19 سوال eNPS که باید در نظرسنجی eNPS بعدی خود بپرسید

سؤالات امتیاز خالص پروموتر کارمند (eNPS) روشی عالی برای کسب‌وکارها برای سنجش میزان رضایت، انگیزه و مشارکت کارکنانشان است. نشان داده شده است که مشارکت کارکنان بر عملکرد تجاری تأثیر می گذارد، از جمله غیبت، حفظ و کیفیت کار. بنابراین، گنجاندن سوالات صحیح eNPS در نظرسنجی می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید که کارکنان شما واقعا چقدر متعهد و وفادار هستند و چقدر احتمال دارد که سفیران واقعی سازمان باشند.

در این راهنما، بررسی خواهیم کرد که eNPS چیست، انواع سؤالات امتیاز خالص کارمندان، و نمونه هایی که می توانید در نظرسنجی بعدی خود وارد کنید.

مطالب
eNPS چیست؟
انواع سوالات eNPS برای گنجاندن
مقیاس امتیاز خالص پروموتر کارکنان
19 سوال امتیاز خالص کارمندان برای گنجاندن
سوالات متداول

eNPS چیست؟

eNPS معیاری است که کارفرمایان برای اندازه‌گیری مشارکت، رضایت و وفاداری کارکنان از آن استفاده می‌کنند، و اینکه چقدر احتمال دارد کارمندان شما سازمان را به شبکه شخصی خود به‌عنوان مکانی خوب برای کار توصیه کنند. این سیستم مبتنی بر سیستم پروموتر خالص است که توسط Bain & Company در سال 2003 ایجاد شد، که رضایت و وفاداری مشتری را اندازه‌گیری می‌کند و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تعیین کنند که مشتریانشان چقدر احتمال دارد محصولات یا خدمات خود را به دوستان و خانواده خود توصیه کنند.

انواع سوالات eNPS که باید گنجانده شوند

انواع مختلفی از سوالات نظرسنجی eNPS وجود دارد که می توانید از کارکنان بپرسید و در نظرسنجی eNPS خود بگنجانید. بیایید این موارد را در زیر بررسی کنیم:

  • سوالات رتبه بندی: این سوالات معمولا دارای مقیاس پاسخگویی 0-5 یا 0-10 هستند و به جمع آوری داده های کمی در مورد تجربه کارمند شما کمک می کنند. به عنوان مثال، “در مقیاس 1-10، چقدر احتمال دارد کار در این سازمان را به دوستان و خانواده خود توصیه کنید؟” به هر عدد در مقیاس رتبه بندی باید یک مقدار معادل داده شود، به عنوان مثال، 0 = “به احتمال زیاد”، در حالی که 10 = “بسیار محتمل”. برخی از سوالات رتبه بندی از استفاده از اعداد اجتناب می کنند و در عوض 3 تا 5 گزینه را برای کارمند فراهم می کنند که از بین آنها انتخاب کند، مانند “کاملاً موافقم، موافقم، نه موافقم نه مخالف، مخالفم، کاملا مخالفم”.
  • سؤالات باز: این سؤالات از مقیاس رتبه بندی استفاده نمی کنند و به کارمندان اجازه می دهند توضیحات دقیق تری ارائه دهند که داده های کیفی غنی و ارزشمندی را ارائه می دهد. سؤالات باز اغلب بعد از سؤال رتبه بندی مطرح می شوند تا بتوان برای پاسخ قبلی دلیل آورد.
  • سوالات بله/خیر : این سوالات به پاسخ دهنده گزینه ای برای پاسخ دادن به بله یا خیر می دهد و معمولاً به کارفرما کمک می کند تا تجربه کارمند را ارزیابی کند. به عنوان مثال، “آیا از آموزش های اخیر در زمینه فروش و مذاکره که به همه خریداران کارآموز ارائه شده راضی هستید؟” این داده های کمی را ارائه می دهد. یک سوال با پایان باز می تواند به دنبال این باشد تا به شما در درک دلیل پشت پاسخ کارمند کمک کند.

مقیاس امتیاز خالص پروموتر کارکنان

بر اساس پاسخ هایی که کارمندان به سوالات نظرسنجی eNPS می دهند، هر کارمند امتیازی بین 0-10 دارد که آنها را در یکی از سه دسته قرار می دهد:

دسته 1: مروجین (امتیاز 9 یا 10)

مروجین وفادارترین کارمندان سازمان شما و در نتیجه سفیران برند شما هستند. آنها در کار خوشحال، متعهد و با انگیزه هستند، مشتاق رشد در شرکت هستند و به پیشبرد کسب و کار کمک می کنند.

دسته 2: غیرفعال (نمره 7 یا 8)

این کارمندان بی طرف هستند. شاید آنها نه تجربه مثبت و نه منفی با کارفرمای خود دارند. در حالی که ممکن است از نقش خود خوشحال و راضی باشند، اما اغلب در معرض فرصت های جدید و هیجان انگیزی هستند که در جاهای دیگر به وجود می آیند.

دسته 3: مخالفان (امتیاز بین 0-6)

بدکاران کارمندانی هستند که از نقش و/یا کارفرمای خود ناراضی هستند، اغلب به دلیل تجربیات منفی در کار. آنها تمایل دارند چیزهای مثبت زیادی در مورد سازمان خود برای گفتن نداشته باشند و احتمالاً نظرات منفی خود را به همکاران و در شبکه شخصی گسترده تر خود ابراز می کنند. هنگامی که تمام پاسخ‌های نظرسنجی شما جمع‌آوری شد، می‌توان امتیاز خالص پروموگر کارمند را محاسبه کرد.

محاسبه امتیاز eNPS

فرمول محاسبه eNPS:

eNPS = % مروج – % مخالفان

امتیاز eNPS شما می تواند از 100- تا 100 متغیر باشد. امتیازهایی که از 10 تا 30 متغیر هستند خوب تلقی می شوند، امتیازات بین 50 تا 70 عالی به نظر می رسند، و هر چیزی که بیش از 80 باشد احتمالاً شما را در درصدهای برتر صنعت خود قرار می دهد.

نکته HR

به جای اینکه درگیر تعداد امتیاز eNPS خود شوید، در طول زمان برای بهبود مستمر امتیاز eNPS خود تلاش کنید.

19 سوال امتیاز خالص کارمندان برای گنجاندن

پرسیدن سؤالات درست در نظرسنجی امتیاز خالص کارمندان می تواند به شما کمک کند اطلاعات مهم مربوط به نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود را کشف کنید. از اینجا، شما در موقعیتی قوی برای رسیدگی به مواردی هستید که کار نمی کند و تعامل، وفاداری و حفظ کارکنان را بهبود می بخشد، که همه اینها به شما کمک می کند تا به اهداف سازمانی دست یابید.

در اینجا چند نمونه سوال eNPS و هدف پشت هر یک آورده شده است.

19 examples of potential questions to ask in an eNPS survey.19 examples of potential questions to ask in an eNPS survey.

1. در مقیاس 0-10، چقدر احتمال دارد که این سازمان را به عنوان مکان خوبی برای کار به افراد در شبکه شخصی خود توصیه کنید؟

این سؤال اولیه eNPS است که معمولاً هر نظرسنجی eNPS را شروع می کند. امتیاز eNPS شما بر اساس نتایج این سوال محاسبه می شود. پاسخ به این سوال به شما می گوید که آیا تجربه کارمند شما در محل کار به اندازه کافی مثبت است که آنها آن را به خانواده و دوستان خود توصیه کنند.

با این حال، پرسیدن سؤالات اضافی می‌تواند در جمع‌آوری جزئیات بیشتر در مورد استدلال کارمندان برای رتبه‌بندی آنها واقعاً مفید باشد و به شما بینش ارزشمندی در مورد نحوه انجام بهتر انجام دهید.

2. دلیل اصلی امتیاز شما چیست؟

این یک سوال بعدی عالی برای سوال اولیه eNPS شما است. این یک سوال باز است که به کارمندان اجازه می دهد آزادانه آنچه را که از آن خوشحال یا ناراضی هستند بیان کنند. این به شما بینش بیشتری در مورد برجسته ترین تجربیات آنها می دهد قبل از اینکه به آنها اعلان های خاصی بدهد که جنبه های خاصی از سفر کارمند را هدف قرار می دهد.

3. چه چیزی باعث می شود که به سازمان ما نمره بالاتری بدهید؟

اگر می خواهید بدانید چه چیزی از نظر پیشرفت و تبدیل شرکت شما به مکانی عالی برای کار برای کارمندان شما مهم است، این سؤال مناسبی است. آیا کارکنان شما خواهان حمایت بیشتر از سوی مدیریت، پاداش و مزایای بهتر، یا ترتیبات کاری انعطاف پذیرتر هستند؟

4. آیا شرکت ما را به یک دوست یا همکار به عنوان محل خوبی برای کار توصیه می کنید؟

این یک سوال بله/نه است که می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید که آیا یک کارمند به طور کلی تجربه مثبت یا منفی با شرکت داشته است. اگر به دنبال داده‌های کمی و مجموعه‌ای از نتایج هستید که به شما کمک می‌کند تا به راحتی تجربه کارمندان را در سازمان خود ارزیابی کنید، این امر بسیار مفید است.

5. چرا شرکت ما را به یک دوست یا همکار به عنوان یک مکان خوب برای کار توصیه می کنید یا نه؟

این یکی دیگر از سؤالات بعدی عالی است. این یک سوال باز است که به شما کمک می‌کند بخش‌های خاصی از سازمانتان را درک کنید که به تجربه مثبت یا منفی برای کارمندان شما کمک کرده و به نوبه خود بر تمایل آنها برای توصیه به شما تأثیر گذاشته است.

6. چه چیزی را در مورد کار کردن (نام شرکت خود) بیشتر دوست دارید؟

اگر می‌خواهید بدانید که به‌عنوان سازمانی که کارکنانتان را در محل کار راضی و با انگیزه نگه می‌دارد، دقیقاً چه کاری انجام می‌دهید، این سؤال را بپرسید.

7. چه چیزی را در مورد کار کردن (نام شرکت خود) کمتر دوست دارید؟

برای اینکه مستقیماً به بخش‌های ضعیف‌تر تجربه‌ای که برای کارمندان خود ایجاد می‌کنید (آگاهانه یا ناآگاهانه)، این سؤال را در نظرسنجی بعدی eNPS خود بگنجانید. شنیدن اینکه چه چیزی باعث نارضایتی یا عدم مشارکت کارکنان شما در محل کار می شود ممکن است سخت باشد، اما این دانش به شما اجازه می دهد تا دست به کار شوید و پیشرفت کنید.

8. در طول 6 ماه گذشته، آیا تجربه شما در سازمان ما بهبود یافته یا بدتر شده است؟

اگر دائماً در حال بهبود در سازمان هستید، این یک سؤال عالی است. همچنین این یک سوال خوب برای سازمان‌هایی است که به طور مداوم نمرات eNPS بالایی دارند و می‌خواهند مطمئن شوند که کارها در مسیر درست پیش می‌روند.

9. عامل اصلی که به این تغییر در تجربه شما کمک کرده است چیست؟

این یک سوال بعدی قوی برای سوال قبلی است. این یک سوال باز است که به شما کمک می کند تا جزئیات بیشتری را در مورد تغییرات مثبت یا منفی اخیر در محل کار خود جمع آوری کنید و می تواند به شما کمک کند تا مشکلات را مشخص کنید و قبل از بدتر شدن آنها را برطرف کنید.

10. آیا می بینید که هنوز در پنج سال آینده با شرکت ما کار می کنید؟

این می‌تواند یک سوال ساده بله/خیر با پیگیری برای اطلاعات بیشتر باشد، یا می‌توانید «چرا یا چرا؟» را اضافه کنید. در پایان و آن را به یک سوال باز تبدیل کنید. اگر به دنبال دلایلی برای از دست دادن بهترین عملکرد خود یا تجربه نرخ گردش مالی بالا هستید، این را بپرسید.

11. آیا از طرف مدیر خود احساس حمایت می کنید؟ چرا یا چرا نه؟

سوالات نظرسنجی eNPS طوری طراحی شده اند که نگاهی اجمالی به ذهن کارمندان خود داشته باشید و درک کنید که چرا آنها نظرات خود را دارند. اگر نمره eNPS پایینی دارید و بسیاری از کارمندان گزارش می دهند که از طرف مدیریت احساس حمایت نمی کنند، این یک نگرانی است و باید با همه رهبران خود گفتگوهای آزاد داشته باشید.

12. آیا فکر می کنید که سازمان ما از سلامت و تندرستی کارکنان خود مراقبت می کند؟ بله یا خیر؟

آیا می خواهید بدانید کارکنان شما در مورد رویکرد شرکت در مراقبت از سلامت جسمی، روانی و عاطفی کارکنان چه احساسی دارند؟ این سوال قابل اندازه‌گیری می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید چند درصد از کارمندان شما معتقدند رفاه آنها در اولویت است و چند درصد خیر.

13. در مقیاس 0-10، چقدر در کار مشغول هستید؟

مشارکت کارکنان مستقیماً با عملکرد تجاری مرتبط است، به همین دلیل است که دانستن میزان مشارکت کارکنان شما بسیار مهم است. یک سوال بعدی خوب این است که بپرسید “چرا یا چرا نه؟”

14. چرا این شرکت را انتخاب کردید؟

این سوال به شما کمک می کند تا دلایل متداولی که چرا نامزدها جذب سازمان شما می شوند و به طور بالقوه، چه چیزی در مورد شما در مقابل رقبایتان متمایز است را کشف کنید. این می تواند غرامت و مزایای سخاوتمندانه شما، خط مشی تعطیلات نامحدود شما یا پیشرفت شغلی باشد که به همه کارمندان ارائه می دهید.

15. آیا این سازمان انتظاراتی را که از نقش خود داشتید برآورده کرده است و کار در اینجا چگونه خواهد بود؟ بله یا خیر؟

آیا شرح شغل، توصیفات کارمندان، و اطلاعات موجود در وب سایت شرکت و کانال های اجتماعی شما با تجربیاتی که کارمندان پس از پا گذاشتن در خانه و شروع به کار برای شما به دست آورده اند، مطابقت دارد؟ اگر بسیاری از کارمندان احساس نمی کنند انتظاراتشان برآورده شده است، این نشانه آن است که شما از همان ابتدا به اندازه کافی شفاف نبوده اید یا به وضوح ارتباط برقرار نمی کنید.

16. بزرگترین محرک در پذیرش فرصت کار با یک شرکت دیگر چه خواهد بود؟

این سوال باز به کارمندان اجازه می‌دهد تا آنچه را که در یک شغل یا محل کار جذاب‌تر می‌دانند به اشتراک بگذارند، به شما بینشی می‌دهد که چه چیزی می‌تواند کارمندانتان را به سمت کشتی سوق دهد، و به شما کمک می‌کند از آن جلوگیری کنید.

17. به دنبال تغییراتی که در 6 ماه گذشته در سازمان خود ایجاد کردیم، آیا تجربه شما در کار بهبود یافته، بدتر شده است یا به همان شکل باقی مانده است؟

فرض کنید تغییر (یا تغییرات) خاصی در محل کار خود ایجاد کرده اید، به عنوان مثال، تجدید ساختار تیم، یا با ارائه محصول یا خدمات خود در جهت دیگری رفته اید. در آن صورت، این سوال می تواند به شما کمک کند تا ببینید این تغییر چگونه بر کارمندان تأثیر گذاشته است.

18. بیشتر دوست دارید چه چیزی در این سازمان بهبود یابد؟

یک سوال مستقیم که به شما کمک می کند ببینید آیا موضوع مشترکی در بین کارمندان در رابطه با پیشرفت هایی که می خواهند در محل کار مشاهده کنند وجود دارد که تجربه و وفاداری آنها را افزایش دهد.

19. این سازمان در مقیاس 0-10 چقدر رشد و توسعه کارکنان خود را در اولویت قرار می دهد؟

رشد شخصی و پیشرفت شغلی برای بسیاری از کارکنان هنگام انتخاب سازمانی برای کار کردن، فاکتورهای حیاتی هستند و نقش کلیدی در میزان مشارکت و انگیزه آنها در کار دارند.

نکته HR

سوالات eNPS خود را بر اساس چالش های خاص در سازمان خود و آنچه بیشتر می خواهید بدانید انتخاب کنید.

برای جمع بندی

انتخاب سوالات eNPS مناسب برای نظرسنجی بعدی و نظرسنجی منظم از کارکنان به شما کمک می‌کند تا میزان رضایت، انگیزه و وفاداری کارکنانتان نسبت به شرکتتان را ارزیابی کنید. کارمندانی که سطوح بالایی از تعامل و وفاداری را به شرکت نشان می‌دهند، احتمالاً سفیران برند شما خواهند بود و به شما کمک می‌کنند تا استعدادهای برتر بیشتری را جذب و جذب کنید.

وقتی می‌دانید چه چیزی در شرکت شما کار نمی‌کند، می‌توانید اقداماتی انجام دهید و بهبودهایی ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند تا تعامل، حفظ و وفاداری به سازمانتان را افزایش دهید.

سوالات متداول

سوال eNPS چیست؟

یک سوال eNPS (امتیاز خالص پروموتر کارمند) در نظرسنجی گنجانده شده است که در آن کارمندان معمولاً در مقیاس 0-10 احتمال می دهند که سازمان را به دوستان و خانواده خود به عنوان مکان خوبی برای کار توصیه کنند.

چگونه یک سوال eNPS بنویسم؟

برای نوشتن یک سوال موثر eNPS، آنچه را که بیشتر از همه می خواهید در مورد تجربه کارمند خود در محل کار بدانید، در نظر بگیرید، چه در مورد رشد شغلی، رفاه، به رسمیت شناختن، پاداش و مزایا، یا چیز دیگری باشد.

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *