11 بهترین ابزار بازخورد 360 (+ نحوه استفاده شرکت ها از آنها)

ابزارهای 360 بازخورد می توانند به کسب و کارها کمک کنند تا درک دقیق تری از عملکرد کارمندان خود داشته باشند. همچنین می تواند نحوه تعامل آنها با همکاران و حضور در محل کار را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

یک مطالعه Your Story @ Work نشان داد که در حالی که 70٪ از متخصصان در لندن می دانند که باید در مورد دستاوردهای خود در محل کار صحبت کنند تا از نردبان شغلی بالا بروند، تنها 23٪ از انجام این کار راحت هستند که آنها را عقب نگه می دارد. استفاده از ابزار ارزیابی مناسب 360 به این معنی است که مجبور نیستید به عملکرد خود گزارش دهی کارکنان تکیه کنید. این می تواند نقاط قوت و ضعف کارکنان شما را منعکس کند و خودآگاهی و اعتماد به نفس آنها را افزایش دهد.

در این مقاله، ما بهترین ابزارهای بازخورد 360 و نحوه استفاده موثر شرکت ها از آنها را بررسی می کنیم.

مطالب
بازخورد 360 توضیح داده شده است
چرا یک نظرسنجی بازخورد 360 درجه انجام دهید؟
۱۱ ابزار بازخورد ۳۶۰ (به علاوه نحوه استفاده شرکت‌ها از این ابزارها)
نحوه ایجاد نظرسنجی بازخورد 360 درجه کارکنان
سوالات متداول

بازخورد 360 توضیح داده شده است

بازخورد 360 درجه (همچنین به عنوان بررسی 360 یا بررسی همتا شناخته می شود) یک ابزار منابع انسانی است که برای جمع آوری بازخورد در مورد کارکنان از منابع مختلف استفاده می شود. این شامل مدیر، سرپرست، گزارش های مستقیم، اعضای تیم و خود ارزیابی می شود.

این نوع سیستم بازخورد عمدتاً برای اعضای ارشد بیشتر کارکنان استفاده می شود. با این حال، شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای این رویکرد را برای همه گروه‌های کارمند اتخاذ می‌کنند تا بازخورد تک منبعی را حذف کنند و دیدگاهی جامع در مورد عملکرد کارکنان ارائه دهند.

چرا یک نظرسنجی بازخورد 360 درجه انجام دهید؟

انجام یک نظرسنجی بازخورد 360 درجه مزایای زیادی دارد:

  • کارمندان شما بیشتر درباره خود می آموزند: بازخورد 360 دید دقیق تری از نقاط قوت و ضعف کارمند ارائه می دهد که می تواند برای بهبود رشد و توسعه استفاده شود.
  • کارکنان انگیزه بیشتری برای پیشرفت دارند: طبیعت انسان این است که به آنچه مردم در مورد ما فکر می کنند اهمیت دهد، بنابراین بازخورد 360 که مجموعه وسیعی از نظرات دیگران را در بر می گیرد می تواند بسیار بیشتر از یک نظر واحد به ما انگیزه دهد.
  • به مبارزه با سوگیری مدیر کمک می کند: ترکیب بازخورد از منابع متعدد، احتمال سوگیری در فرآیند را کاهش می دهد.
  • این یک رویکرد فراگیرتر است: این به شیوه‌ها و سیاست‌های DEIB مرتبط است و می‌تواند مشارکت کارکنان را تقویت کند و حس مالکیت را تقویت کند.
  • نرخ گردش مالی را کاهش می دهد: مطالعات نشان داده اند که دریافت بازخورد مثبت 360 می تواند گردش مالی را کاهش دهد.
  • ارزیابی عملکرد برای تیم‌های راه دور را بهبود می‌بخشد: وقتی کارمندان از راه دور کار می‌کنند و با مدیر یا همکاران خود تعامل روزانه ندارند، بازخورد 360 درجه می‌تواند به پر کردن شکاف کمک کند.

انواع ابزارهای بازخورد 360 که می توانید استفاده کنید

  1. الگوهای بازخورد 360 درجه: اگر رویکرد خود را انجام دهید، می‌توانید از قالب‌های فرم آماده Word یا Google و پرسشنامه‌های نمونه استفاده کنید. اینها را می توان با نیازهای خاص تطبیق داد و از طریق کانال های مختلف استفاده کرد.
  2. پلتفرم های نرم افزاری سفارشی: بسیاری از سازمان ها روی پلتفرم های نرم افزاری سفارشی سرمایه گذاری می کنند که به طور خاص برای بازخورد 360 درجه طراحی شده اند. این پلتفرم ها امکان طراحی پرسشنامه، جمع آوری داده ها و انعطاف پذیری گزارش را فراهم می کنند.
  3. ابزارهای نظرسنجی آنلاین: پلتفرم هایی مانند SurveyMonkey یا Qualtrics را می توان برای ایجاد نظرسنجی های بازخورد 360 درجه تطبیق داد. شرکت کنندگان می توانند به صورت ناشناس نظرات خود را بصورت آنلاین ارسال کنند.
  4. سیستم های مدیریت عملکرد : سیستم های مدیریت عملکرد یکپارچه اغلب شامل ویژگی های بازخورد 360 درجه هستند. این سیستم ها به شما این امکان را می دهند که داده های عملکرد را همراه با سایر عملکردهای مرتبط با منابع انسانی ادغام کنید.
  5. نرم‌افزار تخصصی منابع انسانی: راه‌حل‌های نرم‌افزار منابع انسانی، مانند Spidergap یا Primalogik، ممکن است شامل ماژول‌های بازخورد 360 درجه به عنوان بخشی از مجموعه گسترده‌تر ابزارهای خود باشند.
  6. برنامه های بازخورد 360 درجه: برنامه های تلفن همراه که به طور خاص برای بازخورد 360 درجه طراحی شده اند نیز در دسترس هستند. این برنامه‌ها راه مناسبی را برای ارائه و دریافت بازخورد در حال حرکت در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
6 types of 360 feedback tools you can use.6 types of 360 feedback tools you can use.

۱۱ ابزار بازخورد ۳۶۰ (به علاوه نحوه استفاده شرکت‌ها از این ابزارها)

در اینجا بهترین ابزارهای بازخورد 360 موجود در بازار امروز به همراه نحوه استفاده موفقیت آمیز شرکت ها از آنها آورده شده است.

1. تراکستر

Trackstar یک ابزار مدیریت عملکرد جامع ارائه می دهد. این شامل بررسی های 360 درجه، نظرسنجی های تعامل، تنظیم و ردیابی هدف، برنامه های بهبود، یادآوری خودکار، و گزارش دقیق همراه با بینش است. نظرات همچنین می تواند برای گروه های مختلف کارکنان سفارشی شود.

چگونه PNWU با موفقیت از ابزار استفاده کرد

دانشگاه علوم بهداشت شمال غرب اقیانوس آرام (PNWU) از بینش عملکرد Trakstar برای مقایسه نحوه عملکرد بخش‌های مختلف و شناسایی گروه‌هایی با نمرات بسیار پایین‌تر استفاده کرده است، که می‌توان آن‌ها را بررسی کرد و به آنها پرداخت. این داده‌ها همچنین PNWU را قادر می‌سازد تا نمرات بررسی عملکرد را در برابر اهداف هر بخش مشاهده کند و اطمینان حاصل کند که نمرات با جایی که بخش در کل دانشگاه قرار دارد، مطابقت دارد.

2. SurveySparrow

نرم افزار بازخورد 360 درجه SurveySparrow اجازه می دهد تا گزارش ها را تنها با چند کلیک سفارشی سازی کنید تا بتوانید دیدی جامع از نتایج مبتنی بر شایستگی به دست آورید که شکاف ها، نقاط قوت و زمینه های بهبود را شناسایی می کند.

این ابزار همچنین به آشکارسازی نقاط قوت و نقاط کور پنهان کارمندان کمک می‌کند و برای هر مورد از بازخورد جمع‌آوری‌شده، برنامه‌های توسعه شخصی‌سازی شده ایجاد می‌کند. ارزیابی‌ها را می‌توان در پورتال کارمند ردیابی کرد و داشبوردهای مدیر و سرپرست اطمینان می‌دهند که کل تیم مطلع می‌شوند.

چگونه GCMMF از ابزار با موفقیت استفاده کرد

فدراسیون بازاریابی شیر تعاونی گجرات با مسئولیت محدود (GCMMF) در هند باید برنامه های آموزشی و توسعه کارکنان خود را برای ایجاد فرهنگ بهبود مستمر تقویت کند. به طور خاص، آنها می خواستند کارکنان را توانمند سازند تا از نیازهای آموزشی و توسعه خود آگاه باشند و آنها را بیان کنند و مناطقی را که مهارت های اضافی بیشتر مورد نیاز است شناسایی کنند.

SurveySparrow به مدیریت طیف متنوع گروه های بازخورد 360 درجه کمک کرد و ردیابی پاسخ در زمان واقعی (برای تصمیم گیری فوری) را ارائه داد. کارمندان بهتر می‌توانستند نقاط قوت و زمینه‌های بهبود را درک کنند و برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌های آموزشی سفارشی برای کمک به رشد کارکنان طراحی شده‌اند.

3. شکاف عنکبوتی

Spidergap یک ابزار بازخورد 360 درجه است که به شما امکان می دهد اهدافی را تعیین کنید، به پشتیبانی کارشناسان بازخورد شرکت تکیه کنید، تأثیر آن را برای کارمندان خود بررسی کنید و ROI را به تیم خود نشان دهید. بهترین الگوهای تمرینی برای استفاده و سفارشی کردن وجود دارد، و فرآیند بازخورد را می توان به راحتی بدون توجه به مقیاس کنترل و مدیریت کرد. Spidergap همچنین با صدها مدیر، مدیران و کارمندان منابع انسانی برای طراحی گزارش‌های کاربردی ساده و قابل فهم کار کرد.

چگونه Sony Computer Entertainment با موفقیت از این ابزار استفاده کرد

Sony Computer Entertainment قبلاً از مشاوران خارجی برای اجرای 360 نظرسنجی به صورت موقت استفاده می کرد که زمان و هزینه زیادی را می گرفت و به این معنی بود که برای همه کارکنان در دسترس نبود. اجرای و مدیریت 360 نظرسنجی بازخورد با Spidergap نه تنها منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه شده است، بلکه کارکنان به 360 گزارش بازخورد ارزش می دهند.

به طور خاص، نحوه ارائه اولویت ها نیاز به “دفاع” از خود در برابر بازخورد سازنده را برطرف می کند و کارکنان احساس راحتی می کنند که گزارش های خود را با رهبران و همتایان خود به اشتراک بگذارند که حمایت بیشتری از برنامه های توسعه آنها را فراهم می کند.

4. سینرگیتا

ویژگی‌های Synergita Perform شامل ارزیابی‌های عملکرد ساده، شناسایی کارکنان با پتانسیل بالا و حمایت از رشد استعدادها، استفاده از داده‌ها برای تصمیم‌گیری آگاهانه برای بررسی عملکرد، و ارائه بازخورد و مربیگری مداوم برای اطمینان از بهبود کارمندان است.

چگونه Eruvaka با موفقیت از ابزار استفاده کرد

فرآیندهای مدیریت عملکرد دستی Eruvaka حفظ شفافیت را دشوار می‌کرد، کارمندان نمی‌دانستند عملکردشان چگونه ارزیابی می‌شود، تجزیه و تحلیل داده‌ها محدود بود و بار سوگیری ناخودآگاه و مدیریت غیرضروری وجود داشت.

با Synergita، Eruvaka قادر به ایجاد یک چارچوب استاندارد و الگو برای تعیین هدف در دسترس بود که به کارمندان کمک می‌کرد، شفافیت را افزایش می‌داد، بررسی‌های منظم عملکرد را تسهیل می‌کرد، روندهای کلیدی را شناسایی می‌کرد و تصمیم‌های مبتنی بر داده را می‌گرفت.

5. جهشی

Leapsome به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که از بهترین الگوهای خود استفاده کنند یا نظرات 360 درجه کاملاً قابل تنظیم ایجاد کنند. چرخه های بررسی را می توان برای صرفه جویی در زمان خودکار کرد، همه چیز را می توان در یک مکان در داشبورد پیدا کرد، و بازخورد را می توان بین هر کسی در هر زمان بدون انتظار برای یک چرخه بررسی رسمی رد و بدل کرد.

6. مشبک

Lattice یک نرم افزار HR است که یک سیستم مدیریت عملکرد را ارائه می دهد. این شامل تعیین هدف، بازخورد بلادرنگ، بررسی عملکرد، و ابزارهای توسعه کارکنان برای ایجاد فرهنگ بازخورد و رشد مداوم و افزایش عملکرد در سراسر هیئت است.

چگونه شرکت Muck Rack با موفقیت از این ابزار استفاده کرد

قبل از استفاده از Lattice، کارمندان Muck Rack بازخورد ثابتی از مدیران و همکاران دریافت نمی‌کردند و به سیستمی برای استانداردسازی روش‌های کار و بهبود ارتباطات و شفافیت نیاز داشتند. پس از پذیرش Lattice، شرکت اکنون رویکرد جامع تری به مدیریت عملکرد دارد. کارمندان می دانند چه چیزی (و چه زمانی) باید انتظار داشته باشند، و بررسی عملکرد برای همه قابل پیش بینی و منصفانه است.

7. Primalogik

ابزار بازخورد 360 درجه Primalogik شامل ایمیل‌های قابل تنظیم، یادآوری‌های خودکار، امکان درخواست بازخورد اضافی از همکاران و ردیابی در زمان واقعی است. تصویر واضح و دقیقی از عملکرد و رفتار یک کارمند ترسیم می‌شود و چگونگی بهبود آنها و اینکه مدیران و همتایان برای آنها بیشتر ارزش قائل هستند را روشن می‌کند.

8. ClearCompany

ClearCompany شرکت ها را قادر می سازد تا چرخه بررسی را ساده و سفارشی کنند و در زمان خود صرفه جویی کنند. با الگوهای از پیش ساخته شده، بهترین شیوه ها، و اتوماسیون، چرخه های بررسی را می توان سریعتر و موثرتر راه اندازی کرد. کارمندان می‌توانند بررسی‌ها را در دستگاه‌های تلفن همراه و به زبان مورد نظر خود تکمیل کنند.

این ابزار به افزایش همسویی کارکنان و مدیران بر روی اهداف و اولویت‌های کلیدی و همچنین معیارهای موفقیت کمک می‌کند و کارمندان می‌توانند ببینند که عملکرد آنها چگونه به موفقیت شرکت کمک می‌کند.

چگونه The Towbes Group با موفقیت از این ابزار استفاده کرد

گروه Towbes به یک تیم بزرگ از کارگران از راه دور متکی است. به منظور حفظ تکنسین های ماهر و تبدیل آنها به رهبران آینده، شرکت می دانست که به یک سیستم مدیریت عملکرد قوی نیاز دارد. ابزارهای عملکرد ClearCompanu به آنها کمک کرد تا یک فرآیند آنلاین کارآمد ایجاد کنند که باعث کاهش حجم کاغذ و حجم کاری آنها شود.

اکنون به کارمندان از راه دور در مورد پیشرفت خود به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ داده می‌شود، مدیران می‌توانند به سرعت پاسخ دهند، و بررسی‌ها متمرکزتر و مرتبط‌تر هستند. داده‌های عملکرد جامع از طریق طیف وسیعی از گزارش‌ها قابل دسترسی است که گروه Towes را قادر می‌سازد پیشرفت کارمندان را ردیابی کند و بهترین نامزدها را استخدام کند.

9. PerformYard

مجموعه ابزار مدیریت عملکرد PerformYard سازمانها را قادر می سازد تا مکالمات عملکرد با کیفیت بالا را از طریق ارزیابی کارکنان، 360 بررسی، بررسی سه ماهه و یک به یک انجام دهند.

بازخورد مستمر و مرتبط رسمی می‌شود، درخواست‌های بازخورد می‌تواند به راحتی انجام شود، و داده‌ها و گزارش‌ها می‌توانند روند عملکرد در نیروی کار شما را روشن کنند و تصمیم‌گیری در مورد منابع انسانی را آگاه کنند.

چگونه Cline Family Cellars با موفقیت از این ابزار استفاده کرد

Cline Family Cellars برای انجام بررسی‌های عملکرد به‌صورت موقتی استفاده می‌کرد و برای استانداردسازی بررسی‌ها تلاش می‌کرد. با PerformYard، آنها یک فرآیند مدیریت عملکرد استاندارد ایجاد کرده‌اند که اهداف کارکنان را با ارزش‌های شرکت همسو می‌کند.

اکنون هر کارمندی به طور منظم با مدیر خود بازبینی و بررسی می کند. تمام اطلاعات در یک سیستم ردیابی و ذخیره می شود. بازخورد همچنین با تصمیمات جبرانی مرتبط است که انگیزه را افزایش داده و به کارکنان کمک می کند تا بازخورد را به عملکرد بهتر تبدیل کنند.

10. آی اسپرینگ

ویژگی ارزیابی عملکرد 360 درجه iSpring را می توان با مدل شایستگی مورد استفاده در سازمان شما تنظیم کرد. اگر تیم شما با رویکرد بازخورد 360 تازه کار باشد، این ابزار با راهنمای مفیدی همراه است. iSpring همه چیز را از ارسال نظرسنجی گرفته تا تهیه گزارش های نهایی را خودکار می کند.

نتایج را می توان با کارمند ایده آل شما مقایسه کرد تا بدانید کجا به آموزش و توسعه بیشتر نیاز است. همه چیز ناشناس و محرمانه باقی می ماند و فقط مدیران LMS می توانند ببینند چه کسی چه کسی را بررسی کرده است.

11. جعبه افراد

Peoplebox ابزاری است که بررسی های 360 درجه، OKR و 1:1 را دقیقاً در Slack/Teams فعال می کند. تنظیم چند دقیقه طول می کشد، و شما می توانید از بین الگوهای ساخته شده توسط متخصص انتخاب کنید یا سوالات خود را ایجاد کنید. همه چیزهایی که کارمندان و مدیران شما برای نوشتن نظرات دقیق نیاز دارند را می‌توانید در داشبورد پیدا کنید، از جمله به‌روزرسانی‌های هدف و بررسی‌های قبلی.

چگونه خطابوک با موفقیت از ابزار استفاده کرد

خطابوک با فرآیند بررسی عملکرد بدون ساختار کارمندان و تلاش سرپرست مورد نیاز برای اجرای بررسی عملکرد دست و پنجه نرم می کرد. آنها همچنین فاقد سیستمی برای نظارت بر پیشرفت و پیگیری بودند. با peoplebox، آنها هزاران ساعت را با اجرای یک بررسی عملکرد 360 درجه در Slack ذخیره کرده اند.

رابط کاربری بصری به این معنی بود که هیچ آموزشی مورد نیاز نیست. بررسی ها اکنون به موقع توسط همه کارمندان تکمیل می شود و بین عملکرد و اهداف شرکت هماهنگی بهتری وجود دارد.

نحوه ایجاد نظرسنجی بازخورد 360 درجه کارکنان

در اینجا چند نکته در مورد نحوه ایجاد یک نظرسنجی بازخورد 360 درجه موثر برای سازمان شما آورده شده است:

  • اهداف روشنی را تعیین کنید. با شفاف سازی در مورد آنچه می خواهید با نظرسنجی بازخورد خود به دست آورید، شروع کنید
  • سوالات درست بپرسید. آنها را ساده و خاص نگه دارید و از زبان واضح استفاده کنید.
  • دستورات واضح بدهید. این شامل هدف نظرسنجی و نحوه تکمیل آن به بهترین شکل است. برای مثال، روشن کنید که نظرات باید سازنده باشند.
  • شامل یک بخش خود ارزیابی کارمندان می توانند خود را ارزیابی کنند و در فرآیند بازخورد خود احساس مشارکت داشته باشند
  • مدیران را درگیر کنید. مشارکت دادن مدیران از همان ابتدا می تواند تعهد آنها را به فرآیند افزایش دهد و اطمینان حاصل کند که بر اساس نتایج عمل می کنند
  • آن را کوتاه و شیرین نگه دارید. این کار باعث می شود افراد قبل از تکمیل نظرسنجی خسته یا ناامید نشوند.
نکته HR

برای یافتن ابزار بازخورد 360 درجه مناسب برای سازمان خود، فهرستی از نیازها و خواسته های خود، سیستم هایی که در حال حاضر استفاده می کنید و اهدافی که می خواهید از طریق استفاده از این ابزار به دست آورید، تهیه کنید.

از آزمایش چند ابزار مختلف نترسید تا ببینید کدام یک در سازمان شما بهتر عمل می کند قبل از اینکه کاملاً متعهد شوید.

برای جمع بندی

بازخورد 360 درجه می تواند به کارکنان و سازمان ها کمک کند تا در مورد نقاط قوت و ضعف نیروی کار و حیاتی ترین زمینه های بهبود بیشتر بیاموزند. همچنین دید جامع تری از عملکرد ارائه می دهد و می تواند کارکنان را تشویق کند تا بر اساس بازخورد خود عمل کنند و عملکرد خود را تقویت کنند.

استفاده از ابزار مناسب بازخورد 360 می تواند به شما در خودکارسازی فرآیند بازخورد، کاهش مسیرهای مدیریت و کاغذ و ساده کردن کل فرآیند کمک کند که منجر به تعامل بیشتر و رضایت بیشتر کارکنان می شود.

سوالات متداول

ابزار بازخورد 360 چیست؟

ابزار بازخورد 360 درجه نرم افزاری است که برای کمک به منابع انسانی طراحی شده است تا فرآیند مدیریت عملکرد کارکنان را ساده کند و داده های ارزشمندی در مورد نقاط قوت و ضعف کارکنان جمع آوری کند.

نرم افزار 360 درجه چیست؟

نرم افزار 360 درجه دیگر اصطلاحی است که برای ابزار بازخورد استفاده می شود. این برنامه ای است که می تواند بر روی رایانه شرکت شما نصب شود یا در فضای ابری برای مدیریت فرآیند مدیریت عملکرد کارکنان استفاده شود.

آیا بازخورد 360 قدیمی است؟

مانند همه روش‌ها و فرآیندهای منابع انسانی، رویکرد بازخورد 360 دارای معایبی است. می تواند زمان بر، غیرقابل اعتماد و ذهنی باشد و می تواند بازخورد مبهم ارائه دهد. بنابراین، در یک محیط کاری پویا و سریع، گاهی اوقات این رویکرد منسوخ شده است. منابع انسانی باید همیشه به دنبال راه‌های کارآمدتر و مؤثرتر برای اندازه‌گیری و بهبود عملکرد کارکنان و فراهم کردن فرصت‌هایی برای توسعه باشد.

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *