چگونه یک فلسفه جبران موثر ایجاد کنیم

فلسفه جبران خدمات سازمان شما را در ایجاد برنامه‌های جبرانی منصفانه و شفاف راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند کارکنان را جذب و حفظ کنید. در مورد انواع مختلف فلسفه های جبران خسارت، اجزای یک فلسفه جبران، نحوه ایجاد فلسفه خود و نحوه اندازه گیری اثربخشی آن بیاموزید.

مطالب
فلسفه جبران چیست؟
چرا سازمان شما به فلسفه جبران نیاز دارد؟
انواع مختلف فلسفه های جبران خسارت چیست؟
مولفه های فلسفه جبران
چگونه یک فلسفه جبران ایجاد کنیم

فلسفه جبران چیست؟

فلسفه جبران خسارت یا فلسفه پرداخت، سندی است که جهت، راهنمایی و وضوح را برای انتخاب جبران خسارت در سازمان ارائه می دهد. به عبارت دیگر، پایه و اساس رویکرد شما به پاداش کارکنان بر اساس چشم انداز، مأموریت، ارزش ها و اهداف استراتژیک سازمان شما است.

فرهنگ سازمان، اندازه سازمان و منابع آن بر فلسفه جبران تاثیر می گذارد. هیئت مدیره، رهبری اجرایی، منابع انسانی، و کارشناسان موضوع حقوق و مزایا (تیم Comp) معمولاً در توسعه فلسفه جبران خسارت و طراحی ساختار جبران مشارکت دارند.

یک فلسفه جبران مستند معمولاً یک تا چند صفحه است.

Compensation PhilosophyCompensation Philosophy

چرا سازمان شما به فلسفه جبران نیاز دارد؟

یک فلسفه جبران خسارت، طراحی ساختارهای پاداش، مدیریت برنامه‌های پاداش و مزایا، تعیین بسته‌های پاداش برای استخدام‌های جدید، و ارائه راهنمایی در مورد نحوه تشویق و حفظ با ارزش‌ترین کارمندانتان را راهنمایی می‌کند. بنابراین، مزایای فلسفه جبران خسارت عبارتند از:

  • جذب استعداد – به شما این امکان را می دهد که خود را به عنوان یک کارفرمای جذاب معرفی کنید و سازمان خود را از رقبا متمایز کنید. همانطور که جنگ برای استعدادها ادامه دارد، غرامت بخشی از کیک است که کارمندان ماهر جدید را به سازمان ها جذب می کند.
  • حفظ کارکنان – فلسفه پرداخت عادلانه و شفاف به شما کمک می کند رضایت کارکنان را ارتقا دهید، کارکنان را برای تولید محصولات با کیفیت یا ارائه خدمات استثنایی ترغیب کنید، و کارکنان را برای ماندن و پیشرفت در سازمان تشویق می کند.
  • برابری پرداخت – تضمین کننده دستمزد برابر برای کار مساوی و رعایت قانون است. قانون پرداخت منصفانه Lilly Ledbetter در سال 2009 قانونی است که توسط کنگره تصویب شده است که حمایت از کارگران را در برابر تبعیض در پرداخت تقویت می کند.
  • یک تجربه مثبت کارمند – فلسفه پاداش شفاف تعهد سازمان به برابری، شمول و پاداش عادلانه کارکنان خود را نشان می دهد.

انواع مختلف فلسفه های جبران خسارت چیست؟

چهار نوع اصلی از فلسفه جبران وجود دارد:

پرداخت بازار

فلسفه دستمزد بازار بر اساس عواملی در صنعت سازمان است، جایی که آنها می خواهند به صورت رقابتی در بازار قرار گیرند (صدک پرداخت) و همچنین تحت تأثیر مکان های جغرافیایی خاصی است که کارمند ممکن است در آن کار کند.

مشاغل به اجزای مختلف تقسیم می شوند و سپس برای تعیین ارزش آنها درجه بندی می شوند. برخی از عناصر تعیین کننده ارزش عبارتند از:

  • پیچیدگی کار
  • صلاحیت های مورد نیاز برای عملکرد موثر در شغل
  • خطر ذاتی که ممکن است با کار همراه باشد
  • کمبود استعداد برای انجام کار

بنابراین، پرداخت غرامت در بازار پرداخت بر اساس شایستگی است و به گونه ای ساخته شده است که رویکردی منصفانه، عینی و رقابتی برای پرداخت باشد. با این حال، اگر یک کسب و کار کوچک یا خانوادگی هستید، فلسفه پرداخت در بازار ممکن است چالش برانگیز باشد زیرا ممکن است منابع محدودی برای ارائه دستمزد رقابتی داشته باشید.

دستمزد برابر

این فلسفه به این معنی است که همه بدون توجه به پیچیدگی شغل یا موقعیت جغرافیایی، حقوق یکسانی دریافت می کنند. در مشاغل خانوادگی بیشتر رایج است. مزیت این فلسفه این است که به طور بالقوه فشار رقابتی بودن در بازار را از بین می برد و رقابت داخلی وجود ندارد.

با این حال، چالش آشکاری که به همراه دارد، نارضایتی کارکنان و شغلی است. از آنجایی که همه مشاغل یکسان ایجاد نمی شوند – حتی در یک تجارت خانوادگی، نقش های پیچیده تر یا سخت تری وجود دارد. با این حال، زمانی که هیچ تفاوتی در پرداخت غرامت وجود نداشته باشد که تشخیص دهد، کارمندان ممکن است ناراضی شوند، ممکن است ترک کنند و کیفیت خدمات ارائه شده ممکن است آسیب ببیند.

پرداخت انعطاف پذیر

این فلسفه به هیئت مدیره و رهبری اجازه می دهد تا از دستمزد بازار (هدف) با اقدامات فرهنگی سازمانی (ذهنی) برای جبران خسارت کارکنان استفاده کند. مزیت این امکان سفارشی کردن جبران برای سناریوها و نیازهای منحصر به فرد است. متأسفانه، فلسفه پرداخت منعطف نیز می‌تواند منجر به ادراک سوگیری، نابرابری، بی‌عدالتی و حتی تبعیض شود.

پرداخت متناسب

در این حالت، غرامت بر اساس شرایط بازار، عملکرد کارکنان و عملکرد سازمان تعیین می شود. این نوع فلسفه پاداش کارکنان را برای دستیابی به اهداف خاص یا تیم ها برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده که به طور بالقوه می تواند ظرفیت درآمد آنها را بهبود بخشد، برانگیزد.

این ممکن است به شکل افزایش شایستگی، ارتقاء یا پرداخت پاداش باشد. به نوبه خود، سازمان در بازار رقابتی باقی می ماند و می تواند به طور رقابتی به کارکنان خود جبران کند.

مولفه های فلسفه جبران

به گفته جیمز ردا، متخصص در جبران خسارت اجرایی، فلسفه جبران خسارت شامل پنج جزء زیر است:

1. اهداف برنامه جبران خسارت

اینها اصول راهنمای فلسفه جبران هستند. به عنوان مثال، ” برنامه پاداش مدیران ما با انعطاف پذیری برای رقابتی و انگیزشی بودن در بازارهای مختلف که در آن برای استعدادهای اجرایی رقابت می کنیم طراحی شده است، در حالی که مشمول طراحی، تایید و کنترل متمرکز است .”

2. حقوق صاحبان حقوق داخلی در مقابل خارجی

تیم جبران خسارت باید تعیین کند که چه نوع فلسفه ای با فرهنگ آنها سازگار است. برابری داخلی از منظر انطباق ضروری است، اما همچنین برای دستیابی به شمول، تعلق و تعامل قوی ضروری است. ارزش سهام خارجی نیز برای رقابتی ماندن در صنعت و جذب و حفظ کارکنان حیاتی است. یافتن تعادل مناسب می‌تواند چالش برانگیز باشد، بنابراین بسیاری از سازمان‌ها در نظرسنجی‌های معیار جبران خسارت برای صنعت خاص خود شرکت می‌کنند و/یا خریداری می‌کنند.

3. مقایسه گروه همتایان

سازمان‌ها می‌توانند از مقایسه گروه‌های همتایان مبتنی بر گسترده به عنوان یکی از عوامل در تصمیم‌گیری حقوق پایه، پاداش سالانه و مزایا استفاده کنند. جیمز ردا یک گروه همتای جبران خسارت شامل حداقل 15 شرکت را توصیه می کند.

4. استراتژی تعیین موقعیت پرداخت

بسیاری از سازمان ها استراتژی تعیین موقعیت پرداخت خود را در ابتدای هر سال تنظیم می کنند. معمولاً شامل موارد زیر است:

  1. رتبه‌بندی درصدی اجزای پرداخت در مقابل بازار : برای حقوق، پاداش، مشوق‌های بلندمدت، حقوق بازنشستگی، مزایای سلامتی و تندرستی، شرایط و شیوه‌های پایان کار، یک فلسفه جبران خسارت باید نحوه تنظیم هر عنصر غرامت را مشخص کند. اکثر شرکت ها میانه (صدک 50) را برای تعیین کل جبران خسارت با تغییرات برای هر عنصر هدف قرار می دهند.
  2. ترکیب دستمزد: این شامل حقوق، غرامت مشوق کوتاه مدت (“STI”) و غرامت مشوق بلندمدت (“LTI”) است.
  3. منحنی پرداخت برای عملکرد : این منحنی شامل آستانه، هدف و حداکثر پرداخت است. آستانه به صورت نسبی یا مطلق متفاوت است، هدف 100٪ پرداخت می کند و حداکثر برای عملکرد صدک 75 است.

5. همسویی عملکرد با طرح کسب و کار

عوامل متعددی وجود دارد که منجر به موفقیت یک طرح تجاری می شود. یکی از این عوامل، همسویی برنامه های جبران خسارت با اهداف و اهداف استراتژیک کسب و کار است. یک برنامه جبران نادرست می تواند کارمندان بی انگیزه ای را پرورش دهد که انتظار می رود با پاداش اندک چیزهای زیادی تولید کنند. یا در اقتصاد یا بازاری که نمی تواند دستمزدهای بالا را حفظ کند، کارمندان می توانند بیش از حد دستمزد دریافت کنند. بنابراین، پس از شیوع بیماری همه گیر در سال 2020، برخی از سازمان ها دستمزدها را کاهش دادند، دستمزد متغیر را متوقف کردند و کارکنان را اخراج کردند.

چگونه یک فلسفه جبران ایجاد کنیم

1. پایه را بگذارید

هنگام ایجاد فلسفه جبران خود از کجا شروع می کنید؟

  • بازنگری اهداف استراتژیک سازمان – هر تصمیمی که گرفته می شود، به ویژه تصمیمات مربوط به جبران خسارت، باید منعکس کننده چشم انداز و ماموریت سازمان باشد و از اهداف استراتژیک آن حمایت کند.
  • ارزیابی منابع مالی – ارزیابی واقع بینانه و حرفه ای از منابع شما کلید ارائه بسته های جبرانی است که منجر به کارکنان مولد، کارکنان با انگیزه و حاشیه سود قوی می شود. رهبری باید قبل از تصمیم گیری و طراحی فلسفه جبران سازمان، دارایی ها، حقوق صاحبان سهام و بدهی های خود را در نظر بگیرد.
  • نقاط قوت و فرصت ها را در نظر بگیرید – تجزیه و تحلیل نقاط قوت داخلی سازمان (محصولات، خدمات، مهارت های منحصر به فرد) و فرصت های بیرونی (تقاضای مصرف کننده، حضور در بازار خاص، سرمایه گذاران قوی) به سازمان ها در تصور بهترین فلسفه برای آنها کمک می کند.
  • استراتژی در برابر ضعف ها و تهدیدها در همه سازمان ها نقاط ضعف وجود دارد. اذعان به این امر و همچنین شناسایی این نقاط ضعف مهم است. نقاط ضعف می تواند فناوری منسوخ، مشارکت کم کارکنان یا افزایش شکایات کارکنان باشد که نیاز به بررسی دارند. همچنین تهدیدهای خارجی سازمان به شکل ورود رقبای جدید به بازار، کاهش علاقه مشتری، بیماری همه گیر یا اقتصاد کند وجود دارد. یک استراتژی برای کاهش تأثیر منفی ضعف ها و تهدیدها برای ایجاد یک فلسفه پرداخت موفق ضروری است.
  • لازم نیست از ابتدا شروع کنید – همه چیزهایی را که قبلاً در مورد غرامت دارید مرور کنید و ببینید که چگونه می توانید هنگام ایجاد خط مشی جبران خسارت، آن را تغییر دهید.

هنگامی که تیم کامپیوتر این عوامل را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کرد، می‌تواند تعیین کند که سازمان چگونه می‌تواند منابع خود را برای جبران خسارت کارکنان خود تخصیص دهد. آنها می توانند اقدامات لازم را برای ایجاد یک فلسفه جبران موثر برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان آغاز کنند.

2. فلسفه جبران خسارت خود را با اهداف تجاری، صنعت و بازار خود تنظیم کنید

فلسفه جبران خسارت شما منحصر به نیازها و اهداف شرکت شما خواهد بود. با مقایسه گروه همتا و بررسی معیارهای صنعت و بازار، درک کنید که با چه کسانی رقابت می کنید.

یک مثال جالب از فلسفه پرداخت، Gravity Payments است. مدیر عامل به کارمندانش حداقل دستمزد 70000 دلار داد که آن را دستمزد زندگی در نظر گرفت. بسیاری از بازرگانان به او توصیه کردند که این کار را نکنید و انتظار داشتند که او و تجارتش شکست بخورند. با این حال، کاملاً برعکس گزارش شده است. درآمد سه برابر شد، کارمندانش بیشتر مشغول شدند و توانستند خانه بخرند.

3. سند فلسفه جبران خسارت خود را به خوبی ساختار دهید

چندین عنصر وجود دارد که باید در سند فلسفه جبران خسارت وارد کنید. برخی از آنها عبارتند از:

  • بیانی که فلسفه را خلاصه می کند
  • تعهد به پرداخت حقوق صاحبان سهام
  • استراتژی موقعیت پرداخت
  • روی دستمزد پایه تمرکز کنید
  • گزینه های پرداخت متغیر در صورت وجود
  • ساختار حقوق و دستمزد برای کل سازمان

هنگام ساختاردهی سند خود، می توانید از اسناد فلسفه جبران در دسترس عموم الهام بگیرید. دانشگاه هایی مانند دانشگاه DePaul یا دانشگاه آیووا فلسفه های جبران خسارت خود را در وب سایت های خود نشان می دهند. یک سازمان غیرانتفاعی Community Action Partnership از شهرستان های رمزی و واشنگتن، فلسفه جبران خسارت خود را به صورت تک صفحه ای برای عموم نیز در دسترس است.

4. رعایت را در نظر بگیرید

اطمینان حاصل کنید که محتوای سند فلسفه شما با قوانین و مقررات محلی مطابقت دارد. در ایالات متحده، اینها برای مثال، FLSA، قانون پرداخت برابر و غیره خواهد بود، اما در هر کشور/منطقه متفاوت خواهد بود.

5. ثابت قدم باشید

سند فلسفه غرامت شما تصمیمات مختلفی را راهنمایی می کند – هنگام استخدام، ارتقاء و به طور کلی پاداش دادن به افراد. اطمینان حاصل کنید که فلسفه خود را به طور مداوم در طول چرخه زندگی کارکنان به کار می برید. این به شما کمک می کند تا شفافیت در مورد تصمیمات جبران خسارت در سازمان خود را ارتقا دهید.

6. فلسفه جبران خود را در میان بگذارید

برقراری ارتباط درونی با فلسفه پرداخت پاداش، بینشی را در مورد چگونگی و چرایی تصمیم‌گیری در مورد جبران خسارات به روشی که انجام می‌دهید، به کارمندانتان می‌دهد. همچنین به شما کمک می کند تا انتظارات کارمندان را در مورد افزایش حقوق، پاداش ها و هر چیزی که مربوط به غرامت است مدیریت کنید.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برخی از سازمان‌ها تصمیم می‌گیرند که سند فلسفه جبران خسارت خود را نیز در دسترس عموم قرار دهند. شما می توانید یک نسخه فشرده و با جزئیات کمتر از فلسفه خود را برای انتشار در وب سایت خود به عنوان بخشی از استراتژی برندسازی کارفرما ایجاد کنید. به این ترتیب، نامزدهای شغلی (بالقوه) شما می توانند در مورد رویکرد شما برای جبران خسارت بیشتر بیاموزند.

بافر اصول راهنمای فلسفه جبران خسارت خود را در وب سایت خود به اشتراک می گذارد:

  1. «شفافیت : ما آشکارا رویکرد و همه حقوق‌های خود را به اشتراک می‌گذاریم تا اعتماد ایجاد کنیم، خود را پاسخگو بدانیم و به عنوان منبعی برای صنعت خدمت کنیم.
  2. سادگی : هدف ما حفظ یک فرمول آسان برای درک است که به هر کسی اجازه می دهد به راحتی ببیند که چگونه به هر حقوق فردی می رسیم.
  3. انصاف : ما تضمین می‌کنیم که افرادی که دارای نقش و مسئولیت‌های مشابه هستند و در همان سطح تجربه هستند، به طور عادلانه پرداخت می‌شوند.
  4. سخاوت : ما برای جذب تیمی که نیاز داریم، به عنوان فردی پیشرفت کنیم و از استثنائات و نابرابری ناشی از مذاکره اجتناب کنیم، بالاتر از بازار پرداخت می کنیم.

7. بررسی کنید که آیا فلسفه جبران شما موثر است یا خیر

به گفته انجمن مدیریت منابع انسانی، «فلسفه جبران موثر باید آزمون‌های کیفی زیر را پشت سر بگذارد:

  1. آیا برنامه کلی عادلانه است؟
  2. آیا برنامه کلی قابل دفاع است و توسط کارکنان منصفانه تلقی می شود؟
  3. آیا برنامه کلی از نظر مالی حساس است؟
  4. آیا برنامه های گنجانده شده در فلسفه و سیاست جبران خسارت از نظر قانونی مطابقت دارد؟
  5. آیا سازمان می تواند به طور موثر فلسفه، خط مشی و برنامه های کلی را به کارکنان در همه سطوح منتقل کند؟
  6. آیا برنامه هایی که سازمان ارائه می دهد منصفانه، رقابتی و مطابق با فلسفه و سیاست های جبران خسارت است؟»

این سوالات را هنگام تهیه پیش نویس سند از خود بپرسید.

8. اجازه دهید فلسفه جبران شما تکامل یابد

فلسفه جبران شما در سنگ بنا نیست. طبیعی است که همانطور که سازمان شما توسعه می یابد، اقتصادها تغییر می کنند و فناوری پیشرفت می کند، نحوه پرداخت غرامت به کارمندان نیز طبیعی است. اطمینان حاصل کنید که تغییرات را به کارمندان و نامزدهای خود برای حفظ شفافیت اطلاع دهید.

کلام پایانی

داشتن یک فلسفه پاداش، شفافیت و برابری را در پاداش دادن به کارکنان شما ترویج می کند. در نظر داشته باشید که به جای یک برنامه جبران خسارت کامل، فلسفه جبران خسارت باید در مورد اهداف جبران خسارت و اصول راهنمای شما برای نزدیک شدن به غرامت باشد. همیشه باید منطبق باشد و هدف آن برابری باشد.

روندا گاردنر در 19 سال گذشته یک متخصص منابع انسانی در صنایع مختلف مانند بانکداری و بیمه، خدمات مشاوره حرفه ای و سازمان های غیردولتی بوده است. او در آتلانتا، جورجیا در ایالات متحده آمریکا زندگی می کند.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *