رفتار نادرست کارکنان: انواع رایج و نحوه رسیدگی به آن

تصور اینکه برخی از کارمندان هستند که عمداً در محل کار خود خرابی ایجاد می کنند دشوار است. متأسفانه حقیقت دارد. هر سال، شرکت ها از عواقب کارمندانی رنج می برند که احتیاط را به باد می دهند و کارفرمایان خود را در معرض خطر قرار می دهند. دزدی، کلاهبرداری، آزار و اذیت، رفتار خام و مشکلات دیگر می تواند برای بهترین کارفرمایان اتفاق بیفتد. رسیدگی موثر به رفتار نادرست کارکنان برای ایجاد یک محل کار ایمن و فراگیر و ایجاد یک فرهنگ سازمانی اخلاقی ضروری است.

در این مقاله، انواع رفتارهای نادرست کارمندان را بررسی خواهیم کرد و اینکه چگونه می توانید به طور موثر با رفتار نادرست در محل کار خود مقابله کنید. همچنین نکاتی را برای تشدید روند انضباطی فعلی خود خواهید یافت، از جمله زمانی که زمان اخراج یک کارمند فرا می رسد. دریابید که در صورت وقوع یک حادثه نادرست کارکنان چه اقداماتی را باید انجام دهید و چگونه از کسب و کار خود در برابر دعاوی خاتمه نادرست محافظت کنید.

سوء رفتار کارکنان چیست؟

در ساده ترین تعریف، سوء رفتار کارکنان جز بی توجهی عمدی به قوانین و انتظارات شرکت چیست؟ یک کارمند بد رفتار می کند یا تصمیم بدی می گیرد. این رفتار منفی هرگونه اعتمادی را که کارفرما به کارمند ممکن است داشته باشد به خطر می اندازد. سوء رفتار کارکنان نقض عمدی خط مشی مکتوب یا ضمنی کارکنان است. این رفتار نادرست می‌تواند پیامدهای اجتناب‌ناپذیری از اقدامات انضباطی شفاهی و کتبی اولیه تا تعلیق و پایان کار (و اقدامات قانونی احتمالی بسته به شدت) را به همراه داشته باشد.

هیچ کارفرمایی نمی‌خواهد با چنین سناریویی روبرو شود، اما اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که کارمندان کنترل نشده و به مرور زمان از کارفرمای خود جدا می‌شوند.

How to address and handle employee misconduct

برای آشنایی بیشتر با نحوه برخورد با رفتار نادرست کارکنان، ادامه مطلب را بخوانید.

انواع سوء رفتار چیست؟

دو نوع سوء رفتار وجود دارد: کلی و فاحش. یکی به اندازه دیگری جدی نیست، اما هر دوی آنها از مدیران می خواهند که در مورد رفتار منفی کارکنان اقدام کنند.

سوء رفتار عمومی (ساده).

نوع اول، سوء رفتار عمومی (یا ساده)، شامل رفتارهایی است که قصد آسیب رساندن به دیگران یا شرکت را ندارد. معمولاً نیازی به اخراج فوری هیچ کارمندی ندارد. اما این بدان معناست که سرپرست فوری کارمند و منابع انسانی باید هرگونه اقدام انضباطی را برای اصلاح آن مستند کرده و انجام دهند. نمونه ای از تخلفات عمومی کارکنان ممکن است کارمندی باشد که به طور مزمن دیر به محل کار خود می رسد یا فردی که اظهارات غیر رنگی به همکار خود کرده است. اقدامات آنها نامطلوب است اما عمداً برای خرابکاری شرکت نیست.

نمونه های اضافی از سوء رفتار عمومی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گزارش نادرست اطلاعات در مورد درخواست شغل – پس از استخدام کارمند کشف شد
  • عدم پیروی از دستورات ناظر مستقیم
  • گرفتار شدن در حال سیگار کشیدن در منطقه غیر سیگاری ملک.

اینها تخلف هستند، اما قابل اصلاح هستند و نیازی به فسخ در محل ندارند. مسائل مربوط به بار اول ممکن است به چیزی بیش از یک هشدار کتبی برای رفتار نادرست کارکنان و نظارت بر کارمند برای یک دوره زمانی نیاز نداشته باشد. یا ممکن است به اقدامات قاطع تری مانند تعلیق نیاز داشته باشد.

سوء رفتار فاحش

در مورد تخلفات فاحش کارمند، کارمند به گونه‌ای عمل کرده است که خاتمه فوری را تضمین می‌کند – اصطلاح قانونی «به طور خلاصه اخراج می‌شود». این نوع رفتار ماهیت فاحشی دارد و هدف آن آسیب رساندن به شرکت و سایر همکاران است.

معمولاً اقدامات کارمند کافی است تا شرکت چاره ای جز خاتمه دادن به کار و اسکورت فوری آنها در خارج از محل نداشته باشد. اگر شدید باشد، این شامل اولین تخلف می شود. ممکن است کارمندان بدون اطلاع قبلی اخراج شوند و در صورتی که به دلیل خسارت مالی یا مالی به شرکت باشد، حقوق نهایی آنها نیز متوقف شود.

نمونه هایی از سوء رفتار فاحش ممکن است شامل موارد زیر باشد اما محدود به آنها نیست:

  • سرقت اموال یا منابع مالی از شرکت (از جمله همکاران، مشتریان و فروشندگان) یا از طریق معاملات متقلبانه
  • خسارت مالی یا سهل انگاری ناشی از عمد کارمند
  • عدم رعایت پروتکل های ایمنی که کارمند و همکاران را در معرض خطر قرار می دهد
  • نافرمانی جدی

نمونه های دیگر رفتار نادرست کارکنان، رفتارهای بسیار توهین آمیز، مانند تهدید کلامی و فیزیکی به خشونت، قلدری، آزار و اذیت جنسی، و تعقیب است. همه اینها حکم اخراج فوری از کار را دارند. سازمان‌ها در بسیاری از صنایع، نقض عمدی رازداری را تخلف فاحش می‌دانند. در محیط‌های کاری با سیاست‌های مواد مخدر و الکل، قرار گرفتن تحت تأثیر این مواد در محل کار می‌تواند زمینه‌ای برای پایان کار فوری باشد.

مهم است که توجه داشته باشید که رفتار نادرست کارکنان می تواند هم در یک مکان آجر و ملات و هم در یک تیم از راه دور رخ دهد. نمونه‌ای از این می‌تواند کارمندی باشد که دوربین و میکروفون خود را در حالی که در یک جلسه تیم مجازی درباره مدیرعامل شرکت بد صحبت می‌کند، کنار گذاشته است. یا کارمندی که یک ایمیل گروهی توهین آمیز ارسال می کند – مانند کارمند GoHealth که به دلیل ارسال یک تصویر توهین آمیز نژادپرستانه اخراج شده است.

همچنین در نظر بگیرید که یک کارمند ممکن است عمداً شرایط استخدام خود را با حفظ یک شغل جانبی با یک شرکت رقیب یا اداره یک تجارت که مستقیماً با کارفرمای اصلی آنها در تضاد است، نقض کند.

نحوه رسیدگی و رسیدگی به تخلفات کارکنان

هرگز نباید رفتار نادرست کارکنان را نادیده بگیرید. رسیدگی به حوادث نادرست کارمندان نه تنها می تواند منجر به کاهش روحیه کارکنان شود، بلکه منجر به دعاوی پرهزینه نیز می شود. به عنوان مثال، یک دعوای خاتمه نادرست در سال 2019 بیش از 1.1 میلیون دلار برای یک شرکت هزینه داشت، زیرا نتوانست شواهد کافی مبنی بر اخراج یک کارمند به دلیل نقض خط مشی کاری ارائه کند.

چندین کار وجود دارد که سازمان شما می تواند برای رسیدگی و رسیدگی موثر به موارد سوء رفتار کارکنان انجام دهد.

1. یک خط مشی انضباطی موثر را ایجاد کنید

کارکنان شما باید بدانند که عواقب سوء رفتار چیست.

خط مشی انضباطی شما باید اقدامات انضباطی را برای تخلفات کارمند توضیح دهد، چه گام های مترقی در این فرآیند برداشته خواهد شد و چه دلایلی برای فسخ فوری وجود دارد. مطمئن شوید که کارمندان شما از این موضوع آگاه هستند و آن را در قرارداد کار امضا می کنند. همچنین، به عنوان مثال، با گنجاندن آن در کتابچه راهنمای کارمندان یا ویکی شرکت، این خط مشی را به راحتی در دسترس قرار دهید.

Employee Misconduct: Disciplinary PolicyEmployee Misconduct: Disciplinary Policy

2. روند گزارش تخلفات کارکنان را مشخص کنید

نشان دهید که چگونه کارمندان می توانند یک حادثه تخلف را گزارش کنند و به چه کسی؟ آیا آنها می توانند ناشناس این کار را انجام دهند؟ حفاظت از همه طرف های درگیر در یک شکایت، چه در مرحله گزارش دهی و چه در فرآیند تحقیق، ضروری است.

در واقع، در برخی سازمان‌ها، شکاف بین افرادی که رفتار یا رفتار نادرست غیراخلاقی را مشاهده کرده‌اند و کسانی که آن را گزارش می‌کنند بیش از 30 درصد است. کارمندان ممکن است از تلافی بترسند و احساس کنند که سازمان هیچ اقدامی انجام نخواهد داد. به همین دلیل، ضروری است که اعضای تیم شما بدانند که چگونه می توانند تخلفات کارکنان را به طور ایمن گزارش کنند و شرکت شما چگونه این گزارش ها را پردازش می کند.

3. هر و همه ادعاهای مربوط به رفتار نادرست کارکنان را بررسی کنید

این مسئولیت شماست که مطمئن شوید چیزی از قلم نیفتاده است. نحوه بررسی تخلفات، چه کسانی درگیر، چه کسانی مصاحبه یا مشاهده خواهند شد و سایر جنبه های طرح تحقیق را مشخص کنید.

به خاطر داشته باشید که بررسی و رسیدگی به تخلفات کارکنان شما باید مطابق با قوانین محلی باشد.

شما برای بررسی رفتار نادرست کارکنان به این اطلاعات نیاز دارید تا بتوانید آن را به روشی موثر مدیریت کنید. تاریخ‌ها، زمان‌ها، مکان‌ها و مکالمات دقیق مربوط به حادثه تخلف کارمند را مستند کنید. اگر کارمندتان تصمیم به اقدام قانونی گرفت، باید تحقیقات خود را مستند کنید تا مدارک قابل دفاعی داشته باشید. همچنین، در موارد سوء رفتار ایمنی، OSHA به مستندات کامل نیاز دارد.

5. واکنش سریع اما با دقت به رفتار نادرست کارگران

اگر رفتار نادرست کارمندان در محل کار شما اتفاق بیفتد، باید سریعا اقدام کنید و برای حفظ ایمنی و امنیت محل کار، کنترل وضعیت را آغاز کنید. مراقب باشید و موضعی فعال بگیرید. این ممکن است به شما کمک کند تا از رفتار نادرست بیشتر مانند انتقام جویی جلوگیری کنید.

6. خط مشی شرکت در مورد تخلفات کارکنان را ابلاغ کنید

اگر حادثه ای رخ داد، استفاده از این لحظه برای یادآوری به سایر کارکنان که این نوع رفتار قابل تحمل نخواهد بود، بسیار مهم است. یک فرهنگ اخلاقی در محیط کار را ترویج دهید و کارکنان را توانمند کنید تا در صورت مشاهده تخلف، گزارش دهند.

7. در مورد یک برنامه ارتباط خارجی تصمیم بگیرید

رفتار نادرست یک کارمند می تواند برای هر کسب و کاری شرم آور و مختل باشد. اغلب مطبوعات درگیر می شوند و مردم در شبکه های اجتماعی خود پست می گذارند. به همین دلیل، باید برنامه ای برای اطلاع رسانی حادثه به منابع لازم و تیم های داخلی کارکنان برای محافظت از شرکت داشته باشید.

8. دریافت پشتیبانی تحقیقاتی خارجی را در نظر بگیرید

اگر تحقیقات داخلی بی طرفانه امکان پذیر نیست، باید از شخص ثالثی بخواهید که یک تحقیق منصفانه و بی طرفانه درباره تخلف کارمندان انجام دهد. اگر یک محقق محل کار آموزش دیده در کشتی ندارید، این نیز مهم است. علاوه بر این، اگر با یک شکایت پیچیده و بالقوه وقت گیر سر و کار دارید، ممکن است ایده خوبی باشد که یک بازپرس خارجی را نیز در نظر بگیرید.

9. اسناد را با یک وکیل کار بررسی کنید

در هر مورد سوء رفتار کارکنان، داشتن وکالت قانونی بسیار مهم است. کارمندان اغلب از اخراج نادرست یا تبعیض مطمئن هستند. بنابراین، داشتن تخصص یک وکیل می تواند از کسب و کار شما در برابر عواقب بعدی محافظت کند.

10. کارمندان را از روز اول در مورد سیاست های انضباطی و تخلفات خود آموزش دهید

اطمینان حاصل کنید که کارکنان می‌دانند سازمان شما از آنها چه انتظاری دارد و در صورت ناامیدی، عصبانیت یا غیرمولد شدن، چه حمایتی از آنها خواهد داشت. از همه مدیران بخواهید که رفتارهای مناسب را الگوبرداری کنند.

11. ثبات را حفظ کنید

مجموعه‌ای از فرم‌های تخلفات کارکنان را داشته باشید تا هر پرونده را به یک شکل بررسی و رسیدگی کنید. از همان اصطلاحات استفاده کنید، بنابراین هیچ سردرگمی وجود ندارد. این همچنین برای هرگونه اقدام انضباطی انجام شده، مانند هشدارهای شفاهی و کتبی، تنزل رتبه، و سایر عناصری که با قلمرو همراه است، صدق می کند.

12. به بررسی خط مشی های تخلف کارکنان خود ادامه دهید

بپرسید که آیا سیاست های موجود شما هنوز واقعیت شرکت را منعکس می کند یا خیر. به عنوان مثال، چگونه می خواهید در مورد آزار و اذیت و تبعیض در یک محیط از راه دور تحقیق کنید؟ خط مشی شما ممکن است نیاز به به روز رسانی داشته باشد.

به تو

رسیدگی به تخلفات کارکنان برای هر کسی که درگیر است ناخوشایند است. با این حال، داشتن یک فرآیند محکم برای رسیدگی به آن به شما کمک می کند تا سازمان خود را به مکانی بهتر، امن تر و فراگیرتر برای کار تبدیل کنید. از نکات بالا برای ایجاد یک برنامه سوء رفتار کارکنان برای مدیریت هر رویدادی که سازمان شما را مختل می کند استفاده کنید.

به عنوان یک کهنه کار منابع انسانی و صنایع توسعه حرفه ای، تس سی تیلور، SHRM-CP، PHR، CCC، CPC. بنیانگذار HR Knows، به دلیل ساده‌تر ساختن پیچیده‌تر در مورد منابع انسانی و موضوعات یادگیری شناخته شده است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *