نحوه پیاده سازی یک سیستم دوستان در محل کار: راهنمای شما در سال 2024

آیا می‌دانستید که یک سیستم رفاقتی در محل کار می‌تواند کارمندان شما را بهره‌ورتر و درگیرتر کند و نرخ نگهداری را افزایش دهد؟ همچنین این یک راه درخشان برای ایجاد یک تاثیر اولیه قوی با استخدام‌های جدید و کمک به آنها برای احساس حمایت و استقبال در سازمان است.

گزارش گالوپ نشان می دهد که 88 درصد از کارمندان معتقدند فرآیند ورود شرکتشان بی اثر است، در حالی که Glassdoor دریافته است که یک برنامه ورود موثر می تواند نرخ نگهداری را تا بیش از 80 درصد افزایش دهد.

بنابراین، اگر می‌خواهید تلاش‌های خود را بهبود ببخشید، حفظ را افزایش دهید و روحیه را در سازمان خود تقویت کنید، پیاده‌سازی یک سیستم دوستان می‌تواند راه‌حل عالی باشد.

مطالب
سیستم دوستان در محل کار چیست؟
چرا یک سیستم دوستان در کار ایده خوبی است؟
6 مرحله برای توسعه یک برنامه دوستان در سازمان شما
نمونه های سیستم دوستان در محل کار
چک لیست برنامه دوستان کارمند جدید

سیستم دوستان در محل کار چیست؟

یک سیستم دوستان در محل کار برای ارائه دانش و حمایت از کارکنان جدید در حین ورود آنها طراحی شده است. هر استخدام جدید در چند هفته یا ماه های اول استخدام با یک کارمند فعلی جفت می شود و کارمند فعلی به عنوان چراغ راهنمایی و تشویق برای کمک به استخدام جدید با نقش جدید خود عمل می کند. همچنین گاهی اوقات زمانی که یک کارمند به تیم جدیدی نقل مکان می کند یا به یک نقش جدید ارتقا می یابد، یک سیستم دوستان پیاده سازی می شود.

سیستم دوستان عضوگیری اغلب برای معرفی استخدام‌های جدید به تیمشان، کمک به آنها در جهت‌یابی خط‌مشی‌ها و رویه‌های شرکت، به اشتراک گذاشتن دانش و راهنمایی‌ها، عمل به‌عنوان هیئت مدیره و حتی ایجاد دوستی استفاده می‌شود.

چرا یک سیستم دوستان در کار ایده خوبی است؟

مزایای بسیاری از سیستم دوستان در محل کار وجود دارد. بیایید برخی از مزایای کلیدی را در زیر بررسی کنیم.

1. فرآیند ورود را بهبود می بخشد

یک سیستم دوستان خوب در نظر گرفته شده با ارائه یک نقطه تماس قابل اعتماد و دوستانه برای هر گونه سؤال یا پشتیبانی که ممکن است نیاز داشته باشند، به ایجاد یک تجربه مثبت از ورود به استخدام برای افراد جدید کمک می کند.

بیش از 93 درصد از کارفرمایان بر این باورند که حضور در شرکت نقش مهمی در تصمیم کارمند برای ترک یا ماندن در شرکت ایفا می‌کند، در حالی که نظرسنجی دیگری نشان داد که 70 درصد از کارمندانی که در شغل‌های خود علاقه و برتری داشته‌اند نیز گزارش داده‌اند که تجربه کارآمدی از کار را دارند.

2. سطوح بهره وری را افزایش می دهد

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه وارویک نشان داده است که کارمندانی که بخشی از یک سیستم رفاقتی در محل کار خود هستند، زمانی که برای اولین بار به کار می‌پیوندند، نسبت به همتایان خود شادتر و 12 درصد بهره‌ورتر هستند. زمانی که یک کارمند برای استقرار در تیم کمک می کند و فعالانه احساس می کند که عضوی از تیم است، به بهبود روحیه و بنابراین، ارتباطات، همکاری و عملکرد کمک می کند.

3. یادگیری گاه به گاه را از طریق اجتماعی شدن تشویق می کند

برنامه دوستان به استخدام‌کنندگان جدید کمک می‌کند دانش و مهارت‌های خود را از طریق تعامل اجتماعی با کارکنان فعلی توسعه دهند و یادگیری غیررسمی را تسهیل می‌کند. استخدام شده جدید این شانس را دارد که دوست خود را در محل کار تماشا کند و آنها را آینه کند، که به آنها در توسعه مهارت ها و اعتماد به نفس خود کمک می کند.

4. ادغام در فرهنگ شرکت را تسریع می کند

اگرچه یک استخدام شده جدید ممکن است بسیار با استعداد و مجهز به دانش و مهارت برای انجام کار خود باشد، اما همه افراد دارای مهارت های اجتماعی یا شخصیت برون گرا نیستند که به آنها کمک کند در یک محیط کاری جدید مستقر شوند. یک برنامه دوستانه برای استخدام های جدید، شانس همه کارمندان جدید را افزایش می دهد تا سریعتر در یک سازمان جدید مستقر شوند، اعصاب را کاهش می دهد و به آنها کمک می کند احساس راحتی کنند.

5. حفظ کارکنان بهتر

جذب نیروی کار یکی از گران ترین هزینه ها برای هر کسب و کاری است، به همین دلیل است که بهبود نرخ نگهداری بسیار مهم است. اگر استخدام‌های جدید شما احساس ارزشمندی می‌کنند و با تیم و محل کار جدید خود به خوبی کنار می‌آیند، احتمال بیشتری وجود دارد که بخواهند در کنار هم بمانند.

Developing a buddy program in 6 steps.Developing a buddy program in 6 steps.

6 مرحله برای توسعه یک برنامه دوستان در سازمان شما

در اینجا چند گام ساده برای کمک به ایجاد یک برنامه آموزشی موثر برای دوستان در سازمان شما آورده شده است.

مرحله 1: معیارهای انتخاب دوستان مناسب را تعیین کنید

اولین قدم این است که ویژگی هایی را که به دنبال یک دوست هستید مشخص کنید تا بتوانید افراد مناسب را به خدمت بگیرید. در حالت ایده آل، شما به داوطلبانی از همه بخش ها نیاز دارید.

محدود کردن دوستان به بخش منابع انسانی به تیم فشار وارد می‌کند و زمانی که سعی می‌کنید دوستان را به استخدام‌های جدید از بخش‌های مختلف اختصاص دهید، ایده‌آل نیست. اگر برای یافتن داوطلب مشکل دارید، سعی کنید با ارائه یک جایزه یا نوعی هدیه، آن را تشویق کنید.

نکته HR

به دنبال افرادی باشید که صبور، دوستانه، مشتاق، مثبت‌اندیش، آگاه به شرکت، مهارت‌ها و تجربیات مرتبط با نقش جدید استخدام شده، مایل به سرمایه‌گذاری زمان برای کمک به دیگران، صبور و دلسوز و طبیعتاً در تدریس خوب هستند.

مرحله 2: افراد جدید را با دوستان مناسب جفت کنید

بهترین راه برای اطمینان از جفت کردن افراد جدید با دوستان مناسب این است که از افراد جدید استخدام شده چند سوال بپرسید تا بتوانید آنها را با فردی با شخصیت، سبک یادگیری و اهداف حرفه ای مشابه مطابقت دهید. می‌توانید مستقیماً از آن‌ها بپرسید که چگونه به بهترین شکل یاد می‌گیرند یا دوست دارند با چه فردی همراه شوند. گاهی اوقات یک فرد درونگراتر و خجالتی تر ممکن است بخواهد با فردی برونگراتر و اجتماعی تر جفت شود تا آنها را متعادل کند و آنها را تشویق کند که از منطقه راحتی خود خارج شوند.

ابزارهای تطبیقی رایگان زیادی وجود دارد که می تواند فرآیند جفت شدن را ساده کند. آن‌ها از داده‌ها و الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند تا مناسب‌ترین دوست را برای هر استخدام جدید توصیه کنند و کار را کاهش دهند.

مرحله 3: آموزش مناسب دوستان را ارائه دهید

برای اطمینان از اینکه دوستان شما برای ایفای نقش‌های خود مجهز هستند و به استخدام‌کنندگان جدید کمک می‌کنند، مهم است که آموزش صحیح را به آنها ارائه دهید. این کار را می توان از طریق کوچینگ، کارگاه آموزشی یا حتی یک دوره آنلاین انجام داد.

به عبارت دیگر، از دوستان خود انتظار نداشته باشید که از همان ابتدا متخصص باشند. تا زمانی که داوطلبان حس خوبی از ویژگی های طبیعی داشته باشند، می توان آنها را به دوستان قوی تبدیل کرد. راه اندازی یک چت گروهی برای همه دوستان نیز یک راه عالی برای همه برای به اشتراک گذاشتن دانش و نکات است.

مرحله 4: به دوستان چک لیستی از فعالیت ها بدهید تا تکمیل شوند

گام بعدی این است که اطمینان حاصل کنید که چک لیستی از تمام کارهایی که می خواهید دوستانتان انجام دهند دارید. آنها باید بدانند که از آنها چه انتظاری می رود و می توانند پیگیری کنند.

این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استخدام جدید را به تیم خود معرفی می کنند
  • توضیح نقش و وظایف روزانه آنها
  • کمک به آنها در راه اندازی تجهیزات و نرم افزارهای جدید
  • به اشتراک گذاری فرهنگ، ارزش ها و ماموریت شرکت
  • پاسخ دادن به هر سوالی که دارند یا ارجاع آنها به کسی که بتواند به آنها کمک کند.

داشتن یک چک لیست فیزیکی که دوستش بتواند همه چیز را مشخص کند، واقعاً برای ادامه مسیر و فراموش نکردن چیزی مفید است.

در حالی که داشتن یک چک لیست مهم است، همچنین باید مطمئن شوید که دوستانتان می دانند که در رویکرد خود خیلی سختگیر نباشند. آنها را تشویق کنید تا از قضاوت خود استفاده کنند و از تجربیات خود در کمک به استخدام‌های جدید یاد بگیرند.

مرحله 5: انتظارات را هم برای دوستان و هم برای کارمندان جدید تعیین کنید

اطمینان حاصل کنید که انتظارات روشنی هم برای دوستانتان و هم برای افراد جدید وجود دارد. به عنوان مثال، کارمندان جدید خود را تشویق کنید تا سؤال بپرسند، هر چالشی را که دارند با آنها در میان بگذارند، و در صورت نیاز به دنبال پشتیبانی باشند. دوستان خود را تشویق کنید تا راهنمایی روشنی ارائه دهند، به بهترین شکل ممکن به سؤالات پاسخ دهند (یا به شخص دیگری مراجعه کنند)، و مرتباً با استخدام جدید خود تماس بگیرند تا ببینند که چقدر خوب وفق داده شده اند.

همچنین ایده خوبی است که تصمیم بگیرید رابطه دوستانه چقدر طول می کشد (چند هفته یا چند ماه) و تاریخ پایان را تعیین کنید.

مرحله 6: به طور مرتب بررسی کنید و بازخورد جمع آوری کنید

گام نهایی برای ایجاد یک برنامه موفق دوستان همراه، جمع‌آوری بازخورد از دوستان و استخدام‌کنندگان جدید است تا میزان پیشرفت برنامه را ارزیابی کنید و ببینید که چگونه می‌توان آن را بهبود بخشید. ضروری است که شما آماده بازخورد باشید و مایل به رسیدگی به هر مشکلی باشید تا برنامه دوستان شما برای همه افراد درگیر مفید باشد.

نمونه های سیستم دوستان در محل کار

در اینجا چند نمونه از برنامه های دوستان موفق برای استخدام های جدید در محل کار آورده شده است.

گوگل به‌عنوان بخشی از فرآیند پذیرش، مدیران استخدام‌های جدید Google (معروف به Nooglers) یکشنبه قبل از اولین روز کارشان ایمیلی به همراه چک لیستی از وظایف برای تکمیل ارسال می‌شود. یکی از این وظایف شامل تطبیق استخدام جدید با یک دوست همسال است. آمارها نشان می دهد که وقتی مدیران از این چک لیست پیروی می کنند، استخدام جدید آنها 25 درصد سریعتر از زمانی که مدیران از چک لیست پیروی نمی کنند، در نقش خود موثر می شود.
اپل در اپل، همه کارمندان جدید به دقت با یک دوست کاری مطابقت داده می شوند تا به آنها کمک کند تا در نقش جدید خود جا بیفتند. دوستان با دقت انتخاب می شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها فرهنگ اپل را دریافت می کنند و قادر به ارائه پشتیبانی، اطمینان خاطر، و پاسخگویی به سؤالات استخدام جدید هستند.
بافر Buffer دارای یک سیستم سه دوستی است که برای 45 روز اول که هر استخدام جدید در شرکت می گذرد، کار می کند. هر کارمند جدید با یک دوست رهبر (کسی با تجربه زیاد، مانند یک مدیر)، یک دوست نقش (یک همتا که درک خوبی از نقش جدید استخدام شده دارد) و یک دوست فرهنگی (یک کارمند باتجربه که کمک می کند) جفت می شود. کارکنان جدید فرهنگ، چشم انداز و اهداف شرکت را درک می کنند).
مایکروسافت Mirosoft برنامه دوستان همراه خود را با مقایسه کارایی دوستان استخدام شده جدید با دوستانی که استخدام نشده اند آزمایش کرد. پس از اولین هفته حضور در نقش جدیدشان، افرادی که تازه استخدام شده‌اند با دوستانشان 23 درصد بیشتر از کسانی که دوستانی نداشتند، از تجربه حضورشان رضایت داشتند.
مایکروسافت از آن زمان با راه اندازی یک سایت داخلی برای استخدام مدیران برای تطبیق کارمندان جدید با دوستان خود، اقداماتی را برای گسترش برنامه دوستان خود انجام داده است.

چک لیست برنامه دوستان کارمند جدید

در اینجا نمونه ای از چک لیستی است که منابع انسانی می توانند برای کمک به دوستان جدید برای کمک به استخدام جدید استفاده کنند.

New employee buddy program checklist from orientation to post-program feedback.New employee buddy program checklist from orientation to post-program feedback.

یک چک لیست دیجیتالی ایجاد کنید که می تواند در صورت نیاز اصلاح شود و هر بار که یک دوست با یک استخدام جدید شریک می شود، توسط منابع انسانی دنبال شود. همچنین می توانید تصویر ما را برای استفاده به عنوان چک لیست ذخیره کنید .

غذای کلیدی

پیاده‌سازی یک سیستم دوستان موفق در محل کار می‌تواند به میزان قابل توجهی فرآیند ورود شما را بهبود بخشد و منجر به کارکنان شادتر و بهره‌ورتر و همچنین نرخ حفظ بالاتر شود. برای ایجاد یک سیستم دوستان موثر، انتخاب دوستان مناسب و ارائه آموزش مناسب به آنها، ایجاد مسابقات مناسب با استخدام های جدید، ارائه چک لیستی از وظایف به همه دوستان، تعیین انتظارات روشن و جمع آوری بازخورد از طرفین. اطمینان حاصل کنید که از این بازخورد ارزشمند برای ایجاد تغییرات و بهبود سیستم دوستان خود در طول زمان استفاده می کنید.

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *