بازاریابی کارکنان: راهنمای 101 شما برای سال 2024

بازاریابی کارکنان راهی عالی، اما کم استفاده برای همسو کردن نیروی کار با اهداف تجاری سازمان و ایجاد حمایت از برند است.

با توجه به فشارسنج اعتماد ادلمن در سال 2020، 54 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی نشان دادند که یک کارمند «معمولی» را منبع قابل اعتماد و معتبری در شرکت می‌دانستند. تقویت صدا و تجربیات کارمندان می تواند به شرکت شما کمک کند تا برندسازی کارفرمای شما را ارتقا دهد و استعدادهای برتر را جذب کند.

این مقاله توضیح می‌دهد که بازاریابی کارکنان چیست و مزایای آن چیست، و همچنین 10 استراتژی را که متخصصان منابع انسانی می‌توانند برای توسعه استراتژی بازاریابی کارکنان قوی در نظر بگیرند، ارائه می‌کند.

مطالب
بازاریابی کارمند چیست؟
چرا منابع انسانی باید بازاریابی کارکنان را توسعه دهد؟
مزایای بازاریابی کارکنان
10 استراتژی بازاریابی کارمند موثر برای اجرا
3 نمونه بازاریابی کارکنان از شرکت ها
توسعه بازاریابی کارکنان: 5 نکته برای منابع انسانی

بازاریابی کارمند چیست؟

بازاریابی کارکنان که اغلب از آن به عنوان بازاریابی داخلی یاد می شود، ارتقای سازمان به کارکنانش است. این «فروش» ماموریت، اهداف، ارزش‌ها، محصولات و خدمات شرکت است.

در بازاریابی کارکنان، کارکنان به عنوان مشتریان داخلی در نظر گرفته می شوند و هدف افزایش مشارکت کارکنان و ایجاد سفیران برند است. یا همانطور که فوربس توضیح می دهد: وقتی کارمندان خرید می کنند، مشتریان بیشتر خرید می کنند.

بازاریابی کارکنان بخشی از تمام تعاملات با کارمند را تشکیل می دهد، از جمله:

  • هر تعامل با نامزدها و کارمندان در کل چرخه زندگی کارکنان
  • غرامت
  • بسته های مزایا
  • فرصت های یادگیری و توسعه
  • برنامه های رفاهی
  • حفظ.

هر تعامل با یک کارمند – و هر بخش از ارزش پیشنهادی کارمند – یا تأثیر مثبتی بر جای می گذارد و برند شرکت را برای کارمندان تبلیغ می کند یا در انجام این کار شکست می خورد.

چرا منابع انسانی باید بازاریابی کارکنان را توسعه دهد؟

همانطور که بحث شد، بازاریابی کارکنان جزء حیاتی موفقیت هر سازمانی است که شامل همه چیز از ارتباطات داخلی گرفته تا ارزش پیشنهادی کارکنان (EVP) می شود. به همین دلیل است که منابع انسانی در موقعیت ایده آلی قرار دارند تا سکان هدایت استراتژی بازاریابی داخلی سازمان را به دست بگیرند.

تیم‌های منابع انسانی دارای تخصص هستند تا یک EVP قانع‌کننده ایجاد کنند، از بینش‌های خود در مورد آنچه سازمان را متمایز می‌کند، نحوه هماهنگ کردن EVP با مأموریت و ارزش‌های شرکت، و نحوه ارتباط مؤثر EVP با کارکنان در طول مراحل مختلف سفر خود استفاده می‌کنند.

با استفاده از درک عمیق آنها از سازمان، مدیریت استعداد، فرهنگ و مشارکت کارکنان، منابع انسانی می تواند به یک بازیگر کلیدی در شکل دادن به استراتژی های بازاریابی کارکنان تبدیل شود. از طریق همکاری با بازاریابی، رهبری و سایر بخش‌های مرتبط، منابع انسانی تضمین می‌کند که برند کارفرمای سازمان معتبر، جذاب و همسو با اهداف کلی است.

 

مزایای بازاریابی کارکنان

اگر به عنوان یک سازمان می خواهید مشتریانتان در مورد محصول یا خدمات شما متقاعد شوند، منطقی است که اولین افرادی که باید در محصول یا خدمات شما «فروش» شوند، کارمندان شما هستند.

استراتژی بازاریابی مستحکم کارکنان مزایای متعددی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • افزایش مشارکت کارکنان
  • افزایش حمایت از برند
  • بهره وری بالاتر
  • ماندگاری بالاتر
  • خدمات بهتر به مشتریان
  • حفظ مشتری بهتر
  • تاثیر مثبت بر برند کارفرما
10 Employee marketing strategies to implement in your organization.10 Employee marketing strategies to implement in your organization.

10 استراتژی بازاریابی کارمند موثر برای اجرا

در این بخش، نگاهی به استراتژی‌های مختلف بازاریابی کارکنان می‌اندازیم که متخصصان منابع انسانی می‌توانند در طول چرخه زندگی کارکنان اجرا کنند.

جذب استعدادها: ایجاد یک برند کارفرمایی جذاب

  1. شرح شغل قانع‌کننده ایجاد کنید: فراتر از فهرست‌بندی وظایف بروید و مأموریت، مزایا و فرصت‌های رشد شرکت خود را به نمایش بگذارید.
  2. توصیفات کارکنان را به نمایش بگذارید: از ویدئوها یا توصیفات مکتوب کارمندان فعلی استفاده کنید تا به نامزدهای بالقوه نگاهی اجمالی به فرهنگ شرکت خود داشته باشید.

جذب استعدادهای برتر

  1. برنامه ارجاع کارمند خود را تبلیغ کنید: به طور واضح ارتباط برقرار کنید و به طور مداوم برنامه ارجاع را به کارکنان یادآوری کنید. مطمئن شوید که آنها می دانند هنگام معرفی نامزدها با چه کسی تماس بگیرند.

موفقیت در ورود

  1. بر ماموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت خود تأکید کنید: این عناصر اصلی را در طول فرآیند نصب در کنار اهداف تجاری خود تقویت کنید.
  2. از افراد تازه کار استقبال گرمی کنید: اولین برداشت مهم است. کاری کنید که استخدام‌های جدید از همان روز اول احساس ارزشمندی کنند و شامل افزایش نرخ نگهداری شوند.

حفظ بهترین کارمندان

  1. اجرای یک برنامه شناسایی کارکنان: از زحمات کارمندان خود قدردانی و قدردانی کنید. به رسمیت شناختن تلاش‌های آن‌ها مشارکت و حمایت را در شرکت ارتقا می‌دهد.
  2. برنامه های مربیگری را تقویت کنید: روابط مربیگری را برای تقویت رشد حرفه ای و شخصی، ایجاد رفاقت و انتقال دانش ارزشمند تشویق کنید.
  3. فرصت های یادگیری و توسعه را فراهم کنید: با ارائه برنامه های جامع L&D، روی رشد کارکنان خود سرمایه گذاری کنید. این سرمایه گذاری به نفع کارمندان شما خواهد بود و به عنوان یک ابزار بازاریابی داخلی موثر عمل می کند.
  4. ابتکارات رفاه کلی را برجسته کنید: برنامه های رفاهی جامع را توسعه دهید که از سلامت مالی، جسمی، روانی و اجتماعی حمایت می کند. این برنامه ها تعهد شما را به رفاه کارکنان نشان می دهد و به عنوان مواد بازاریابی قانع کننده عمل می کند.

حفظ ارتباطات ارزشمند

  1. ایجاد یک شبکه فارغ التحصیلان: فارغ التحصیلان می توانند برای استراتژی بازاریابی کارکنان شما ارزشمند باشند. از حمایت کارمندان سابق که به طور مثبت در مورد تجربیات خود با شرکت شما صحبت می کنند، استفاده کنید. برای جلب نظر نامزدهای احتمالی، از شبکه آنها استفاده کنید.

به یاد داشته باشید، بازاریابی موثر کارمندان به انجام وعده هایی که می دهید بستگی دارد. اطمینان حاصل کنید که فرصت ها را ارائه می دهید و از قولی که به نامزدها در طول استخدام می دهید حمایت می کنید.

به عنوان مثال، اگر بر توسعه کارکنان تأکید می‌کنید، فرصت‌های L&D جذابی را فراهم کنید، مانند برنامه‌های مربیگری همتا به همتا، گزینه‌های سایه کاری، پلت‌فرم‌های یادگیری آنلاین، یا جلسات آموزشی میکرو.

برای سنجش موفقیت خود و شناسایی زمینه های بهبود، حلقه های بازخورد را در تمام مراحل چرخه زندگی کارکنان بگنجانید. از نظرسنجی‌ها، ابزارهای بازخورد، مصاحبه‌های ماندگار و خروج از مصاحبه برای جمع‌آوری بینش‌های ارزشمند استفاده کنید. این بازخورد را تجزیه و تحلیل کنید و بر اساس آن عمل کنید تا به بهبود مستمر در سازمان خود منجر شود.

3 نمونه بازاریابی کارکنان از شرکت ها

1. فرستنده: یک رویکرد ساده و در عین حال تاثیرگذار

Sennder، یک باربری برتر در اروپا، یک استراتژی بازاریابی موثر، ساده و موفق برای کارمندان را نشان می دهد. در صفحه لینکدین خود، آن‌ها ترکیبی از پست‌های برجسته «زندگی در Sennder»، ویدیوهای آموزنده مرتبط با صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای، و به‌روزرسانی‌های مربوط به استخدام‌های جدید را نشان می‌دهند.

Sennder's LinkedIn post offering a virtual tour of their Amsterdam office.Sennder's LinkedIn post offering a virtual tour of their Amsterdam office.

چرا کار می کند

استراتژی بازاریابی کارکنان Sennder با تأیید عمومی و نشان دادن مشارکت‌های ارزشمند کارکنان خود از طریق پست‌ها و ویدیوها می‌درخشد.

نکته HR

هنگام استفاده از رسانه های اجتماعی برای ارتباط، نمونه هایی از کار کارکنان فعلی خود را به نمایش بگذارید، مانند جلسات وبینار، جلسات طوفان فکری یا رویدادهای مرتبط در سازمان.

2. Planon: محتوای نوآورانه و جذاب

Planon، یک رهبر جهانی نرم افزار مدیریت ساختمان پایدار هوشمند، می داند که چگونه بازاریابی کارکنان را به طور موثر پیاده سازی کند. صفحه لینکدین آن‌ها دارای پست‌های مختلفی است، از جمله ویدیوهای «30 ثانیه با همکاران» که در آن کارمندان با یکدیگر مصاحبه می‌کنند، پست‌های اشتراک‌گذاری دانش «یکشنبه هوشمند Planon» در مورد مدیریت تسهیلات، و مقالاتی که توسط کارکنان Planon در مورد موضوعات مرتبط با صنعت ارائه شده است.

Planon's LinkedIn post showing a video about 30 second questions with colleagues.Planon's LinkedIn post showing a video about 30 second questions with colleagues.

چرا کار می کند

رویکرد Planon نشان دهنده تعهد آنها به جلوتر ماندن از پیشرفت های صنعت و ارزش گذاری برای کارکنان خود است.

نکته HR

برای تقویت رفاقت بین کارمندان فعلی و دادن نگاهی اجمالی به فرهنگ شرکت، از قالب‌های جذاب، مانند “30 ثانیه با همکاران” پلانون استفاده کنید.

3. جان لوئیس: توانمندسازی کارکنان از طریق مالکیت

شراکت جان لوئیس، بزرگترین کسب و کار تحت مالکیت کارمندان در بریتانیا، نمونه ای عالی از بازاریابی کارمندان است. هر کارمند یکی از مالکان شرکت است و سهمی از سود سالانه دریافت می کند و در عملیات آن حرفی برای گفتن دارد. با وجود شایعات اخیر در مورد تغییرات در این ساختار مالکیت، این تاثیر بدون تغییر باقی می ماند.

چرا کار می کند

ساختار مالکیت کارمند جان لوئیس نه تنها از نظر مالی به کارمندان منتفع می‌شود، بلکه آنها را قادر می‌سازد تا صدای خود را در شرکت داشته باشند. این منجر به افزایش تعامل، حمایت از برند و جذابیت برای نامزدهای بالقوه می شود.

نکته HR

در حالی که مالکیت کامل کارکنان ممکن است امکان پذیر نباشد، راه هایی را برای مشارکت بیشتر کارکنان در فرآیندهای تصمیم گیری و ایجاد حس مالکیت در سازمان خود بررسی کنید.

توسعه بازاریابی کارکنان: 5 نکته برای منابع انسانی

برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی کارمند موفق، این پنج عامل را در نظر بگیرید:

1. یک تیم قوی بسازید: برای اطمینان از موفقیت، به دنبال کارشناسانی از بخش های مختلف، از جمله بازاریابی و ارتباطات باشید. فراموش نکنید که کارکنان را نیز درگیر کنید زیرا آنها دانش و دیدگاه های ارزشمندی دارند.

2. وضعیت فعلی را ارزیابی کنید: آنچه را که سازمان شما در حال حاضر به خوبی انجام می دهد، مانند برندسازی کارفرما، ارزیابی کنید و از آن به عنوان الگویی برای استراتژی کلی بازاریابی کارکنان خود استفاده کنید. هر برد آسانی را که می توانید برای تأثیرگذاری از آنها استفاده کنید، شناسایی کنید.

3. با تیم های مصرف کننده و برند شرکتی هماهنگ شوید: یک تیم چند رشته ای تشکیل دهید تا اطمینان حاصل کنید که ارتباطات بازاریابی داخلی و خارجی شما منسجم و منسجم است.

4. مشتریان (داخلی) خود را بشناسید: کارکنان شما مشتریان شما در زمینه بازاریابی کارکنان هستند. نیازهای آنها را درک کنید، که ممکن است بسته به نقش آنها متفاوت باشد، مانند کارمندان اداری، پیمانکاران، کارگران یقه آبی یا کارگران از راه دور. درگیر کردن یک کمیته کارمند می تواند بینش ارزشمندی را ارائه دهد.

5. کوچک و تکراری شروع کنید: تعیین کنید کدام بخش از چرخه زندگی کارکنان با اهداف کسب و کار شما همسو است و روی آن تمرکز کنید. اهدافی را تعیین کنید، استراتژی بازاریابی کارکنان خود را اجرا کنید و نتایج را اندازه گیری کنید. بر اساس نتایج آن را تنظیم و بهبود دهید.

غذای کلیدی

استفاده از بازاریابی کارکنان می تواند تعامل را افزایش دهد و حمایت از برند را تقویت کند. با این حال، برای کارفرمایان ضروری است که به وعده هایی که به کارمندان خود در پیشنهاد ارزش کارمند خود می دهند عمل کنند.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *