چگونه در سال 2024 پرسونای کارمند تأثیرگذار بسازیم (+ الگوهای رایگان)

سازمان‌هایی که یک تجربه کلی مثبت برای کارمندان ارائه می‌کنند، برای کار جذاب‌تر هستند و سطوح بالاتری از مشارکت دارند. استفاده از شخصیت های کارمند می تواند در ارائه تجربیات تاثیرگذار کارمندان موثر باشد.

این مقاله به بررسی شخصیت‌های کارمندان می‌پردازد – چرا و چگونه منابع انسانی باید آنها را ایجاد کند، استفاده از آنها، و مثال‌هایی از زندگی واقعی ارائه می‌کند.

مطالب
شخصیت کارمند چیست؟
استفاده از شخصیت های کارکنان در منابع انسانی
انواع شخصیت های کارکنان
نحوه ایجاد پرسونای کارمند در 6 مرحله
نمونه شخصیت های کارمند
نکاتی در مورد ایجاد پروفایل های پرسونای کارمند
ایجاد نقشه های سفر
پرسونای کارمند و الگوهای نقشه سفر

شخصیت کارمند چیست؟

شخصیت کارمند نمایشی خیالی از کارمند ایده آل شما بر اساس تحقیقات بازار و داده های واقعی در مورد کارمندان فعلی شما است. آنها شامل اطلاعاتی مانند جمعیت شناسی، تحصیلات، مجموعه مهارت ها، اهداف، نقاط درد و ترجیحات هستند.

ایجاد شخصیت‌های کارمند می‌تواند برای متخصصان منابع انسانی مفید باشد، زیرا می‌توان از آن‌ها برای بهینه‌سازی و سفارشی‌سازی تجربه کارمند در کل چرخه زندگی کارکنان استفاده کرد.

چرا منابع انسانی باید یک شخصیت کارمند ایجاد کند؟

شخصیت‌های کارمند به معنای کلیشه‌سازی یا جعبه‌سازی در کارمندان نیستند. در عوض، این شخصیت‌ها می‌توانند به منابع انسانی درکی کلی از انواع مختلف کارمندان بدهند تا نیازهای آنها را بهتر برآورده کنند.

همچنین چندین مزیت دیگر برای ایجاد شخصیت کارکنان وجود دارد:

  • زمینه های بهبود را شناسایی می کند: کار با شخصیت های کارمند به منابع انسانی کمک می کند تا زمینه های کلیدی برای بهبود را در چرخه عمر کارمندان شناسایی کند.
  • محیط کاری کارآمدتر را تقویت می کند: تقویت این مناطق شناسایی شده، محیط کارآمدتر، مولدتر و کارآمدتر را ایجاد می کند.
  • ارتباطات و آموزش را تقویت می کند: شخصیت های کارمند بینش های ارزشمندی را در مورد سبک های ارتباطی ترجیحی و روش های یادگیری موثر به منابع انسانی ارائه می دهند.
  • تعامل، بهره وری و حفظ را افزایش می دهد: این مزایا در بهبود تعامل، بهره وری و حفظ کارکنان به اوج خود می رسد.

استفاده از شخصیت های کارکنان در منابع انسانی

منابع انسانی می تواند از شخصیت های کارمند به روش های مختلف استفاده کند. بیایید به برخی از زمینه هایی که یک شخصیت می تواند مفید باشد، دست بزنیم.

1. استعدادیابی

پرسونای کارمند ابزار ارزشمندی برای شناسایی ویژگی‌های نامزد ترجیحی و ارائه بینش به مدیران در مورد آنچه نامزدها در یک شغل و شرکت به دنبال آن هستند، می‌باشد.

به عنوان مثال، مک کینزی به عنوان یک استراتژی استخدام، پنج نمایه ایجاد کرد که مدیران منابع انسانی و استخدام می توانند از آنها استفاده کنند. هر شخصیت جنبه های مختلفی از ارزش پیشنهادی کارمند را برجسته می کند تا برای نامزدهای بالقوه جذاب باشد.

2. یادگیری و توسعه

درک نیازها، اهداف و مجموعه مهارت‌های شخصیت‌های کارمندتان می‌تواند به شما در ایجاد برنامه‌های آموزشی مؤثرتر و شخصی‌شده‌تر کمک کند.

برای مثال، شخصی که برای یادگیری مستمر ارزش قائل است، ممکن است از فرصت‌های توسعه حرفه‌ای مستمر بهره‌مند شود، در حالی که شخص دیگری ممکن است آموزش‌های ویژه‌تری را ترجیح دهد.

شخصیت‌های کارمند همچنین می‌توانند به منابع انسانی ایده واضح‌تری درباره نحوه برخورد با جلسات ارزیابی عملکرد و بازخورد بدهند. افراد مختلف ممکن است ترجیحات متفاوتی برای دریافت بازخورد داشته باشند، که می تواند اطلاعات مفیدی در هنگام طراحی این فرآیندها باشد.

3. طراحی کار هیبریدی و از راه دور

از پرسونای کارمند نیز می توان برای شناسایی نیازهای کارکنان در رابطه با محیط کار و همکاری استفاده کرد.

به عنوان مثال، سیسکو پرسوناها را بر اساس نحوه گذراندن روزهای کاری خود طراحی کرد. بر اساس این شخصیت‌ها، این شرکت انواع مختلفی از فضاها را برای پاسخگویی به نیازهای مختلف کارکنان، از جمله زمینه‌هایی برای تمرکز، همکاری، یادگیری و معاشرت طراحی کرد.

انواع شخصیت های کارکنان

بر اساس مطالعات و روش شناسی های مختلف، انواع مختلفی از شخصیت های کارمند وجود دارد.

تحقیقات OC Tanner نشان داد که کارکنان در یکی از پنج دسته اصلی قرار می گیرند:

  • اجتماعی‌ساز : کارکنان این گروه برون‌گراترین و با انگیزه‌ترین کارمندان هستند.
  • Tasker : اعضای این گروه معمولاً ساکت‌تر و خونسردتر هستند.
  • سازنده : این کارمندان خونگرم، دوستانه، باهوش عاطفی و دیپلماتیک هستند.
  • زیر لیوانی : کارمندان این گروه به بدبین بودن و مستعد بودن بیشتر به استرس معروف هستند.
  • دست‌آور : اعضای این گروه می‌توانند تنش‌زا، بد خلق، پرانرژی، وسواسی و گاهی حواس‌پرتی باشند.

شرکت ها اغلب پرسونای کارمندان سفارشی خود را ایجاد می کنند. به عنوان مثال، سیسکو هنگام طراحی مجدد فضاهای کاری خود، پنج شخصیت کارمند را شناسایی کرد:

  • بسیار متحرک: فروشندگان، مدیران حساب، مهندسین سیستم.
  • موبایل پردیس: مدیران توسعه کسب و کار، مدیران اجرایی، تولید و تدارکات.
  • همکار از راه دور/از راه دور: تحلیلگران، خدمات مشتری و پشتیبانی، منابع انسانی، حقوقی، بازاریابی، آموزش، برنامه ها و مدیران محصول.
  • همکار محله: مهندسان، کارکنان مالی و بسیاری از مدیران.
  • ایستگاه کاری لنگر: کارکنان اداری، نرم افزار و مهندسان شبکه.
The 5 types of employee personas are the socializer, the tasker, the builder, the achiever & the coaster.The 5 types of employee personas are the socializer, the tasker, the builder, the achiever & the coaster.

نحوه ایجاد پرسونای کارمند در 6 مرحله

مرحله 1. با همکارانی که تجربه شخصیت سازی دارند مشورت کنید

شما مجبور نیستید به تنهایی فرآیند ساختن شخصیت را طی کنید. قبل از پرداختن به جمع آوری داده ها و بازخورد کارکنان، با افراد آگاه در سازمان خود تماس بگیرید.

تعامل با همکاران بخش بازاریابی یا تجربه مشتری را در نظر بگیرید. در مورد رویکرد خاص آنها برای ساختن پرسونا، دام هایی که باید اجتناب کنید، نکات داخلی برای موفقیت، و هر گونه اطلاعات دیگری که می تواند به شما در ساختن خود کمک کند، پرس و جو کنید.

مرحله 2. با کارمندان خود صحبت کنید و داده ها را جمع آوری کنید

مرحله دوم شامل دو بخش است:

  1. جمع‌آوری داده‌های موجود، مانند بررسی‌های اخیر درگیر شدن یا نبض کارکنان، و همچنین مصاحبه‌های خروج یا ماندن.
  2. درگیر شدن در گفتگوی مستقیم با کارکنان. برگزاری یک گروه تمرکز کارمند یک روش فوق العاده برای مشارکت فعال کارکنان و جمع آوری ورودی های ارزشمند است.

نکته HR

نمونه‌هایی از سؤالات شخصیتی کارکنان که می‌توانید بپرسید:

  1. از چه 4 صفتی برای توصیف خود در محل کار استفاده می کنید؟
  2. چه مهارت هایی برای انجام خوب کار شما لازم است؟
  3. چه چیزی به شما انگیزه حرفه ای می دهد؟

مرحله 3. بررسی داده های تحقیق و تعیین ویژگی های تعیین کننده

هنگامی که تمام داده های لازم را جمع آوری کردید، زمان بررسی و شناسایی ویژگی های تعیین کننده شخصیت های کارمند خود فرا رسیده است.

یکی از روش‌های رایج، طبقه‌بندی بر اساس سطوح شغلی، مانند مشارکت‌کننده فردی، مدیر، رهبر ارشد و اجرایی است. از طرف دیگر، می‌توانید الگوهای رفتاری و نگرش‌ها را جستجو کنید و دسته‌بندی‌هایی مانند اجتماعی‌ساز، وظیفه‌ساز، سازندگان، زیردریایی‌ها و دستاوردها ایجاد کنید.

رویکرد دیگر، همانطور که توسط سیسکو نشان داده شده است، این است که مردم روز کاری خود را چگونه و کجا می گذرانند.

نکته HR

یک قانون کلی این است که پرسونای کارمند خود را تا 3 یا 5 نگه دارید. اگر این امکان پذیر نیست، می توانید حداکثر 7 ایجاد کنید.

مرحله 4. پرسونای خود را بسازید و مستند کنید

بیایید به بخش هیجان انگیز برویم – ایجاد و مستندسازی شخصیت های کارمند خود. شما این قابلیت را دارید که هر قالبی را انتخاب کنید که با نیازهای سازمان شما مطابقت دارد.

به طور معمول، شرکت ها تمایل دارند اطلاعات زیر را شامل شوند:

  • نام شخصیت
  • داستان برگشت
  • عکس استوک هد شات
  • اطلاعات دموگرافیک (سن، عنوان شغل، سابقه، گروه، تحصیلات و غیره)
  • اهداف و انگیزه ها
  • ناامیدی های کلیدی
  • انتظارات

نکته HR

پرسونای کارمند را در یک مکان به راحتی در دسترس برای کل تیم افراد ذخیره کنید. به این ترتیب، همه اعضای تیم می‌توانند بدون زحمت از شخصیت‌ها هنگام ایجاد یا ارتقای برنامه‌ها و سیاست‌های منابع انسانی استفاده کنند.

مرحله 5. اعتبارسنجی، آزمایش و تکرار

هنگامی که پرسونای کارمند خود را با سایر اعضای شرکت به اشتراک گذاشتید، بازخورد جمع آوری کنید و اصلاحات لازم را انجام دهید.

به یاد داشته باشید، شخصیت های کارکنان ثابت نیستند. آنها باید به طور مداوم برای انطباق با تغییرات سازمانی و اجتماعی-اقتصادی تکامل یابند. برای مثال، شخصیت‌های کارمندی که چند سال پیش ایجاد شده‌اند، باید برای در نظر گرفتن تغییرات اخیر، مانند شیوع روزافزون کار از راه دور و ترکیبی، تنظیم شوند.

مرحله 6. از پذیرش اطمینان حاصل کنید

این مرحله آخر اغلب نادیده گرفته می شود، اما برای اجرای موفقیت آمیز شخصیت های کارکنان بسیار مهم است. بدون پذیرش کامل توسط تیم افراد، شخصیت های شما که با دقت ساخته شده اید بی فایده خواهند بود.

قبل از اینکه به توسعه شخصیت های کارمندان بپردازید، وقت بگذارید و در نظر بگیرید که چگونه می توانید از پذیرش اطمینان حاصل کنید. از همکارانی در بخش‌های دیگر که در زمینه شخصیت‌سازی تجربه دارند، نظر بگیرید تا از استراتژی‌ها و بهترین شیوه‌های آنها بیاموزید. با درگیر شدن با دیگران و به اشتراک گذاری دانش، می توانید تأثیر و اثربخشی شخصیت های خود را به حداکثر برسانید.

نمونه شخصیت های کارمند

Slack بر اساس نظرسنجی از 15000 کارمند میز کار جهانی، پرسونای کارکنان را توسعه داده است. این شخصیت ها نمونه های عالی برای الهام بخشیدن به خودتان ارائه می دهند!

1. اکسپرسیونیست

The Expressionist is an employee persona example from Slack.The Expressionist is an employee persona example from Slack.
منبع تصویر

2. جنگجوی جاده

The Road Warrior is an employee persona example from Slack.The Road Warrior is an employee persona example from Slack.
نمونه ای از Slack.

3. حل کننده مشکل

The Problem Solver is an employee persona example from Slack.The Problem Solver is an employee persona example from Slack.
منبع تصویر

نکاتی در مورد ایجاد پروفایل های پرسونای کارمند

در مرحله بعد، بیایید نحوه ایجاد نمایه‌های کارمند و آنچه باید شامل شود را باز کنیم. در اینجا یک نمای کلی از روند است:

  • کارکنان بخش: کارمندان با ویژگی ها، ترجیحات و چالش های مشابه را در بخش های مختلف گروه بندی کنید. اطمینان حاصل کنید که هر بخش نشان دهنده یک شخصیت متمایز است و به یاد داشته باشید که تعداد شخصیت های کارمند را به حداقل برسانید.
  • ایجاد شخصیت: پروفایل های دقیق برای هر پرسونا ایجاد کنید. شامل اطلاعات جمعیت شناختی، اولویت های کاری و ویژگی های کلیدی باشد. برای ارجاع آسان به هر شخصیت یک نام بدهید. ما دوست داریم از همخوانی هایی مانند «ایان مبتکر» یا «کارلای مشترک» استفاده کنیم.
  • شامل بینش‌های کلیدی: بینش‌های تحقیق، مانند کانال‌های ارتباطی ترجیحی، محرک‌های انگیزشی و سبک‌های یادگیری را ادغام کنید.
  • کارت‌های پرسونا ایجاد کنید: برای هر نمایه، کارت‌های پرسونای کارمند از نظر بصری جذاب طراحی کنید. شامل یک عکس، ویژگی های کلیدی، و خلاصه ای از شخصیت است.
  • از تصاویر برای برجسته کردن تفاوت‌ها استفاده کنید: از نمودارها یا نمودارها برای نشان دادن بصری تفاوت‌های کلیدی بین شخصیت‌ها استفاده کنید.

ایجاد نقشه های سفر

نقشه سفر کارمندان و شخصیت‌ها کاملاً در هم تنیده هستند، زیرا افراد با نیازها، اهداف، ناامیدی و انتظارات مشابه اغلب تجربیات مشابهی را به اشتراک می‌گذارند.

نقشه سفر شامل ترسیم کل سفر کارمند از ابتدا تا انتها، ارائه بینش های ارزشمند در مورد چگونگی تأثیر هر مرحله بر تجربه کلی کارکنان و شناسایی زمینه های بهبود است.

نقشه برداری سفر شامل:

  • جزئیات ویژگی های شخصیت: ویژگی های خاص، رفتارها و ترجیحات هر شخص مرتبط با سفر را مستند کنید.
  • نقاط شروع و پایان: نقطه شروع سفر کارمند (به عنوان مثال، درخواست شغل یا اولین تعامل با شرکت) و نقطه پایان (مثلاً خارج شدن از هواپیما) را مشخص کنید.
  • مراحل تفکیک: سفر را به مراحل کلیدی تقسیم کنید، مانند استخدام، حضور در هیئت مدیره، کار روزانه، توسعه حرفه ای و خروج.
  • نقاط تماس را فهرست کنید: برای هر مرحله، نقاط تماسی را فهرست کنید که در آن کارکنان با سازمان تعامل دارند (مثلاً مصاحبه، آموزش، جلسات تیم).

در اینجا نمونه ای از نقشه سفر کارمندان آورده شده است:

An example of an employee journey map.An example of an employee journey map.
لینک به منبع.

می‌توانید نمونه‌های دیگری از اینکه نقشه سفر برای یک پروفایل کارمند خاص چگونه می‌تواند باشد را در اینجا بیابید.

پرسونای کارمند و الگوهای نقشه سفر

الگوهای زیر نقطه شروعی را ارائه می‌دهند که می‌توان از آن برای ایجاد کارت‌های پرسونای کارمند و نقشه‌های سفر پرسونای کارکنان استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که اینها نمونه هایی هستند و باید با نیازهای خاص سازمان شما تنظیم شوند. به خصوص نقشه سفر می تواند از نظر نقاط تماس و فرآیندها کاملاً متفاوت به نظر برسد.

1. قالب کارت پرسونا کارمند

A preview of the employee persona card template in Word.A preview of the employee persona card template in Word.
دریافت قالب رایگان

2. الگوی نقشه سفر پرسونای کارمند

A preview of the employee persona journey map template in Excel.A preview of the employee persona journey map template in Excel.
دانلود قالب رایگان

غذای کلیدی

  • یک تجربه مثبت کارکنان نه تنها برای کارکنان بلکه برای کل سازمان نیز سودمند است.
  • برای تأثیر مؤثر و بهبود تجربه کارکنان، تیم‌های منابع انسانی باید شخصیت‌های کارکنان و نقشه‌های سفر را ایجاد کنند. این مقاله می تواند به آنها در انجام این کار کمک کند.
Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *