هوش مصنوعی در منابع انسانی: راهنمای فرصت ها و کاربردها در منابع انسانی 2024

استفاده از هوش مصنوعی در منابع انسانی به سرعت در حال رشد است. یک نظرسنجی اخیر توسط Eightfold AI از بیش از 250 رهبر منابع انسانی نشان داد که 92٪ قصد دارند حداقل در یک زمینه از HR استفاده از هوش مصنوعی را افزایش دهند. هوش مصنوعی به طور پیوسته راه خود را در هر بخش از حوزه منابع انسانی پیدا می کند، از استخدام و جذب نیرو گرفته تا مدیریت عملکرد و ارزیابی از طریق مشارکت کارکنان و برنامه ریزی نیروی کار.

بیایید وضعیت هوش مصنوعی در منابع انسانی، فرصت ها و چالش های آن و پیامدهای آن برای متخصصان منابع انسانی را بررسی کنیم.

مطالب
هوش مصنوعی در منابع انسانی: گذشته و حال
آیا هوش مصنوعی جایگزین HR خواهد شد؟
مزایای هوش مصنوعی در منابع انسانی
کاربردهای هوش مصنوعی در منابع انسانی
ابزارهای هوش مصنوعی برای منابع انسانی
آینده هوش مصنوعی در منابع انسانی

هوش مصنوعی در منابع انسانی: گذشته و حال

گذشته: اکتشاف و آزمایش اولیه

اولین ابزارهای منابع انسانی مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند سیستم های ردیابی متقاضی و نرم افزار غربالگری رزومه، در اوایل دهه 2000 ظاهر شدند. با توسعه بیشتر فناوری، در دهه 2010 طیف وسیع تری از قابلیت ها برای هوش مصنوعی در منابع انسانی به وجود آمد. پذیرندگان اولیه اکنون می‌توانند با برنامه‌های منابع انسانی برای جذب استعداد، مدیریت عملکرد و مشارکت کارکنان آزمایش کنند.

سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در فناوری‌های منابع انسانی مبتنی بر هوش مصنوعی منجر به الگوریتم‌های یادگیری ماشینی پیچیده‌تر در سال‌های اخیر شده است. این سیستم ها را قادر می سازد تا از داده ها بیاموزند، تطبیق دهند، و در طول زمان بهبود یابند، و منجر به تجزیه و تحلیل پیش بینی و بینش های هوشمند شود.

حال: پیشرفت های سریع و ادغام هوش مصنوعی

بدیهی است که استفاده از هوش مصنوعی در منابع انسانی به سرعت در حال رشد است. طبق تحقیقات آینده کار IDC، 80 درصد از 2000 شرکت جهانی تا سال 2024 از مدیران الگوریتمی برای استخدام، اخراج و آموزش کارگران استفاده خواهند کرد.

نظرسنجی Future of Work توسط Eightfold AI نشان داد که 5 عملکرد برتر که بخش های منابع انسانی در حال حاضر از فناوری هوش مصنوعی استفاده می کنند عبارتند از:

  • مدیریت سوابق کارکنان (78%)
  • پردازش حقوق و دستمزد و مدیریت مزایا (77%)
  • استخدام و استخدام (73%)
  • مدیریت عملکرد (72%)
  • ورود (69%).

رونق هوش مصنوعی مولد

غیرممکن است که در مورد پیشرفت های فعلی و سریع هوش مصنوعی بدون اشاره به هوش مصنوعی مولد و به طور خاص ChatGPT صحبت کنیم. روش های مختلفی وجود دارد که ChatGPT می تواند توسط متخصصان منابع انسانی استفاده شود، از جمله:

  • حذف کارهای تکراری
  • تسریع در جستجوی استعدادها
  • تجزیه و تحلیل داده های کیفی منابع انسانی

در بخش مربوط به کاربردهای هوش مصنوعی در منابع انسانی، نگاهی دقیق‌تر به نحوه استفاده منابع انسانی از هوش مصنوعی خواهیم داشت.

چرا این موضوع برای متخصصان منابع انسانی اهمیت دارد

پیشرفت هایی که در مورد هوش مصنوعی در منابع انسانی مشاهده می کنیم، به طور غیرقابل انکاری بر نقش منابع انسانی، مهارت هایی که متخصصان منابع انسانی به آن نیاز دارند و نحوه مدیریت افراد تأثیر می گذارد.

آیا هوش مصنوعی جایگزین HR خواهد شد؟

افسانه های مختلفی در مورد هوش مصنوعی در منابع انسانی وجود دارد و اینکه آیا این فناوری جایگزین افراد در مشاغل آنها می شود یا خیر. گارتنر در مقاله ای در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی پتانسیل جایگزینی با منابع انسانی را دارد یا خیر توضیح داد:

ابزارهای هوش مصنوعی برای تقویت توانایی های انسانی طراحی شده اند و می توانند در واگذاری وظایف مفید باشند. فناوری به جای اینکه به طور کلی جایگزین کارکنان شود، در بیشتر فعالیت‌های کارمندان فراگیر خواهد شد.»

همانطور که گفته شد، حوزه منابع انسانی از تأثیرات اتخاذ هوش مصنوعی و اتوماسیون مصون نخواهد بود. جای تعجب نیست که مشاغل تکراری تر و کمتر پیچیده تر در برابر اتوماسیون آسیب پذیر هستند، در حالی که نقش هایی که نیاز به حل مسئله دارند کمتر خودکار می شوند.

A quote from Dr. Dieter Veldsman describing how AI can be a game-changer for HR.A quote from Dr. Dieter Veldsman describing how AI can be a game-changer for HR.

برای درک اینکه کدام نقش های منابع انسانی در معرض خطر هستند، دکتر دیتر ولدزمن، دانشمند ارشد منابع انسانی در AIHR، 55 مورد از رایج ترین نقش های منابع انسانی را به سه دسته از پرخطر تا کم خطر تقسیم کرد:

  • ریسک بالا: این موارد شامل مدیران منابع انسانی، مشاوران DEIB و رهبران تیم حقوق و دستمزد است.
  • خطر متوسط: اینها شامل متخصصان L&D، تحلیلگران HRIS و HRBPs هستند.
  • کم خطر: شامل HRBPs ارشد، متخصصان منابع انسانی و دانشمندان داده می شود.

اگر نقش یک متخصص منابع انسانی در خطر اتوماسیون باشد، دکتر دیتر ولدزمن در مورد اقداماتی که می توانید انجام دهید توصیه می کند. این موارد عبارتند از:

  1. در نظر گرفتن اینکه آیا آنها باید مهارت های خود را ارتقا دهند یا گسترش دهند
  2. یاد بگیرند که چگونه مهارت های خود را در زمینه های مختلف به کار گیرند
  3. در نظر گرفتن حرکت به سمت نقش هایی که نیاز به تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله دارند.

مزایای هوش مصنوعی در منابع انسانی

علیرغم خطر اتوماسیون در برخی نقش های منابع انسانی، هنوز فرصت های زیادی وجود دارد که هوش مصنوعی در منابع انسانی ارائه می دهد، مانند:

  • بهره وری و بهره وری بهبود یافته است
  • فرآیندهای ساختاری بهتر (مثلاً در داخل و خارج کردن هواپیما)
  • کاهش هزینه ها
  • کارهای تکراری کمتر و وقت گیر برای تیم های مردمی
  • تصمیم گیری بیشتر مبتنی بر داده
A flowchart explaining 5 applications of AI in HR.A flowchart explaining 5 applications of AI in HR.

کاربردهای هوش مصنوعی در منابع انسانی

بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه استفاده منابع انسانی از هوش مصنوعی بیندازیم.

1. استخدام و استخدام

استخدام و استخدام برخی از اولین زمینه هایی بود که هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندها به کار گرفته شد. به این ترتیب، هوش مصنوعی در هر بخش از فرآیند استخدام، از منبع یابی و پیش انتخاب گرفته تا مصاحبه و توسعه جبران خسارت منصفانه، گنجانده شده است. به عنوان مثال، سیستم‌های ردیابی متقاضی مبتنی بر هوش مصنوعی (ATS) می‌توانند برای اسکن رزومه‌ها برای شناسایی مدارک کلیدی و مطابقت نامزدها با شرح شغل استفاده شوند.

اخیراً ChatGPT نیز برای استخدام استفاده شده است. استخدام‌کنندگان و متخصصان جذب استعداد می‌توانند از ChatGPT برای کارهای مختلف در مراحل مختلف فرآیند استخدام استفاده کنند، از جمله:

  • نوشتن شرح شغل
  • نسل رشته بولی
  • پست های لینکدین
  • ارائه جلسات توجیهی قبل از مصاحبه به نامزدها
  • و خیلی بیشتر.

2. Onboarding و Offboarding

کارمند عالی می تواند حفظ را تا 82٪ بهبود بخشد. پلتفرم‌های نصب مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند از سازمان‌ها و منابع انسانی در ایجاد تجربه‌ای جذاب برای کارمندانشان با اطمینان از پر کردن فرم‌های لازم، به اشتراک گذاشتن خط‌مشی‌های مربوطه و برنامه‌ریزی جلسات آموزشی حمایت کنند. برای مثال، Levity سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا کل گردش کار خود را با کمک هوش مصنوعی خودکار کنند.

Offboarding فرقی نمی کند. هنگامی که یک کارمند شرکت را ترک می کند، یک راه حل مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند برای مثال، یک نظرسنجی خروج، اسناد مربوط به بازگشت دارایی های شرکت و ایمیل هایی را برای لغو دسترسی کارمند به سیستم های مختلف ارسال کند. Ciphix یک راه حل RPA ایجاد کرده است که به طور کامل عملیات مدیریت را خودکار می کند، مانند حذف اتصال VPN و حذف تمام حساب های کارمند خارج شده.

3. برنامه ریزی نیروی کار

هوش مصنوعی همچنین می تواند در برنامه ریزی نیروی کار بسیار مفید باشد. پلتفرم‌های تحلیلی مجهز به قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌توانند مقادیر زیادی از داده‌های کارمندان را برای کشف روندها، پیش‌بینی گردش مالی و برجسته کردن شکاف‌های بالقوه مهارت‌ها جمع‌آوری کنند.

این به نوبه خود، متخصصان منابع انسانی را قادر می‌سازد تا برنامه‌های آموزشی هدفمند و برنامه‌های جانشین پروری را توسعه دهند تا نیروی کار آنها برای پاسخگویی به نیازهای تجاری آینده آماده باشد.

برای مثال، کوینیکس یک راه‌حل پیش‌بینی و اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کرده است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد هزاران نقطه داده را تجزیه و تحلیل کنند تا دوره‌های اوج و کاهش تقاضا را پیش‌بینی کنند و به‌طور خودکار تعداد دقیق کارکنان مورد نیاز خود را برنامه‌ریزی کنند.

4. چت ربات های منابع انسانی و دستیاران مجازی

چت بات ها و دستیاران مجازی از جمله رایج ترین انواع هوش مصنوعی در منابع انسانی هستند. یک ربات چت که به عنوان دستیار منابع انسانی عمل می کند، می تواند 24 ساعته و 7 روز هفته به سؤالات کارمندان درباره، به عنوان مثال، سیاست ها و مزایای مرخصی پاسخ دهد.

این ابزار ساده می‌تواند تجربه کلی کارکنان سازمان را بهبود بخشد و در عین حال تیم‌های منابع انسانی را از پاسخ دادن به سؤالات متداول یا ارائه اطلاعات درخواستی متداول نجات دهد.

DRUID دستیارهای مجازی محاوره‌ای و مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده است که می‌توانند تیم‌های منابع انسانی را با فرآیندهای مختلف، از جمله استخدام و عضویت، پاداش و مزایا، و وظایف مدیریت پشتیبانی کنند.

5. یادگیری و توسعه

همچنین کاربردهای مختلفی از هوش مصنوعی در یادگیری و توسعه وجود دارد. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند تجربیات یادگیری شخصی‌سازی شده را برای هر کارمند فعال کند. ابزارهای هوش مصنوعی می توانند عملکرد یادگیرنده را تجزیه و تحلیل کنند و برنامه درسی یا محتوا را با نیازها و ترجیحات آنها تطبیق دهند.

نمونه‌های دیگر عبارتند از ایجاد محتوای یادگیری خودکار، تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده و سیستم‌های آموزشی هوشمند.
Novoed یک سیستم هوش مصنوعی ایجاد کرده است که می تواند تجربه یادگیری را برای تیم ها شخصی سازی کند. پروفایل ها، ترجیحات و فعالیت های فراگیران را تجزیه و تحلیل می کند و به کارکنان توصیه های دوره ای متناسب با نیازها و علایق منحصر به فرد آنها را ترسیم می کند. این ابزار همچنین دارای چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی است که پشتیبانی یادگیری را ارائه می دهد.

ابزارهای هوش مصنوعی برای منابع انسانی

ابزارهای هوش مصنوعی زیادی وجود دارد که منابع انسانی می توانند از آنها استفاده کنند. بخش زیر یک مرور مختصر از برخی از این ابزارها را ارائه می دهد که می توانید در مراحل مختلف چرخه عمر کارمند بگنجانید:

مرحله چرخه زندگی کارکنان ابزار هوش مصنوعی برای منابع انسانی چیست؟ ویژگی های اصلی
جاذبه Textio یک پلت فرم نوشتاری تقویت شده با هوش مصنوعی که زبان (استخدام) را بهینه می کند. بهینه سازی پست های شغلی، منبع یابی ایمیل ها و محتوای برند کارفرما با حذف تعصب. پیشنهاد جایگزین های فراگیر
استخدام بیمری یک پلت فرم مبتنی بر هوش مصنوعی برای مدیریت چرخه عمر استعداد. تجربه شخصی نامزد. هوش مصنوعی به استخدام‌کنندگان نشان می‌دهد که در آن تیم‌ها شکاف‌های مهارتی دارند.
سوار شدن تالموندو پلتفرمی که به مشتریانش کمک می‌کند تا سوار شدن، خارج شدن، ریبورد و موارد دیگر را بهینه کنند. حذف کارهای دستی تکراری ارتباط با سیستم های منابع انسانی موجود جمع آوری ایمن داده های کارکنان
حفظ (درگیری) لینا هوش مصنوعی یک پلتفرم مکالمه مجهز به هوش مصنوعی که برای کمک به سازمان‌ها طراحی شده است تا یک میز کمک خودکار با دستیار مجازی را برای بهبود تعامل کارکنان مستقر کنند. ارزیابی سطح مشارکت در طول چرخه زندگی کارکنان. از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد برنامه های اقدام شخصی بر اساس بازخورد کارکنان استفاده می کند.
توسعه هوش مصنوعی eduMe یک پلت فرم آموزشی مبتنی بر موبایل برای نیروی کار بدون میز. تولید درس هوش مصنوعی. قالب‌های به سبک رسانه‌های اجتماعی. تجربیات یادگیری سفارشی
آفبورد سانکا یک سرویس آنلاین که به شما کمک می کند هر کاری را در عرض چند دقیقه در سراسر کسب و کار خودکار کنید. این پلتفرم از هوش مصنوعی پیشرفته برای خودکارسازی فرآیند خارج شدن از هواپیما استفاده می کند. برای یک تجربه کارآمد و ثابت، به طور یکپارچه با داده های کارمندان موجود ارتباط برقرار می کند.

آینده هوش مصنوعی در منابع انسانی

آینده هوش مصنوعی در منابع انسانی نه تنها نویدبخش است، بلکه تحولی در حرفه منابع انسانی نیز دارد. همانطور که هوش مصنوعی به تغییر شکل نحوه عملکرد متخصصان منابع انسانی ادامه می دهد، برای آنها ضروری است که مهارت های جدیدی را توسعه دهند تا مرتبط باقی بمانند و ارزش کسب و کار را افزایش دهند. در اینجا برخی از نقش های کلیدی که متخصصان منابع انسانی باید ایفا کنند و تأثیرات آن بر حرفه منابع انسانی آورده شده است.

1. نقش منابع انسانی در پذیرش هوش مصنوعی

هوش مصنوعی نه تنها در طول چرخه عمر کارمندان در همه جا حاضر می شود، بلکه بخشی از نیروی کار است که منابع انسانی برای مدیریت آن نیاز دارند. در حال حاضر، نیروی کار متشکل از کارمندان سنتی، کارگران صنعت، فروشندگان یا پیمانکارانی است که کار را انجام می دهند. در آینده، منابع انسانی همچنین باید ربات‌هایی را که با کارمندان کار می‌کنند مدیریت کند تا کار را انجام دهند.

در آینده، هوش مصنوعی مولد قادر خواهد بود مسئولیت کامل وظایف و فعالیت های خاص را بر عهده بگیرد. این بر طراحی کار و چگونگی توسعه برنامه ریزی ظرفیت منابع انسانی در آینده تأثیر خواهد گذاشت.

برای مدیریت نیروی کار آینده، دکتر ولدزمن پیش بینی می کند که متخصصان منابع انسانی باید:

  • ارزشی را که ربات های هوش مصنوعی به جدول می آورند را درک کنید
  • تعیین کنید که چگونه این ربات ها می توانند در برنامه های نیروی کار برای آینده گنجانده شوند.
A quote from Dr. Dieter Veldsman talking about how HR needs to leverage a diverse, blended workforce.A quote from Dr. Dieter Veldsman talking about how HR needs to leverage a diverse, blended workforce.

2. نقش منابع انسانی تغییر خواهد کرد

آینده همچنین تغییراتی در کار شاغلین منابع انسانی خواهد داشت. از آنجایی که هوش مصنوعی بیشتر کارهای تکراری و عملیاتی را حذف می کند، منابع انسانی اولویت خود را به حمایت از پذیرش هوش مصنوعی در سراسر سازمان و ارائه ارزش استراتژیک بیشتر برای کسب و کار تغییر می دهد. متخصصان منابع انسانی برای انطباق با این تغییر باید مهارت های جدیدی را توسعه دهند.

مهارت‌های اضافی که متخصصان منابع انسانی باید توسعه دهند عبارتند از:

  • هوش تجاری: درک واقعی کسب و کار نقطه شروعی برای همسو کردن راه حل های منابع انسانی با نیازهای تجاری است.
  • مهارت های ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط خوب با انواع افراد و به جا گذاشتن یک اثر حرفه ای و مثبت برای متخصصان منابع انسانی ضروری است.
  • ارائه از طریق فناوری : توانایی پیاده سازی موثر فناوری در راه حل های منابع انسانی برای افزایش کارایی، مقیاس و تأثیر تجاری.
  • گوش دادن فعال: گوش دادن فعال با همدلی، توانایی دیدن موقعیت ها از دیدگاه همه ذینفعان همراه است. یک مهارت مهم در هنگام استفاده از هوش مصنوعی در سراسر تجارت.
  • هوش مصنوعی مولد: توانایی ادغام هوش مصنوعی در فعالیت های روزانه و درک نحوه کار با فناوری های هوش مصنوعی مسئول وظایف مجاور.
  • مهارت‌های حل مسئله: یافتن راه‌حل‌های جدید در نیروی کار دیجیتالی فعال که به کسب و کار کمک می‌کند در بازار پیروز شود. 
  • کنجکاوی: به پرسیدن سوال، ذهن باز، تمایل به یادگیری و کنجکاوی ادامه دهید.

3. رانندگی با استفاده از هوش مصنوعی مسئول

منابع انسانی باید در حال حاضر و در آینده به دروازه بان استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی در سراسر سازمان تبدیل شوند. دکتر دیتر ولدزمن چندین راه را پیشنهاد می کند که متخصصان منابع انسانی می توانند در پذیرش مسئولانه هوش مصنوعی سهیم باشند:

  • بدانید که داده ها از کجا می آیند
  • یک تیم کاری گرد هم بیاورید تا نرده ها و دستورالعمل ها را ایجاد کنید
  • استفاده از آن را آزمایش کنید، اما این کار را به تدریج انجام دهید
  • اعتماد و شفافیت را در فناوری ایجاد کنید، اما از محدودیت های آن آگاه باشید
  • در بحث بزرگتر در مورد آینده هوش مصنوعی مشارکت کنید.
A quote from Dr. Dieter Veldsman describing how we need to adopt AI responsibly.A quote from Dr. Dieter Veldsman describing how we need to adopt AI responsibly.

غذای کلیدی

استفاده از هوش مصنوعی در منابع انسانی به سرعت در حال رشد است. یک راه حل مبتنی بر هوش مصنوعی تقریباً برای هر بخش از منابع انسانی وجود دارد. برای بهره‌مندی کامل از این فناوری و پذیرش هوش مصنوعی در سازمان، متخصصان منابع انسانی باید مهارت‌های خود را ارتقا داده و بهترین شیوه‌ها را در مورد استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی ایجاد کنند.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *