چگونه یک سیاست ضد آزار و اذیت ایجاد کنیم: یک راهنمای عملی

آزار و اذیت در محل کار بیشتر از آنچه فکر می کنید رخ می دهد و می تواند استعدادهای برتر را از خود دور کند و اعتبار یک شرکت را خدشه دار کند. برای جلوگیری از این امر، داشتن یک استراتژی برای مبارزه با آزار و اذیت بسیار مهم است. چگونه سازمان شما می تواند یک سیاست ضد آزار و اذیت موثر ایجاد کند؟ بیایید برخی از مراحل عملی را که می توانید بردارید مرور کنیم.

مطالب
سیاست ضد آزار و اذیت چیست؟
چرا سازمان شما به یک سیاست ضد آزار و اذیت نیاز دارد؟
عناصر یک سیاست ضد آزار و اذیت
نکاتی برای نوشتن و اعمال خط مشی ضد آزار و اذیت

سیاست ضد آزار و اذیت چیست؟

هدف سیاست ضد آزار و اذیت رسیدگی و جلوگیری از موقعیت‌های متخاصم است که حیثیت کارکنان را نقض می‌کند. این به حوادث منفرد یا مکرر ارعاب، تحقیر، تحقیر، قلدری یا سایر رفتارهای نامطلوب کلامی، غیرکلامی یا فیزیکی نسبت به یک فرد یا گروهی از افراد مربوط می شود.

این خط‌مشی باید آزار جنسی و آزار و اذیت جنسی و همچنین آزار و اذیت مربوط به نژاد، قومیت، منشاء ملی، ناتوانی، مذهب، سن، جنسیت، گرایش جنسی، هویت جنسی و غیره را پوشش دهد.

Anti-Harassment PolicyAnti-Harassment Policy
ما مراحل ایجاد یک سیاست ضد آزار و اذیت را با جزئیات بیشتر در زیر مورد بحث قرار می دهیم.

چرا سازمان شما به یک سیاست ضد آزار و اذیت نیاز دارد؟

یک سیاست رسمی ضد آزار و اذیت اولین خط دفاعی برای جلوگیری از وقوع آزار و اذیت در محل کار شما است. این نشان می دهد که سازمان شما رفتار تبعیض آمیز یا تهدید آمیز را تحمل نخواهد کرد.

اگر خط مشی ضد آزار و اذیت را حفظ کنید و از آن پیروی کنید، به کارکنان نشان می دهد که با ایجاد یک محیط کاری محترمانه، جذاب، سازنده و فراگیر، به ایمنی و رفاه آنها اهمیت می دهید.

کارفرمایی که متعهد به رویه‌های ضد آزار و اذیت است، در رسیدگی به موقعیت‌های خصمانه برای جلوگیری از تشدید و محافظت از خود در برابر مسئولیت‌های قانونی پرهزینه، فعال خواهد بود.

عناصر یک سیاست ضد آزار و اذیت

صرف‌نظر از اندازه، همه سازمان‌ها باید اولویت را برای دلسرد کردن و حل و فصل موقعیت‌های تضعیف‌کننده محل کار با یک سیاست موثر ضد آزار و اذیت قرار دهند. می‌توانید به برخی از نمونه‌های سیاست ضد آزار و اذیت در اینجا و اینجا نگاهی بیندازید تا به شما در تدوین سیاست‌های خود کمک کند.

یک خط مشی کامل شامل بخش های زیر خواهد بود:

هدف و دامنه هدف این خط مشی و اینکه برای چه کسانی اعمال می شود را بیان کنید.
– توضیح دهید که این سیاست برای حفظ یک محیط کاری ایمن و مثبت وجود دارد.
– انواع رفتارهایی که قابل تحمل نیستند (ارعاب، تحقیر، گفتگوی توهین آمیز و غیره) را نام ببرید.
– طرفینی را که مطابق با استانداردهای سیاست حفظ می شوند (کارمندان، مدیران، مدیران، پیمانکاران، مشتریان) شناسایی کنید.
تعریف آزار و اذیت با ذکر مجدد رفتارهای غیرقابل قبول و ارائه مثال، آزار و اذیت را مشخص کنید. ادعا کنید که آنچه بیان شده است یک لیست جامع نیست. (برای جزئیات بیشتر به نکات زیر مراجعه کنید.)
گزارش حوادث آزار و اذیت توضیح دهید که در صورت مشاهده یا تجربه آزار و اذیت یا هر رفتار مشکوک که پتانسیل شدید یا فراگیر شدن را دارد، کارمندان چه کاری می توانند انجام دهند.

به طور معمول، کارمند باید بلافاصله حادثه را به سرپرست گزارش دهد، اما شرایط خاص نیاز به روش جایگزین دارد. اگر سرپرست در دسترس نباشد یا مستقیماً درگیر این قسمت باشد، کارمندان باید به مدیر سطح بعدی یا شخص خاصی در HR دسترسی داشته باشند.

خط مشی باید به وضوح بیان کند که سازمان همه شکایات آزار و اذیت را جدی می گیرد و با شاکیان با احترام برخورد خواهد شد.

روش تحقیق نحوه رسیدگی به ادعای آزار و اذیت را شرح دهید:
– تمامی اتهامات به سرعت، کامل و عینی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
– جزئیات شکایت جمع آوری، مستند و با شواهد تایید می شود.
– گزارش واقعی به صورت مکتوب تهیه خواهد شد.
– در صورت لزوم و با توجه به شرایط اقدام اصلاحی انجام خواهد شد.
اقدام انضباطی بیانیه کوتاهی را درج کنید که عواقب مشارکت در رفتار آزاردهنده را مرور می کند.

نظم و انضباط برای نقض سیاست ضد آزار و اذیت باید با شدت تخلف هماهنگ باشد. حداقل باید یک هشدار شفاهی یا کتبی همراه با راهنمایی برای جلوگیری از توبیخ آینده صادر شود. اقدامات بعدی می تواند شامل تغییر شغل، آموزش حساسیت لازم، تعلیق، تنزل رتبه، یا خاتمه کار باشد.

نکاتی برای نوشتن و اعمال خط مشی ضد آزار و اذیت

برای ایجاد و حفظ سیاست‌های مؤثر، باید مطمئن شوید که آنها می‌توانند در مقابل طیف وسیعی از عوامل بایستند. در اینجا چند رویکرد وجود دارد که باید هنگام توسعه، بازبینی یا تقویت خط مشی ضد آزار سازمان خود در نظر بگیرید:

1. رفتار ممنوع را به طور کامل توضیح دهید

در مورد اینکه آزار و اذیت چگونه به نظر می رسد دقیق باشید تا جایی که ممکن است کمتر برای تفسیر باقی بماند. در اینجا برخی از رفتارهای رایج و نمونه های خاص آزار و اذیت آورده شده است:

رفتارها : توهین مستقیم، تهدید به آسیب، قلدری، قربانی کردن، بحث ها و حرکات توهین آمیز، شایعات کینه توزانه و غیره.

مثال ها:

  • اظهارنظرهای تحقیرآمیز یا تحقیرآمیز یا توهین آمیز در مورد میراث، مذهب یا عقاید یک فرد.
  • پیشرفت‌ها و تهدیدهای جنسی ناخواسته یا طرح پرسش‌هایی با ماهیت صمیمی.
  • تهدید فیزیکی یا حمله.
  • لمس نادرست یا ناخواسته
  • طغیان خشم و تخریب اموال.
  • ایجاد صداها یا حرکات توهین آمیز به سمت کسی.
  • توزیع مطالب جنسی نامناسب یا عکس ها، فیلم ها یا پست های اینترنتی تبعیض آمیز.
  • انتشار شایعات بدخواهانه برای بی اعتبار کردن کسی.
  • خرابکاری یا دخالت مخرب در کار دیگران.
  • جدا کردن کسی برای انجام کارهای تحقیرآمیز غیر مرتبط با شغلش.

2. آزار و اذیت آنلاین/از راه دور را در نظر بگیرید

خط‌مشی شما باید بیان کند که رفتار ممنوعه محدود به موقعیت‌های حضوری نیست، بلکه در تعاملات آنلاین/از راه دور نیز اعمال می‌شود.

بسیاری از مردم از ابتدای همه‌گیری و رفتن به کار از راه دور، افزایش آزار و اذیت و خصومت را تجربه کرده‌اند. بر اساس گزارش Project Include (صفحه 11)، 45٪ از کارگران آزار و اذیت را در چت و 41٪ آن را در جلسات ایمیل و ویدیو مشاهده کرده اند.

گاهی اوقات افراد احتیاط خود را از دست می دهند و در پشت صفحه نمایش متفاوت از رودررو رفتار می کنند. این امر به ویژه در مواردی که کار از راه دور مرز بین زندگی خانگی و حرفه ای آنها را محو می کند بیشتر می شود. این می تواند برخی را به بی فکری یا نامناسب بودن در طول ارتباطات دیجیتال ترغیب کند.

3. تمام ادعاها را بررسی و مستند کنید

هر بار که کارمندی ادعای آزار و اذیت می کند، سریع اقدام کنید، حتی اگر در صحت آن شک دارید. به همان اندازه مهم است که هرگز شکایتی را که علیه یک مدیر ارشد یا یک فرد صاحب مقام دیگر مطرح شده است، نادیده نگیرید، علیرغم اینکه این یک سناریوی بسیار پیچیده است.

علاوه بر این، از احتمال ادعاهای نادرست که به منظور تحقیر کسی است، آگاه باشید. تشخیص این موارد می تواند دشوار باشد، اما یک بررسی جامع اغلب حقیقت را آشکار می کند.

شما باید هر شکایت را جدی بگیرید و با دیدی باز و بدون پیش داوری در مورد وضعیت، آن را به طور کامل بررسی کنید. کارمندان باید بخش‌های منابع انسانی را پذیرای شکایات آزار و اذیت بدانند تا اطمینان داشته باشند که در هنگام مطرح شدن با آنها شنیده می‌شود و با ملاحظه رفتار می‌کنند.

خط مشی شما باید مراحل خاصی را برای راهنمایی شما در طول بررسی و مستندسازی مناسب در طول هر مرحله از فرآیند مشخص کند. ارائه ارتباط شفاف به همه طرف های تحت تأثیر در مورد اقدامات و تصمیمات رخ داده نیز کلیدی است. حل و فصل مسائل به‌موقع و مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا از ادعاهای آزار و اذیت بیشتر در مسیر جلوگیری کنید.

4. از محرمانه بودن و محافظت در برابر انتقام جویی اطمینان حاصل کنید

شما باید با احتیاط به ادعاهای مزاحمت رسیدگی کنید. شما باید جزئیات حادثه و تحقیقات را فقط بر اساس نیاز به دانستن به اشتراک بگذارید. به همه کسانی که درگیر هستند از بحث کردن در مورد شرایط با دیگران هشدار دهید. این همچنین شامل افشای جزئیات برای همکاران قابل اعتماد منابع انسانی است که در پرس و جو شرکت نمی کنند.

حفظ محرمانگی تا حد امکان از یکپارچگی فرآیند محافظت می کند و اعتماد کارکنان را دست نخورده نگه می دارد.

خط مشی و رویه های ضد آزار و اذیت شما همچنین باید از کارمندان در برابر انتقام محافظت کند. کسانی که تخلفات را گزارش می کنند یا در تحقیقات همکاری می کنند نباید به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر منفی قرار گیرند. آنها نباید احساس کنند که با به خطر انداختن شرایط شغلی یا کاری خود مرعوب یا مجازات می شوند. انتقام جویی خود نوعی آزار و اذیت است و نمی توان اجازه انجام آن را داد.

5. در اعمال خط مشی خود ثابت قدم باشید

اجرای یکنواخت رویه های استاندارد برای داشتن یک سیاست موثر ضد آزار و اذیت اساسی است. روند شکایتی را که در خط مشی خود بیان کرده اید، نه تنها برای بررسی، بلکه در مورد عواقب و نحوه اطلاع رسانی نتایج تحقیق نیز دنبال کنید.

برای هر ادعای آزار و اذیت، بدون توجه به شرایط، روند را رعایت کنید. به عنوان مثال، وسوسه نشوید که کارمندی را که سابقه شکایات قبلی دارد را نادیده بگیرید. شما موظف هستید از اظهار نظر یا قضاوت بر اساس تعاملات قبلی خود با این شخص خودداری کنید.

6. پیگیری کنید

پس از پایان یافتن تحقیقات آزار و اذیت، باید پیگیری هایی را انجام دهید تا مطمئن شوید که مشکل به طور کامل حل شده است.

با شاکی تماس بگیرید و وضعیت آنها را ببینید. مطمئن شوید که از نتیجه کار راضی هستند و دوباره در محیط کاری خود احساس راحتی می کنند.

اگر مجبور شدید علیه شخصی اقدام انضباطی انجام دهید، به طور دوره ای بررسی کنید که آیا او اکنون با خط مشی ضد آزار و اذیت مطابقت دارد و اقدامات اصلاحی لازم را انجام داده است یا خیر.

این مرحله همچنین زمان بسیار خوبی برای ارزیابی اینکه آیا خط مشی شما به تغییراتی نیاز دارد که وضعیت ممکن است نشان داده باشد، است.

7. تأیید کنید که خط مشی منتشر شده و قابل درک است

سیاست ضد آزار و اذیت شما موثر نخواهد بود مگر اینکه همه کارکنان از آن آگاه باشند و آن را درک کنند. هنگامی که این خط مشی را اجرا کردید، باید آن را در بین همه توزیع کنید و آن را بخشی از فرآیند پذیرش هر استخدام جدید قرار دهید. عاقلانه است که برای هر کارمند یک فرم تایید امضا شده در پرونده داشته باشید تا ثابت کنید که از این سیاست مطلع شده اند.

می‌توانید با برنامه‌ریزی آموزش، آگاهی ضد آزار و اذیت ایجاد کنید. یک برنامه آنلاین می تواند آن را بسیار در دسترس قرار دهد و ابزاری برای تشخیص انواع مختلف آزار و اذیت و آگاهی از نحوه پاسخگویی به آن ارائه دهد. مدیران همچنین باید دستورالعمل های جداگانه ای در مورد رسیدگی به شکایات اعضای تیم خود داشته باشند و با منابع انسانی شریک شوند. این فرصت های یادگیری همچنین تعهد سازمان را برای مبارزه با آزار و اذیت تقویت می کند.

8. سیاست را با فرهنگ پذیرش در محل کار حمایت کنید

رهبری باید لحن را برای یک محل کار ایمن تعیین کند. مسخره کردن، سرزنش کردن، یا جلب توجه ناخواسته به کارکنان نباید بخشی از تعاملات روزمره باشد.

منابع انسانی باید تمام تلاش خود را برای تشویق فرهنگ ضد آزار و اذیت انجام دهد. از هشدار دادن به رهبران در مورد هرگونه تبادل بالقوه مشکل‌ساز که مشاهده می‌کنید یا در مورد آن می‌شنوید تردید نکنید.

وقتی سازمان شما متعهد به ایجاد یک محیط مثبت از احترام و پذیرش می شود، رفتار منفی با دیگران تضاد آشکار با هنجار خواهد بود. این به کارمندان کمک می کند تا در صورت وقوع آن احساس راحتی بیشتری در گزارش آن داشته باشند.

نقاط پایان

هر سازمانی باید آزار و اذیت را جدی بگیرد و برای مقابله با آن با یک خط مشی ضد آزار و اذیت کاملاً تعریف شده مجهز باشد که شامل فرآیندی منسجم و بی طرف برای رسیدگی به شکایات است. این به سازمان شما کمک می کند تا از آزار و اذیت و تبعیض در محل کار جلوگیری کند و متغیرهای زیادی را که در صورت وقوع به وجود می آیند، بررسی کند.

پس از تعیین خط مشی خود، مطمئن شوید که به صورت دوره ای آن را بازبینی و به روز می کنید تا تا حد امکان مرتبط باقی بماند.

آندریا بوتمن یک مدیر منابع انسانی دارای گواهینامه SHRM با مدرک زبان انگلیسی است که اکنون از ترکیب این دو به عنوان نویسنده منابع انسانی لذت می برد. سمت های قبلی او نزد کارفرمایان در صنایع آموزش، بهداشت و درمان و مشاوره بازنشستگی بود.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *