مدیریت ریسک منابع انسانی: راهنمای پزشک

پیمایش در دنیای کار به طور فزاینده ای چالش برانگیز می شود، و خطرات منابع انسانی زیادی وجود دارد که سازمان ها برای سازگاری و پیشرفت باید با آنها مقابله کنند. بیایید به همه آنچه در مورد مدیریت ریسک منابع انسانی نیاز دارید بپردازیم.

مطالب
مدیریت ریسک منابع انسانی چیست؟
حوزه های کلیدی ریسک منابع انسانی کدامند؟
چرا مدیریت ریسک منابع انسانی مهم است؟
ایجاد یک برنامه مدیریت ریسک منابع انسانی

مدیریت ریسک منابع انسانی چیست؟

هیچ راهی برای جلوگیری از ریسک در تجارت وجود ندارد. مدیریت ریسک در حال پیش‌بینی و آماده‌سازی برای سقوط بالقوه برای به حداقل رساندن پیامدها است. سازمان‌ها باید مدیریت ریسک را در کل عملیات خود اعمال کنند، اما منابع انسانی باید روی ریسک‌هایی که منحصراً مسئول آن است تمرکز کند.

مدیریت ریسک در منابع انسانی به معنای ارزیابی و مقابله با خطرات احتمالی ناشی از داشتن نیروی کار است. این خطرات به نحوه استخدام، حفظ و مدیریت کارکنان و سایر انواع کارگران و همچنین رفتار کارکنان مربوط می شود.

مدیریت ریسک منابع انسانی در مورد فکر کردن به سناریوها و نتایج محتمل است تا بتوانید موقعیت های مخاطره آمیز را به حداقل برسانید، راه حل های مناسبی داشته باشید و حتی از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

چهار تکنیک متداول مدیریت ریسک وجود دارد که منابع انسانی نیز می توانند از آنها استفاده کنند:

  • اجتناب – اجتناب از اقداماتی که باعث ایجاد یا افزایش خطر می شود.
  • حفظ – پذیرفتن اجتناب ناپذیر بودن خطرات خاص، زیرا اجتناب از آنها هزینه/خطر بیشتری نسبت به ضرر دارد.
  • پیشگیری و کاهش ضرر – شامل خطراتی است که نمی توان آنها را از بین برد و خسارات را به حداقل می رساند.
  • انتقال/اشتراک گذاری – انتقال بخشی یا تمام ریسک به شخص ثالث.

نحوه اعمال این تکنیک ها در منابع انسانی به موقعیت سازمان شما بستگی دارد. این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام یک از این روش ها برای هر حوزه ریسکی منطقی تر است.

HR Risk Management Process and Key HR Risk AreasHR Risk Management Process and Key HR Risk Areas
نحوه ایجاد یک برنامه مدیریت ریسک منابع انسانی را در زیر بیاموزید!

حوزه های اصلی خطر منابع انسانی کدامند؟

متخصصان منابع انسانی باید بسیاری از مسائل مربوط به مدیریت ریسک منابع انسانی را در مشاغل خود در نظر بگیرند. در اینجا هفت نمونه آورده شده است:

خطرات نیروی کار

پیچیدگی های به کارگیری افراد برای هر سازمانی چالش هایی ایجاد می کند. مواردی مانند جابجایی، فرسودگی کارکنان، روابط کارمندان، درگیری و آزار و اذیت در محل کار، و عدم مشارکت کارکنان، همگی این پتانسیل را دارند که بر شرکت تأثیر منفی بگذارند و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

اصلاحات در نحوه کار افراد، عوامل خطر جدیدی را به همراه دارد. یک مثال ارائه راه‌اندازی کار از راه دور/هیبرید است. کارمندان ممکن است این را مطلوب بدانند، اما فقدان گفتگو و ارتباط حضوری می تواند منجر به احساس انزوا و شکست ارتباطی شود. این می تواند تعامل و بهره وری کارکنان را کاهش دهد.

از سوی دیگر، ارائه ندادن این امر ممکن است منجر به ترک کارمندان به سازمان‌هایی شود که این کار را انجام می‌دهند.

مدیریت داده های کارکنان

امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی داده ها مسئولیتی حیاتی برای هر سازمان است. شما باید جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌های کارمندان را به صورت ایمن و اخلاقی مدیریت کنید و همچنین یک خط‌مشی حفظ حریم خصوصی داشته باشید. علاوه بر این، شما باید کارمندانی را که داده های حساس مشتری را با استانداردهای بالا مدیریت می کنند نگه دارید.

نقض امنیت یا سوء استفاده از اطلاعات شخصی می تواند شرکت ها را در برابر شکایت های حقوقی و آسیب برند آسیب پذیر کند. منابع انسانی باید اطمینان حاصل کند که داده ها ایمن هستند و به درستی استفاده می شوند.

انطباق

فعالیت‌ها و سیاست‌های منابع انسانی باید با بسیاری از قوانین و مقررات، اغلب در سراسر ایالت‌ها و کشورها، مطابقت داشته باشد.

برای اینکه از انطباق با منابع انسانی مطلع باشید، باید در مورد ایمنی محل کار و قوانین کار که به طور مداوم تغییر می کنند، آگاه باشید. این شامل حصول اطمینان از این است که همه قراردادهای کارمندان با قوانین و مقررات قابل اجرا مطابقت دارند.

اخلاق

منابع انسانی در حصول اطمینان از اینکه سازمان‌ها رفتار اخلاقی با کارکنان دارند، نقش اساسی دارد. رعایت شیوه های استخدام اخلاقی و استخدام به کاهش خطر اختلاف کارفرما و کارمند کمک می کند.

در اینجا فقط چند نمونه از سیاست های اخلاقی که کارفرمایان باید رعایت کنند آورده شده است:

  • استخدام فرصت برابر
  • محیط کاری بدون تبعیض
  • رویه های خاتمه بی طرفانه

یادگیری و توسعه

منابع انسانی مسئول اطمینان از داشتن کارکنانی با مهارت های مناسب برای دستیابی به اهداف سازمانی است. کارمندان همچنین می خواهند در حرفه خود رشد کنند و به دنبال گسترش مهارت های خود در محیط کار هستند.

در حالی که فرصت‌های یادگیری مبتنی بر قابلیت‌های سازمانی و نیازهای شایستگی است، منابع انسانی باید اطمینان حاصل کند که همه کارکنان به آنها دسترسی برابر دارند. محدود کردن افرادی که می توانند شرکت کنند ممکن است برای کسانی که حذف شده اند ناعادلانه به نظر برسد.

غرامت و مزایا

حقوق و مزایا منصفانه باید در کل نیروی کار حفظ شود. منابع انسانی باید نحوه ارائه بسته های جبرانی رقابتی و منصفانه را که مطابق با بازار و منافع مالی شرکت باشد، متعادل کند.

آنها همچنین باید از حقوق برابر و ارائه مزایای فراگیر کارکنان اطمینان حاصل کنند. انجام این کار از رعایت الزامات قانونی حمایت می کند و به کارکنان کمک می کند احساس کنند که با آنها بی طرفانه رفتار می شود.

ادغام و تملک

ریسک‌های زیادی در ارتباط با فرآیند M&A وجود دارد که شامل کارمندان و سایر امور منابع انسانی می‌شود، بنابراین متخصصان منابع انسانی نقشی حیاتی دارند. به عنوان مثال، جابجایی اغلب یک موضوع مهم در رهبری است. تحقیقات نشان می‌دهد که «تقریباً 50 تا 75 درصد از مدیران کلیدی طی دو تا سه سال پس از خرید شرکت، داوطلبانه را ترک می‌کنند».

هنگامی که رهبران خیلی زود ترک می کنند، انتقال M&A را مختل می کند. در حالت ایده‌آل، منابع انسانی به کاهش گردش مالی کمک می‌کند تا موفقیت کسب‌وکار تازه‌تشکیل شده را تقویت کند.

چرا مدیریت ریسک منابع انسانی مهم است؟

داشتن یک برنامه مدیریت ریسک منابع انسانی، شما را در موقعیتی قرار می دهد که از موقعیت های مشکل ساز کارکنان جلوگیری کنید یا به طور مناسب با آنها برخورد کنید. می تواند از ایمنی و رفاه هم کارکنان و هم سازمان به روش های زیر محافظت کند:

ایجاد یک رویکرد فعالانه برای مسائل منابع انسانی وقتی ریسک ها را به طور هدفمند مدیریت می کنید، می توانید مسائل را قبل از تبدیل شدن به چالش های بزرگ حل کنید. درک اینکه چه کاری باید انجام دهید و چه زمانی باید انجام دهید، در زمان و استرس شما صرفه جویی می کند.

فناوری‌ها، طبقه‌بندی کارکنان و تنظیمات کاری دائماً در حال تکامل، پیمایش در دنیای کار را چالش‌برانگیز می‌کند. تغییر سریع باید ادامه یابد و یک رویکرد فعال به شما کمک می کند تا بهتر با خطرات آینده سازگار شوید.

حصول اطمینان از رعایت مبارزات حقوقی هزینه و زمان دارد و کارفرمایان همیشه در برابر آنها آسیب پذیر هستند. گزارش دعوی دعوی حقوقی در محل کار در محل کار سیفرث نشان داد که سال 2021 سال بی‌سابقه دعوی قضایی در محل کار در ایالات متحده بود.

رعایت کامل تمام قوانین و مقررات کار، تهدیدات قانونی را به حداقل می رساند. مدیریت ریسک منابع انسانی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از جریمه‌ها، جریمه‌ها و سایر مسائل حقوقی و همچنین تمام آسیب‌های ناشی از آن اجتناب کنند.

ایجاد نیروی کار مولد بسیاری از کسب و کارها در حال گسترش استخدام فراتر از کارکنان معمولی هستند و شامل پیمانکاران، کارکنان اجاره ای و کارگران شرکت می شوند. مدیریت موثر ریسک‌های نیروی کار و بهبود تجربه افراد به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا نیروی کار پیچیده‌ای ایجاد و حفظ کنند که می‌تواند عملکرد سازمانی را افزایش دهد.
حفظ و ارتقای شهرت سازمان وقتی خطرات منابع انسانی به درگیری های قابل توجه تبدیل می شود، می تواند به دیدگاه کارکنان شما نسبت به سازمان آسیب برساند و باعث ایجاد تصویری منفی از شرکت برای عموم شود. این می تواند بر پایه مشتری و توانایی شما برای استخدام کارمندان آینده تأثیر بگذارد.

مراقبت از پرچم قرمز و حل و فصل پیشگیرانه شرایط مخاطره آمیز به شما کمک می کند از عواقب نامطلوب جلوگیری کنید.

ایجاد یک برنامه مدیریت ریسک منابع انسانی

یک استراتژی مدیریت ریسک منابع انسانی موفق باید عمدی باشد. در اینجا پنج مرحله برای شروع شما وجود دارد:

1. خطرات کلیدی منابع انسانی در سازمان خود را شناسایی کنید

یک ممیزی منابع انسانی انجام دهید تا ببینید کدام شیوه ها در سازمان شما کم است و چه مواردی را برای بهبود اولویت نیاز دارید.

به خطرات کلی که هر شرکتی با آن مواجه است و همچنین بدهی هایی که ممکن است مختص صنعت/شرکت شما باشد فکر کنید. به عنوان مثال، یک کسب و کار مراقبت در خانه باید در نظر داشته باشد که وقتی کارکنان به تنهایی با مشتریان آسیب‌پذیر کار می‌کنند، چه مشکلی پیش می‌آید، یا اگر با مجوز منقضی شده کار کنند، چه اتفاقی می‌افتد.

2. خطرات را ارزیابی کنید و اقدامات خود را اولویت بندی کنید

فهرست مناطق پرخطر شما ممکن است بسیار زیاد به نظر برسد، بنابراین باید آنها را تجزیه کنید. با ارزیابی و رتبه بندی هر یک با پرسیدن سؤالات خاص شروع کنید:

  • احتمال یا دفعات وقوع آن چقدر است؟
  • آیا قابل پیشگیری است؟
  • عواقب آن چقدر شدید خواهد بود؟
  • آیا می توانیم تاثیر آسیب را به حداقل برسانیم؟

شما نمی‌توانید همه ریسک‌ها را به یکباره مدیریت کنید، اما آنها به همان اندازه مهم نیستند. ابتدا کارهایی را که باید انجام دهید ردیف کنید. به عنوان مثال، ممکن است زمینه هایی را که شما را در معرض خطر قانونی قرار می دهد، اولویت بندی کنید، مانند مشکلات مربوط به رعایت یا نابرابری در پرداخت.

اگر آن‌ها را ندارید، شروع به انجام اهداف سازمانی خود کنید تا ببینید چگونه مدیریت ریسک‌ها شما را به دستیابی به آن اهداف نزدیک‌تر می‌کند.

3. راه حل های خود را طراحی و اجرا کنید

اکنون وقت آن است که تصمیم بگیرید برای به حداقل رساندن خطراتی که شناسایی کرده اید چه کاری انجام دهید. با تعیین تکنیک های مناسب مدیریت ریسک شروع کنید. سپس، باید راه حل هایی بیابید و شروع به پیاده سازی کنید.

در اینجا دو مثال از مدیریت ریسک منابع انسانی برای انتخاب رویکرد پیشگیری و کاهش ضرر آورده شده است:

رفتار کارکنان

کارمندی که در وظایف خود غیرقابل اعتماد است یا باعث ایجاد یک محیط کاری خصمانه برای دیگران می شود، می تواند خطرات متعددی را برای کارفرما ایجاد کند.

اقدامات پیشگیرانه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی جامع نامزدها در فرآیند جذب و استخدام.
  • یک برنامه آموزشی قوی برای کارمندان جدید.
  • یک کتابچه راهنمای کارمند کامل و تاییدیه امضا شده از هر کارمند.
  • توضیحات موقعیت دقیق
  • سیاست ها و رویه های جامع با آموزش مداوم.
  • پیگیری مدیر، سوابق کتبی و اقدامات انضباطی زمانی که شرح وظایف یا خط مشی ها رعایت نمی شود.

انطباق

ضعف امنیت سایبری یا عدم رعایت قوانین استخدامی یا مقررات ایمنی صنعت می تواند منجر به نقض، جریمه، تصادف یا دادخواهی شود. پیروی از تمام دستورالعمل ها ضروری است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که از همه مشکلات جلوگیری کنید.

برخی از عوامل بازدارنده که باید اعمال شوند عبارتند از:

  • ممیزی کلیه فرآیندهای منابع انسانی به طور منظم برای انطباق.
  • تعیین یک عضو تیم منابع انسانی برای هوشیار بودن و نظارت بر قوانین جدید استخدامی و موقعیت‌های حقوقی برجسته.
  • آموزش کارمندان و کار با فناوری اطلاعات برای اطمینان از ایمن بودن داده های حساس.
  • مشاوره با کارشناسان یا یک وکیل استخدامی برای بررسی رویه ها و مدارک انطباق/امنیتی شما.

4. یک فرآیند نظارت مستمر ریسک منابع انسانی را تنظیم کنید

مدیریت ریسک منابع انسانی یک چرخه مداوم است. برای آگاهی از هر چیزی که سازمان شما در معرض آن قرار دارد، به ارزیابی ریسک مستمر نیاز دارید. راه‌اندازی فرآیندی برای این امر تضمین می‌کند که می‌توانید در ارزیابی و حل خطرات در صورت بروز آنها فعال باشید.

در اینجا چند سوال وجود دارد که به شما کمک می کند تا میزان موفقیت راه حل های مدیریت ریسک منابع انسانی را ارزیابی کنید:

  • آیا ریسک های کلی بهتر مدیریت می شوند؟
  • چقدر برنامه مدیریت ریسک خود را به خوبی ابلاغ می کنیم؟
  • آیا هیچ خطری در طول زمان تغییر کرده است؟
  • آیا خطرات جدیدی ظاهر شده است؟
  • آیا کارکنان دستورالعمل های مدیریت ریسک را رعایت می کنند؟
  • آیا کارکنان نیاز به آموزش اضافی دارند؟

5. مهارت های مدیریت ریسک را در تیم خود تقویت کنید

توسعه مهارت های مدیریت ریسک منابع انسانی به سازمان شما از منظر بلندمدت منتفع خواهد شد. علاوه بر این، آنها مهارت‌های آینده منابع انسانی مهم هستند که به شما کمک می‌کنند به عنوان یک متخصص منابع انسانی مرتبط بمانید.

یکی از راه‌های بهبود این مهارت‌ها، همکاری با بخش دیگری است که در مدیریت ریسک برای یک کارگاه پیشرفته‌تر است.

همانطور که دیدگاه مدیریت ریسک را پرورش می دهید، می توانید استراتژیک تر عمل کنید. در مورد تحولاتی که در کسب و کار خاص خود در جریان است کنجکاو باشید. سپس می‌توانید پیش‌بینی کنید که چگونه ممکن است خطراتی برای منابع انسانی ایجاد کنند و بتوانید از تغییراتی که باید ایجاد شود، آگاه باشید.

پیچیدن آن

از آنجایی که اکوسیستم کسب‌وکار بی‌ثبات است، منابع انسانی باید همین روند را ادامه دهد. مدیریت ریسک منابع انسانی، تیم‌های منابع انسانی را قادر می‌سازد تا به طور فعال به مسائل مربوط به حوزه تخصصی خود نزدیک شوند و اطمینان حاصل کنند که سازمان می‌تواند به طور روان و مؤثر عمل کند.

آندریا بوتمن یک مدیر منابع انسانی دارای گواهینامه SHRM با مدرک زبان انگلیسی است که اکنون از ترکیب این دو به عنوان نویسنده منابع انسانی لذت می برد. سمت های قبلی او نزد کارفرمایان در صنایع آموزش، بهداشت و درمان و مشاوره بازنشستگی بود.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *