8 مرحله برای طراحی یک برنامه ارجاع کارمند (با نمونه رایگان)

به عنوان یک متخصص منابع انسانی، احتمالاً قبلاً از مزایای استفاده از برنامه ارجاع کارمند آگاه هستید. نه تنها با ساده‌سازی تلاش‌های استخدام، در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند، بلکه اگر به درستی انجام شود، می‌تواند کیفیت استخدام‌های جدید شما را نیز به شدت بهبود بخشد. طبق گفته های LinkedIn Talent Solutions، به طور متوسط ۲۹ روز طول می کشد تا یک نامزد معرفی شده توسط یک کارمند استخدام شود. علاوه بر این، برنامه‌های ارجاع کارمندان می‌توانند هزینه‌های استخدامی شما را کاهش داده و نرخ‌های نگهداری را بهبود بخشند.

این مقاله توضیح می دهد که برنامه ارجاع کارمند چیست و چگونه منابع انسانی می تواند یک استراتژی ارجاع کارمند موثر ایجاد کند.

مطالب
برنامه ارجاع کارمند چیست؟
مزایای برنامه های ارجاع کارمندان
3 نمونه از برنامه های ارجاع کارمندان
نحوه طراحی و اجرای برنامه ارجاع کارمند
نمونه برنامه ارجاع کارمند
ارجاع‌های استخدام: بهترین روش‌ها برای پیروی از منابع انسانی
سوالات متداول

برنامه ارجاع کارمند چیست؟

برنامه ارجاع کارمند یک استراتژی منابع انسانی است که کارکنان را تشویق می کند تا افراد واجد شرایطی را که می شناسند برای موقعیت های باز در شرکت معرفی کنند.

برنامه‌های ارجاع شرکت با ارائه مشوق‌هایی به کارمندان زمانی که نامزدهای پیشنهادی آنها با موفقیت استخدام می‌شوند، کار می‌کنند. پاداش ها اغلب بر اساس دوره تصدی کارمند ارجاع شده در شرکت افزایش می یابد. این نوع سیستم ارجاع تضمین می‌کند که کارکنان انگیزه دارند تا به جای دوستان یا اعضای خانواده که به دنبال شغل هستند، نامزدهای درجه یک را توصیه کنند.

کارمندان می توانند با توصیه به افرادی که در حال حاضر در شرکت برای یک نقش خاص کار می کنند، ارجاعات داخلی انجام دهند. از طرف دیگر، آنها می توانند نامزدهایی را معرفی کنند که در حال حاضر توسط سازمان استخدام نشده اند، اما برای این موقعیت مناسب هستند.

مزایای برنامه های ارجاع کارمندان

اجرای برنامه ارجاع کارمند مزایای متعددی را ارائه می دهد. بر اساس گزارش فوربس، ارجاعات منجر به 70 درصد افراد واجد شرایط بیشتر در مقایسه با افراد غیر ارجاعی می شود. علاوه بر این، این برنامه‌ها می‌توانند فرآیند استخدام را تسریع کنند، در هزینه‌های آژانس استخدام صرفه‌جویی کنند و فرسایش کارکنان را تا 15 درصد کاهش دهند، همانطور که در مطالعه انجام شده توسط اداره ملی تحقیقات اقتصادی مشاهده شد.

بیایید مزایای ارجاع کارمندان را بیشتر بشکنیم.

افزایش کارایی در فرآیند استخدام با دور زدن نیاز به بررسی درخواست های شغلی متعدد، می توانید به سرعت با نامزدهای مناسب ارتباط برقرار کنید.
دسترسی به نامزدهای واجد شرایط این برنامه‌ها کارمندان را تشویق می‌کنند تا افرادی را که معتقدند در این نقش پیشرفت می‌کنند، توصیه کنند و از متقاضیان بالاتری اطمینان حاصل کنند.
کاهش هزینه های استخدام با اجتناب از هزینه های مرتبط با آژانس های کاریابی و به حداقل رساندن مدت زمان ثبت نام در تابلوی کار، می توان هزینه های غیر ضروری را حذف کرد.
حفظ کارکنان افزایش یافته است مطالعات نشان می دهد که کارکنان ارجاع شده تمایل دارند مدت طولانی تری در یک شرکت بمانند و به بهبود ثبات در نیروی کار کمک می کنند.
تناسب فرهنگی بهبود یافته کارمندان افرادی را که به خوبی با فرهنگ شرکت هماهنگ هستند بهتر درک می کنند و به احتمال زیاد کاندیداهایی را که واقعاً از آنها استقبال می کنند توصیه می کنند.
افزایش مشارکت کارکنان برنامه های ارجاع کارمند، حس مشارکت و الهام بخشی را در میان کارگران تقویت می کند و محیط کاری مثبت را ترویج می کند.

3 نمونه از برنامه های ارجاع کارمندان

در اینجا چند نمونه از برنامه های ارجاع کارکنان که شرکت ها استفاده می کنند آورده شده است:

1. Booking.com

Booking.com به پرتغالی‌های دوزبانه بیشتری نیاز داشت. در تلاشی برای افزایش مراجعات نامزدها، HR پاداش ارجاع را دو برابر کرد و ناهارهای سرگرم کننده ای را با ارائه غذاهای پرتغالی با یادداشتی که درخواست ارجاع به زبان پرتغالی را ارائه می کرد، ترتیب داد. این منجر به افزایش مراجعات پرتغالی زبان شد. ارجاعات همچنین به روش شماره 1 استعدادیابی برای شرکت تبدیل شد.

2. اینتل

داشتن نیروی کار متنوع برای موفقیت هر شرکتی بسیار مهم است. برای اطمینان از فراگیری در تلاش‌های استخدام، غول فناوری اینتل یک جایزه دو برابری برای معرفی کارمندان ارائه می‌دهد. این بدان معناست که وقتی کارمندان با موفقیت فردی را معرفی می کنند، اگر فرد ارجاعی زن باشد یا متعلق به گروهی اقلیت باشد، پاداش نقدی دریافت می کنند و مبلغ آن را دو برابر می کنند.

3. نیروی فروش

برنامه های ارجاع کارمندان معمولاً رسمی هستند و با ارسال فرم ها انجام می شوند – اما Salesforce راه غیرعادی برای جذب کارمندان جدید دارد. آنها ساعات خوشی را برگزار می کنند که در آن کارمندان نامزدهای بالقوه را می آورند، بنابراین می توانند با استخدام کنندگان در یک محیط غیررسمی معاشرت کنند. یافتن فرد مناسب برای این شغل هرگز برای همه افراد درگیر اینقدر سرگرم کننده نبوده است.

نحوه طراحی و اجرای برنامه ارجاع کارمند

برای طراحی و اجرای یک برنامه ارجاع کارمند موثر، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: اهداف برنامه را مشخص کنید

به وضوح هدف خود را از طریق برنامه مشخص کنید. آیا بر جمع آوری ارجاعات برای نقش های مختلف یا موقعیت های خاص تمرکز خواهد کرد؟ داشتن یک پایان بازی واضح، ارتباط بین چشم انداز برنامه را افزایش می دهد.

مرحله 2: ساختار برنامه را تعیین کنید

برنامه های ارجاع کارمندان می تواند از گردهمایی های غیررسمی تا پلتفرم های داخلی اختصاصی برای ارسال و ردیابی باشد. قالبی را انتخاب کنید که با نیازهای شرکت شما مطابقت داشته باشد.

مرحله 3: انگیزه های فریبنده برای کارمندان ایجاد کنید

هنگامی که عملکرد و اهداف برنامه تعریف شد، در نظر بگیرید که چه چیزی باعث انگیزه کارکنان برای مشارکت می شود. گزینه‌ها شامل پاداش‌های نقدی، وعده‌های غذایی ویژه، زمان تعطیلات اضافی، تجهیزات شرکت یا حتی تجربه‌های منحصربه‌فردی است که توسط شرکت پرداخت می‌شود. همچنین ارزش در نظر گرفتن ساختار پاداش پلکانی بر اساس دوره تصدی کارکنان را دارد.

مرحله 4: فرم های برنامه لازم را تهیه کنید

برنامه خود را با ایجاد یک سایت اختصاصی، تهیه پیش نویس الگوهای ایمیل، برنامه ریزی جلسات یا هر وسیله دیگری که برای زنده کردن برنامه شما لازم است، به عمل تبدیل کنید.

مرحله 5: فرآیند را برای به حداقل رساندن سوگیری رسمی کنید

برنامه های ارجاع کارمندان می توانند به طور ناخواسته سوگیری هایی را در طول فرآیند استخدام ایجاد کنند. برای بررسی دقیق و اطمینان از اینکه کل فرآیند منصفانه و بی طرفانه است، وقت بگذارید.

مرحله 6: برنامه را به همه کارمندان منتقل کنید

ضروری است که کارکنان از وجود برنامه آگاه باشند تا اثربخش باشد. ادغام آن را در فرآیند سوار شدن یا سایر ارتباطات سراسر شرکت در نظر بگیرید.

مرحله 7: به طور مستمر برنامه را برای نیروی کار تبلیغ کنید

به طور مرتب در دسترس بودن و مزایای این برنامه را به کارکنان یادآوری کنید. راه های خلاقانه ای بیابید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات مربوط به برنامه به طور منظم و پیوسته منتقل می شود.

مرحله 8: روش هایی را برای ردیابی اثربخشی برنامه ایجاد کنید

مانند هر پروژه دیگری، نظارت بر پیشرفت و ارزش بسیار مهم است. تعیین کنید که چگونه موفقیت برنامه را اندازه گیری می کنید و مناطقی را که ممکن است تنظیمات لازم باشد را شناسایی کنید.

An 8 step process on how to create an employee referral program.An 8 step process on how to create an employee referral program.

نمونه برنامه ارجاع کارمند

An employee referral pogram policy sample.An employee referral pogram policy sample.
دانلود نمونه

ارجاع‌های استخدام: بهترین روش‌ها برای پیروی از منابع انسانی

در حالی که چندین مزیت برای اجرای برنامه ارجاع کارمند وجود دارد، برخی از اشکالات بالقوه نیز وجود دارد. به عنوان مثال، اتکای صرف به شبکه های داخلی می تواند منجر به عدم تنوع در محل کار شود. بنابراین، برای بخش منابع انسانی ضروری است که به دقت بر روند نظارت داشته باشد و به طور فعالانه چنین نگرانی هایی را کاهش دهد.

در اینجا چند توصیه برای تقویت برنامه ارجاع کارمند شما وجود دارد:

  • یک خط مشی جامع برنامه ارجاع کارمندان را ایجاد کنید: داشتن یک ساختار کاملاً تعریف شده، اثربخشی برنامه را تقویت می کند. زمانی که هم استخدام کنندگان و هم ارجاع دهندگان دستورالعمل های روشنی برای پیروی داشته باشند، می توان به طور مداوم به نتایج مطلوب دست یافت.
  • نرم افزار استخدام اهرمی: در حالی که یک برنامه ارجاع کارمند به ارتباطات انسانی متکی است، استفاده از ابزارهای آنلاین می تواند فرآیند را ساده کند. این پلتفرم‌ها ردیابی متقاضیان را بهتر می‌کنند و ارتباط با همه طرف‌های درگیر را تسهیل می‌کنند.
  • ارائه آموزش در مورد بهترین شیوه های ارجاع: مشارکت دادن کارکنان برای موفقیت برنامه بسیار مهم است. سمینارهای منظم می توانند آگاهی را در مورد برنامه ایجاد کنند و به کارکنان در مورد نوع افرادی که باید به شرکت توصیه کنند آموزش دهند.
  • بر تنوع و شمولیت تأکید کنید: یک محل کار متنوع قدرت و نوآوری را تقویت می کند. طبق تحقیقات، شرکت هایی با نیروی کار متنوع 35 درصد بیشتر احتمال دارد که به سود مالی قابل توجهی دست یابند. اولویت دادن به تنوع و گنجاندن در سراسر برنامه ارجاع کارمند ضروری است. به عنوان مثال، اینتل پاداش خود را برای ارجاع افراد از گروه‌هایی که دارای نمایندگی کمتری هستند، دو برابر کرد.
  • نظارت و ارزیابی نتایج: برای اطمینان از اثربخشی برنامه، نتایج آن را به دقت زیر نظر بگیرید. ردیابی پیشرفت و موفقیت کارمندان ارجاع شده می تواند بینش های ارزشمندی ارائه دهد و به شناسایی زمینه های بهبود کمک کند.

غذای کلیدی

برنامه های ارجاع کارمند یک راه عالی برای جذب متقاضیان برتر برای یک نقش است. تحقیقات نشان می‌دهد که کارمندان ارجاعی واجد شرایط هستند، مدت طولانی‌تری در یک شغل باقی می‌مانند و فرهنگ بهتری دارند. این برنامه‌ها همچنین می‌توانند هزینه‌های استخدام و مدت زمان مورد نیاز برای استخدام یک نفر را کاهش دهند.

با دادن جوایز به کارگران برای توصیه بهترین افرادی که برای این نقش می شناسند، به آنها انگیزه می دهید تا به بهترین شکل ممکن در این فرآیند شرکت کنند. شما می توانید مطمئن تر باشید که متقاضیان واقعاً آنچه را که برای پیشرفت در شرکت لازم است دارند.

سوالات متداول

برنامه ارجاع کارمند چیست؟

برنامه ارجاع کارمند استراتژی است که برای تشویق کارگران به توصیه افراد واجد شرایطی که می شناسند برای موقعیت های باز در شرکت، معمولاً از طریق پاداش های ویژه استفاده می شود.

پاداش معمولی ارجاع کارمند چیست؟

معمولاً کارمندان وقتی با موفقیت شخصی را معرفی می‌کنند، پاداش پولی مانند پاداش نقدی دریافت می‌کنند، اما شرکت‌های دیگر سفر، زمان تعطیلات، کارت‌های هدیه، محصولات، کمک‌های خیریه و موارد دیگر را ارائه می‌دهند.

چگونه یک برنامه ارجاع کارمند را ترویج می کنید؟

سمینارها را برگزار کنید، پیام‌های ایمیلی ارسال کنید، آگهی‌های تبلیغاتی قرار دهید، میزبان ساعات خوشی باشید و آن را به فرآیند ورود اضافه کنید. انواع راه ها برای ترویج برنامه ارجاع کارمند به کارگران وجود دارد.

بکا ون سامبک یک نویسنده و ویراستار با تجربه در زمینه های بسیاری از جمله سفر، سرگرمی، تجارت، آموزش و سبک زندگی است. کارهای او در رسانه هایی مانند NBC، Oxygen، Bravo، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، Elite Daily، CafeMom، Travel For Teens و غیره ظاهر شده است. او در حال حاضر در شهر نیویورک اقامت دارد.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *