راهنمای 2024 شما برای نظرسنجی نبض کارکنان [به علاوه الگوی رایگان]

نظرسنجی نبض کارمندان یک راه عالی برای منابع انسانی است تا از احساس کارکنان آگاه بماند. طبق تحقیقات Qualtrics، 77٪ از کارمندان می خواهند بازخورد خود را بیشتر از یک بار در سال ارائه دهند. نظرسنجی‌های پالس به کارکنان این امکان را می‌دهد که این کار را انجام دهند، در حالی که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به سرعت هر گونه نگرانی را برطرف کنند.

در این مقاله، ما به بررسی نبض کارکنان می پردازیم – هدف، مزایا و بهترین شیوه های آن را بررسی می کنیم، و حتی نمونه هایی از سوالات نظرسنجی نبض را ارائه می دهیم. بعلاوه، ما یک الگوی رایگان نظرسنجی نبض کارمندان برای استفاده شما در دسترس داریم.

بیایید شروع کنیم!

دانلود رایگان قالب کلمه

مطالب
بررسی نبض کارکنان چیست؟
7 مزیت نظرسنجی نبض کارکنان
چک لیست: بهترین شیوه های بررسی نبض کارکنان
ساختار یک بررسی نبض کارکنان
11 سوال نظرسنجی نبض کارکنان
نمونه بررسی رایگان نبض کارکنان
ابزار بررسی نبض کارکنان

بررسی نبض کارکنان چیست؟

نظرسنجی نبض کارکنان یک پرسشنامه مختصر است که معمولاً به صورت هفتگی، ماهانه یا فصلی برای کارکنان ارسال می شود. هدف آن سنجش رضایت کارکنان، مشارکت، نقش های شغلی و محیط کار است. با مشارکت کارکنان در فرآیند نظرسنجی، منابع انسانی می تواند بینش های ارزشمندی برای بهبود تجربه کلی در محل کار به دست آورد.

هدف از بررسی نبض کارکنان چیست؟

هدف اصلی از انجام یک نظرسنجی نبض کارکنان ممکن است در بین سازمان‌ها متفاوت باشد، اما معمولاً حول یک یا چند مورد از جنبه‌های زیر می‌چرخد:

1. نظارت بر رضایت و روحیه کارکنان

یکی از راه های موثر برای سنجش رضایت و روحیه کارکنان، پرسیدن چند سوال ساده است. این می تواند بینش هایی را در مورد احساس کارکنان در مورد کار خود و سازمان ارائه دهد.

2. شناسایی و رسیدگی به مسائل در مراحل اولیه

انجام یک بررسی نبض امکان تشخیص زودهنگام مسائل بالقوه، مانند کاهش روحیه یا مشکلات خاص در یک بخش را فراهم می کند.

3. تصمیم گیری آگاهانه

مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری سازمان برای روحیه، تعامل و نوآوری مفید است، همانطور که در بررسی روند سرمایه انسانی جهانی Deloitte در سال 2023 مشخص شد.

با انجام یک نظرسنجی نبض کارمندان، می‌توانید نظرات مردم را در مورد جنبه‌های مختلف، مانند ابتکارات جدید یا تغییرات خط‌مشی آتی، تقویت تعامل و تشویق مشارکت فعال، اندازه‌گیری کنید.

4. بهبود ارتباط کارفرما و کارمند

ارتباط در محل کار اغلب یک نقطه نگرانی برای کارکنان است. بر اساس گزارش 2023 وضعیت ارتباطات محل کار مشاور فوربس، بیش از 40 درصد از کارگران می گویند که ارتباطات ضعیف بر اعتماد آنها به رهبری تأثیر می گذارد. در صورت استفاده صحیح، نظرسنجی های پالس می توانند به ارتباط بهتر کارفرما و کارمند کمک کنند. 

نظرسنجی نبض کارکنان در مقابل نظرسنجی کارمند

نظرسنجی‌های نبض کارکنان و نظرسنجی‌های معمولی کارکنان اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما ویژگی‌های متمایزی دارند. بیایید تفاوت های کلیدی بین این دو را برای درک بهتر هدف و مزایای آنها بررسی کنیم:

  • فرکانس: بزرگترین تفاوت بین این دو فرکانس انجام آنها است. نظرسنجی سنتی کارمندان یک یا دو بار در سال ارسال می شود، در حالی که نظرسنجی نبض به صورت سه ماهه، ماهانه یا حتی هفتگی انجام می شود.
  • طول: بررسی نبض کارکنان کوتاه است. قاعده کلی این است که هر چه دفعات نظرسنجی بیشتر باشد، باید کوتاه‌تر باشد. به عنوان مثال، یک نظرسنجی ماهانه شامل حدود 10 تا 15 سوال است.
  • موضوع: از آنجایی که نظرسنجی‌های نبض کوتاه‌تر هستند، می‌توانند روی یک موضوع خاص تمرکز کنند، مانند تغییر خط‌مشی آینده، رضایت کارکنان یا ارتباطات. یک نظرسنجی سالانه موضوعات مختلفی از جمله تعامل، فرهنگ شرکت، رشد شخصی، تجربه کارکنان و رضایت را پوشش می‌دهد.
  • کنش پذیری: یک بررسی پالس می تواند بینش های فوری و عملی تری را برای سازمان ها به منظور ایجاد تغییرات و بهبود سریع ارائه دهد. برعکس، یک نظرسنجی سنتی کارکنان تصویر جامع تری از وضعیت مشارکت کارکنان در یک شرکت ارائه می دهد، بنابراین استراتژی ها و ابتکارات بلندمدت بیشتری را ارائه می دهد.

7 مزیت نظرسنجی نبض کارکنان

انجام یک نظرسنجی نبض کارکنان می تواند به طرق مختلف برای سازمان شما مفید باشد:

  1. این نشان می دهد که شما اهمیت می دهید. پرسیدن منظم نظر کارکنان در مورد چیزها – و سپس اقدام بر اساس آن – به آنها نشان می دهد که شرکت برای آنها و نظرات آنها ارزش قائل است.
  2. شناسایی زودهنگام مسائل به جای دریافت اطلاعات در مورد دلیل خروج یک کارمند در طول مصاحبه خروج، یک نظرسنجی نبض سازمان ها را قادر می سازد تا زودهنگام معامله شکنان بالقوه را شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کنند.
  3. تحلیل تغییر در طول دوره‌های تغییر سازمانی، نظرسنجی‌های نبض می‌توانند ابزار مفیدی برای پیگیری احساسات کارکنان در مورد آن تغییرات باشند.
  4. ارتباط را تشویق می کند. هنگامی که کارکنان تشویق می شوند تا نظرات خود را بیان کنند، مثلاً از طریق نظرسنجی های نبض، آنها احساس راحتی می کنند که با همسالان، مدیران و منابع انسانی خود به اشتراک بگذارند.
  5. یک حلقه بازخورد بهتر با یک بررسی پالس، می توانید یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد کنید. از آنجایی که بازخورد صادقانه به طور منظم دریافت می شود، تیم های منابع انسانی می توانند فرآیندها و خط مشی ها را تنظیم کنند و به طور موثر نیازها و انتظارات نیروی کار خود را برآورده کنند.
  6. سریع و آسان. نظرسنجی‌های پالس کوتاه هستند و زمان زیادی از کارمندان شما را نمی‌گیرند و در عین حال (اگر سؤالات درستی بپرسید) بینش‌های عملی را در اختیار شما قرار می‌دهند.
  7. برای نامزدی خوبه همه این موارد به طور طبیعی به افزایش مشارکت کارکنان منجر می شود.
6 best practices for HR to conduct employee pulse surveys.6 best practices for HR to conduct employee pulse surveys.

چک لیست: بهترین شیوه های بررسی نبض کارکنان

بیایید نگاهی به شش روش برتری بیندازیم که متخصصان منابع انسانی می‌توانند از آن به عنوان راهنما هنگام ایجاد و اجرای نظرسنجی نبض کارکنان استفاده کنند.

  • نظرسنجی خود را کوتاه نگه دارید. به عنوان یک قانون کلی، بیش از 10 تا 15 سوال نپرسید.
  • تصمیم بگیرید که (جنبه ای از مشارکت کارکنان) می خواهید روی چه چیزی تمرکز کنید. این می تواند هر چیزی باشد، از تجربه کارمند و رشد شخصی گرفته تا فرهنگ شرکت، تغییر سیاست اخیر کار از خانه، و همه چیز در این بین.  
  • ارتباط برقرار کنید. برقراری ارتباط با کارمندان قبل، حین و بعد از نظرسنجی بسیار مهم است. چرا و چگونه نظرسنجی را انجام می‌دهید، از نتایج برای چه چیزی استفاده خواهید کرد، و نتایج نظرسنجی نبض کارکنان چگونه و در کجا به اشتراک گذاشته می‌شود؟
  • عمل کنید! خستگی در نظرسنجی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد متوجه می‌شوند هیچ کاری با بازخورد آنها انجام نمی‌شود. قبل از ارسال نظرسنجی بعدی، مطمئن شوید که بر اساس نتایج بررسی نبض قبلی اقدام شده است.
  • با اهداف تجاری هماهنگ شوید. در صورت امکان، شما می خواهید که هدف نظرسنجی نبض کارکنان شما با اهداف تجاری سازمان هماهنگ باشد. به عنوان مثال، اگر شرکت می‌خواهد نوآوری و همکاری کارکنان را بهبود بخشد، می‌توانید کارکنان را در مورد احساس آنها در مورد خلاقیت، ایده‌ها و کار تیمی خود مورد بررسی قرار دهید.
  • استفاده از ابزار بررسی نبض کارکنان را در نظر بگیرید. بسته به اندازه سازمان و تعداد دفعات نظرسنجی های پالسی که می خواهید انجام دهید، استفاده از ابزار نظرسنجی ممکن است مورد توجه قرار گیرد. در ادامه این مقاله چند نمونه از ابزارهای بررسی پالس را به اشتراک خواهیم گذاشت.

نکته HR

مدیر عامل شرکت Culture Amp، دیدیه الزینگا توضیح می‌دهد: «معمول‌ترین دلیلی که مردم نمی‌خواهند نظرسنجی شما را پر کنند این است که شما از آخرین نظرسنجی هیچ کاری انجام نداده‌اید. آنها خستگی نظرسنجی ندارند. آنها خستگی بدون عمل دارند.»

ساختار یک بررسی نبض کارکنان

بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه ایده‌آل یک نظرسنجی نبض از نظر انواع سؤالات، مقیاس رتبه‌بندی، طول و غیره بیندازیم.

ساختار بررسی نبض کارکنان توضیحات
مقدمه پیشینه مختصری در مورد هدف بررسی نبض کارکنان ارائه دهید. به مردم اطلاع دهید که تکمیل نظرسنجی چقدر زمان می برد.
مشارکت و رضایت 1 یا 2 سوال برای سنجش میزان مشارکت و رضایت کلی در شرکت بپرسید. معمولاً برای این نوع سؤال از مقیاس رتبه بندی 1 تا 5 استفاده می شود.
سابقه کار 3 تا 5 سوال در مورد جنبه های کلیدی تجربه کارمند بپرسید – رابطه مدیر، رضایت شغلی، همکاری، منابع و غیره. در اینجا نیز می توانید با مقیاس های رتبه بندی کار کنید.
اولویت ها و ابتکارات 1 یا 2 سوال در مورد اولویت های سازمانی فعلی مانند گسترش استراتژی، سیاست های جدید، ابتکارات و غیره بپرسید.
نظرسنجی قبلی 1 یا 2 سوال در مورد اقدامات انجام شده بر اساس بازخورد از نظرسنجی پالس قبلی خود بگنجانید.
جمعیت شناسی شامل 1 یا 2 سوال در مورد دپارتمان، مکان، تصدی و غیره.
بازخورد باز یک سوال باز مانند “چه چیزی را در مورد کار در اینجا بیشتر دوست دارید؟” یا «چه پیشنهادی برای بهبود دارید؟»
بسته شدن از کارمندان برای مشارکت تشکر کنید. به آنها اطلاع دهید که چه زمانی و کجا می توانند با نتایج نظرسنجی نبض کارمندان مشورت کنند.
فرکانس هرچه تعداد دفعات نظرسنجی بیشتر باشد، تعداد سوالاتی که باید بپرسید کمتر است. به عنوان مثال:
یک نظرسنجی هر هفته: 3 تا 5 سوال.
یک نظرسنجی ماهانه: 10 – 15 سوال.
نظرسنجی فصلی: 15 تا 20 سوال.
نظرسنجی دوسالانه: 20 تا 30 سوال.

11 سوال نظرسنجی نبض کارکنان

ما اهمیت پرسیدن سؤالات درست را در نظرسنجی نبض کارکنان شما مورد بحث قرار داده‌ایم، اما این سؤالات دقیقاً چه شکلی هستند؟

در این بخش، 11 نمونه سوالی را که متخصصان منابع انسانی می توانند در یک نظرسنجی پالس از کارمندان بپرسند، به اشتراک می گذاریم.

مشارکت و رضایت کلی

سوال 1 2 3 4 5
1. در مقیاس 1 تا 5، چقدر از شغل خود راضی هستید؟
2. در مقیاس 1 تا 5، چقدر احتمال دارد که شرکت ما را به عنوان مکانی عالی برای کار معرفی کنید؟

سابقه کار

سوال 1 2 3 4 5
3. در مقیاس 1 تا 5، چقدر از فرصت های یادگیری و رشد در نقش خود راضی هستید؟
4. احساس راحتی می کنم که نظرم را با مدیرم در میان بگذارم، حتی اگر با نظر آنها متفاوت باشد.
5. احساس می کنم که جزو همسالان و همکارانم هستم.
6. من تمام منابع لازم برای اجرای خوب و موفقیت در نقشم را دارم.

اولویت ها و ابتکارات

سوال 1 2 3 4 5
7. در مقیاس 1 تا 5، چقدر از خط مشی هوش مصنوعی مولد ما برای استفاده از ChatGPT در محل کار راضی هستید؟
8. من می دانم که با چه کسی یا کجا باید در مورد خط مشی جدید هوش مصنوعی مولد سازمانمان سؤال کنم.

نظرسنجی قبلی

سوال 1 2 3 4 5
9. من می دانم از کجا می توانم نتایج نظرسنجی نبض کارکنان را از نظرسنجی که یک ماه پیش برگزار شده است، مشاهده کنم.
10. در مقیاس 1 تا 5، چقدر از تغییرات ایجاد شده بر اساس نتایج بررسی نبض کارکنان قبلی ما راضی هستید؟

جعبه پیشنهاد دیجیتال

سوال
11. چه ایده یا پیشنهادی برای ما دارید تا شرکت خود را به مکان بهتری برای کار تبدیل کنیم؟  

نمونه بررسی رایگان نبض کارکنان

الگوی زیر لیستی کوتاه و طبقه بندی شده از سوالاتی را ارائه می دهد که می تواند برای بررسی نبض کارکنان استفاده شود.

سوالات را می توان با هر موضوع مرتبطی که می خواهید نبض کارمندان خود را درگیر کنید، تنظیم شود. برای دانلود قالب رایگان نظرسنجی نبض کارکنان خود و سفارشی سازی آن بر اساس نیازهای خاص خود، روی دکمه کلیک کنید.

An employee pulse survey template.An employee pulse survey template.
الگوی نظرسنجی پالس کارمند را دریافت کنید

ابزار بررسی نبض کارکنان

ابزارهای محبوب بررسی نبض کارکنان عبارتند از (به ترتیب حروف الفبا):

ابزار توضیحات ویژگی ها قیمت گذاری
15 پنج یک پلت فرم مدیریت عملکرد و تعامل کارکنان که شامل ویژگی های نظرسنجی است. بررسی هفتگی، بررسی نبض، ردیابی هدف. قیمت گذاری سفارشی
دستاوردها یک پلت فرم تعامل کارکنان که به سازمان کمک می کند از طریق نظرسنجی های پالس به کارمندان گوش دهد. مدیریت هدف، ابزارهای مدیر، فرهنگ و ارتباطات. قیمت گذاری سفارشی
فرهنگ آمپر یک ابزار نظرسنجی پالس با تمرکز بر اندازه گیری تعامل، رضایت و عملکرد. معیارهای جامع، تجزیه و تحلیل متن، نقشه های حرارتی. قیمت گذاری سفارشی
انرژی دهید یک پلت فرم یکپارچه SaaS که به شرکت ها کمک می کند تا نظرسنجی های سریعی را برای برقراری ارتباط مستمر کارکنان ایجاد کنند. ردیابی پیشرفت، تشخیص روند، تجزیه و تحلیل، و معیار. قیمت گذاری سفارشی
فرم های گوگل ابزاری رایگان که می‌تواند برای ایجاد نظرسنجی‌های ساده و آنلاین با داده‌هایی که به‌طور خودکار در Google Sheets برای تجزیه و تحلیل جمع‌آوری می‌شوند، استفاده شود. قالب‌های نظرسنجی قابل تنظیم، نمودارهایی با داده‌های پاسخ در زمان واقعی، در هر دستگاهی موجود است. طرح های رایگان و پولی.
SurveyMonkey یک پلتفرم نظرسنجی مبتنی بر هوش مصنوعی که الگوهای مختلف نظرسنجی، طرح‌های قابل تنظیم و ابزارهای گزارش‌دهی را ارائه می‌دهد. قالب های از پیش ساخته شده، تجزیه و تحلیل، نظرسنجی های قابل تنظیم. طرح های رایگان و پولی.
نبض برتری ابزار نظرسنجی آنلاین کارکنان که به شما امکان می‌دهد بازخورد کارمندان را جمع‌آوری، اندازه‌گیری و عمل کنید. تعامل کارکنان را دنبال کنید، نبض را درک کنید، تجزیه و تحلیل نظرسنجی پیشرفته. قیمت گذاری سفارشی
جهش کاری نرم‌افزار نظرسنجی مشارکت کارکنان که بینش‌های بی‌درنگ درباره شادی و بهره‌وری کارکنان شما ارائه می‌دهد. بازخورد کارکنان ناشناس، ردیابی eNPS، و بخش بهبود گسترده. طرح های مختلف موجود است.

غذای کلیدی

هنگامی که به درستی مورد استفاده قرار گیرد، نظرسنجی نبض کارکنان می تواند ابزاری عالی برای حفظ احساسات کارکنان در مورد تقریباً هر جنبه ای از سازمان و عملکرد آن باشد.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *