چرخش شغل: راهنمای کامل با 5 مثال

چرخش شغلی تکنیکی است که برای افزایش یادگیری و انگیزه کارکنان استفاده می شود. در این مقاله توضیح خواهیم داد که چرخش شغلی چیست و مزایا و معایب آن را فهرست می کنیم و 5 نمونه از شرکت هایی که با موفقیت در فعالیت های خود چرخش شغلی را اعمال می کنند را بیان می کنیم.

مطالب
چرخش شغلی چیست؟ یک تعریف
مزایای چرخش شغلی
معایب چرخش شغلی
بهترین شیوه های چرخش شغلی
پنج نمونه برنامه چرخش شغلی
قبل از رفتن
سوالات متداول

چرخش شغلی چیست؟ یک تعریف

چرخش شغلی عمل جابجایی کارکنان بین مشاغل در یک سازمان است. این چرخش‌ها عمدتاً جانبی هستند، به این معنی که بین مشاغل در یک سطح اتفاق می‌افتند و ترفیع محسوب نمی‌شوند. همچنین اغلب موقتی هستند و افراد پس از مدتی به شغل اصلی خود باز می گردند.

چرخش مشاغل تعدادی مزایای کلیدی دارد که بعداً با جزئیات بیشتر به آنها خواهیم پرداخت، به عنوان مثال به آنها فکر کنید. شروع یک شغل جدید هیجان انگیز و چالش برانگیز است، خستگی را کاهش می دهد، انگیزه را تحریک می کند، به ارزیابی تناسب فرد با شغل کمک می کند، و راهی عالی برای کسب دانش و شایستگی های جدید از طریق تمرین مشاغل مختلف است.

چرخش شغلی یک تکنیک شناخته شده توسعه سازمانی است. این یک بخش اساسی از (دوباره) طراحی شغل، همراه با ساده سازی شغل، غنی سازی شغل، و افزایش شغل است. بیایید نگاهی دقیق تر به مزایای چرخش شغلی بیندازیم.

job rotation is part of job design, together with job enlargement, rotation, and enrichmentjob rotation is part of job design, together with job enlargement, rotation, and enrichment
چرخش شغلی یک بخش ضروری از طراحی (باز) شغل است.

مزایای چرخش شغلی

مشاغل چرخشی فهرست بلندبالایی از مزایای هم برای کارفرما و هم برای کارمند دارد. اگرچه بین این دو همپوشانی وجود دارد، اجازه دهید ابتدا بر مزایای چرخش شغلی برای کارفرما تمرکز کنیم:

  • یادگیری . چرخش شغلی راهی عالی برای انتقال مهارت‌ها، دانش و شایستگی‌های خاص است که منجر به انباشت سرمایه انسانی می‌شود. به عنوان مثال، یک کارمند ممکن است فرآیند کامل تولید را بیاموزد، زیرا در نقش‌های مختلفی ایفای نقش کرده است که چشم‌اندازی کل‌نگر را برای او فراهم می‌کند. به طور مشابه، مدیران ممکن است نیاز داشته باشند که بخش‌های مختلف را قبل از آماده شدن برای یک موقعیت رهبری ارشد که در آن به این تجربه نیاز دارند، تجربه کنند.
    مثال دیگر این است که بسیاری از متخصصان منابع انسانی فاقد مهارت های تجاری هستند. یک راه خوب برای ایجاد این مهارت‌ها، چرخش متخصصان منابع انسانی در خارج از بخش منابع انسانی – و چرخش افراد از کسب و کار در بخش منابع انسانی است. این روشی است که توسط جان بودرو و اد لاولر توصیه شده است.
  • انعطاف پذیری . چرخش به کارمندان اجازه می دهد تا کارهای مختلفی را انجام دهند که منجر به نیروی کار انعطاف پذیرتر می شود. اگر بتوان افراد را در دو یا سه نقش مستقر کرد، کل نیروی کار در دسترس شما بزرگتر خواهد بود و برای انجام هر یک از نقش های موجود بسیار انعطاف پذیرتر خواهد بود.
  • جایگزینی کارمند . هنگامی که یک کارمند منتقد به طور ناگهانی ترک می کند، نقش او باید با شخصی در شرکت جایگزین شود. در اینجا، چرخش شغلی می تواند نقش داشته باشد. با (به طور موقت) استقرار یک همتا که تا حدودی با نقش آشنا است و با شرکت بسیار آشنا است، نقش مهم را می توان به سرعت پر کرد.
  • جهت گیری و قرارگیری. منطقه ای که در آن چرخش اغلب اعمال می شود دوره های کارآموزی است. در طول دوره کارآموزی، یک فارغ التحصیل معمولاً چهار نقش مختلف را در بازه زمانی دو ساله انجام می دهد. این کار فارغ التحصیل را قادر می سازد استعدادهای نهفته را کشف کند و نقش هایی را که دوست دارد و در آنها خوب است شناسایی کند.
    در عین حال، سازمان را قادر می‌سازد تا کشف کند که استخدام جدید در کجای سازمان می‌تواند بیشترین ارزش را بیافزاید، که به آن تطبیق شغل و کارمند نیز گفته می‌شود. این یک راه عالی برای اطمینان از به کارگیری استعدادهای جدید است. به طور مشابه، زمانی که شخصی تمایل به نقش متفاوتی دارد، می‌توان او را در شرکت چرخاند تا این نقش جدید را امتحان کند. اگر کار نکرد، فرد آزاد است که برگردد. این ممکن است مانع از خروج یک کارمند با استعداد شود.
  • رضایت و فرسودگی . زمانی که شخصی به مدت 4 یا 5 سال در یک شغل گیر می کند، ممکن است در معرض خطر بالای ترک باشد. چرخش شغلی فرصتی را برای تغییر مناظر و به چالش کشیدن افراد ارائه می دهد که منجر به افزایش رضایت و کاهش فرسایش کارکنان می شود.

به طور مشابه، چرخش شغلی نیز مزایایی برای کارمند دارد:

  • انگیزه . یکی از معایب ماندن در نقش برای مدت طولانی، از دست دادن انگیزه است. چرخش شغل تغییر منظره را با مسئولیت های جدید تضمین می کند که کارمند را برای یادگیری و سازگاری به چالش می کشد. این یک راه عالی برای کاهش خستگی، ایجاد انگیزه در کارکنان و افزایش چابکی شخصی آنهاست.
  • یادگیری . یادگیری نه تنها برای کارفرما بلکه برای کارمند نیز سودمند است. به خصوص افرادی که به تازگی وارد نیروی کار شده اند نیاز شدیدی به یادگیری و توسعه دارند. چرخش شغلی – به عنوان مثال در ترکیب با مربیگری همتایان – می تواند این فرصت ها را ارائه دهد.

معایب چرخش شغلی

ما نمی توانیم این مقاله را بدون ذکر اجمالی معایب چرخش شغلی به پایان برسانیم.

  • ناکارآمدی ها هنگامی که یک کارمند به یک نقش جدید ملحق می شود، باید قبل از رسیدن به سطح بهره وری بهینه، طناب ها را یاد بگیرد. به همین دلیل، چرخش می تواند منجر به وقفه های مکرر در کار و ناکارآمدی های مربوطه شود
  • سوء تفاهم عیب دیگر این است که فردی که از یک نقش دور می شود ممکن است هنوز دانش و ارتباطات برتر (تلویحی) داشته باشد. این ممکن است منجر به این شود که این شخص (تا حدی) در نقش باقی بماند و منجر به نامشخص بودن نقش شود. یکی از راه‌های مقابله با این مسئله، داشتن یک برنامه راهنمایی همتایان است.
  • کارمند ناراضی چرخاندن افراد از شغلی که دوست دارند ممکن است انگیزه آنها را کاهش دهد. یک نقطه ضعف احتمالی کارکنان ناراضی است که شغل جدید را دوست ندارند، انگیزه ندارند و حتی ممکن است به فکر ترک سازمان باشند.
  • کمبود فرصت. چرخش شغلی اغلب افقی است، به این معنی که افراد ترفیع نخواهند داشت، بلکه نقش متفاوتی در همان سطح خواهند داشت. این ممکن است به جای گام بعدی به نظر یک دور زدن باشد و افراد را از مسیر شغلی مورد نظرشان دور کند. ارزیابی سطح جاه‌طلبی آنها و چارچوب‌بندی چرخش به عنوان فرصتی برای یادگیری مهارت‌های متنوع‌تر که بعداً در حرفه‌شان برای آنها مفید خواهد بود، بهترین تمرین در اینجاست.
job-rotation-background-and-featured-imagejob-rotation-background-and-featured-image

بهترین شیوه های چرخش شغلی

همانطور که اکنون متوجه شده اید، کاملاً ممکن است “روی اشتباه چرخانده شود”. بیایید یک سری از بهترین شیوه ها را در مورد چگونگی ایجاد تأثیر مثبت بیشتر در عین کاهش اثرات منفی مرور کنیم.

  • وسیله ای برای رسیدن به هدف . چرخش را می توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. آنچه که باید در نظر داشت این است که هدف از چرخش شغلی باید از ابتدا مشخص باشد. چرخش بی‌رویه کارمندان در مشاغل مختلف باعث ایجاد ناکارآمدی، نامشخص بودن نقش و وقفه در کار می‌شود. این ناکارآمدی ها تنها زمانی قابل توجیه هستند که هدف یا منفعت مشخصی برای این عمل چرخش شغلی وجود داشته باشد.
  • خرید کارمند . یکی دیگر از معایب احتمالی این است که چرخش ممکن است منجر به نارضایتی کارکنان شود. بنابراین، ایجاد خرید خرید بسیار مهم است. این را می توان با توضیح واضح مزایای چرخش شغلی برای کارمند و متقاعد کردن کارمند به جای اجبار انجام داد. ایجاد رضایت کارکنان می تواند چیزی را که به عنوان یک موقعیت بد درک می شود به یک فرصت تبدیل کند.
  • آموزش . سوم، اطمینان حاصل کنید که افراد قبل از اینکه به شغل دیگری تبدیل شوند، به درستی آموزش دیده اند. ورود به یک شغل در حالی که فاقد دانش و مهارت های لازم برای عملکرد خوب است، انگیزه را کاهش می دهد و زمان لازم برای رسیدن به سطح بهره وری مطلوب را افزایش می دهد. همانطور که در بالا ذکر شد، هم مربیگری همتا و هم راهنمایی همتا می تواند در اینجا بسیار ارزشمند باشد.
  • نظارت و بازخورد. هنگامی که شخصی به یک نقش تبدیل شد، مطمئن شوید که او را از نزدیک زیر نظر دارید و بازخورد کافی ارائه می دهید. با گذشت زمان، افراد مستقل تر می شوند و به ساختار کمتری نیاز دارند. علاوه بر این، معیارهای موفقیت واضحی را برای شغل ایجاد کنید و اینها را به اشتراک بگذارید. این به کارمند کمک می کند تا بفهمد از آنها چه انتظاری می رود.
  • چرخش شغلی برنامه ریزی شده یک رویکرد رسمی تر برای چرخش شغلی، مسیریابی شغلی یا مسیریابی شغلی نامیده می شود. در اینجا، توالی خاصی از مشاغل برای رسیدن به یک هدف شغلی ردیف می‌شوند.

پنج نمونه برنامه چرخش شغلی

اکنون به پنج مثال چرخش شغلی در زندگی واقعی می پردازیم.

  • حیاط خواب
  • دوره های کارآموزی که افراد در آن چرخش می کنند
  • چرخش شغلی در کارخانه ها
  • تأثیر چرخش بر پرستاران
  • ادلمن

1. حیاط خواب

اولین مثال چرخش شغلی ما از شرکتی به نام The Slumber Yard است که بزرگترین منبع آنلاین برای بررسی تشک است. دلیل اصلی The Slumber Yard برای راه اندازی یک برنامه چرخشی تلاش برای کاهش گردش مالی شرکت بود. همانطور که متیو راس، یکی از مالکان و COO می‌گوید: «با آموزش کارکنان برای شایستگی در رشته‌های مختلف، می‌توانیم اثرات منفی مرتبط با جابجایی کارکنان را کاهش دهیم. اگر کارمندی برود، ما کارمندان دیگری داریم که به راحتی می توانند وارد شوند و نقش را بر عهده بگیرند.»

به طور طبیعی، مشاغل مختلف زمان های متفاوتی را برای یادگیری نیاز دارند. این نشان می دهد که تعیین زمان دقیق تمرین و طول متناظر برنامه چرخش مهم است. در The Slumber Yard، مردم هر ربع یک بار می چرخند.

2. برنامه تکنولوژیست هاینکن

دومین مثال چرخش شغلی ما از آبجو هلندی Heineken است. این شرکت چندین دوره کارآموزی برای فارغ التحصیلان دارد، از جمله برنامه تکنولوژیست. کارآموزان منتخب چندین تکالیف دریافت خواهند کرد و هر تکلیف 6 ماه طول می کشد. به این ترتیب، آنها در بخش های مختلف مانند بسته بندی، توسعه محصول، آبجوسازی، تضمین کیفیت و توسعه بسته بندی در حال چرخش خواهند بود.

پروژه هایی که کارآموزان فناور می توانند روی آنها کار کنند عبارتند از:

  • حفاظت از ایمنی محصول و ارزیابی ریسک های کیفیت؛
  • توسعه آبجو یا بسته بندی جدید؛
  • رسیدگی به مسائل تولید روزانه از طریق تجزیه و تحلیل و حذف کامل؛
  • ارائه راه حل های خلاقانه برای مشکلات جدید.

پس از تکمیل برنامه، کارآموزان برای شروع به عنوان یک فن‌شناس در بخش‌های مختلف Heineken مجهز می‌شوند. این دوره کارآموزی نمونه خوبی از این است که چگونه چرخش افراد را قادر می‌سازد تا مهارت‌ها و شایستگی‌های متفاوتی را به دست آورند، که منجر به نیروی کار انعطاف‌پذیرتر می‌شود که در آن افراد قادر به انجام بیش از یک کار هستند.

3. چرخش شغلی در کارخانه ها

در کارخانه ها و در کف کارخانه ها، می تواند یک دلیل مهم اضافی برای چرخش شغلی وجود داشته باشد: ایجاد صدمات فیزیکی و مشکلات مزمن اسکلتی عضلانی مرتبط با کار. در حالی که مشاغل چرخشی واقعا می توانند به این امر کمک کنند (و همچنین برای کنار آمدن با بی حوصلگی)، این راه حل معجزه آسایی نیست و در حالت ایده آل باید بخشی از تلاش بزرگتر طراحی مجدد کار باشد.

4. تأثیر چرخش بر پرستاران

مطالعه ای در بین پرستاران در ایالات متحده بررسی کرد که آیا یک سیستم چرخشی پرستاران را تشویق می کند تا دیدگاه سازمان را درک کنند، با آن ارتباط برقرار کنند و به اشتراک بگذارند، در نتیجه رضایت شغلی آنها را افزایش می دهد و آنها را تشویق می کند که با میل خود در مشاغل خود باقی بمانند و خود را به سازمان متعهد کنند. .

به گفته خود پرستاران، چرخش شغلی آنها را الهام بخش برای دستیابی به عملکرد بالاتر، رشد مستمر در محل کار، گسترش دانش و مهارت و افزایش کیفیت مراقبت از بیمار در کلینیک می کند. آنها توافق کردند که این می تواند به کارکنان کمک کند تا توانایی های متعددی کسب کنند و بینش را گسترش دهند و می تواند رویکردی برای کاهش فرسودگی شغلی باشد.

5. ادلمن

برنامه های چرخش شغلی مختلفی وجود دارد. در Edelman، یک شرکت مشاوره روابط عمومی و بازاریابی آمریکایی، آنها یک برنامه چرخشی برای کارمندان با عملکرد بالا و پتانسیل بالا دارند. کارمندانی که انتخاب می شوند به یک مکان بین المللی فرستاده می شوند تا تا 18 ماه کار کنند، زندگی کنند و یاد بگیرند.

ایده پشت برنامه ادلمن این است که به مردم این فرصت را بدهد تا از دیدگاه های مختلف در سراسر جهان بیاموزند و تجربه کاری خود را متنوع کنند (در نهایت برای خدمات بهتر به مشتریان شرکت).

قبل از رفتن

همانطور که می دانید مشاغل چرخشی می تواند مزایای زیادی هم برای سازمان و هم برای کارمند داشته باشد. با این حال، هنگامی که به صورت تصادفی انجام شود، کارایی را کاهش می دهد، خطاها را ایجاد می کند و منجر به عدم شفافیت نقش می شود. بنابراین مهم است که به وضوح دلیل استفاده از چرخش را مشخص کنید. این و (بسیاری) نکات دیگر در مورد چرخش شغل، طراحی شغل، و توسعه سازمانی را می توان در برنامه گواهینامه آینده ما در مورد توسعه سازمانی یافت!

سوالات متداول

چرخش شغلی چیست؟

چرخش شغلی عمل جابجایی کارکنان بین مشاغل در یک سازمان است. این چرخش‌ها اغلب موقتی و عمدتاً جانبی هستند، به این معنی که بین مشاغل در یک سطح اتفاق می‌افتند و ترفیع محسوب نمی‌شوند.

نقطه قوت اصلی چرخش شغلی چیست؟

یکی از مزایای اصلی چرخش شغلی این واقعیت است که روشی عالی برای انتقال مهارت‌ها، دانش و شایستگی‌های خاص است که منجر به انباشت سرمایه انسانی و نیروی کار انعطاف‌پذیرتر می‌شود.

عیب چرخش شغلی چیست؟

یکی از معایب چرخش شغلی در این واقعیت نهفته است که اگر کارمندان را از شغلی که از آن لذت می‌برند خارج کنند، می‌تواند منجر به ناراضی شدن آنها شود.

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *