت واقعی را به اشتراک می گذاریم.

مطالب
ارتقاء مهارت چیست؟ یک تعریف
چرا ارتقاء مهارت برای آینده کاری کلیدی است
7 راه برای ارتقای مهارت نیروی کار
ارتقای مهارت های دیجیتال
دوره های ارتقاء مهارت
نمونه های پروژه ارتقاء مهارت (مطالعه موردی)
نتیجه گیری
سوالات متداول

ارتقاء مهارت چیست؟ یک تعریف

ارتقاء مهارت، فرآیند کسب شایستگی های جدید و مرتبط مورد نیاز امروز و آینده نزدیک است. نمونه‌های رایج تلاش‌های ارتقاء مهارت شامل مهارت‌های دیجیتال، مهارت‌های تحلیلی و مهارت‌های تحول سازمانی است.

برای پیدا کردن 5 روشی که می توانید نیروی کار خود را ارتقا دهید، این آموزش را بررسی کنید.

چرا ارتقاء مهارت برای آینده کاری کلیدی است

ارتقاء مهارت در سال های گذشته به طور فزاینده ای مرتبط شده است. دلایل مختلفی برای این وجود دارد، اما مهمترین آنها شکاف مهارتی (دیجیتال) رو به رشدی است که بسیاری از شرکت ها با آن مواجه هستند. تفاوت بین آنچه کارفرمایان می خواهند یا نیاز دارند که کارمندانشان قادر به انجام آن باشند و آنچه که آن کارمندان واقعاً می توانند انجام دهند. دلایل اصلی شکاف مهارت های فعلی عبارتند از:

  • شکاف مهارتی به دلیل پیری نیروی کار نسل بچه بوم مدتی است که بازنشسته شده و خواهد بود. به طور طبیعی، این یک شکاف ایجاد می کند، هم از نظر موقعیت های باز که پر کردن آنها سخت است و هم از نظر مهارت ها و دانش هایی که در این فرآیند گم می شوند.
  • شکاف مهارتی به دلیل دیجیتالی شدن ما در حال حاضر در بحبوحه انقلاب صنعتی چهارم هستیم. پیشرفت‌ها در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، رباتیک و سایر فناوری‌ها سریع‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتند، از این رو ماهیت مشاغلی را که باید انجام شوند تغییر می‌دهند – و در نتیجه، مهارت‌های لازم برای انجام آن مشاغل را تغییر می‌دهند.

در بخش زیر، 7 استراتژی مختلف برای ارتقای مهارت افراد خود را بررسی خواهیم کرد.

7 راه برای ارتقای مهارت نیروی کار

راه های مختلفی برای ارتقای مهارت نیروی کار شما وجود دارد. بسته به نیازهای سازمان شما (بر اساس تجزیه و تحلیل شکاف مهارت)، یک روش ممکن است مناسب تر از روش دیگر باشد. اغلب، ترکیبی از تکنیک‌های مختلف ارتقای مهارت، بهترین کار را انجام می‌دهد.

1. یادگیری و توسعه

ارتقاء مهارت نیروی کار خود از طریق برنامه یادگیری و توسعه (L&D) احتمالاً واضح ترین راه است. برنامه L&D، با این حال، نتیجه یک استراتژی یادگیری و توسعه است. بسته به مدلی که برای ایجاد چنین استراتژی استفاده می کنید، چهار مرحله مورد نیاز است:

  1. تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی (به عنوان مثال از طریق تجزیه و تحلیل شکاف مهارت ها)
  2. تعیین اهداف آموزشی
  3. طراحی محتوا و روش آموزشی
  4. نظارت و ارزیابی

هر سازمانی با یک استراتژی و برنامه (کمی) L&D متفاوت خواهد بود. به طور طبیعی، این بدان معناست که روش‌های یادگیری که یک شرکت برای ارتقای مهارت نیروی کار خود انتخاب می‌کند نیز متفاوت خواهد بود. برخی از سازمان‌ها دوره‌های آنلاین را در ترکیب با سخنرانی‌ها و سمینارهای واقعی ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر به دنبال مربیگری همتایان و یک مسیر مهارتی در LMS (سیستم مدیریت یادگیری) خود خواهند بود.

2. چرخش شغل

چرخش شغلی یک تکنیک کلیدی در طراحی مجدد شغل است. این عمل جابجایی کارکنان بین مشاغل در یک سازمان است – می تواند راهی عالی برای انتقال مهارت ها، دانش و شایستگی های خاص باشد. این چرخش ها عمدتاً جانبی هستند، به این معنی که بین مشاغل در یک سطح انجام می شود. آنها همچنین اغلب موقتی هستند، بنابراین افراد تمایل دارند پس از یک دوره معین به شغل اصلی خود برگردند.

به عنوان مثال، مدیران ممکن است قبل از آماده شدن برای یک موقعیت رهبری ارشد که در آن به این تجربه نیاز دارند، نیاز به کسب تجربه در بخش‌های مختلف داشته باشند. به طور مشابه، متخصصان منابع انسانی گاهی اوقات فاقد مهارت های تجاری هستند. یک راه خوب برای ایجاد این مهارت ها چرخاندن آنها در خارج از بخش منابع انسانی است.

3. افزایش شغل

گسترش شغل شامل فعالیت‌های اضافی در همان سطح به نقش موجود است. به زبان ساده، این بدان معناست که یک کارمند در شغل فعلی خود فعالیت های متفاوت و بیشتری انجام خواهد داد.

افزایش شغل به افراد مهارت های مختلفی می آموزد و به رشد شغلی آنها کمک می کند. مسئولیت های شغلی اضافی نیاز به آموزش و کمک در ایجاد تجربه اضافی دارد. به عبارت دیگر، می تواند راهی برای ارتقای مهارت نیروی کار شما باشد.

4. غنی سازی شغل

غنی سازی شغل فرآیندی است که با افزودن ابعاد اضافی به مشاغل موجود مشخص می شود. به عنوان مثال می توان به افزایش تنوع مهارت، ایجاد استقلال بیشتر و ارائه بازخورد اشاره کرد.

در حالی که هدف اصلی غنی‌سازی شغل ایجاد انگیزه بیشتر در مشاغل است، اما می‌تواند مزیت «مناسب» ارتقاء مهارت افراد را در همان زمان داشته باشد. واقعیت ساده افزایش تنوع مهارت نشان می دهد که کارکنان باید توانایی های خود را گسترش دهند.

Upskilling employeesUpskilling employees

5. مربیگری همتایان

مربیگری همتا راه دیگری برای ارتقای مهارت کارکنان است. دو یا چند همکار با هم کار می کنند تا، از جمله موارد دیگر، مهارت های جدید را گسترش دهند، اصلاح کنند و ایجاد کنند، به یکدیگر آموزش دهند و مشکلات را در محل کار حل کنند.

مربیگری همتایان، کارکنان را در معرض طیف وسیع تری از مهارت های محل کار قرار می دهد. چیزی که در مورد این شکل از ارتقاء مهارت جذاب است این است که جنبه غیررسمی تری دارد: افراد یک همسال دارند که می توانند مستقیماً با آنها صحبت کنند، وقتی مطرح می شوند سؤال بپرسند و با تماشای او در حین کار از او بیاموزند.

به عنوان مثال، اگر یک بازاریاب را با یک سازنده محتوا جفت کنید، این فرصت‌های متقابل را برای یادگیری مهارت‌های جدید و افزایش دانش پایه یکدیگر در زمینه تخصص مربوطه ایجاد می‌کند.

و موارد بیشتری وجود دارد. مربیگری همتا به افراد این فرصت را می دهد تا مهارت های رهبری مانند گوش دادن فعال، بازخورد موثر، ارتباط به موقع و توانایی آموزش و راهنمایی را ایجاد کنند. به این ترتیب، می تواند راهی عالی برای ارتقاء مهارت های نرم کارکنان شما باشد.

6. راهنمایی همتایان

در حالی که مربیگری همتا و مربیگری همتا قطعا شباهت هایی با هم دارند، اما یکسان نیستند. با راهنمایی همتایان، یک کارمند باتجربه تر، دانش و مهارت ها را به کارگر کم تجربه آموزش می دهد. مربی نیز راهنمایی می کند.

راهنمایی همتایان می تواند یک روش ارزشمند (و اغلب دست کم گرفته شده) برای ارتقاء مهارت باشد. بسیاری از دانش بدیهی کارمندان از تجربه شخصی و تعامل آنها با همکاران ناشی می شود. انتقال این نوع دانش ضمنی دشوار است زیرا اغلب در پایگاه داده، روش عملیاتی استاندارد یا برنامه آموزشی رسمی ثبت نمی شود.

7. استخدام کارشناسان/متخصصان خارجی (برون سپاری)

گاهی اوقات، شما نیاز دارید که افراد را ارتقا دهید، اما ظرفیت داخلی برای انجام این کار را ندارید. یا به این دلیل که شما در اسرع وقت به کارمندانی با مهارت های خاص نیاز دارید و آموزش آنها به سادگی بیش از حد طول می کشد. یا شاید به این دلیل که مهارت های مورد نیاز شما آنقدر جدید هستند که دانش و تجربه لازم برای شروع ارتقاء مهارت افراد را ندارید.

در شرایط فعلی، به عنوان مثال، این می تواند در مورد مهارت های دیجیتال و مهارت های فنی مانند برنامه نویسی و توسعه برنامه باشد. یک راه حل ممکن است استخدام متخصصان یا پیمانکاران آزاد باشد. این افراد می‌توانند مهارت‌ها، شایستگی‌ها و تجربیات دقیقی را که برای شروع یک پروژه جدید نیاز دارید، به همراه داشته باشند.

با همکاری این کارشناسان خارجی با افراد مناسب از داخل شرکت، فرصتی برای ارتقاء مهارت ایجاد می کنید. در حالت ایده‌آل، زمانی که پروژه انجام می‌شود، توانایی‌هایی را که قبلاً فاقد آن بودید، ایجاد کرده‌اید یا فرصت ایجاد یک استراتژی L&D را دارید که در آینده‌ای نه چندان دور این کار را انجام می‌دهد.

ارتقای مهارت های دیجیتال

ارتقای مهارت های دیجیتال در چند سال آینده اهمیت فزاینده ای پیدا خواهد کرد. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، تا سال 2022، تقریباً نیمی از نیروی کار جهان باید مهارت های فعلی خود را گسترش دهند یا جایگزین کنند.

یک گزارش اخیر در هلند نشان داد که 50 درصد از کارگران این کشور باید در زمینه مهارت‌های دیجیتال مهارت داشته باشند. البته این مهارت ها به نقش بستگی دارد، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تایپ کور
  • با استفاده از نرم افزارهایی مانند MS Office
  • توانایی استفاده صحیح از کامپیوتر
  • توانایی استفاده از شبکه های اجتماعی
  • برنامه نویسی (پایه)

انتظار می رود یافته های گزارش هلندی برای همه کشورهای توسعه یافته صادق باشد.

حال، چگونه به ارتقای مهارت دیجیتال نیروی کار خود ادامه دهید؟ با انتخاب یک یا چند روش که در بالا توضیح دادیم. در حالی که می‌توانید از همه آنها استفاده کنید، احتمالاً چند تکنیک وجود دارد که به دلیل ماهیت مهارت‌های دیجیتال، برای ارتقای مهارت دیجیتال مناسب‌تر هستند. آنها تمایل دارند “منقضی” شوند و سریعتر تکامل پیدا کنند، به این معنی که برای مثال، مربیگری و راهنمایی همتایان، چرخش شغلی، و استخدام متخصصان خارجی بهتر از یک دوره آموزشی طولانی مدت تر عمل می کند.

دوره های ارتقاء مهارت

همانطور که دیدیم، ارتقاء مهارت می تواند به طرق مختلف اتفاق بیفتد. شما می‌توانید یک دوره مهارتی برای تقریباً هر شغل و صنعت (موجود) پیدا کنید تا مجموعه مهارت‌های خود را به درستی حفظ کنید.

برای اینکه ایده ای از طیف گسترده دوره های مهارتی موجود در آنجا به شما ارائه دهیم، فکر کردیم که یک انتخاب (بسیار) کوچک را در زیر قرار دهیم. و از آنجایی که ما در اینجا در AIHR در مورد منابع انسانی هستیم، گزینه ای را نیز برای متخصصان منابع انسانی اضافه کردیم.

1. آکادمی برای نوآوری منابع انسانی (AIHR)

البته از آکادمی خودمان شروع کنیم. در AIHR، مأموریت ما این است که با ارائه برنامه‌های آموزشی آنلاین در سطح جهانی، که در هر کجا و در هر زمان در دسترس هستند، آینده HR را ثابت کنیم. هر متخصص منابع انسانی که متعهد به یادگیری مادام‌العمر است، می‌تواند مجموعه مهارت‌های خود را با مهارت‌های مرتبط و مورد تقاضا گسترش دهد.

شما می توانید در دوره هایی که شامل تحلیل افراد و منابع انسانی دیجیتال می شوند با توسعه مهارت های مرتبط و عملی، تخصص پیشرو در صنعت و تجربه عملی مهارت بیشتری کسب کنید.

2. جسارت

Udacity یک نمونه عالی از یک پلتفرم است که به دانش آموزان خود امکانات فراوانی برای ارتقاء مهارت (به صورت دیجیتالی) ارائه می دهد. آنها با شرکت های فناوری پیشرو همکاری کرده اند و مهارت های فنی حیاتی را که سازمان ها در نیروی کار خود به دنبال آن هستند، آموزش می دهند.

برنامه درسی Udacity زمینه های (در حال ظهور) مانند هوش مصنوعی، علم داده، محاسبات ابری، برنامه نویسی و توسعه و موارد دیگر را پوشش می دهد. در هر یک از این موضوعات اصلی، دانش آموزان می توانند موضوع تخصصی تری را انتخاب کنند که می خواهند در آن مهارت بیشتری کسب کنند. به عنوان مثال به هوش مصنوعی برای مراقبت های بهداشتی، هوش مصنوعی برای رهبران تجاری، یادگیری عمیق و برنامه نویسی هوش مصنوعی با پایتون فکر کنید.

3. کوکورو

Kokoroe نمونه عالی دیگری از شرکتی است که دوره های مهارتی بسیار مرتبط را ارائه می دهد. پلتفرم آنها مملو از محتوایی است که به افراد امکان می دهد مهارت های فردا را به روشی ساده و سرگرم کننده توسعه دهند. به مهارت های نرم و همچنین مهارت های حرفه ای و فنی فکر کنید.

در حالی که دوره های Kokoroe به طور خاص برای متخصصان منابع انسانی نیستند، بسیاری از آنها برای منابع انسانی بسیار ارزشمند هستند زیرا موضوعاتی را پوشش می دهند که بر دنیای کار تأثیر می گذارد. به دوره هایی مانند:

  • گنجاندن: چرا مهم است
  • دادن بازخورد خوب در محل کار
  • چگونه با تعارض برخورد کنیم؟
Upskilling via peer mentoringUpskilling via peer mentoring

نمونه پروژه های ارتقاء مهارت

برای اینکه ایده ای از تنوع پروژه های ارتقای مهارتی که وجود دارد به شما ارائه دهیم، در این بخش به سه نمونه نگاه می کنیم.

1. آرلا فودز دانمارک

آرلا فودز یک شرکت لبنیات متعلق به کشاورز در دانمارک است. سازمان نیاز به سرمایه گذاری در توسعه مهارت کل نیروی کار خود را به منظور رقابتی ماندن تشخیص داد. به این ترتیب، این شرکت یک پروژه ارتقاء مهارت را راه اندازی کرد تا کارکنان خود را قادر سازد تا شایستگی هایی را به دست آورند که می تواند در آینده به آنها کمک کند.

در نتیجه، 3500 نفر در دوره های دانمارکی و ریاضیات شرکت کردند و به گفته یکی از آنها، “آنها را از عصر حجر به عصر مدرن ارتباطات برد”. یک عامل کلیدی موفقیت، تصویر مثبت آموزش در میان نیروی کار آرلا بود.

هدف از پروژه ارتقاء مهارت آرلا فود این بود که مردم را آگاه کند که ارتقای مهارت شخصی برای حفظ خود در نیروی کار ضروری است. از آنجایی که اتوماسیون در صنایع لبنی در حال افزایش است و مشخصات شغلی در حال تغییر است، نیاز به نیروی کار غیر ماهر در حال کاهش است.

2. یک شرکت تبلیغاتی بزرگ

شکلی از ارتقاء مهارت که ممکن است فوراً به آن فکر نکنید، مهارت دادن به یک تیم فروش است، به عنوان مثال، انتشار طیف وسیعی از محصولات و سیستم‌های جدیدی که برای فروش نیاز دارند.

در Skilled Up، یک شرکت متخصص در آموزش محصول و برنامه‌های توسعه مهارت‌ها، آنها روی چنین موردی کار کردند که کمتر از 600 مشاور فروش را شامل می‌شد که باید ظرف یک هفته سریع‌تر شود. این روشی است که آنها برای ارتقای مهارت آنها پیش رفتند:

  • آنها یک راه حل آموزشی حضوری برای ارتقاء مهارت تمام مشاوران فروش در مدت 1 هفته در مورد نحوه ترکیب محصولات جدید در مجموعه محصولات موجود، از جمله پیام های کلیدی، سؤالات و زبان ایجاد کردند.
  • مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی یک ساعته محصول را برای ارائه آموزش‌های تازه‌سازی در صورت لزوم ایجاد کرد. مدیران حساب برای ارائه این کارگاه های کوتاه در جلسات تیم آموزش دیده اند.
  • آموزش محصولات آموزش الکترونیکی را برای پشتیبانی و ارائه آموزش‌های تازه‌سازی برای نیروی فروش یک بار در جاده توسعه داده است. آموزش الکترونیکی نیز در LMS ارسال شد.

این ترکیب از چندین روش ارتقاء مهارت موفقیت آمیز بود زیرا در پایان هفته، کل تیم فروش به مهارت رسید.

3. PwC

در PwC، آنها یک استراتژی ارتقای مهارت نیروی کار برای ایجاد «تناسب دیجیتال» به قول خودشان، برای همه افرادشان ایجاد کرده‌اند. این شرکت قصد دارد افراد خود را به دانش گسترده ای در زمینه های مختلف مجهز کند که به اعتقاد آنها برای همه افراد تجاری امروزی حیاتی است، از جمله:

  • داده ها
  • تجزیه و تحلیل
  • هوش مصنوعی و اتوماسیون
  • بلاک چین
  • تفکر طراحی

استراتژی ارتقاء مهارت PwC یکی از اولویت های تجاری اصلی این شرکت است و توسط رئیس آن (آنطور که باید باشد) حمایت می شود.

این شرکت برای ارتقای مهارت کارمندان خود از ابزارهای مختلفی مانند پادکست ها، تکنیک های گیمیفیکیشن، ساخت مهارت های فراگیر و آزمون ها استفاده می کند. آنها همچنین یک برنامه تناسب اندام دیجیتال را توسعه داده اند که به کارکنان ارزیابی سفارشی از هوش دیجیتالی آنها می دهد و آنها را به ابزارها و منابعی که برای بهبود و رفع شکاف ها نیاز دارند راهنمایی می کند.

یکی از یادگیری های کلیدی که از پروژه ارتقاء مهارت دیجیتال در PwC به دست آمد، اهمیت ایجاد فرهنگ ذهنیت رشد و تعهد، هم از سازمان و هم از کارکنان به یادگیری مادام العمر است.

نتیجه گیری

ارتقاء مهارت یکی از مهم‌ترین راه‌های شرکت‌ها برای تجهیز کارکنان خود به مهارت‌ها و شایستگی‌های (دیجیتال) خواهد بود که برای اثبات آینده نیاز دارند. نحوه ارتقای مهارت کارکنان به نیازهای خاص شما بستگی دارد، هم از منظر سازمانی و هم از منظر کارمند. اغلب، ترکیبی از یک یا چند تکنیک ارتقاء مهارت ذکر شده در این مقاله بهترین کارایی را دارد.

سوالات متداول

ارتقاء مهارت چیست؟

ارتقاء مهارت، فرآیند کسب شایستگی های جدید و مرتبط مورد نیاز امروز و آینده نزدیک است. نمونه‌های رایج تلاش‌های ارتقاء مهارت شامل مهارت‌های دیجیتال، مهارت‌های تحلیلی و مهارت‌های تحول سازمانی است.

چگونه می توانید نیروی کار خود را ارتقا دهید؟

راه‌های مختلفی برای ارتقای مهارت نیروی کار شما وجود دارد، از جمله یادگیری و توسعه، چرخش شغلی، افزایش شغل، غنی‌سازی شغل، مربیگری همتایان، راهنمایی همتایان، و برون‌سپاری.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *