گروه های منابع کارمند: هر آنچه که باید بدانید

گروه های منابع کارمند تعلق و رفاقت را در میان همکارانی که برای یک هدف مشترک گرد هم می آیند تشویق می کنند. این گروه‌ها می‌توانند ابزاری قدرتمند برای برآوردن نیازهای نیروی کار متنوع با ایجاد محیطی فراگیر، دادن نظرات رسمی به کارکنان و دادن دسترسی بیشتر به توسعه حرفه‌ای باشند.

این مقاله گروه‌های منابع کارکنان را بررسی می‌کند و بهترین روش‌ها را برای متخصصان منابع انسانی توصیه می‌کند.

مطالب
گروه های منابع کارکنان چیست؟
گروه های منابع کارمند در مقابل گروه های وابسته
انواع گروه های منابع کارکنان
بهترین شیوه ها برای ایجاد و مدیریت گروه های منابع کارکنان
نمونه هایی از گروه های منابع کارکنان

گروه های منابع کارکنان چیست؟

گروه‌های منابع کارمند (ERGs) راهی برای ایجاد ارتباط بین کارکنانی است که علایق، پیشینه، علل یا ویژگی‌های خاصی را از طریق گرد هم آوردن آن‌ها در محل کار به اشتراک می‌گذارند. ارائه یک انجمن که در آن افراد بتوانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از یکدیگر در اهداف شخصی و حرفه ای خود حمایت کنند، می تواند منجر به افزایش تعامل با مشاغل و سازمان شود.

منظور از ERG ها گردآوری افرادی است که اشتراکاتی دارند یا ممکن است در فرهنگ یا سیاست های شرکت کمتر ارائه شوند. این گروه‌های داوطلبانه و تحت رهبری کارکنان مهم هستند، زیرا آنها تعلق را تشویق می‌کنند و اعتماد ایجاد می‌کنند. هنگامی که کارگران احساس می کنند شنیده شده و پذیرفته شده اند، آنها قدرت می یابند تا ایده ها و دیدگاه های تازه ای را بیان کنند که باعث نوآوری می شود.

گروه های منابع کارمند ممکن است به روش های زیر عمل کنند:

  • قدردانی و پذیرش همه کارکنان را نشان دهید و محیط کاری فراگیر را تشویق کنید.
  • روابط قوی تری بین کارکنان ایجاد کنید.
  • یک موقعیت امن برای به اشتراک گذاشتن نگرانی ها فراهم کنید.
  • آگاهی در مورد چگونگی تأثیر مسائل محل کار بر گروه های خاص.
  • فرصت های رشد شخصی و پیشرفت حرفه ای را ارائه دهید.

چرا گروه ها برای مردم اهمیت دارند

رفتار انسان نشان دهنده تمایل ذاتی به تکیه بر یکدیگر و تشکیل گروه است. ما در خانواده به دنیا می آییم، روابط را پرورش می دهیم، به سازمان های فرهنگی، مذهبی و خدماتی می پیوندیم و غیره. جامعه سازه ای برای مشارکت در زندگی است.

انسان ها به این دلیل جذب یکدیگر می شوند که عضویت در یک گروه نیازهای حیاتی اجتماعی و روانی را برآورده می کند، مانند:

  1. هویت : ما خودمان را بر اساس ویژگی‌ها، علایق و غیره طبقه‌بندی می‌کنیم، و سپس با همسو شدن با دیگرانی که مشابه هستند، احساس اعتبار می‌کنیم.
  2. تعلق : ما به دنبال روابط بین فردی هستیم، زیرا به ما کمک می کند به جای طرد شدن و پذیرش و نه طرد شدن، احساس کنیم که درگیر هستیم.
  3. عضویت : از طریق دیگران، به اطلاعات و کمک های مفید و همچنین اطمینان از حمایت اجتماعی دسترسی پیدا می کنیم.

ERG یکی از راه‌های کمک به رفع نیاز کارکنان به ارتباط انسانی است. پیوند دادن همکاران به یکدیگر به آنها کمک می کند تا پیوندهایی ایجاد کنند که از رفاه آنها حمایت می کند و آنها را راضی تر می کند و قادر به بهره وری بالاتر هستند.

گروه های منابع کارمند در مقابل گروه های وابسته

گروه های ERG و گروه های وابسته اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند، اما اهداف متفاوتی دارند.

گروه های خویشاوندی گردهمایی های غیررسمی هستند که در آن افراد برای تقویت شباهت ها و شبکه سازی با یکدیگر متحد می شوند. این گروه‌های سازمان‌دهی شده توسط کارکنان توسط منابع انسانی ترتیب داده نمی‌شوند یا در چارچوب تجاری سازمان گنجانده نشده‌اند.

گروه های منابع کارکنان توسط رهبری تایید شده و توسط منابع انسانی حمایت می شوند، و آنها را به طور رسمی در سازمان ادغام می کنند. آنها بر ایجاد آگاهی گسترده تر به منافع مشترک و ارتقاء پیشرفت شغلی شرکت کنندگان با فرصت های شبکه سازی و مربی تمرکز می کنند. ERG ها می توانند استعدادهای نوظهور را توسعه دهند و کاتالیزوری برای راه حل هایی باشند که گردش مالی را در گروه های خاص کارکنان کاهش می دهد.

مزایای گروه های منابع کارکنان

گروه های منابع کارمند چیزهای زیادی برای ارائه به کارکنان و سازمان ها دارند زیرا می توانند بر تغییرات واقعی تأثیر بگذارند. ERG ها را می توان دارای مزایای متعددی از جمله موارد زیر دانست:

برای سازمان:

  • توسعه رهبر آینده: ERG ها استعدادها را با ارائه توسعه حرفه ای از طریق مشاوره، کارگاه ها و آموزش رهبری پرورش می دهند. شرکت‌کنندگان همچنین این فرصت را دارند که از طریق شبکه‌سازی با همکارانی در سراسر شرکت که ممکن است در غیر این صورت با آن‌ها ارتباط برقرار نمی‌کردند، به عنوان رهبران نوظهور شناخته شوند.
  • جذب استعداد : بسیاری از جویندگان کار به دنبال کارفرمایی هستند که به تنوع اهمیت می دهد. فراهم کردن منابع برای کارمندانی که می‌خواهند با دیگران همسو شوند تا ویژگی‌های مشترک خود را ارج نهادنند، نشان‌دهنده تعهد سازمان به یک محیط کاری فراگیر است.
  • حفظ کارکنان بهبود یافته : هنگامی که کارکنان احساس ارزشمندی و حمایت می کنند، فرهنگ کاری مثبت ایجاد می کند. این منجر به تعامل بهتر با مشاغل آنها و تعهد قوی تر به ماندن در سازمان می شود.
  • مدیریت ریسک : ایمنی ERG به افراد این امکان را می‌دهد تا به جای سرکوب ناامیدی‌های خود، در بحث درباره مسائل یا موقعیت‌های نگران‌کننده با دیگران احساس راحتی کنند. هنگامی که از حمایت گروه خود برخوردار باشند، ممکن است احساس راحتی بیشتری برای ابراز نگرانی به منابع انسانی داشته باشند. سپس منابع انسانی می تواند نگرانی ها را قبل از تبدیل شدن به یک درگیری تمام عیار برطرف کند.
  • ورودی استراتژی DEI : اعضای گروه منابع تجربه دست اولی در مورد اینکه واقعاً فرهنگ شرکت چگونه است و کدام خط‌مشی‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها نیاز به بهبود دارند، دارند. بینش آنها می تواند ورودی ارزشمندی را در مورد چگونگی توسعه و اتخاذ استراتژی های DEI ارائه دهد.

برای کارمندان:

  • ارتباط شخصی و جامعه: ERG ها مکانی را ایجاد می کنند که در آن کارکنان احساس می کنند که در آن حضور دارند و آزاد هستند که خودشان باشند. آنها تجربیات خود را به اشتراک می گذارند و روابط رضایت بخشی ایجاد می کنند که آنها را از احساس انزوا باز می دارد.
  • محیط کار بهتر : پیوندهایی که از طریق ERG شکل می گیرد، کارکنان را با یکدیگر و نقش هایشان درگیر می کند. آنها می توانند برای شکل دادن به ایده ها، به چالش کشیدن وضعیت موجود و ترویج ابتکاراتی که فضای کلی و راحتی فیزیکی محل کار را بهبود می بخشد، همکاری کنند.
  • توسعه شغلی : فرصت‌های یادگیری و شبکه‌ای که از طریق ERG به آنها دسترسی پیدا می‌کند، مهارت‌های کارکنان را افزایش می‌دهد و به آنها امکان دسترسی به افراد و مناطق جدید سازمان را می‌دهد تا بیشتر در معرض پیشرفت شغلی قرار گیرند.
  • پشتیبانی و منابع : اعضای ERG راه امنی برای بحث در مورد مسائل حساس یا رسیدگی به مشکلی دارند که دارند. رهبران ERG اعضا را از طریق چالش های محل کار با منابع ملموس و حمایت عاطفی راهنمایی می کنند. آنها همچنین می توانند در ثبت شکایات با منابع انسانی برای اعمال ناعادلانه کمک کنند.

انواع گروه های منابع کارکنان

گروه های منابع کارکنان بر اساس ویژگی های مشترک یا علایق مشترک، مانند قومیت یا وابستگی مذهبی، طراحی می شوند. تمرکز ERG ها اغلب کارکنانی هستند که کمتر از آنها نمایندگی می کنند، اما آنها می توانند از هر جایی که نیاز به جامعه وجود دارد رشد کنند.

انواع مختلفی از گروه های منابع کارکنان در سازمان های مختلف بر اساس جمعیت های مختلف نیروی کار آنها یافت می شود. در اینجا نگاهی گذرا به چهار نوع ERG داریم:

1. گروه های تنوع و شمول

DEIB کانون اصلی ERG ها است. گروه‌های تنوع و شمول، افرادی را وارد اقلیت می‌کنند که بر اساس ویژگی‌هایی مانند قومیت/فرهنگ، جنسیت/هویت جنسیتی، ناتوانی‌ها، وابستگی مذهبی یا گرایش جنسی در اقلیت هستند.

این ERG ها جامعه را ایجاد می کنند و محیطی دلپذیر برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و ایده ها و همچنین ابراز نگرانی ها ارائه می دهند. اعضا همچنین می‌توانند در مورد آنچه برای این گروه خاص از افراد مهم است و چگونگی طراحی بهتر ابتکارات و پاسخگویی به مسائل به رهبری اطلاعات ارائه دهند.

2. گروه های توسعه حرفه ای

افرادی که می خواهند مهارت های خود را برای پیگیری رهبری یا سایر مسیرهای شغلی بهبود بخشند، در گروه های توسعه حرفه ای شرکت می کنند. این گروه‌ها کارگاه‌های آموزشی، شبکه‌سازی و راهنمایی برای کمک به اعضا برای گسترش دانش و توانایی‌های خود و به‌روز ماندن در مورد روندهای حوزه خود ارائه می‌دهند. آنها الهامات و جهت گیری را برای کارمندان فراهم می کنند تا تحصیلات یا گواهینامه های بیشتری را دنبال کنند تا پتانسیل آنها برای مشاغل پیشرفت شغلی افزایش یابد.

ERGهای توسعه حرفه ای همچنین می توانند بر روی قرار گرفتن کارکنان در معرض مناطق خاص در سراسر تجارت متمرکز شوند. آنها می توانند با رهبران روابط برقرار کنند و در پروژه های خاص خارج از محدوده مسئولیت فعلی خود شرکت کنند.

3. گروه های سلامت و تندرستی

ERG های سلامت و تندرستی افرادی را که چالش یا علاقه مشترکی در این زمینه دارند گرد هم می آورند. آنها به کارمندان اجازه می دهند تا برای حمایت با دیگرانی که با چالش های سلامت جسمی و روانی مشابهی روبرو هستند ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین می توانند آگاهی از برخی شرایط جسمی یا روحی را برای مقابله و کاهش انگ ها تقویت کنند.

این ERG ها همچنین می توانند برای ارتقاء آگاهی سلامت جسمی و روانی برای همه کارکنان و تشویق فرهنگ شرکت سالم ایجاد شوند. آنها ممکن است ابتکارات و راه حل هایی را برای سازمان ارائه دهند تا در یک برنامه سلامتی حمایت مالی کنند.

4. گروه های خدمات اجتماعی

کارمندانی که از طریق کمک به دیگران به رضایت می رسند می توانند در گروه های خدمات اجتماعی شرکت کنند. این ERG ها با ارائه کمک به سازمان های محلی و سازماندهی فرصت های داوطلبانه برای همه کارمندان، راه هایی را برای گسترش جامعه پیدا می کنند. آنها ممکن است غذا خدمت کنند یا تحویل دهند، بورسیه های تحصیلی را تأمین کنند، به دانش آموزان کمک کنند یا به آنها کمک کنند، یا نیروی کار برای پروژه های خدماتی فراهم کنند.

اعضای گروه خدمات اجتماعی نیز به عنوان سفیران شرکت عمل می کنند. فعالیت‌های آنها می‌تواند برای روابط عمومی مفید باشد، به‌ویژه زمانی که علل با ارزش‌ها و مأموریت سازمان همسو باشد.

Employee Resource Groups Best PracticeEmployee Resource Groups Best Practice

بهترین شیوه ها برای ایجاد و مدیریت گروه های منابع کارکنان

اگرچه ERG ها توسط کارکنان هدایت می شوند، منابع انسانی باید آنها را برای موفقیت تنظیم کند. این که آیا ERG از قبل در سازمان شما وجود دارد یا شما در حال شروع اولین آن هستید، باید در نظر گرفت.

ما بهترین روش های زیر را برای راه اندازی و مدیریت ERG گردآوری کرده ایم:

هدف را مشخص کنید

شما باید با درک روشنی از اینکه هدف گروه چیست شروع کنید. چه نیازهایی را برآورده خواهد کرد یا به چه چالش هایی پاسخ خواهد داد؟ به عنوان مثال، آیا DEI را پرورش می دهد، توسعه حرفه ای را گسترش می دهد، سلامت و تندرستی را ارتقا می دهد یا خدمات اجتماعی را تشویق می کند؟ داشتن هدف گروه در خط مقدم، آن را در مسیر خود نگه می دارد.

نکته حرفه ای HR

سازمان شما باید یک خط مشی گروه منابع کارمند داشته باشد که دستورالعمل هایی را برای تشکیل و مدیریت ERG ارائه می کند. چنین سیاستی به همسویی گروه ها با ارزش ها و اهداف شرکت و در عین حال ارتقای شمول و شفافیت کمک می کند.

مخاطب هدف را شناسایی کنید

در نظر بگیرید که چه کسی می خواهد در این ERG شرکت کند. آیا برای جمعیت بزرگتر سازمان شما جذاب است یا برای یک گروه خاص است؟ بسته به موقعیت، این می‌تواند نیاز به تفکری خارج از چارچوب داشته باشد. اجازه ندهید هیچ گونه تعصبی محدودیت هایی را بر روی امکانات برای مخاطب هدف ایجاد کند. شناسایی اعضای بالقوه ممکن است به شما در انتخاب کانال های مناسب برای تبلیغ گروه منبع کمک کند.

عضوگیری کنید

برای یک گروه خوب است که از کوچک شروع کنند و به تدریج رشد کنند. اگر کسی را در ذهن دارید که پتانسیل رهبری ERG را دارد، از او بخواهید فرآیند استخدام اعضا را رهبری کند. کارمندی که به این هدف متعهد است می‌تواند به انتشار این خبر کمک کند و به افرادی که ممکن است علاقه مند به کمک به ایجاد آن باشند نزدیک شود. در صورتی که همکاران بتوانند در مورد نحوه اداره و بازاریابی گروه برای دیگران نظری داشته باشند، ممکن است برای پیوستن انگیزه داشته باشند.

اهداف و مقاصد را توسعه دهید

ERG ها به یک پایه و ساختار نیاز دارند. تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت تضمین می‌کند که هدف گروه منبع شناخته شده و محقق می‌شود و مسئولیت‌پذیری وجود دارد. این اهداف باید واقع بینانه و در یک چارچوب زمانی خاص قابل دستیابی باشند. اهداف ERG می تواند به عنوان مثال باشد:

  • برای ایجاد محیط کاری دلپذیرتر بر سیاست گذاری شرکت تأثیر بگذارید.
  • تعداد گواهینامه های حرفه ای یا ارتقای شغلی که توسط زنان رنگین پوست به دست می آید را افزایش دهید.
  • فرصت های شبکه سازی، راهنمایی و پیشرفت شغلی را برای اعضای گروه فراهم کنید.
  • بهبود رتبه بندی نظرسنجی رضایت شغلی در میان کارمندان نورونی.

اندازه گیری و اثبات تحقق اهداف قابل سنجش آسان تر است. معیارهایی که می‌توانند موفقیت را از تلاش‌های گروه بسنجند، اعتبار بیشتری می‌دهند. بعلاوه، ERGها باید اهداف خود را زیر نظر داشته باشند و در صورت تغییر در طول زمان، تنظیمات را انجام دهند.

رهبری را ایجاد کنید

ERG ها همه در مورد توانمندسازی کارکنان هستند و فعالیت هایی هستند که توسط کارکنان اداره می شوند. اعضای گروه تصمیم می گیرند که گروه چگونه ساختار یافته و تسهیل شود. اعضای افتتاحیه می‌توانند ایده‌ها را طوفان فکری کنند، بیانیه مأموریت بنویسند، و برای شروع گروه به رهبران رأی دهند. رهبران باید پذیرای بازخورد باشند و راه‌هایی را برای اعضای عمومی ارائه دهند تا بتوانند به طور منظم در این زمینه صحبت کنند.

منابع امن

منابع انسانی باید از ERG ها با آنچه که برای شروع و عملکرد به طور مداوم نیاز دارند پشتیبانی کند. این معمولاً به معنای بودجه، منابع فیزیکی و ابزار است. تخصیص بودجه برای هر گروه به آنها این امکان را می دهد که تصمیم بگیرند که چه نوع فعالیت های گروه منابع کارمند و برنامه ریزی را می توانند برنامه ریزی کنند.

هر گروه همچنین برای برگزاری جلسات و فعالیت‌های حضوری و همچنین ابزارهای دیجیتالی لازم برای ردیابی معیارها و امور مالی خود به مکان‌های سازگار و راحت نیاز دارد.

نکته حرفه ای HR

یک جعبه ابزار گروه منابع کارمند ایجاد کنید تا مدیریت ERG را در سازمان خود ساده کنید. این منبع جامع باید تمام جنبه های ایجاد و حفظ ERG ها را پوشش دهد. رهبران ERG را با ابزارهایی که برای ایجاد تغییرات معنادار در شرکت شما نیاز دارند مجهز می کند.

راه های ارتباطی ایجاد کنید

گفتگوی باز و شفافیت در مورد ERG به کارمندان کمک می کند تا درک کنند که آنها در دسترس هستند و از تلقی آنها به عنوان یک جامعه مخفی جلوگیری می کند. راه هایی برای بازاریابی گروه منابع به اعضای بالقوه پیدا کنید و آگاهی را به همه کارکنان گسترش دهید. کانال های ارتباطی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • ایمیل
  • انجمن های آنلاین کارکنان / تابلوهای اعلانات
  • خبرنامه های شرکت
  • صفحه شغلی
  • رسانه های اجتماعی
  • کانال های شل
  • مواد سواری

تشویق به همکاری

ERG های مختلف در یک سازمان باید یکدیگر را به عنوان متحدانی برای بالا بردن و همکاری ببینند و نه به عنوان رقابت. فرصت‌های دوره‌ای که نمایندگان هر گروه را گرد هم می‌آورد، انجمنی را برای درک بهتر هدف هر گروه، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و یادگیری از تجربیات یکدیگر فراهم می‌کند. ایجاد روابط و پیوستن به نیروها با ERGهای خارجی می تواند دانش و نفوذ را گسترش دهد. اعضای گروه باید تشویق شوند تا در رویدادهای شبکه ای شرکت کنند و در انجمن های حرفه ای شرکت کنند.

زمانی که رهبران سازمان روی آنها سرمایه گذاری کنند و از آنها حمایت کنند، ERG ها می توانند حتی بیشتر رشد کنند. آنها می توانند به عنوان مربی و راهنما عمل کنند یا در هنگام سیاست گذاری یا تغییر نگرش های کلی از پیام ERG پشتیبانی کنند.

نمونه هایی از گروه های منابع کارکنان

مفهوم گروه های منابع کارکنان در حال افزایش است. ERG ها در حال تبدیل شدن به استاندارد برای بسیاری از سازمان ها، به ویژه شرکت های بزرگ هستند.

در اینجا نمونه هایی از نحوه اجرای ERG توسط چهار شرکت آورده شده است:

1. گروه های منابع کارکنان ITAA

شرکت خدمات مالی TIAA 40 درصد از کارمندان خود را در 12 ERG مختلف دارد که شبکه‌سازی، توسعه رهبری، تلاش‌های بشردوستانه، آگاهی چندفرهنگی، راه‌حل‌های تجاری و گسترش جامعه را ارائه می‌دهند.

ERG ها برای سه گروه ملیت مجزا، افراد دارای معلولیت، کارمندان جوان و باتجربه، زنان، جامعه LGBTQ و اعضای نظامی/جانبازان و خانواده ها طراحی شده اند. TIAA به دلیل تعهد خود به DEI و مکانی عالی برای کار جوایز متعددی را کسب کرده است.

TIAA Employee Resource Groups ExampleTIAA Employee Resource Groups Example
منبع: TIAA

2. گروه های منابع کارکنان زیمنس

زیمنس، یک شرکت فناوری جهانی، با 12 ERG خود در تلاش است تا از شبکه های اجتماعی داخلی پشتیبانی کند. یکی از اینها EMEA Champion ERG است. این تنوع و شمول را در سراسر نیروی کار اروپایی خود با نمایندگان و ابتکارات هر کشور تقویت می کند. یکی دیگر از ERG در زیمنس، پرورش متخصصان اداری حرفه ای با فرصت های آموزشی و رشد است.

رهبران زیمنس بر این باورند که ERG ها تفکر متنوعی را به وجود می آورند که کسب و کار را نوآورتر و رقابتی تر می کند.

3. گروه های منابع کارکنان جانسون و جانسون

شرکت چندملیتی داروسازی/دستگاه‌های پزشکی/کالاهای مصرفی جانسون اند جانسون نیز دارای دوجین ERG است. هدف آنها ایجاد ارزش برای کسب و کار و جامعه از طریق هویت ها و دیدگاه های مختلف است. Nursing Alliance ERG این کار را با ارائه راه هایی برای اعضای خود انجام می دهد تا دانش تخصصی و بینش بالینی خود را با سایر بخش های شرکت و جامعه پرستاری به طور کلی به اشتراک بگذارند.

4. گروه های منابع کارکنان نتفلیکس

سرویس پخش سرگرمی Netflix به کارکنان خود 16 انتخاب ERG را ارائه می دهد تا به آنها کمک کند احساس بهتری در خانه داشته باشند و ارتباط بهتری داشته باشند. یک گروه برای عادی سازی سلامت روان در محل کار تلاش می کند. این به یکی از ارزش‌هایی که توسط نتفلیکس برای آگاهی و حمایت از سلامت روان و رفاه زندگی می‌کند، مرتبط است.

خوراکی های کلیدی

  • هدف گروه های منابع کارکنان : گروه های منابع کارمند بخش هایی از کارکنان را برای یک هدف جمعی متحد می کنند. ERG به ایجاد جامعه در محل کار، پرورش یادگیری و رشد کمک می کند و تأثیر مثبتی ایجاد می کند.
  • مزایای ERG برای سازمان ها : ERG ها می توانند تلاش های DEI را پیش ببرند، جویندگان کار را جذب کنند، حفظ کارکنان را بهبود بخشند، خطوط لوله رهبری را گسترش دهند و تضاد داخلی را کاهش دهند.
  • مزایای ERG برای کارکنان : ERG به کارکنان احساس تعلق و صدایی در ایجاد یک محیط کاری بهتر می دهد. آنها همچنین از توسعه مهارت کارکنان حمایت می کنند تا بتوانند در آرزوهای شغلی خود پیشرفت کنند.
آندریا بوتمن یک مدیر منابع انسانی دارای گواهینامه SHRM با مدرک زبان انگلیسی است که اکنون از ترکیب این دو به عنوان نویسنده منابع انسانی لذت می برد. سمت های قبلی او نزد کارفرمایان در صنایع آموزش، بهداشت و درمان و مشاوره بازنشستگی بود.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *