برنامه 9/80 چیست؟ راهنمای توضیح دهنده شما (2024).

تا به حال در مورد برنامه 9/80 شنیده اید؟ همه ما با هفته کاری سنتی آشنا هستیم: هشت ساعت در روز، پنج روز بعد، به دنبال آن یک تعطیلات آخر هفته دو روزه شایسته. اما اگر گزینه دیگری وجود داشت چه؟

برنامه 9/80 با طولانی کردن تعطیلات آخر هفته، برداشت تازه ای از هفته کاری ارائه می دهد. این مدل کاری به عنوان یک استراتژی برای بهبود عملکرد نهایی کسب و کار محبوبیت پیدا می کند: بهره وری، رضایت کارکنان و تعادل بین کار و زندگی.

مطالب
برنامه 9/80 چیست؟
برنامه 9/80 چگونه کار می کند؟
برنامه 9/80 در مقابل هفته کاری 4 روزه
مزایا و معایب برنامه 9/80 چیست؟
برنامه 9/80 چگونه به نظر می رسد؟
چگونه منابع انسانی می تواند به اجرای برنامه 9/80 کمک کند
شرکت هایی که از برنامه کاری 9/80 استفاده می کنند

برنامه 9/80 چیست؟

برنامه 9/80 برنامه کاری معمولی 9-5 هشت ساعته در روز، پنج روز در هفته و به دنبال آن دو روز تعطیل در تعطیلات آخر هفته را اصلاح می کند. در عوض، هفته‌های کاری را فشرده می‌کند و با دستمزد یکسان، زمان آزاد بیشتری را فراهم می‌کند. بر اساس یک برنامه 9/80، کارمندان در ازای تعطیلات هر جمعه، روزهای کمی طولانی‌تر کار می‌کنند.

برنامه های 9/80 در بلوک های دو هفته ای محاسبه می شوند. در هفته اول، کارمندان یک روز 9 ساعت از دوشنبه تا پنجشنبه و یک روز 8 ساعت در روز جمعه کار می کنند. در هفته دوم از دوشنبه تا پنجشنبه نه ساعت کار می کنند و جمعه ها مرخصی می گیرند. و سپس روال تکرار می شود. این بدان معناست که آنها به طور متوسط هر ماه دو تعطیلات آخر هفته 3 روزه دارند.

پیشینه چگونگی ایجاد زمان‌بندی کار، موضوع جالبی است. هنری فورد، سرمایه دار خودروسازی و پیشگام در صنعت، هفته کاری 40 ساعته را در سال 1926 تأسیس کرد. سپس در سال 1940 به صورت قانونی در ایالات متحده به هفته کاری اجباری تبدیل شد.

از آن زمان، برنامه‌های انعطاف‌پذیر و فشرده تحت عنوان «برنامه‌های کاری جایگزین» شناخته شده‌اند و به عنوان راهی برای تقویت تعادل بین کار و زندگی بدون به خطر انداختن بهره‌وری، محبوبیت پیدا کرده‌اند. اینها شامل برنامه های 9/80 و 4/10 است که به عنوان هفته کاری 4 روزه نیز شناخته می شود.

برنامه 9/80 چگونه کار می کند؟

برنامه 9/80 یک برنامه کاری است که 80 ساعت کار استاندارد در دو هفته را به جای 10 روز به 9 روز تبدیل می کند. این به این معنی است که کارکنان هر جمعه دیگر تعطیل می شوند، در حالی که کل ساعات کاری یکسان است.

اگر قصد معرفی یک برنامه زمانی 9/80 را دارید، در اینجا آمده است که چگونه منابع انسانی می تواند مدافع نهایی این رویکرد جدید باشد:

  1. قهرمان ارتباطات باشید: برنامه جدید را به وضوح برای همه توضیح دهید. این شامل جزئیات در مورد قالب، نحوه مدیریت حقوق و دستمزد برنامه 9/80 و مزایای روزهای تعطیل اضافی است.
  2. کمک به برنامه‌ریزی: از مدیران و کارمندان برای تطبیق با حجم کاری جدیدشان حمایت کنید و اطمینان حاصل کنید که پوشش در طول روزهای تعطیل اضافی وجود دارد. به آن به عنوان یک پازل برنامه ریزی فکر کنید که باید حل کنید – و کارکنان خوشحال پاداش شما هستند.
  3. راهنمایی در مورد حفظ بهره وری ارائه دهید: نکات و منابعی را در مورد مدیریت انرژی و متمرکز ماندن در طول روزهای کاری طولانی 9 ساعت ارائه دهید.

برنامه 9/80 در مقابل هفته کاری 4 روزه: کدام بهتر است؟

هم برنامه 9/80 و هم هفته کاری 4 روزه با فشرده کردن ساعات کاری بیشتر به روزهای کمتر، هدفشان بهبود تعادل بین کار و زندگی است. اما آنها به روش های مختلف به آن دست می یابند:

  • برنامه 9/80: کارکنان به مدت 9 روز (هشت روز 9 ساعت و یک روز 8 ساعت) در طول دو هفته کار می کنند که در مجموع 80 ساعت می باشد. این به معنای یک روز تعطیل اضافی هر هفته برای زمان شارژ اضافی است.
  • 4 روز کاری در هفته: در اینجا، کارمندان از طریق یک برنامه فشرده، به طور معمول چهار روز 10 ساعته و در مجموع 40 ساعت کار می کنند. پاداش؟ یک آخر هفته سه روزه در هر هفته، باعث تقویت روحیه و، امیدوارم، خلاقیت شود.

نکته کلیدی انتخاب گزینه ای است که به بهترین وجه با نیازهای شرکت و ترجیحات تیم شما مطابقت دارد . به عنوان مثال، یک آژانس بازاریابی ممکن است هفته 4 روزه را برای ذهن خلاق خود ایده آل بیابد. این اجازه می دهد تا سرعت های کاری متمرکز و به دنبال آن زمان توقف طولانی مدت برای تازه کردن و بازگشت با ایده های بهتر انجام شود.

از سوی دیگر، یک کارخانه تولیدی با اهداف تولید سخت‌گیرانه ممکن است از برنامه 9/80 سود بیشتری ببرد – به آن اجازه می‌دهد کارایی خود را حفظ کند و در عین حال استراحت‌های گاه و بیگاه طولانی برای جلوگیری از فرسودگی شغلی ارائه دهد.

در حالی که هفته کاری 4 روزه از نظر زمان‌بندی و حقوق و دستمزد پیچیده‌تر است، هر دو گزینه در صورت اجرای دقیق می‌توانند موفق باشند.

مزایا و معایب برنامه 9/80 چیست؟

برنامه کاری 9/80 مزایای بالقوه بهره وری بیشتر و رضایت کارکنان را به کارفرمایان ارائه می دهد، اما بدون اشکال نیست. بیایید برخی از مزایا و معایب را بررسی کنیم.

جوانب مثبت:

  • بهره وری افزایش یافته: همه ما در دنیای “همیشه فعال” خود با عوامل حواس پرتی دست و پنجه نرم می کنیم. کشش های طولانی تر و بدون وقفه در یک برنامه زمانی 9/80 می تواند به کارمندان کمک کند تا روی وظایف کاری عمیق تمرکز کنند و به طور بالقوه منجر به تکمیل سریع پروژه های پیچیده تر و افزایش بهره وری کلی شود.
  • حفظ کارکنان بهبود یافته: ارائه امتیاز تعادل بین کار و زندگی مانند برنامه زمانی 9/80 می تواند شرکت شما را متمایز کند. این می تواند در جذب استعدادهای برتر و راضی نگه داشتن تیم فعلی شما با ارائه آزادی که با زمان شخصی اضافی همراه است، بازی را تغییر دهد.
  • کاهش غیبت و تأخیر: این مطالعه اخیر گالوپ تأیید می کند که داشتن کارکنان شاد و متعهد به کاهش 81 درصدی غیبت و افزایش 14 درصدی در بهره وری منجر می شود. برنامه 9/80، با تعطیلات سه روزه هر هفته در میان، می تواند به نیروی کار مثبت و قابل اعتمادتر کمک کند. به آن به عنوان سرمایه گذاری در رفاه و بهره وری کارکنان فکر کنید.
  • بهبود تعادل بین کار و زندگی کارکنان: برای کارمندانی که روزهای 9 ساعته را به راحتی انجام می دهند، مزیت برنامه 9/80 در روز تعطیل اضافی نهفته است. کاهش استرس و تعادل بهتر بین کار و زندگی می تواند منجر به یک تیم شادتر و متعهدتر شود و در نهایت منجر به خروجی های بالاتر و چشم اندازهای حفظ شود.
  • مزایای زیست‌محیطی: به تمام آن‌هایی فکر کنید که از رفت‌وآمد با یک روز تعطیل اضافی هر هفته اجتناب کنید. یک برنامه 9/80 می تواند به کاهش ردپای کربن کمک کند، که یک مزیت بزرگ برای شرکت هایی است که به دنبال ایجاد یک نام تجاری کارفرمایی آگاهانه از محیط زیست برای جذب نامزدهای برتر هستند.

معایب:

  • چالش های برنامه ریزی: بیایید با آن روبرو شویم. برنامه 9/80 برای هر نوع کسب و کاری مناسب نیست. هماهنگی جلسات و اطمینان از پوشش تیمی، به ویژه در نقش‌های مواجهه با مشتری، می‌تواند به یک عمل شعبده بازی تبدیل شود و به طور بالقوه جریان کار را با کارکنانی که هر هفته روزهای متفاوتی را تعطیل می‌کنند، مختل کند.
  • انعطاف‌پذیری محدود در طول هفته‌های کاری: کارکنان ممکن است در طول 9 روز کاری خود فضای کمتری داشته باشند تا به قرارها و نیازهای شخصی رسیدگی کنند. این می تواند به نوعی ناامیدی منجر شود.
  • افزایش خطر فرسودگی شغلی: همه افراد در روزهای کاری طولانی تر پیشرفت نمی کنند. در حالی که برخی ممکن است شاهد افزایش بهره وری باشند، برخی دیگر ممکن است با حفظ استقامت و خستگی یا فرسودگی دست و پنجه نرم کنند. این در نهایت می تواند مزایای بهره وری اولیه را لغو کند و روحیه و عملکرد کلی را کاهش دهد.
  • پیچیدگی حقوق و دستمزد و اضافه کاری: ماهیت غیراستاندارد برنامه 9/80 می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، به خصوص با محاسبه اضافه کاری و مرخصی. برای اطمینان از دقیق بودن ارقام غرامت، اضافه کاری و مرخصی، آماده سرمایه گذاری در نرم افزار یا منابع جدید باشید.

برنامه 9/80 چگونه به نظر می رسد؟

در اینجا یک نمونه برنامه 9/80 آورده شده است:

کارمندان معمولاً چهار روز طولانی‌تر از دوشنبه تا پنج‌شنبه، هر کدام 9 ساعت کار می‌کنند، و پس از آن یک دوره 8 ساعته در روز جمعه در هفته اول وجود دارد. سپس، چهار روز 9 ساعته دیگر را در هفته دوم شارژ می‌کنند، اما جمعه را تعطیل می‌کنند تا دوباره شارژ شوند. و بنابراین، روال دو هفته ای خود را تکرار می کند.

نمونه برنامه 9/80

هفته 1 و 2
80 ساعت کار کرده

دوشنبه

9 ساعت

سه شنبه

9 ساعت

چهارشنبه

9 ساعت

پنج شنبه

9 ساعت

جمعه

8 ساعت

شنبه

روز تعطیل

یکشنبه

روز تعطیل

دوشنبه

9 ساعت

سه شنبه

9 ساعت

چهارشنبه

9 ساعت

پنج شنبه

9 ساعت

جمعه

روز تعطیل

شنبه

روز تعطیل

یکشنبه

روز تعطیل

این فقط یک نمونه برنامه است. برنامه 9/80 شما می تواند بر اساس نیازهای خاص کسب و کار شما تنظیم شود. به عنوان مثال، روز تعطیل اضافی ممکن است در روزهای هفته متفاوتی مانند دوشنبه باشد تا نیازهای شرکت یا تیم شما را برآورده کند.

چگونه منابع انسانی می تواند به اجرای برنامه 9/80 کمک کند

یک برنامه کاری 9/80 می تواند هم برای شرکت و هم برای کارمندان شما یک برد-برد باشد، اما بیایید صادق باشیم، همه بلافاصله به یک تغییر روال عادی روی نمی آورند.

در اینجا آمده است که چگونه منابع انسانی می تواند از انتقال آرام به برنامه 9/80 اطمینان حاصل کند و کارمندان را برای تغییر آماده کند:

1. ابتدا آن را تست کنید

قبل از غواصی با سر به پرتاب در سراسر شرکت، پیشنهاد یک برنامه آزمایشی برای برنامه 9/80 را در نظر بگیرید. این به شما امکان می دهد آب را با یک گروه کوچک و نماینده کارمندان آزمایش کنید. این یک راه عالی برای رفع هرگونه پیچیدگی لجستیکی، شناسایی چالش‌های بالقوه زمان‌بندی، سنجش پذیرش کارکنان و پیگیری معیارهای بهره‌وری است. این کار HR را قادر می‌سازد تا برنامه را اصلاح کند و از راه‌اندازی روان‌تر و موفق‌تر برای همه اطمینان حاصل کند.

2. رسیدگی به مرخصی و حقوق و دستمزد

هفته های کاری غیر استاندارد می تواند منجر به مشکلاتی در فرآیندهای مرخصی و حقوق و دستمزد شما شود. قبل از راه‌اندازی برنامه 9/80، مطمئن شوید که خط‌مشی‌های روشنی در کار دارید. این شامل فهمیدن اینکه مرخصی استعلاجی و مرخصی چگونه کار می کند – برای مثال، آیا بر اساس روزهای 8 ساعته یا 9 ساعته خواهد بود؟ همچنین، بررسی کنید که آیا سیستم حقوق و دستمزد شما می تواند ساختار 9/80 را مدیریت کند یا خیر.

3. روی مدیریت حجم کار کار کنید

با مدیران شریک شوید تا مطمئن شوید که حجم کاری برای برنامه جدید تنظیم شده است. این ممکن است به این معنی باشد که به آنها کمک کنید وظایف را اولویت بندی کنند، به طور مؤثر تفویض کنند و حتی در زمان های بافری برای استراحت ایجاد کنند. با کار کردن با یکدیگر، می‌توانید به همه کمک کنید در طول روزهای کاری طولانی‌تر خود احساس حمایت و بهره‌وری کنند.

4. بر فرسودگی شغلی نظارت کنید

هفته های طولانی می تواند انرژی کارکنان را از بین ببرد. منابع انسانی می تواند با ارائه منابع رفاه کمک کند. به کارگاه های مدیریت استرس، نکات مدیریت زمان و منابعی فکر کنید تا به آنها کمک کنید تعادل بین کار و زندگی سالم را حفظ کنند.

An 8-step process for HR professionals on how to implement a 9/80 schedule.An 8-step process for HR professionals on how to implement a 9/80 schedule.

5. آموزش تیم را تنظیم کنید

قبل از اینکه برنامه کاری جدید خود را آزمایش کنید، برنامه های آموزشی مختصری ایجاد کنید تا مدیران را در مورد برنامه ریزی موثر تیم هایشان با مدل 9/80 آموزش دهید و نکاتی را برای رسیدگی به نگرانی های رایج کارکنان ارائه دهید. در همین حال، کارکنان می توانند در مورد استراتژی های مدیریت زمان برای روزهای کاری طولانی تر آموزش ببینند.

6. با کام های باز اعتماد ایجاد کنید

کارمندان را تشویق کنید تا قبل از شروع کار، سؤال بپرسند و نگرانی‌های خود را به اشتراک بگذارند. در طول فرآیند پذیرای بازخورد باشید – این بهترین راه برای اصلاح برنامه زمانبندی کاری 9/80 است و مطمئن شوید که برای همه کار می کند. با ادامه دادن این گفتگوی باز، اعتماد ایجاد می‌کنید و تیم خود را همراهی می‌کنید.

7. انعطاف پذیر باشید

در نظر بگیرید که در ساختار 9/80 خود کمی انعطاف پذیری ارائه دهید. این می‌تواند شامل اجازه دادن به کارمندان برای انتخاب روز جمعه یا اجازه دادن به تنظیمات گاه به گاه در برنامه برای برآوردن نیازهای شخصی باشد. کمی انعطاف پذیری کمک زیادی به تقویت روحیه و راضی نگه داشتن تیم شما خواهد کرد.

8. پیگیری و تطبیق

در طول برنامه آزمایشی و فراتر از آن، به معیارهای کلیدی مانند بهره وری، غیبت، و رضایت کارکنان توجه داشته باشید تا اثربخشی برنامه 9/80 خود را بسنجید – و آماده باشید تا در صورت نیاز برای حداکثر سود، تنظیمات لازم را انجام دهید.

نکته HR

نبض تیم خود را با مصاحبه های «بمانید» بررسی کنید

منتظر بروز مشکلات نباشید. در مورد برنامه ریزی مصاحبه های «ماندن» با کارمندان قبل و در طول اجرای برنامه کاری انعطاف پذیر 9/80 خود فعال باشید. این چت‌های یک به یک راهی عالی برای دریافت احساسات کارکنان، ترجیحات و هرگونه نگرانی بالقوه است. با حفظ جریان مکالمه، می توانید به طور فعال به مسائل رسیدگی کنید و برنامه های 9 ساعته روز کاری خود را طوری تنظیم کنید که نیازهای کارکنان را بهتر برآورده کنید.

شرکت هایی که از برنامه کاری 9/80 استفاده می کنند

1. شورون

غول انرژی جهانی شورون برنامه های کاری انعطاف پذیری را ارائه می دهد، از جمله برنامه های 9/80 و برنامه های 4/10 (که در آن کارکنان 10 ساعت در روز چهار روز در هفته با یک روز تعطیل اضافی در هر هفته کار می کنند). بر اساس بررسی‌های Glassdoor شورون، برنامه 9/80 آن مورد توجه کارکنان قرار گرفته است.

یادگیری برای منابع انسانی:

  • شورون به تیم خود مزایای انتخاب یکی از دو برنامه کاری غیر سنتی را برای تقویت تعادل بین کار و زندگی ارائه می دهد.
  • این شرکت اجازه نمی دهد روزهای تعطیل به صورت بانکی باشد و از مبادله روزهای تعطیل برنامه ریزی شده با روزهای کاری برنامه ریزی شده جلوگیری می کند.

2. پوسته

مدت‌ها قبل از ابتلا به کووید و افزایش محبوبیت دورکاری و روش‌های جدید انعطاف‌پذیر کار، شل برنامه‌های کاری جایگزین ارائه می‌کرد. این شامل هفته کاری فشرده 9/80 بود.

یادگیری برای منابع انسانی:

  • شل علاوه بر یک برنامه تعطیلی هر جمعه دیگر، زمان شروع و پایان انعطاف پذیری را برای تیم خود فراهم می کند.

3. لاکهید مارتین

پیمانکار دفاعی لاکهید مارتین نیز برنامه 9/80 را ارائه می دهد و کارکنان خود را از مزایای تعطیلات هر جمعه دیگر ارائه می دهد.

یادگیری برای منابع انسانی:

  • لاکهید مارتین از برنامه ریزی 9/80 خود برای ایجاد نام تجاری کارفرمای خود استفاده کرده است و مزایای تعادل بین کار و زندگی را که توسط کارکنان در ویدئویی که در پلتفرم های رسانه های اجتماعی خود منتشر شده است، به اشتراک گذاشته است.

قانونی نگه داشتن آن با برنامه های 9/80

برنامه 9/80 یک برد-برد برای انعطاف پذیری و بهره وری ارائه می دهد، اما پیمایش در چشم انداز قانونی بسیار مهم است.

  • اضافه کاری FLSA: قانون استانداردهای کار منصفانه (FLSA) اضافه کاری را برای کارمندان غیرمعافی که بیش از 40 ساعت در هفته (معمولاً زمان و نیم) کار می کنند، دیکته می کند. مطمئن شوید که سیستمی برای ردیابی دقیق زمان دارید.
  • فراتر از FLSA: قانون فدرال ایالات متحده تنها نقطه شروع است. مطمئن شوید که قوانین دستمزد و ساعت محلی ایالت خود را برای قوانین خاص برای محاسبه اضافه کاری و حداقل دستمزد در آن روزهای کاری طولانی‌تر لحاظ کرده‌اید.
  • طبقه بندی کارمندان: طبقه بندی کارمندان خود را مجدداً بررسی کنید (معاف در مقابل غیرمعاف)، تا همه حقوق اضافه کاری مناسب را دریافت کنند.
  • سیاست‌های مرخصی زیر 9/80: مرخصی استعلاجی، روزهای مرخصی و تعطیلات چگونه جمع‌آوری و استفاده می‌شود؟ آیا بر اساس روزهای 8 ساعته خواهد بود یا 9 ساعته؟ برای جلوگیری از سردرگمی، این را به وضوح در خط مشی خود تعریف کنید.
  • مشاوره حقوقی دریافت کنید: برای راهنمایی خاص در مورد اجرای برنامه منطبق بر 9/80، مشاوره با یک وکیل کار بهترین گزینه است. آنها می توانند در مورد کلیه قوانین کار قابل اجرا به شما مشاوره دهند و از عرضه روان اطمینان حاصل کنند.

خط پایین

برنامه کاری 9/80 می تواند برای کسب و کارها و کارمندان برد-برد باشد، اما دارای معایبی است. اجرای آزمایشی برنامه با یک تیم کوچکتر روشی هوشمندانه برای سنجش تأثیر آن بر نیروی کار است و به منابع انسانی کمک می کند تا برنامه ریزی، حقوق و دستمزد و سایر چالش ها را هموار کند.

در نهایت، موفقیت هر برنامه 9/80 به ایجاد تعادل مناسب بین حفظ بهره وری و رضایت کارکنان بستگی دارد.

کاترین مدیر، محتوای سرمقاله و استراتژی در AIHR است. او محتوای وبلاگ های AIHR را مدیریت می کند. کاترین در صدد ارائه محتوایی است که مرتبط، روشنگر و منحصر به فرد برای مخاطبان منابع انسانی باشد.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *