چگونه مسیر شغلی می تواند به شما در کسب استعداد و افزایش تعامل کمک کند

از هر متخصص منابع انسانی در مورد بزرگترین چالش‌هایشان بپرسید، مطمئناً در برخی مواقع به تعامل و حفظ کارمندان خواهید شنید. البته، همیشه بیش از یک پاسخ برای یک مشکل وجود دارد، اما امروز به عنوان بخشی از راه حل، روی مسیر شغلی بزرگنمایی می کنیم.   

در این مقاله، ما تعریفی از مسیریابی شغلی ارائه می‌کنیم، توضیح می‌دهیم که چرا اهمیت دارد و چند ویژگی مشترک ابزارهای مسیریابی شغلی را مورد بحث قرار می‌دهیم.

مسیریابی شغلی چیست؟

مسیریابی شغلی – یکی از عملکردهای کلیدی منابع انسانی – فرآیندی است که طی آن یک کارمند برنامه شغلی (توسعه) حرفه ای خود را در سازمانی که در آن کار می کند ترسیم می کند. این معمولاً با استفاده از ابزار مسیریابی شغلی انجام می شود. مسیر شغلی کارکنان را قادر می سازد تا فرصت های داخلی را بر اساس مهارت ها، تجربیات، شایستگی ها، علایق و ترجیحات خود شناسایی کنند.


در این Learning Bite، ما به دنبال مسیریابی شغلی، مزایا و کاربردهای آن در سازمان و ابزارهای مسیریابی شغلی هستیم.

چرا مهم است؟

یک سوال منطقی بعدی این است: چرا مسیریابی شغلی مهم است؟ بیایید یک نمونه از دلایل را بررسی کنیم.

مشارکت کارکنان

شروع با یک بزرگ. همه ما نظرسنجی ها را دیده ایم، بنابراین می دانیم که وضعیت مشارکت کارکنان چقدر بد است (اگر به یادآوری نیاز دارید، به اینجا بروید). واقعیت این است که ما می‌توانیم از تمام کمک‌هایی که می‌توانیم برای شاد نگه داشتن نیروی کارمان و درگیر نگه داشتن آن استفاده کنیم.

و بله، اینجاست که مسیر شغلی به وجود می آید.

انتظار کارکنان قرن بیست و یکم از کارفرمایشان بیشتر از حقوق رضایت بخش است. آنها فرصتی برای رشد شخصی و حرفه ای می خواهند. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، یادگیری و توسعه به یک مزیت کلیدی برای کارکنان (و جویندگان کار) تبدیل شده است.

کارمندان با ایجاد برنامه مسیریابی شغلی خود، بینش های ارزشمندی در مورد (از جمله موارد زیر) دریافت می کنند:

  • مهارت ها و شایستگی های آنها.
  • فرصت های عمودی و جانبی بالقوه در سازمان آنها.
  • شکاف های موجود در مهارت و شایستگی که ممکن است لازم باشد قبل از اینکه بتوانند به مرحله بعدی در حرفه خود حرکت کنند، برطرف کنند.
  • منابعی که می توانند برای پر کردن شکاف های گفته شده استفاده کنند.

دانستن اینکه کجا ایستاده اند و چه چیزی بیشتر است، چه چیزی از نظر پیشرفت (شغلی) برای آنها در نظر گرفته شده است، باعث افزایش تعامل و حفظ کارمندان می شود (اما در ادامه به آن بیشتر می پردازیم).

حفظ کارکنان

البته دلایل بی شماری وجود دارد که افراد شغل خود را ترک می کنند. اما فقدان فرصت‌های رشد شغلی و این احساس که شغل فعلی‌شان برایشان مناسب نیست، قطعاً از دلایل رایج کارمندان برای رفتن به جاهای دیگر است.

ارائه آموزش و توسعه شغلی به کارکنان خود چیزی است که می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند: به عنوان مثال، 86 درصد از Millennials – در حال حاضر بزرگترین نسل در نیروی کار جهانی – از ترک موقعیت فعلی خود جلوگیری می کند.

مسیر شغلی – همانطور که در بالا ذکر کردیم – به افراد بینش ارزشمندی در مورد احتمالات پیشرفت شغلی و مسیرهای مختلفی می دهد که می تواند آنها را به آنجا برساند. به این ترتیب، می تواند کمک بزرگی در کاهش نرخ گردش مالی شما باشد.

Career pathing helps to keep your people happyCareer pathing helps to keep your people happy

مسیر شغلی کمک می کند تا افراد خود را خوشحال و درگیر نگه دارید
– و با سازمان خود بمانید.

برنامه ریزی جانشین پروری

از نظر چالش‌های منابع انسانی، برنامه‌ریزی جانشین پروری – یک روش متداول مدیریت استعداد – سزاوار جایگاهی در مرحله “برنده” نیز هست. برنامه ریزی از قبل و تلاش برای جلوگیری از شکاف های مهارتی هرگز کار آسانی نبوده است، اما پیری نیروی کار امروزی کارها را آسان نمی کند.

ابزار مسیریابی شغلی می تواند به سازمان ها کمک کند تا برای آینده آماده شوند. آنها به آنها یک نمای کلی روشن از مهارت ها و شایستگی های کارمندان فعلی خود می دهند، بنابراین به آنها کمک می کنند تا تشخیص دهند چه کسی برای چه کاری مناسب تر است – از جمله آموزش و توسعه ای که این افراد ممکن است هنوز از قبل برای آماده شدن به آنها نیاز داشته باشند. این اطلاعات، همراه با داده‌های مربوط به علایق و ترجیحات کارکنان، همچنین به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا از موقعیتی که هر کارمندی بخواهد، مثلاً مدیر عامل بعدی شرکت شود، اجتناب کنند.

نقشه‌برداری از نیروی کار به شما امکان می‌دهد تشخیص دهید چه زمانی – و کجا – ممکن است نیاز باشد افراد جدیدی را برای پر کردن شکاف‌های کارمندان (بازنشسته) که شرکت را ترک کرده‌اند، بیاورید.

مزایای اضافی

کارمندان متعهد برای خیلی چیزها خوب هستند – از جمله تجارت. فهرست “مزایای اضافی” مسیر شغلی برای کارمندان و سازمان شما را نباید دست کم گرفت. از تأثیر مثبت بر برند کارفرمای شما و افزایش بهره وری کارکنان از یک سو تا کارکنان شادتر و میزان غیبت کمتر از سوی دیگر.

ابزارهای مسیریابی شغلی

از آنجایی که همه ما در اینجا در Digital HR Tech در مورد فناوری هستیم، بیایید نگاهی دقیق‌تر به ابزارهای مسیریابی شغلی بیندازیم. انبوهی از آنها وجود دارد و ویژگی های دقیق آنها ممکن است بسته به ابزار متفاوت باشد. برخی از قابلیت‌های مشترک اکثر ابزارهای مسیریابی شغلی عبارتند از:

  • یک برنامه اقدام : یک برنامه سفارشی برای کارمندان شما که یادگیری، آموزش، تجارب و سایر الزامات لازم برای رسیدن به اهداف و پیشبرد حرفه خود را مشخص می کند.
  • نقشه‌برداری شغلی : ابزارهای مسیریابی شغلی باعث ایجاد آگاهی در میان کارمندان شما در مورد انواع مشاغل و راه‌های رسیدن به آن مشاغل می‌شود.
  • پیاده سازی : اکثر نرم افزارهای مسیریابی شغلی به راحتی با پلتفرم های موجود یادگیری و مدیریت استعداد شما ادغام می شوند.
  • برنامه ریزی جانشین پروری : ابزارهای مسیریابی شغلی به شما کمک می کند تا بینشی در مورد روندها و شکاف های نیروی کار به دست آورید که به شما امکان می دهد از طریق استخدام و آموزش برای آینده برنامه ریزی کنید.
  • تطبیق شغل – کارمندان می‌توانند علایق، ترجیحات، مهارت‌ها و آنچه را که نه، با آن نقش‌هایی که در شرکت شما مناسب (بهتر) مناسب است، مطابقت دهند.

Fuel50، Talentguard و PathSavvy نمونه‌هایی از شرکت‌هایی هستند که نرم‌افزار مسیریابی شغلی را ارائه می‌کنند.

قبل از رفتن

تعامل و حفظ کارمندان دست به دست هم می دهند. کارکنان شاد بهره وری بیشتری دارند، از سازمان خود به شدت صحبت می کنند – که ممکن است به چند ارجاع ارزشمند منجر شود – و به دنبال مراتع سبزتر نمی روند. در یک دنیای ایده آل، اینجاست که ما دستور العمل مخفی برای سطوح عالی تعامل کارکنان را به شما می دهیم.

متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد.

با این حال، سازمان‌ها کارهای مختلفی می‌توانند انجام دهند تا بر مشارکت کارکنان تأثیر مثبت بگذارند. اجرای برنامه مسیریابی شغلی یکی از آنهاست. این برنامه به کارمندان یک برنامه سفارشی برای رسیدن به اهداف (شخصی) خود و هدایت شغل آنها ارائه می دهد، در حالی که به منابع انسانی کمک می کند تا بینشی در مورد روند نیروی کار و شکاف های مهارتی بالقوه به دست آورند.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *