نحوه نوشتن بیانیه هدف شرکت (+ 21 مثال واقعی شرکت)

بیانیه هدف مانند ستاره راهنمای یک شرکت است. این “چرا” پشت اقدامات آنها فراتر از صرف درآمدزایی را توضیح می دهد. اعلام می کند که چرا شرکت وجود دارد و چه تأثیری می خواهد در جامعه بگذارد.

مطالعه WeSpire نشان داد که کارگران Gen Z اولین کسانی بودند که هدف را بر حقوق اولویت دادند. آنها باید ارتباط بین اقدامات خود و تأثیر اجتماعی گسترده تر را ببینند. 75 درصد از پاسخ دهندگان مورد بررسی معتقد بودند که کار باید معنای بیشتری نسبت به آوردن بیکن به خانه داشته باشد. آنها به دنبال نقش های مثبت، هدفمند و قابل توجه هستند.

مطالب
بیانیه هدف چیست؟
نقش منابع انسانی در تدوین بیانیه هدف شرکت
نحوه نوشتن بیانیه هدف
5 گام قابل اجرا برای منابع انسانی هنگام ایجاد یک بیانیه هدف
نمونه بیانیه هدف شرکت
21 مثال بیانیه هدف شرکت

بیانیه هدف چیست؟

بیانیه های هدف، باورهای اصلی هستند که تصمیم گیری و فرهنگ سازمان را هدایت می کنند. ابزاری قدرتمند برای جذب و حفظ استعدادهاست. کاندیداها به سمت شرکت هایی کشیده می شوند که برای چیزی بزرگتر از خودشان ایستاده اند.

بیانیه هدف قوی با کارکنان بالقوه طنین انداز می شود که به ایجاد نیروی کار قوی کمک می کند. همچنین به ایجاد وفاداری مشتری کمک می کند. مشتریان از برندهایی حمایت می کنند که ارزش های آنها را به اشتراک می گذارند. بیانیه هدف قانع کننده می تواند وفاداری را با مشتریانی که به شرکت هایی که با اعتقادات آنها همسو هستند اعتماد می کنند، تقویت کند.

بیانیه های هدف شرکت در مقابل شخصی

بیانیه های هدف شخصی

  • بیانیه هدف شخصی قطب نمای داخلی شماست
  • ذهنی تر است و انگیزه ها و آرزوهای منحصر به فرد یک فرد را منعکس می کند.
  • عمدتاً برای خودتان نوشته شده و اهداف و انگیزه های زندگی خود را توضیح می دهد.

بیانیه های هدف شرکت

  • بیانیه هدف شرکت اصل راهنمای کل سازمان است.
  • گسترده تر و در نظر گرفتن تأثیر آن در مقیاس بزرگ، مانند حل مشکلات زیست محیطی یا ترویج عدالت اجتماعی.
  • برای الهام بخشیدن و ایجاد اعتماد با سهامداران، کارکنان، مشتریان و سرمایه گذاران را هدف قرار داده است.

بیانیه هدف در مقابل بیانیه ماموریت: تفاوت

بیانیه ماموریت
بیانیه هدف

اهداف و اهداف اصلی شرکت را تشریح می کند. این تعریف می کند که شرکت چه می کند، مشتریانش، و چگونه به آنها خدمات می دهد. بیانیه ماموریت بر عملیات و اولویت های روزانه شرکت متمرکز است.

تأثیر یا سهم بزرگتری را که قصد دارد در جامعه، جوامع یا کل جهان ایجاد کند، به اشتراک می گذارد. بیشتر از ایجاد تجارت، دلیل وجود این شرکت را توضیح می دهد.

اهداف و اهداف اصلی شرکت را تشریح می کند. این تعریف می کند که شرکت چه می کند، مشتریانش، و چگونه به آنها خدمات می دهد. بیانیه ماموریت بر عملیات و اولویت های روزانه شرکت متمرکز است.

معمولاً بر روی آرزوهای بلند مدت سازمان و تغییر مثبتی که می خواهد ایجاد کند تمرکز می کند. کارمندان، مشتریان، سرمایه گذاران، جوامع و سایر ذینفعان الهام بخش و انگیزه می دهد.

اهداف یا نتایج خاصی را که سازمان می‌خواهد در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت به دست آورد، مشخص می‌کند.

بر ارزش ها، اصول و ایده آل هایی که اقدامات و تصمیمات بلندمدت سازمان را هدایت می کنند، تأکید می کند.

نقش منابع انسانی در تدوین بیانیه هدف شرکت

منابع انسانی یک ارتباط قوی بین کارمندان، رهبری و هدف شرکت ایجاد می کند و تضمین می کند که باعث موفقیت سازمان می شود.

در اینجا نحوه نقش منابع انسانی در توسعه بیانیه هدف سازمان آمده است:

  1. همسو کردن انگیزه ها و آرزوهای کارکنان و شرکت: منابع انسانی با کارکنان تعامل دارد. آنها از طریق نظرسنجی‌ها و جلسات کارکنان، بینش‌هایی را در مورد انگیزه‌ها و آرزوهای خود و اینکه چگونه با هدف بالقوه شرکت هماهنگ می‌شوند، جمع‌آوری می‌کنند.
  2. همسو کردن فرهنگ و هدف شرکت: منابع انسانی تضمین می‌کند که بیانیه هدف، ارزش‌های شرکت و نحوه انطباق آن با فرهنگ را منعکس می‌کند.
  3. ترویج بینش های کل نگر در سراسر سازمان: منابع انسانی می تواند بحث هایی را با کارکنان از رده ها و بخش های مختلف، مشتریان، شرکا و سایر ذینفعان سازماندهی کند تا دیدی جامع از هدف شرکت به دست آورد.
  4. برقراری ارتباط با هدف سازمان: منابع انسانی نقش حیاتی در انتقال هدف شرکت به کارکنان دارد. این تضمین می‌کند که همه می‌دانند چگونه کارشان به هدف بزرگ‌تر شرکت، یعنی تقویت مشارکت کارکنان کمک می‌کند.
  5. بیانیه هدف توسعه سیاست و ابتکار را هدایت می کند: منابع انسانی می تواند از هدف شرکت برای هدایت سیاست ها، برنامه ها و ابتکارات استفاده کند.
  6. ایجاد استراتژی های جذب استعداد جذاب: بیانیه هدف واضح می تواند ابزار قدرتمندی در جذب استعدادهایی باشد که در ارزش ها و آرزوهای کارفرما سهیم هستند. منابع انسانی می تواند هنگام ایجاد استراتژی های استخدام و برندسازی کارفرما از بیانیه هدف استفاده کند.

نحوه نوشتن بیانیه هدف

برای ایجاد یک بیانیه هدف که واقعاً سازمان شما را منعکس کند، عناصر زیر را در نظر بگیرید:

ارزش ها

اینها باورهای اساسی هستند که فرهنگ شرکت شما را شکل می دهند. آنها بر نحوه کار و تصمیم گیری کارکنان تأثیر می گذارند. به این فکر کنید که آنها چگونه هویت و هدف سازمان شما را شکل می دهند و مطمئن شوید که آنها در بیانیه ماموریت شما منعکس می شوند.

به عنوان مثال، اگر همکاری و نوآوری اصول اصلی شرکت شما هستند، بیانیه هدف شما باید با این ارزش ها مطابقت داشته باشد و نحوه هدایت آنها به هدف سازمان شما را بیان کند.

ذینفعان

اینها افراد و گروه هایی هستند که علاقه زیادی به کسب و کار شما دارند، مانند کارکنان، مشتریان، سهامداران، فروشندگان و جوامع محلی. هنگام تنظیم بیانیه هدف خود، دیدگاه ها، نیازها و انتظارات آنها را برای اطمینان از همسویی در نظر بگیرید.

برای مثال، بیانیه‌ای که رضایت مشتری و مسئولیت اجتماعی را برجسته می‌کند، به ایجاد روابط قوی‌تر با مشتریان و جوامع کمک می‌کند و در نهایت اعتماد و وفاداری را تقویت می‌کند.

اهداف بلند مدت

بیانیه هدف شما باید با اهداف و آرزوهای شرکت شما هماهنگ باشد. توضیح دهید که چگونه اهداف شما با نتایج، تأثیر و میراث پیش بینی شده شما مطابقت دارد.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید در فناوری پایداری به یک رهبر جهانی تبدیل شوید، بیانیه هدف شما باید تعهد شما به پایداری، نوآوری و تأثیر جهانی را برجسته کند.

تاثیر

موفقیت مالی سازمان خود و اثرات اجتماعی و محیطی گسترده تری که می خواهد به آن دست یابد را در نظر بگیرید. مسائل مهم اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی را بشناسید و توضیح دهید که هدف شما چگونه برای مقابله با آنهاست.

به عنوان مثال، یک بیانیه هدف برای یک سازمان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است بر پیشرفت تحقیقات پزشکی برای درمان سرطان، تمرکز بر تأثیر اجتماعی گسترده‌تر آن فراتر از ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی تأکید کند.

اصالت

بیانیه هدف شما باید صادقانه، شفاف و همسو با ارزش ها، فرهنگ و اقدامات سازمان باشد. این باید به طور دقیق نشان دهنده نیات و باورهای واقعی رهبران و کارکنان سازمان باشد.

هنگام ایجاد یک بیانیه هدف، مهم است که از اظهارات عمومی اجتناب کنید. معتبر بودن باعث ایجاد اعتبار نزد ذینفعان، بهبود تعامل و تعهد به هدف سازمان می شود.

Key tips on how to craft your company's purpose statement.Key tips on how to craft your company's purpose statement.

5 گام قابل اجرا برای منابع انسانی هنگام ایجاد یک بیانیه هدف

1. یک تیم بسازید و همکاری کنید

ایجاد بیانیه هدف یک شرکت یک تلاش تیمی است که باید گروه های مختلفی از ذینفعان را درگیر کند. بنابراین، ایجاد یک تیم متقابل برای ایده پردازی ضروری است. گفتگوهای باز و مشارکت فعال کارکنان در همه سطوح را تشویق کنید. یک فرد یا تیم نماینده از بخش های مختلف، به عنوان مثال، فروش، بازاریابی، عملیات، مالی، فناوری اطلاعات و غیره جمع آوری کنید.

منابع انسانی می‌تواند از تکنیک‌های مختلفی برای تسهیل همکاری استفاده کند، مانند کارگاه‌های تفکر طراحی، جلسات طوفان فکری یا پلت‌فرم‌های اشتراک ایده مجازی.

2. تحقیق و تحلیل کنید

از کارمندان، مشتریان، تامین کنندگان بالقوه و اعضای جامعه نظرسنجی یا مصاحبه کنید. درباره درک فرهنگ و مأموریت شرکت و شناسایی تأثیر و مشارکت سؤالاتی بپرسید:

  • به نظر شما چه ارزش هایی برای شرکت ما ضروری است؟
  • به نظر شما کدام ارزش ها بیشتر فرهنگ شرکت ما را تعریف می کنند؟
  • به نظر شما هدف اولیه سازمان ما چیست؟
  • به نظر شما شرکت ما از چه راهی به رفاه مشتریان، جوامع و ذینفعان ما کمک می کند؟
  • چگونه تصور می کنید شرکت ما در آینده تغییر ایجاد کند؟
  • شرکت ما را در 5 تا 10 سال آینده کجا می بینید؟
  • آرزوهای شما برای آینده سازمان ما چیست؟

با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل این داده‌ها، منابع انسانی بینش‌های ارزشمندی را برای اطلاع‌رسانی به توسعه بیانیه‌ای هدف به دست می‌آورد که با ذینفعان طنین‌انداز می‌شود و با روندهای بازار همسو می‌شود.

نکته HR

همچنین می‌توانید روندهای صنعت و بیانیه‌های هدف رقبا را تجزیه و تحلیل کنید تا از خودتان الهام بگیرید و تفاوت‌های شما را در نظر بگیرید.

3. ایجاد بیانیه هدف

بیانیه خود را مختصر و واضح نگه دارید. باید بر دلایل وجودی سازمان تمرکز کند و اطمینان حاصل کند که با مأموریت، ارزش ها و اهداف استراتژیک آن همسو است. همچنین باید به طور واقعی ارزش های سازمان را منعکس کند و با ذینفعان داخلی و خارجی طنین انداز شود.

بر اساس تجزیه و تحلیل و تحقیقات خود، ممکن است ایده های پیچیده زیادی داشته باشید، بنابراین متخصصان منابع انسانی باید آنها را با زبانی ساده و تاثیرگذار ساده کنند. از تکنیک های داستان سرایی استفاده کنید تا بیانیه هدف خود را جذاب و به یاد ماندنی کنید.

نکته HR

هدف شرکت را کوتاه و واضح بیان کنید. در حالت ایده آل، باید حدود 1 تا 2 جمله باشد که به راحتی قابل درک و به خاطر سپردن باشد.
از اصطلاحات و جملات پیچیده اجتناب کنید.

4. بازخورد بخواهید و بیانیه هدف خود را نهایی کنید

پیش نویس را با تیم و سهامداران گسترده تر به اشتراک بگذارید. درخواست بازخورد از کارکنان، مدیران، مشتریان و سایر ذینفعان. این شکاف ها را شناسایی می کند و هرگونه سوء تفاهم را روشن می کند. همچنین تأیید می کند که بیانیه هدف شامل همه ذینفعان و مرتبط است.

بر اساس بازخورد آنها، بیانیه خود را برای اطمینان از وضوح، مختصر و الهام بخش اصلاح کنید. به یاد داشته باشید که تیم رهبری شرکت را بررسی و تایید کند.

5. یک برنامه ارتباطی ایجاد کنید

پس از نهایی شدن، یک برنامه ارتباطی جامع ایجاد کنید تا بیانیه هدف را در داخل و خارج به طور موثر اجرا کنید. بیانیه را از طریق جلسات تالار شهر، اطلاعیه های اینترانت و ادغام در مواد آموزشی و نصب به کارمندان ارائه دهید.

از نظر خارجی، با بازاریابی کار کنید تا بیانیه هدف را در وب سایت شرکت، مواد بازاریابی و حضور در رسانه های اجتماعی ادغام کنید.

نمونه بیانیه هدف شرکت

“برای توانمندسازی افراد و جوامع برای شکوفایی با ارائه راه حل های نوآورانه و خدمات استثنایی، با هدایت تعهد ما به یکپارچگی، تنوع و پایداری.”

در این مثال، بیانیه هدف تعهد سازمان به توانمندسازی، نوآوری و تعالی خدمات را بیان می کند. بر یکپارچگی، تنوع و ارزش‌های پایداری تأکید می‌کند، که منعکس‌کننده موضع اخلاقی سازمان و چشم‌انداز بلندمدت برای تأثیر مثبت است.

نکاتی برای نوشتن یک بیانیه هدف خوب

  • الهام بخش باشید: یک بیانیه هدف قانع کننده باید احساسات مثبت را برانگیزد و الهام بخش عمل باشد. این باید فراتر از سود باشد و به انگیزه های کارکنان توجه کند.
  • مشخص و معتبر باشید: از جملات کلی و کلیشه ای خودداری کنید. در عوض، بیان کنید که چه چیزی سازمان شما را منحصر به فرد می کند و چرا هدف آن معنادار است.
  • آینده نگر باشید: بیانیه هدف باید حس بینش و خوش بینی را در مورد تأثیر آینده سازمان منتقل کند. باید ذینفعان را تشویق کند تا در شکل دادن به فردایی بهتر بپیوندند.
  • عملی باشید: یک بیانیه هدف خوب، تصمیم گیری و رفتار در سازمان را هدایت می کند. این باید به عنوان یک قطب نما عمل کند و اولویت های استراتژیک، تصمیمات عملیاتی و اقدامات کارکنان را اطلاع دهد.
  • فراگیر باشید: اطمینان حاصل کنید که بیانیه هدف منعکس کننده دیدگاه ها و علایق متنوع ذینفعان است. دیدگاه همه ذینفعان از جمله کارمندان، مشتریان، شرکا و جوامع را در نظر بگیرید. بیانیه هدف فراگیر، حس تعلق و همسویی را در بین ذینفعان مختلف تقویت می کند.

21 مثال بیانیه هدف شرکت

  1. اینتل: ما فناوری متحول کننده جهان را ایجاد می کنیم که زندگی هر فرد روی کره زمین را بهبود می بخشد.
  2. گروه مشاوره بوستون: باز کردن پتانسیل کسانی که دنیا را پیش می برند
  3. Novartis: برای بهبود و افزایش عمر مردم، دارو را دوباره تصور کنید
  4. Unilever: زندگی پایدار را عادی کنید
  5. Walmart : هدف ما ساختن دنیایی بهتر است – به مردم کمک می کنیم بهتر زندگی کنند و سیاره زمین را بازسازی کنند و در عین حال جوامعی پر رونق و انعطاف پذیر بسازیم. برای ما، این به معنای تلاش برای ایجاد فرصت، ساختن آینده ای پایدارتر، پیشبرد تنوع، برابری، و شمول و نزدیک کردن جوامع به یکدیگر است.
  6. فایزر: پیشرفت هایی را ارائه می دهد که زندگی بیماران را تغییر می دهد. تحقیق و توسعه در قلب تحقق هدف فایزر قرار دارد، زیرا ما در تلاشیم تا علوم و فن‌آوری‌های پیشرفته را به درمان‌هایی تبدیل کنیم که بیشترین اهمیت را دارند.
  7. مک دونالد: تغذیه و پرورش جوامع
  8. گلدمن ساکس: ما آرزو داریم استثنایی ترین مؤسسه مالی جهان باشیم که با ارزش های مشترک شراکت، خدمات مشتری، صداقت و تعالی متحد شده است.
  9. کوکاکولا : برای تازه کردن دنیا و ایجاد تفاوت.
  10. Vodafone: برای اتصال برای آینده ای بهتر
  11. سونی : با قدرت خلاقیت و فناوری، جهان را پر از احساسات کنید
  12. یونایتد ایرلاینز : ارتباط مردم متحد کردن جهان» تصمیم گیری ما را هدایت می کند که توسط ارزش های اصلی ما پشتیبانی می شود – ایمنی، مراقبت، قابلیت اطمینان و کارایی. در عمل، این به معنای انجام کار درست برای سیاره، مسافران و مردممان است.
  13. موندلز : ما به مردم قدرت می‌دهیم که به درستی میان‌وعده بخورند
  14. DHL : ارتباط مردم، بهبود زندگی
  15. فورد : برای کمک به ساختن دنیایی بهتر، جایی که هر فرد آزاد است حرکت کند و رویاهای خود را دنبال کند.
  16. نایک : جهان را با قدرت ورزش به جلو ببرید
  17. HSBC : باز کردن دنیایی از فرصت ها. ما اینجا هستیم تا از تخصص، قابلیت‌ها، وسعت و دیدگاه‌های منحصربه‌فرد خود استفاده کنیم تا فرصت‌های جدیدی را برای مشتریان خود باز کنیم. ما افراد، ایده‌ها و سرمایه‌هایی را گرد هم می‌آوریم که باعث پیشرفت و رشد می‌شوند و به ایجاد دنیایی بهتر کمک می‌کنند – برای مشتریان، مردم، سرمایه‌گذاران، جوامع ما، و سیاره‌ای که همه ما مشترک هستیم.
  18. گروه De Beers : زندگی را درخشان کنید
  19. مکینزی و شرکت : برای کمک به ایجاد تغییرات مثبت و پایدار در جهان.
  20. مسترکارت : اتصال همه به امکانات بی‌ارزش
  21. ویزا : برای ارتقای همه افراد، در همه جا با بودن بهترین راه برای پرداخت و پرداخت

برای جمع بندی

نوشتن بیانیه هدف شرکت شما سرمایه گذاری در آینده سازمان شما است. این به عنوان یک چراغ راهنما عمل می کند، استعدادهایی را جذب می کند که دیدگاه شما را به اشتراک می گذارند و کارکنان را الهام می بخشد تا هر روز بهترین خود را به کار بیاورند.

یک بیانیه واضح و مختصر که “چرا” شما را به تصویر می کشد، با مخاطب هدف شما طنین انداز می شود و اعتماد و وفاداری ایجاد می کند. به یاد داشته باشید، بیانیه هدف شما یک سند زنده است. همانطور که شرکت شما رشد می کند و تکامل می یابد، آن را بررسی و اصلاح کنید تا مطمئن شوید که همچنان ارزش های اصلی شما و تأثیر مثبتی که می خواهید در جهان ایجاد کنید را منعکس می کند.

Gem Siocon یک بازاریاب دیجیتال و نویسنده محتوا است که متخصص در استخدام، بازاریابی استخدام و L&D است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *