عملیات منابع انسانی: راهنمای ضروری برای نقش ها و مسئولیت ها

عملیات منابع انسانی بخشی ضروری از هر بخش منابع انسانی است. عملیات منابع انسانی دقیقاً چه کاری انجام می دهد، مسئولیت های کلیدی و اهداف اصلی آنها چیست؟ بیایید شیرجه بزنیم

مطالب
عملیات منابع انسانی چیست؟
تفاوت بین مدیریت منابع انسانی و عملیات منابع انسانی چیست؟
مسئولیت های کلیدی عملیات منابع انسانی
اهداف اصلی عملیات منابع انسانی
نقش ها در عملیات منابع انسانی
سوالات متداول

عملیات منابع انسانی چیست؟

عملیات منابع انسانی، که به عنوان عملیات منابع انسانی نیز شناخته می شود، بخشی است که از کل چرخه عمر کارمندان پشتیبانی می کند و به تیم شما در انجام وظایف روزمره کمک می کند. دامنه عملیات منابع انسانی چند وجهی است. نقش مهمی در توسعه استراتژی افراد یک شرکت برای رسیدن به اهداف تجاری آن دارد. عملیات منابع انسانی بخشی از یک مدل موثر ارائه خدمات منابع انسانی است.

یک مطالعه مایکروسافت نشان داده است که 41 درصد از نیروی کار جهانی “احتمالاً در فکر ترک کارفرمای فعلی خود در سال آینده هستند”. با اقتصاد و بازار کار در حال تغییری که ما در آن زندگی می کنیم، عملیات منابع انسانی هرگز برای موفقیت سازمان شما ضروری نبوده است.

The responsibilities and goals of the HR Operations function.The responsibilities and goals of the HR Operations function.

تفاوت بین مدیریت منابع انسانی و عملیات منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی و عملیات منابع انسانی نقش های متمایز و در عین حال مکمل را در چارچوب منابع انسانی سازمان ایفا می کنند.

مدیریت منابع انسانی بازوی استراتژیک است که بر همسویی سیاست ها و شیوه های منابع انسانی با اهداف کلی شرکت تمرکز دارد. این نقش شامل نظارت بر حوزه‌های کلیدی مانند مدیریت عملکرد، یادگیری و توسعه، برنامه‌ریزی جانشین پروری، پاداش و مزایا، و استفاده از داده‌های منابع انسانی و تجزیه و تحلیل برای تصمیم‌گیری است. هدف در اینجا توسعه و حفظ نیروی کاری است که قادر به رویارویی با چالش‌های سازمانی فعلی و آتی، پرورش فرهنگ سازمانی مثبت، و تضمین رشد و پایداری بلندمدت باشد.

عملیات منابع انسانی در درجه اول بر فعالیت های عملی و روزمره تمرکز دارد که از عملکرد بخش منابع انسانی و نیروی کار سازمان پشتیبانی می کند. این شامل مدیریت حقوق و دستمزد، اطمینان از انطباق با قوانین کار، حفظ سیستم اطلاعات منابع انسانی (HRIS) و نظارت بر فرآیندهای ورود و خروج از کشتی است. در حالی که ممکن است به شدت اداری به نظر برسد، عملیات منابع انسانی همچنین نقش مهمی در اجرای ابتکارات استراتژیک، مانند بهبود مشارکت کارکنان، توسعه برنامه‌های سازمان‌یافته داخلی، و تسهیل یک محیط کاری مثبت ایفا می‌کند.

توجه به این نکته مهم است که نقش مدیریت منابع انسانی و عملیات منابع انسانی بسته به اندازه سازمان متفاوت است.

مسئولیت های کلیدی عملیات منابع انسانی

بسته به اندازه سازمان شما، تیم های عملیات منابع انسانی می توانند بسیار متفاوت به نظر برسند. آنها می توانند بر مناطق/بخش های خاصی از کسب و کار تمرکز کنند یا رویکردی کلی داشته باشند. در هر صورت، آنها دارای وظایف زیر هستند:

  • مدیریت: تیم عملیات منابع انسانی مسئول بسیاری از وظایف اداری است که کسب و کار را ادامه می دهد. این وظایف شامل مدیریت حقوق و دستمزد، ورود اطلاعات کارکنان و نگهداری است. آنها همچنین مسئول حفظ سیستم اطلاعات منابع انسانی هستند – همچنین به عنوان HRIS شناخته می شود. این برنامه برای ردیابی و نگهداری تمام داده‌های مرتبط با منابع انسانی، مانند قراردادهای کارکنان، قراردادهای عدم افشا، غرامت، داده‌های شخصی کارکنان و غیره استفاده می‌شود.
  • انطباق: انطباق یکی از مهمترین وظایفی است که بخش عملیات منابع انسانی شما مسئول آن است. آنها مطمئن می شوند که از نظر قانونی، سازمان شما در مواردی مانند استخدام، قوانین محل کار و رفتار با کارمندان، با قوانین کار خاص کشور همسو باشد. عملیات منابع انسانی خط مشی های انطباق با منابع انسانی را که باید به صورت داخلی دنبال شوند، تشریح می کند.
  • استخدام: اگر سازمان شما به اندازه کافی بزرگ باشد که یک تیم استخدام داشته باشد، عملیات منابع انسانی بر برنامه ریزی تعداد کار متمرکز خواهد شد. یعنی اطمینان حاصل کنید که افراد به اندازه کافی در سازمان وجود دارند تا کسب و کار به خوبی پیش برود، اما نه تعداد افراد زیادی که منابع را هدر دهید. اگر سازمان کوچک‌تری دارید و تیم استخدام اختصاصی ندارید، عملیات منابع انسانی همه چیز از تبلیغات، مصاحبه و ارائه پیشنهادهای شغلی به نامزدها را انتخاب می‌کند.
  • Onboarding: گزارش تعامل کارکنان OfficeVibe نشان داد که 69٪ از کارمندان در صورت تجربه عالی در شرکت، احتمال بیشتری برای حداقل سه سال در شرکت خود خواهند ماند. عملیات منابع انسانی یک برنامه ساخت‌یافته داخلی را توسعه می‌دهد. آنها از مدیران در ارائه یک تجربه مثبت از ورود به اعضای تیم جدید خود حمایت می کنند.
  • روابط کارکنان: روابط کارکنان (ER) به تلاش های یک شرکت برای مدیریت روابط در یک سازمان اشاره دارد. HR Ops بر پیشگیری و حل مشکلات بین همکاران و مدیریت تمرکز دارد. آنها همچنین بر درک احساس کارکنان شما در مورد شغل، محیط شرکت و رفاه کلی تمرکز می کنند.
  • Offboarding: Offboarding زمانی اتفاق می افتد که یک کارمند یا تصمیم به ترک شرکت داشته باشد یا اخراج شود. این شامل وظایف اداری مانند اطمینان از بازگرداندن اموال شرکت توسط کارمند، اطلاع رسانی IT و لیست حقوق و دستمزد در مورد تغییرات پرسنل، و آماده کردن هر گونه مدارکی است که کارمند ممکن است نیاز به امضاء داشته باشد. آفبوردینگ همچنین شامل مصاحبه‌های خروجی است که مکالمه‌ای بین کارمند، مدیر/HR و تیم رهبری است. در طول این گفتگو، HR Operations به دنبال بازخورد اعضای تیم ترک در مورد چگونگی ایجاد یک محیط کاری بهتر و تجربه کارمند برای کارمندان فعلی و آینده است.
The role of HR Operations within an organization.The role of HR Operations within an organization.

اهداف اصلی عملیات منابع انسانی

بخش عملیات منابع انسانی چندین هدف حیاتی دارد که آنها سعی دارند در سازمان خود به آنها برسند. در اینجا سه مورد از مهمترین آنها آورده شده است.

  1. ایجاد یک سازمان پایدار: شرکت شما تنها زمانی پیشرفت می کند که یک برنامه رشد پایدار داشته باشید. هدف عملیات منابع انسانی این است که اطمینان حاصل شود که سازمان شما دارای استراتژی تعداد کارمندان، برنامه های جانشینی برای نقش های رهبری، اهداف توسعه استعدادهای داخلی و مدیریت شغلی است. بدون این استراتژی ها، شرکت شما نمی تواند به سرعت خود را با تغییرات خارجی یا داخلی سازگار کند.
  2. کار بر روی بهبود روابط کارکنان: زمانی که کارکنان روابط قوی و حمایتی با همکاران و مدیران خود داشته باشند، کل شرکت سود می برد. مطالعات متعدد نشان می دهد که کارکنان شاد بهره وری بیشتری دارند و مدت بیشتری در سازمان شما خواهند ماند. هدف از روابط کارمندان دقیقاً همین است – اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما در محیطی کار می کنند که بتوانند در آن پیشرفت کنند و در صورت بروز هر گونه مشکلی بین همکاران از حمایت برخوردار شوند. HR Ops با ایجاد شفافیت برای کارکنان در مورد آنچه از آنها انتظار می رود و نحوه کار در ساختار شرکت به این موضوع می پردازد. آنها همچنین ممکن است در طول بررسی عملکرد و جلسات بازخورد، از جمله موارد دیگر، حضور داشته باشند.
  3. پیاده سازی و حفظ بهترین شیوه های منابع انسانی: به طور خلاصه، بهترین شیوه های منابع انسانی فرآیندها و تکنیک هایی جهانی هستند که بدون توجه به صنعت شرکت، نتایج عملکرد تجاری را افزایش می دهند. HR Ops مسئول پیاده سازی و نظارت بر بهترین شیوه های منابع انسانی در بخش های مختلف سازمان شما است. به این ترتیب، آنها اطمینان حاصل می کنند که شرکت در مسیر رسیدن به اهداف خود قرار دارد.

نقش ها در عملیات منابع انسانی

عملیات منابع انسانی شامل نقش های مختلفی است که اجرای روان فعالیت های روزانه منابع انسانی را تضمین می کند و از اهداف استراتژیک گسترده تر بخش و سازمان منابع انسانی پشتیبانی می کند. در اینجا برخی از مشاغل کلیدی در عملیات منابع انسانی آورده شده است:

مدیر عملیات منابع انسانی

اگر به دنبال ایجاد یا حتی ایجاد یک تیم عملیات منابع انسانی در سازمان خود هستید، یک مکان عالی برای شروع با مدیر عملیات منابع انسانی است. مدیر عملیات منابع انسانی مسئول نظارت بر اجرای فرآیندها و فناوری‌های منابع انسانی است که به ارائه یک تجربه کارآمد و مؤثر برای کارمندان کمک می‌کند. در سازمان‌های بزرگ‌تر، آن‌ها همچنین ممکن است تیمی از متخصصان عملیات منابع انسانی را که بیشتر بر روی وظایف روزمره تمرکز دارند، نظارت کنند.

مدیر عملیات منابع انسانی چه می کند؟

شرح شغل معمولی مدیر عملیات منابع انسانی شامل مسئولیت های زیر خواهد بود:

  • نظارت بر فعالیت های روزانه بخش عملیات منابع انسانی
  • هدایت فعالیت‌های منابع انسانی از ورود به هواپیما تا خارج شدن از کشتی (از جمله مدیریت ارتباطات بسته مزایای کارکنان، شناسایی فرصت‌ها برای بهبود فرآیند، مصاحبه‌های خروج و تجزیه و تحلیل داده‌ها)
  • حصول اطمینان از رعایت کلیه بررسی های قبل از استخدام
  • اطمینان از نگهداری دقیق سوابق کارمندان در راستای مقررات حفظ حریم خصوصی داده ها
  • اجرای سیاست های جدید شرکت
  • سازماندهی رویدادهای اجتماعی و تیمی فراگیر برای ایجاد یک فرهنگ قوی
  • توسعه یک عملکرد عملیاتی نوآورانه و تاثیرگذار
  • طراحی، نظارت و بهبود فرآیندها، سیاست ها و فناوری های منابع انسانی
  • به عنوان اولین نقطه تماس برای همه کارکنان در کسب و کار عمل می کند
  • حمایت از مدیران با چالش های افراد سبک قبل از اینکه به سمت مدیر منابع انسانی افزایش یابد
  • مدیریت ارتباطات در سراسر سازمان
  • بررسی و تصویب بودجه
  • مدیریت کلیه سیستم های منابع انسانی داخلی (از جمله HRIS)
  • عمل به عنوان یک الگو برای اعضای تیم منابع انسانی، مربیگری و توسعه در صورت لزوم
  • گاهی اوقات از تیم رهبری ارشد با درخواست های موقت پشتیبانی می کند

مهارت ها و شایستگی های مدیر عملیات منابع انسانی

  • ترجمه تجزیه و تحلیل
  • از طریق فناوری ارائه می شود
  • روابط کارمندان و کار
  • فناوری منابع انسانی و مهارت دیجیتال
  • مدیریت تعارض
  • حل مسئله
  • اعتماد سازی
  • عملیات و مدیریت منابع انسانی
  • تنظیم جهت
  • تفسیر زمینه

حقوق مدیر عملیات منابع انسانی

حقوق و دستمزد یک مدیر عملیات منابع انسانی بسته به مکان و شرکت مورد نظر متفاوت است. طبق گفته Glassdoor، متوسط دستمزد سالانه 68 تا 116 هزار دلار در ایالات متحده و 42 هزار پوند تا 60 هزار پوند در بریتانیا است.

مسیر شغلی مدیر عملیات منابع انسانی

مدیران عملیات منابع انسانی اغلب در نقش هایی مانند مدیر استعداد، مدیر منابع انسانی، مدیر خدمات مشترک، مدیر منابع انسانی و مدیر ارشد افراد پیشرفت می کنند.

کارشناس عملیات منابع انسانی

یک متخصص عملیات منابع انسانی بر توسعه استراتژیک، کارایی بخش، یا مدیریت کارکنان، که حوزه های تخصصی اولیه در عملیات و مدیریت منابع انسانی هستند، تمرکز می کند. آنها ممکن است بر حقوق و مزایا نظارت کنند، سیاست‌های مربوط به گردش کار بخش را توسعه و اجرا کنند، از کل چرخه عمر کارکنان پشتیبانی کنند، از تلاش‌های جذب نیرو حمایت کنند، روابط کارکنان را بهبود بخشند، و اطمینان حاصل کنند که منابع انسانی از بهترین شیوه‌ها پیروی می‌کند.

این نقش به ویژه در سازمان‌ها مفید است زیرا بخش منابع انسانی را قادر می‌سازد تا بارهای کاری پیچیده‌تر را به طور موثر مدیریت کند.

یک متخصص عملیات منابع انسانی معمولاً تحت هدایت اعضای ارشد منابع انسانی مانند مدیر عملیات منابع انسانی کار می کند.

متوسط حقوق یک متخصص عملیات منابع انسانی حدود 73800 دلار در سال در ایالات متحده و 38000 پوند سالانه در انگلستان است.

تحلیلگر عملیات منابع انسانی

یک تحلیلگر عملیات منابع انسانی مسئول ارزیابی فرآیندها و سیستم های منابع انسانی موجود، مشخص کردن مناطق برای بهبود، و توسعه راه حل های جدید برای بهبود کارایی در سراسر سازمان است. آنها همچنین نقش کلیدی در توسعه و حفظ گزارش منابع انسانی، تجزیه و تحلیل، و پشتیبانی عملیاتی عمومی منابع انسانی دارند.

داده ها و تجزیه و تحلیل بخش بزرگی از کار یک تحلیلگر عملیات منابع انسانی است و آنها زمان قابل توجهی را صرف تهیه، تولید و تجزیه و تحلیل معیارها، گزارش ها و داشبورد می کنند.

متوسط حقوق یک تحلیلگر عملیات منابع انسانی سالانه 64300 دلار در ایالات متحده و 35300 پوند در انگلستان است.

عملیات HR در مقابل HR Generalist

به عنوان یک بخش، منابع انسانی بسیار گسترده است و نقش ها و مسئولیت های مختلفی دارد. بنابراین، برای مردم آسان است که در مورد اینکه چه کسی مسئول چه چیزی است، کمی سردرگم شوند. شما ممکن است در حال حاضر یک متخصص منابع انسانی در شرکت خود داشته باشید – معمولاً، آنها اولین استخدامی هستند که یک سازمان انجام می دهد. آنها مسئولیت های مختلف زیادی دارند و بسیاری از وظایف منابع انسانی مانند مدیریت منابع انسانی، استخدام، جبران خسارت، و مزایا و سایر وظایف را پوشش می دهند.

در حالی که متخصصین منابع انسانی طیف وسیعی از وظایف روزانه منابع انسانی را انجام می دهند، عملیات منابع انسانی بر بهبودهای استراتژیک مانند بهینه سازی فرآیندهای منابع انسانی و ادغام فناوری های جدید برای کاهش وظایف اداری تمرکز دارد. به عبارت دیگر، فراتر از فعالیت های روزمره، آنها بر افزایش کارایی و اثربخشی عملیاتی نیز تمرکز دارند.

برای نتیجه گیری

صرف نظر از اندازه سازمان شما، عملیات منابع انسانی بخشی جدایی ناپذیر از شرکت شما است. آنها نه تنها از چرخه عمر کارکنان شما پشتیبانی می کنند و در کارهای روزمره کمک می کنند، بلکه آن را در استراتژی دستیابی به اهداف تجاری شرکت شما نیز ادغام می کنند.

چه یک مدیر عملیات منابع انسانی یا یک تیم اختصاصی عملیات منابع انسانی داشته باشید، این اعضای تیم از طریق استراتژی عملیات منابع انسانی از شرکت شما حمایت خواهند کرد. این شامل ایجاد یک سازمان پایدار، بهبود روابط کارکنان، و پیاده‌سازی و حفظ بهترین شیوه‌های منابع انسانی است – همه اینها در عین بهینه‌سازی استراتژیک گردش کار و اجرای فناوری جدید برای حمایت از بخش منابع انسانی و تیم گسترده‌تر.

سوالات متداول

عملیات در منابع انسانی چیست؟

عملیات در منابع انسانی (همچنین به عنوان عملیات منابع انسانی و عملیات منابع انسانی شناخته می شود) بخشی است که بر پشتیبانی از کل چرخه عمر کارکنان و کمک به تیم عمومی منابع انسانی در انجام وظایف روزمره متمرکز است. آنها نقش مهمی در توسعه استراتژی افراد سازمان دارند تا به آن کمک کنند تا اهداف تجاری کوتاه مدت و بلند مدت خود را برآورده کند.

تفاوت بین عملیات HR و HRBP چیست؟

عملیات منابع انسانی بر بهینه‌سازی و مدیریت فرآیندها و سیستم‌های داخلی بخش منابع انسانی تمرکز می‌کند و از عملکرد روان روزانه اطمینان حاصل می‌کند. در مقابل، شرکای تجاری منابع انسانی (HRBPs) به عنوان پلی بین بخش منابع انسانی و سایر واحدهای تجاری عمل می کنند و راهنمایی و پشتیبانی استراتژیک منابع انسانی را برای همسویی استراتژی های نیروی کار با اهداف تجاری ارائه می دهند.

Jayla Cosentino یک متخصص استخدام است که در استخدام تیم‌ها برای استارت‌آپ‌ها و مقیاس‌آپ‌ها تخصص دارد. او بر روی استخدام 360 و همچنین ایجاد و بهینه سازی فرآیندهای استخدام سازمان ها تمرکز دارد. Jayla که علاقه زیادی به استخدام و منابع انسانی دارد، در کنفرانس هایی که توسط شرکت هایی مانند Honeypot.io و ProductUp و همچنین در دانشگاه هایی مانند دانشگاه اوترخت برگزار شده است، صحبت کرده است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *