علاقه مندی در محل کار: نحوه تشخیص و پیشگیری از آن

در حالی که ایجاد ترجیحات شخصی یک رفتار طبیعی انسانی است، نباید اجازه داد که به تمرین طرفداری در محل کار تبدیل شود. با این حال، این هنوز هم اتفاق می افتد. یک مطالعه طرفداری در محل کار نشان داد که 47٪ از کارمندان آمریکایی معتقد بودند که سرپرست آنها افراد مورد علاقه دارد.

پویایی اجتماعی در کار پیچیده است. کارمندانی که پیوندهای قوی ایجاد می کنند اغلب با هم بهتر کار می کنند. با این حال، هنگامی که روابط، طرفداری را جسورانه تر می کند، برخی از کارمندان آسیب خواهند دید. متخصصان منابع انسانی که طرفداری را درک می‌کنند، می‌توانند برای جلوگیری از آن و دفع رنجش و تنش ناشی از آن تلاش کنند.

این مقاله شما را در مورد اینکه طرفداری در محل کار چیست، چگونه عمل می کند، تاثیرات منفی که می تواند داشته باشد و راه هایی برای جلوگیری از نفوذ آن در فرهنگ سازمانی شما را توضیح می دهد.

مطالب
طرفداری در محل کار چیست؟
آیا طرفداری در محل کار غیرقانونی است؟
نمونه هایی از طرفداری در محل کار
اثرات منفی طرفداری در محل کار
4 راه حل برای جلوگیری از طرفداری در محل کار

طرفداری در محل کار چیست؟

علاقه مندی در محل کار زمانی اتفاق می افتد که یک کارمند بر اساس یک ارتباط شخصی و نه بر اساس عملکرد آنها، نسبت به دیگران رفتار ترجیحی داشته باشد. به عبارت دیگر، به یک کارمند به دلیل ارتباطش با شخصی، امتیازاتی اعطا می شود یا از عواقب در امان می ماند.

سوگیری پشت طرفداری می تواند ناشی از یک رابطه خانوادگی موجود (نپوتیسم) یا یک آشنایی/دوستی (دوستی) باشد. همه ما به سمت افرادی جذب می شویم که شبیه ما هستند، به ما وفادار هستند یا ویژگی هایی دارند که ما آنها را تحسین می کنیم. اگر این ترجیحات کنترل نشوند، می توانند به طرفداری از برخی افراد و بیگانگی دیگران منجر شوند.

اگرچه ایجاد پیوند با دیگران ممکن است رضایت و مشارکت کارکنان را افزایش دهد، اما همچنین می‌تواند به طرفداری آشکار یا درک شده و دسته‌بندی در محل کار منجر شود. تأثیر طرفداری درک شده می تواند به اندازه طرفداری آشکار مهم باشد. کارمندانی که معتقدند قربانی طرفداری هستند، به همان اندازه احساس کم ارزشی می کنند که گویی می توانند تایید کنند که با آنها ناعادلانه رفتار شده است.

چه ناخودآگاه باشد و چه عمدی، طرفداری محیط کار را منحرف می کند و برخی افراد را در وضعیت نامساعدی قرار می دهد.

آیا طرفداری در محل کار غیرقانونی است؟

در حالی که طرفداری در محل کار اشتباه است، معمولاً غیرقانونی نیست. به عنوان مثال، اگر مدیری از یک کارمند خاص برای انجام وظایف خاص حمایت کند، زیرا آنها با هم در یک سرگرمی مشترک شرکت می کنند – این غیراخلاقی است اما غیرقانونی نیست.

علاقه مندی در محل کار، اگرچه غیراخلاقی است، معمولاً غیرقانونی نیست. به عنوان مثال، اگر مدیری به کارمندی تکالیف خاصی بدهد، زیرا آنها سرگرمی مشترکی دارند، این طرفداری است اما خلاف قانون نیست.

ایالات متحده در قوانین محل کار که به طور خاص به این موضوع می پردازد، طرفداری ندارد. با این حال، مقررات استخدامی وجود دارد که از کارکنان هنگامی که طرفداری به رفتار ممنوع تبدیل می شود، محافظت می کند.

طرفداری زمانی غیرقانونی می شود که به شرایط زیر منجر شود:

  • تبعیض علیه کارکنان به دلیل ویژگی‌های محافظت شده‌شان، مانند جنسیت، نژاد، سن، ناتوانی یا مذهب
  • سرزنش کارکنان برای تحمل نکردن آزار و اذیت کلامی، فیزیکی، عاطفی یا جنسی
  • انتقام گرفتن از کارمندان به دلیل اعمالی مانند ثبت شکایت یا سازماندهی یک حرکت اتحادیه
  • نقض قوانین شرکت یا شرایط قرارداد کار.

آیا طرفداری نوعی تبعیض است؟

علاقه مندی یک عمل ناعادلانه است. یک نفر را به دلایل غیرقابل قبولی بر دیگران برتری می دهد. همچنین طرفداری می تواند نوعی تبعیض به معنای حقوقی باشد.

تبعیض زمانی رخ می دهد که تصمیمات و اقدامات استخدامی منجر به رفتار متفاوت با کارمندان با ویژگی های قانونی محافظت شده نسبت به سایرین شود. هنگامی که طرفداری منجر به محروم کردن افراد دارای این ویژگی ها از فرصت های برابر می شود، منجر به تبعیض در محل کار می شود.

فرض کنید یک مدیر برای پیشرفت از یک کارمند زن واجد شرایط چشم پوشی می کند و در عوض دوست مرد کمتر با تجربه خود را ارتقا می دهد. این نمونه ای از طرفداری بالقوه در دعوای حقوقی محل کار بر اساس تبعیض جنسیتی است.

Signs of workplace favoritism can be unbalanced promotions, task distribution, double standards, and social exclusivity.Signs of workplace favoritism can be unbalanced promotions, task distribution, double standards, and social exclusivity.

4 نمونه از طرفداری در محل کار

علاقه مندی در محل کار می تواند آشکار یا ظریف باشد و اشکال مختلفی به خود بگیرد. با این حال، برخی از راه‌های رایج طرفداری وجود دارد، مانند موارد زیر:

مثال 1. ترفیع ها، افزایش ها و فرصت های ناموجه یا نامتعادل

مدیران یا تصمیم گیرندگانی که در دام طرفداری گرفتار می شوند، کارمندان خاصی را برای پاداش ها و فرصت ها بر سایر کارکنان شایسته اولویت می دهند.

نمونه ها
  • تخصیص رهبری پروژه یا حضور در جلسات با مشخصات بالا بر اساس یک رابطه شخصی و نه شایستگی
  • ارتقای کارکنان مورد علاقه نسبت به متقاضیان داخلی واجد شرایط تر
  • توزیع غیرموجه افزایش حقوق، پاداش یا مزایا
  • ارائه مشاوره یا سایر فرصت‌های توسعه حرفه‌ای فقط برای کارکنان مورد علاقه، علیرغم ابراز علاقه دیگران
  • اعطای مستمر تنها به کارمندان مورد علاقه، شیفت های ترجیحی، روزهای مرخصی یا شانس دریافت اضافه کاری.

مثال 2. توزیع ناعادلانه وظایف

علاقه مندی ممکن است منجر به توزیع کار شود که با توانایی های کارکنان یا موقعیتی که دارند قابل توجیه نباشد.

نمونه ها
  • اعطای وظایف به کارکنان ترجیحی فراتر از محدوده وظایفشان
  • تخصیص کارمندان بدون وضعیت مطلوب وظایف پستی زیر سطح مهارت آنها
  • بار کاری سنگین‌تر بر کارکنان نامطلوب وارد می‌شود
  • پاسخگویی تنها به درخواست‌های چند کارمند منتخب برای گزینه‌های کاری انعطاف‌پذیر، زمانی که دلیل تجاری واقعی برای این کار وجود ندارد.

مثال 3. استانداردهای دوگانه برای عملکرد و رفتار

هنگامی که کارکنان در مورد عملکرد یا رفتار خود به استانداردهای متناقض نگاه می کنند، این نشانه مطمئنی از طرفداری است.

نمونه ها
  • تحمل شایعات اداری در مورد برخی از کارمندان
  • عذرخواهی از مهلت های از دست رفته کارکنان مورد علاقه و اجرای آن بر دیگران
  • توبیخ رفتار نادرست برخی و نادیده گرفتن آن در برخی دیگر
  • تصدیق عملکرد پایین تر از افراد مورد علاقه در حالی که کار با کیفیت بالاتر مورد توجه قرار نمی گیرد
  • ستایش عمومی فقط از کارکنان خاص
  • جدا کردن یک کارمند (های) خاص برای مقصر دانستن دیگران یا اشتباهات تیم.

مثال 4. محافل اجتماعی و انحصار

گروه‌های انحصاری که از ارتباطات اجتماعی محل کار تشکیل شده‌اند، اغلب وجود طرفداری را نشان می‌دهند.

نمونه ها
  • تصمیم گیرندگان و کارمندان خارج از محیط کار اجتماعی می شوند
  • مدیرانی که زمان یا توجه غیرقابل توجیهی را به کارکنان خاصی در طول ساعات کاری اختصاص می دهند
  • دوستی های کارمندی که تبدیل به دسته می شود
  • روابط عاشقانه بین همکاران یا یک مدیر و زیردستان.

هنگامی که دو یا گروه های کوچک تشکیل می شوند و بیش از حد درونی متمرکز می شوند، می توانند به طرفداری در محل کار مانند:

  • تصمیم گیری مغرضانه با توجه به ترجیحات حلقه داخلی
  • ارتباط انتخابی، که به برخی دسترسی ممتاز می دهد و برخی دیگر را از حلقه اطلاعات مهم خارج می کند
  • دیدگاه ذهنی در پذیرش ایده های جدید یا میانجیگری در تعارضات محل کار بر اساس اتحادهای شخصی.

اثرات منفی طرفداری در محل کار

به محض اینکه طرفداری روی کار بیاید و افراد احساس کنند عقب مانده اند، مشکلات دیگری در سراسر سازمان ایجاد می شود.

بیایید به چهار پیامد طرفداری در کار نگاه کنیم:

محیط کار سمی

یک محیط کار زمانی سمی می شود که رفتارهای منفی اجازه نفوذ پیدا کند و تبدیل به یک هنجار شود و در نتیجه فشار عاطفی را برای کارکنان افزایش دهد.

علاقه‌مندی می‌تواند به یک محیط کاری مسموم کمک کند، زیرا باعث ایجاد یک فضای مشاجره‌آمیز می‌شود که با رنجش و رقابت ناسالم در بین کارکنان مشخص می‌شود. هدف، ایجاد ارتباطات مناسب به جای تولید کار با کیفیت است که به موفقیت شرکت کمک می کند.

علاوه بر این، برخی از کارمندان احساس می کنند موظف به تحمل حجم کاری بیش از حد هستند تا مورد توجه قرار گیرند. هنگامی که کارکنان نادیده گرفته می شوند، نمی دانند در یک سلسله مراتب غیرقابل پیش بینی یا غیرقابل نفوذ در کجا قرار دارند. استرس و فرسودگی شغلی پیامدهای محتمل هستند.

علاقه مندی همچنین تعهد سازمان به تنوع و شمول را کاملاً تضعیف می کند. شما نمی توانید یک محل کار منسجم و قابل قبول ایجاد کنید، وقتی واضح است که کارمندان خاصی مزایایی را دریافت می کنند که دیگران برایشان مقرون به صرفه نیستند. ادعای فراگیر بودن در حالی که اجازه می دهد طرفداری شکوفا شود، تلاش های DEIB را صرفاً به یک توهم تبدیل می کند.

افزایش جابجایی کارکنان

علاقه‌مندی کارکنان با استعداد را از سازمانشان جدا می‌کند، زمانی که آنها معتقدند که کمتر بها داده می‌شوند و فرصت‌های منصفانه‌ای ندارند. یک مطالعه آکادمیک منتشر شده توسط MDPI در سال 2022 تأیید کرد که طرفداری یک عامل استرس زا در کار است که بر ادراک کارکنان از سازمان تأثیر منفی می گذارد.

این می‌تواند انگیزه جستجوی شغل جدید در جای دیگری باشد، جایی که آنها معتقدند تلاش‌هایشان به‌طور مناسب‌تری شناسایی و پاداش می‌گیرد.

از بین رفتن اعتماد و احترام به رهبری

اعتماد در ایجاد هر رابطه سودمند متقابل بسیار مهم است. بی‌عدالتی طرفداری می‌تواند اعتماد رهبری شرکت را مختل کند و باعث شود کارکنان احترامشان را از دست بدهند. هنگامی که رهبران به وضوح از کارمندان خاصی حمایت می کنند، بقیه کارمندان به بی طرفی و قضاوت آنها شک می کنند.

هنگامی که کارمندان شروع به این سؤال می کنند که آیا رهبران آنها تصمیمات منصفانه می گیرند و به طور مؤثر مدیریت می کنند، روحیه پایین تر، گفتگوهای منفی و فروپاشی در کار تیمی می تواند در محل کار نفوذ کند.

کاهش بهره وری

اگر به کارمندان بر اساس وضعیت مطلوب و نه مهارت‌هایشان، ترفیع یا پروژه‌ای اعطا شود، ممکن است فقط قادر به خروجی متوسط باشند.

علاوه بر این، رفتار ترجیحی برای برخی باعث ایجاد شکاف در تیم ها می شود و بر انگیزه تأثیر می گذارد. فرض اینکه تلاش‌های شما لزوماً به رسمیت شناخته نمی‌شوند یا پاداشی دریافت نمی‌کنند، شور و اشتیاق را برای تلاش سخت کاهش می‌دهد.

کارمندانی که احساس طرد شدن می‌کنند، ممکن است کنار بکشند، از ارائه ایده‌های خود دست بردارند و در همکاری با اعضای تیم تردید کنند. یک مطالعه که مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را با بازی‌ها انجام داد، نشان داد که طرفداری در انتخاب بازیکنان، همکاری بین شرکت‌کنندگان را کاهش می‌دهد.

هر گونه شکست در هماهنگی و ارتباطات تیمی مانع از جریان اطلاعات می شود و نوآوری مورد نیاز برای بهره وری و دستیابی به اهداف تجاری را متوقف می کند.

4 راه حل برای جلوگیری از طرفداری در محل کار

روابط محل کار به طور اجتناب ناپذیری در هر سازمانی رخ می دهد، اما نمی توان به آنها اجازه داد که طرفداری را ایجاد کنند. رویکرد فعالانه به طرفداری، آگاهی و شفافیت را تقویت می کند.

در اینجا چهار اقدام وجود دارد که به شما در مبارزه با طرفداری در محل کار کمک می کند:

1. سیاست های روشن را تعیین کنید

هر سازمانی برای محافظت در برابر طرفداری سیستمیک به نرده های محافظ نیاز دارد. ایجاد سیاست هایی که به صراحت به خویشاوندی و طرفداری در محل کار می پردازد بسیار مهم است. علاوه بر این، آنها باید به طور مداوم اجرا شوند.

سیاست ها باید موارد زیر را مشخص کنند:

  • آنچه به منزله خویشاوند گرایی و طرفداری در محل کار است
  • دستورالعمل هایی برای استخدام دوستان و اعضای خانواده کارکنان فعلی
  • اقدامات انضباطی برای تمرین طرفداری
  • فرآیند گزارش طرفداری

اطمینان حاصل کنید که این دستورالعمل ها برای همه کارکنان ابلاغ شده و در دسترس هستند.

2. آموزش رهبری ارائه دهید

همه سطوح رهبری باید در مورد طرفداری آموزش ببینند. آنها باید به طور کامل درک کنند که چیست، تمایلات خود را به آن تشخیص دهند، و مجهز باشند تا از آن اجتناب کنند و الگوی خوبی باشند.

ارائه آموزش که موضوعاتی مانند:

  • تأثیر منفی طرفداری بر پویایی تیم
  • آگاهی از ترجیحات شخصی که باعث ایجاد سوگیری های خودخواهانه می شود
  • تصمیم گیری بی طرفانه
  • پرورش یک تیم منسجم
  • ارتباط موثر استدلال پشت تصمیمات
  • تعیین مرزهای محکم برای روابط در محل کار.

نکته HR

تشویق به آموزش منظم برای مدیران در مورد بی طرفی و فراگیر بودن. این جلسات باید اهمیت رفتار عادلانه را برجسته کند و ابزارهای عملی برای شناخت و اجتناب از تصمیم گیری مغرضانه ارائه دهد.

3. یک سیستم مبتنی بر شایستگی را ترویج کنید

ساختاری را ایجاد کنید که تضمین کند تمام تصمیمات استخدامی بر اساس صلاحیت ها، مشارکت و عملکرد است. با گنجاندن معیارهای عینی و فرآیندهای استاندارد شده، می توانید قضاوت های ذهنی را به حداقل برسانید. این سیستم باید در مورد استخدام، پاداش، ترفیع، شناسایی و مأموریت اعمال شود.

اطمینان حاصل کنید که مدیران انتظارات واضحی دارند و به کارکنان بازخورد مکرر ارائه می دهند. بررسی عملکرد باید بر اساس استانداردهای ثابت باشد و به طور منظم برای همه کارکنان انجام شود. از مدیران بخواهید که تصمیمات خود در مورد افزایش حقوق و پاداش را با داده های بی طرفانه تعیین کنند.

4. شکایات طرفداری را به طور کامل بررسی کنید

یک کانال باز برای گزارش طرفداری باید وجود داشته باشد و به آن عمل شود. هر شکایت مربوط به خویشاوند گرایی و طرفداری را جدی بگیرید و آنها را سریع، کامل و عینی بررسی کنید. جمع آوری و بررسی تمام حقایق برای تعیین اینکه آیا سیاست های طرفداری نقض شده است یا خیر.

کارکنان باید بدانند که فرآیند گزارش دهی مکانیزمی امن برای رسیدگی به ادعاهای آنها ارائه می دهد. اطمینان حاصل کنید که رویه ها کاملاً محرمانه باقی می مانند و با همه طرف ها با احترام و احتیاط رفتار می شود.

غذای کلیدی

افرادی که با هم کار می کنند نیاز به ایجاد ارتباط با یکدیگر دارند. سپس دوباره، این روابط باید حرفه ای باقی بمانند و تبدیل به اتحادهای انحصاری نشوند که دیگران را از چشم اندازها و رفتاری که سزاوار آن هستند باز دارد.

ضروری است که با آگاهی، سیاست‌های روشن، سیستم تصمیم‌گیری عادلانه در مورد اشتغال، و فرآیند گزارش‌دهی ایمن، با طرفداری مواجه شویم و به آن توجه کنیم. این امر به جلوگیری از طرفداری درک شده و واقعی کمک می کند و فرهنگ انصاف و فرصت های برابر را القا می کند.

آندریا بوتمن یک مدیر منابع انسانی دارای گواهینامه SHRM با مدرک زبان انگلیسی است که اکنون از ترکیب این دو به عنوان نویسنده منابع انسانی لذت می برد. سمت های قبلی او نزد کارفرمایان در صنایع آموزش، بهداشت و درمان و مشاوره بازنشستگی بود.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *