جو سازمانی چیست؟ 7 گام برای بهبود وضعیت خود

جو سازمانی بر رفتار کارکنان در هر کسب و کاری تأثیر می گذارد، چه یک استارتاپ کوچک یا یک سازمان چند ملیتی. اما جو سازمانی دقیقا چیست؟ نمونه ای از جو سازمانی در محیط کار چیست؟ و چگونه می تواند به شما در ایجاد روابط قوی با کارمندانتان کمک کند؟ در اینجا همه چیزهایی است که باید بدانید.

مطالب
جو سازمانی چیست؟
ابعاد جو سازمانی چیست؟
تاثیر جو سازمانی
انواع جو سازمانی
نحوه بهبود جو سازمانی: آنچه که منابع انسانی می تواند انجام دهد

جو سازمانی چیست؟

جو سازمانی به درک طولانی مدت یک کارمند از محیط کاری و فرهنگ کسب و کاری که برای آن کار می کنند اشاره دارد. شما می توانید آب و هوا را شبیه به شخصیت در نظر بگیرید: هر فردی شخصیت منحصر به فردی دارد و هر سازمانی جوی منحصر به فرد دارد. این به عنوان مجموعه ای از ویژگی ها و ویژگی های درک شده توسط کارکنان منعکس می شود. اینها بر رفتار کارکنان در محیط کار در ابعاد مختلف مانند روابط، استقلال و ساختار سازمانی تأثیر می گذارد.

جو سازمانی مثبت، تعهد سازمانی را افزایش می دهد – پیوندی که کارکنان با سازمان خود دارند.

آب و هوا یک شبه ایجاد نمی شود. بلکه در طی یک دوره طولانی از طریق مجموعه ای از تجربیات و تعاملات ساخته و شکل می گیرد. به عنوان مثال:

  • آیا یک کارمند احساس می کند برای انجام نقش خود بدون مدیریت خرد مورد اعتماد است یا خیر؟
  • نحوه برخورد مدیران و همکاران با آنها،
  • آیا آنها احساس می کنند که در سازمان در حال رشد و توسعه هستند،
  • چگونه تعارض به طور موثر مدیریت می شود،
  • چقدر برای انجام کار انگیزه دارند،
  • و خیلی بیشتر

کسب‌وکارها می‌توانند از جو سازمانی برای سنجش احساس کارکنان در مورد سیاست‌ها، شیوه‌ها و فرهنگ خود استفاده کنند و اطمینان حاصل کنند که این شرایط با چشم‌انداز کلی، اهداف بلندمدت و استراتژی‌شان هماهنگ است. این کلید ایجاد محیطی در محل کار است که کارکنان شما آن را دوست داشته باشند و در آن پیشرفت کنند.

فرهنگ سازمانی در مقابل جو سازمانی

اگرچه فرهنگ سازمانی و جو سازمانی هر دو به ویژگی های یک سازمان مربوط می شوند، اما تفاوت های اساسی وجود دارد.

فرهنگ سازمانی بر ارزش ها و رفتارهای کارکنان در یک شرکت متمرکز است، در حالی که جو سازمانی بر جو ایجاد شده در شرکت بر اساس فرهنگ متمرکز است.

فرهنگ تصویر واقعی یک سازمان را منعکس می کند، در حالی که آب و هوا منعکس کننده ادراک افراد در مورد کیفیت و ویژگی های سازمان است.

فرهنگ بر چشم انداز کلان یک شرکت تمرکز دارد، در حالی که اقلیم بر تصویر خرد متمرکز است.

به عبارت دیگر، فرهنگ سازمانی یک اصطلاح نسبتاً گسترده و سست در نظر گرفته می شود که متضمن رفتارهای سازمانی کارکنان و رهبران و همچنین هنجارها است، در حالی که جو سازمانی مفهوم محدودتری از نحوه درک کارکنان از این رفتارها و هنجارها است.

Organizational Climate and PerformanceOrganizational Climate and Performance
تصویر بر اساس مقاله ای از Putter (2010).

ابعاد جو سازمانی چیست؟

ابعاد مختلف جو سازمانی را شامل می شود.

رویکردهای گوناگونی برای تعریف ابعاد جو سازمانی در پژوهش وجود دارد. به گفته حسن پور و همکاران (2019)، این موارد عبارتند از:

  • ابعاد ساختاری – اشاره به ساختار سازمانی
  • ابعاد تعاملی – نحوه تعامل اعضای یک سازمان با یکدیگر
  • ابعاد ادراکی – چگونه افراد جو درون یک سازمان را درک می کنند

بیایید با جزئیات بیشتری به نمونه هایی از ابعاد جو سازمانی که توسط لیتوین و استرینگر (1968) تعریف شده است نگاهی بیندازیم.

ساختار سازمانی

ساختار اساس روابط بین فردی بین رهبران و کسانی که هدایت می شوند را تشکیل می دهد. چه کسی زیر نظر چه کسی کار می کند و چه کسی مسئول چه کسی است؟ ثابت شده است که تمرکز قدرت باعث کاهش مشارکت زیردستان در تصمیم گیری می شود. از سوی دیگر، تمرکززدایی آن را تشویق می کند.

درگیری

جو سازمانی بستگی به این دارد که چگونه همه انواع تعارض به طور موثر مدیریت شوند. تعارض به طور مؤثر مدیریت شده، فضای همکاری ایجاد می کند و مکالمات بالغ را تسهیل می کند. در مقابل، سوء مدیریت درگیری فضایی از بی اعتمادی و عدم همکاری را ایجاد می کند که در آن شایعات و تهمت ها رایج است.

ریسک پذیری

اگر کارمندی آزادی کشف ایده‌های جدید را بدون ترس از شکست یا عواقب داشته باشد، در اقدام سریع یا ریسک‌های حساب شده تردیدی نخواهد داشت که منجر به ایجاد فضای خلاقیت و نوآوری می‌شود. در حالی که در یک سازمان ریسک گریز، یک رویکرد محتاطانه مانع رشد کارکنان می شود و نوآوری را به حداقل می رساند.

مسئولیت فردی

مسئولیت به میزان استقلال، آزادی، اختیار و قدرت کارکنان در محل کار اشاره دارد. زمانی که به کارمندان استقلال کافی داده شود، کار و فعالیت های خود را تعریف می کنند که این امر باعث کاهش حجم کاری مدیران می شود. در فضای کم مسئولیت و خودمختاری، کارکنان منفعل هستند و مجبورند برای یک ساختار و مجموعه وظایف خاص از پیش تایید شده کار کنند. این اغلب منجر به ناامیدی می شود.

پاداش

اگر پاداش ها به طور عادلانه و صرفاً بر اساس عملکرد و بهره وری توزیع شود، کارکنان در رقابت سالم شرکت می کنند و می خواهند سخت کار کنند. هرگونه سوگیری در توزیع کلمات به روحیه کارکنان آسیب می رساند.

گرما و حمایت

این بعد به سطحی اشاره دارد که کارکنان در کار به یکدیگر کمک می کنند و همچنین احساس می کنند در مواقع چالش برانگیز از حمایت همکاران و مدیران خود برخوردار خواهند شد. سطح قوی از مشارکت بین کارکنان منجر به اعتماد به نفس در به اشتراک گذاشتن ایده ها و نظرات بدون ترس از تمسخر یا سرزنش می شود.

در همین حال، اشنایدر و بارلت ابعاد یا عوامل گسترده تری را پیشنهاد کردند که بر جو سازمانی تأثیر می گذارد:

  1. پشتیبانی مدیریت
  2. ساختار مدیریت
  3. نگرانی برای کارمندان جدید
  4. درگیری بین سازمانی
  5. وابستگی عامل
  6. رضایت عمومی

به طور کلی عوامل متعددی بر جو سازمانی تأثیر می گذارند، از جمله:

  • کار با یک مدیر شایسته
  • کار با کارکنان تعاونی و موافق
  • درک ریسک
  • سطوح تعارض و نحوه برخورد با آن
  • داشتن اطمینان به سوابق مناسب
  • مسئولیت کارکنان
  • رویه های عملیاتی
  • درجه تمرکز
  • ایمنی کارکنان
  • فضای فیزیکی
  • ارزش های سازمانی
  • سبک های رهبری و تصمیم گیری
  • اهداف و مأموریت سازمان

تاثیر جو سازمانی

  • می تواند به عنوان یک سیستم محدودیت عمل کند – جو سازمانی اطلاعاتی را در مورد نوع رفتاری که پاداش یا تنبیه می شود به کارکنان ارائه می دهد. بنابراین، می‌تواند بر رفتار کسانی که برای پاداش‌های پیشنهادی ارزش قائل هستند، تأثیر بگذارد.
  • این به کارکنان کمک می کند تا تصوری از سازمان داشته باشند – به نوبه خود، این ادراک بر رفتار کارمند تأثیر می گذارد.
  • این کارایی رهبر را تحت تأثیر قرار می دهد – کارآمدی بالاتر رهبر برابر با بهبود حفظ کارکنان، شادی مشتری و درآمد بالاتر است.
  • بر شادی و بهره وری کارکنان تأثیر می گذارد – جو سازمانی مثبت می تواند به کارکنان شادتر و با انگیزه تر، رضایت شغلی بهبود یافته و در نهایت کارایی و بهره وری بیشتر منجر شود.
  • این به یک کسب و کار کمک می کند تا به اهداف بلندمدت خود دست یابد – جو سازمانی این قدرت را دارد که بر عملکرد کارکنان شما، عملکرد تجاری شما و توانایی شما برای دستیابی به اهداف تأثیر بگذارد.

انواع جو سازمانی

سازمان‌ها تمایل دارند که ترکیبی از چندین نوع جو سازمانی داشته باشند نه تنها یک، اما اغلب یک نوع غالب وجود خواهد داشت.

در اینجا انواع رایج جو سازمانی وجود دارد:

آب و هوای مردم محور یک فرهنگ سازمانی که دارای مجموعه‌ای از ارزش‌ها است که عمدتاً بر مراقبت از کارکنان و نتایج آنها تمرکز دارد.
آب و هوای قانون مدار فرهنگ سازمانی مجموعه ای از قوانین و ساختار را ارائه می دهد و به پیروی از این قوانین و توجه به جزئیات از سوی همه اهمیت زیادی می دهد.
آب و هوای نوآورانه یک فرهنگ سازمانی که به طور مداوم راه‌های کار و فرآیندهای جدیدی را توسعه و معرفی می‌کند (و کارکنان را تشویق می‌کند که همین کار را انجام دهند) تا به نتایج نوآورانه دست یابند.
اقلیم هدف گرا فرهنگ سازمانی که ارزش ها را ترجیح می دهد و جزئیات فرآیندها را برای دستیابی به نتیجه دلخواه اصلاح می کند.

نحوه بهبود جو سازمانی: آنچه که منابع انسانی می تواند انجام دهد

1. وضعیت جو سازمانی فعلی را تعیین کنید

ارزیابی جو سازمانی حیاتی است اگر می خواهید شفافیت در مورد جایگاه امروز سازمان خود داشته باشید. یک نظرسنجی جو سازمانی به شما نشان می دهد که چه ابتکاراتی تأثیر مثبتی بر آب و هوای شما دارد. همچنین بینش هایی در مورد مواردی که اثر مطلوب مورد نظر شما را ندارند، دریافت خواهید کرد. این می تواند به شما در بهبود و شکل دادن به جو سازمانی شما کمک کند.

پرسشنامه های جو سازمانی منظم، که در آن بازخورد صادقانه تشویق می شود، می تواند به شما در کشف وضعیت واقعی جو فعلی کمک کند. سپس می توانید بر اساس نتایج اقدام کنید. همچنین ممکن است بخواهید در جلسات تیمی و انفرادی بازخورد را تشویق کنید. با این حال، مطمئن شوید که کارمندان شما می دانند که این یک فضای امن برای ابراز احساسات واقعی و هرگونه نگرانی بدون ترس از عواقب منفی در صورت انجام آن است.

2. ارزش ها و اهداف شرکت را به رفتارهای مطلوب تبدیل کنید

بسیاری از کسب و کارها مجموعه ای از ارزش های سازمانی به وضوح تعریف شده دارند، با این حال بسیاری از کارمندان آنها در تجسم این ارزش ها ناکام هستند.

چرا؟

زیرا اگرچه ممکن است آنها بر روی پوسترها نوشته شوند یا روی یک تابلوی دیواری بزرگ در جایی نصب شوند، اما این ارزش ها در فرهنگ روزمره بافته نشده اند. اگر می‌خواهید کارمندان هر روز ارزش‌های شما را حفظ کنند، باید بدانند که از نظر رفتاری با چه چیزی برابری می‌کنند.

راه حل؟

مدیران را آموزش دهید تا ارزش های مورد نظرشان را از نظر رفتار شناسایی کنند. به تیم خود بازخورد بدهید که روی یک کار و همچنین نحوه عملکرد روزانه یک فرد تمرکز دارد.

به عنوان مثال، فرض کنید یکی از ارزش های شما چابکی است. از مدیران خود بخواهید تعریف کنند که این در عمل برای آنها چگونه به نظر می رسد. اگر فردی در نقش خود چابکی نشان دهد، چه می کند و چه می گوید؟ شاید چابکی به این معنی باشد که بتوانید بدون اتلاف وقت و یادگیری سریع طناب ها از یک پروژه به پروژه دیگر بروید. در آن صورت، رفتارهایی که آنها ممکن است به دنبال آن باشند می‌تواند شامل رعایت مستمر ضرب‌الاجل‌ها بدون به خطر انداختن کیفیت کار و داشتن نگرش «توانایی» با پروژه‌ها و وظایف جدید باشد.

تمرکز بر رفتار به همه کارکنان شما کمک می کند تا فرهنگ شما را هر روز در محل کار تجربه کنند و به سطوح بالاتری از انگیزه منجر شود. همچنین به همه اجازه می‌دهد تا بدانند چه نقشی در کمک به سازمان در رسیدن به اهدافش دارند.

برنامه گواهی توسعه سازمانی ما شما را با مهارت ها و دانش مورد نیاز برای طراحی ساختار و فرهنگ سازمانی خود به گونه ای مجهز می کند که اثربخشی سازمانی را به حداکثر برساند و جو سازمانی را بهبود بخشد.

3. بهبود محیط کار

راه دیگر برای بهبود جو سازمانی ارزیابی فضای کاری فعلی شما است، خواه این یک دفتر مرکزی باشد یا فضای کاری فردی کارکنان از راه دور. یک فضای کاری راحت که خلاقیت را تحریک می کند و تمام ابزارهایی را که یک کارمند برای انجام کار خود نیاز دارد را در اختیار داشته باشد، آب و هوای شما را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

خیلی ساده است که تصور کنیم این صرف هزینه اندک برای درب های اتوماتیک و غلاف های خواب است، اما این موضوع کمتر به تجمل و تجمل گرایی مربوط می شود و بیشتر در مورد ایجاد فضایی مناسب برای کاری است که الهام بخش است. به نحوه چیدمان مبلمان توجه کنید. ، رنگ ها و تجهیزاتی که دارید. همه اینها بر تجربه کارمند شما در کار تأثیر می گذارد. اگر یک تیم کاملاً از راه دور دارید، یک راهنما یا چیزی در بسته خوش آمدگویی به آنها پیشنهاد دهید که به آنها کمک می کند یک فضای کاری زیبا در خانه راه اندازی کنند.

4-تقویت شناخت کارکنان

برای اینکه یک کارمند یک سازمان را در منظری مثبت ببیند، باید به طور مداوم برای کار، فداکاری و دستاوردهای خود شناخته شده و ارزش گذاری شود. از بالا به پایین و از همتایان خود.

قدردانی می تواند به شکل یک فریاد عمومی، یک هدیه یا کوپن کوچک، مرخصی اضافی، پاداش پولی یا جایزه باشد. برای مثال، ممکن است یک سیستم جوایز را راه‌اندازی کنید که در آن هر ماه، یکی از کارمندان شما به دلیل انجام کارهای بالاتر و فراتر از سازمان، تاج «کارمند ماه» را دریافت کند. اگرچه این ممکن است کوچک به نظر برسد، اما نه تنها به کارمند کمک می کند که توسط سازمان خود شناخته شده و قدردانی شود، بلکه می تواند الهام بخش سایر همکاران و ایجاد رقابت سالم باشد.

5. رهبری خود را ارتقا دهید

ادراک رهبری در سازمان شما نیز بر جو تأثیر زیادی خواهد داشت. بنابراین بسیار مهم است که سازمان شما دارای سبک رهبری باشد که از ماموریت و اهداف شما پشتیبانی کند و شفافیت و تصمیم گیری را ارتقا دهد. هنگام استخدام رهبران، به دنبال افراد حرفه ای باشید که قدرت الهام بخشیدن به دیگران و استفاده از پتانسیل کامل آنها را داشته باشند و کار گروهی را تقویت کنند. آموزش منظم ارائه دهید تا مطمئن شوید که رهبران همگی در یک صفحه هستند و مهارت‌ها و ابزارهایی را دارند که به شیوه دلخواه عمل کنند.

یکی از وظایف اصلی هر رهبر این است که اطمینان حاصل کند که جو سازمانی از قوت به قوت خود ادامه می دهد. به همین دلیل، رهبری قوی کلید جو سازمانی مثبت است.

6. ارتقاء استقلال

هر کارمند باید درک روشنی از اینکه چگونه به صورت فردی به اهداف سازمان کمک می کند و چگونه ارزش آفرینی می کند، داشته باشد. هر گونه تغییر در ماموریت و جهت شرکت باید به کل تیم اطلاع داده شود.

کارکنان همچنین باید بتوانند به تنهایی تصمیم بگیرند، در صورت بروز فرصت ها ریسک های حساب شده را بپذیرند و برای انجام این کار از حمایت مدیریت برخوردار باشند. وقتی کارمندان تشویق شوند که خودشان فکر کنند و مجموعه ای روشن از مسئولیت ها و آزادی داشته باشند، در محل کار شادتر و با انگیزه تر خواهند بود که تأثیر مثبتی بر جو سازمانی شما خواهد داشت.

7. بر شمولیت و تعلق تمرکز کنید

سازمان‌هایی که محیطی فراگیر در محل کار ایجاد می‌کنند، احتمالاً روحیه تیمی قوی‌تر و کارمندانی را خواهند دید که مدت طولانی‌تری در شرکت می‌مانند. این در نهایت تأثیر مثبتی بر جو سازمانی دارد.

اطمینان حاصل کنید که مدیران شما الگوبرداری می کنند و مشارکت و کار گروهی را تشویق می کنند. از آنها بخواهید که به طور مرتب در مورد عملکرد به کارمندان بازخورد ارائه دهند. بگذارید بدانند چه کاری را به خوبی انجام می دهند و کجا می توانند (و باید) پیشرفت کنند. سازنده باشید و اقدامات شفاف ارائه دهید. این منجر به یک تیم قوی‌تر، همکار و پیوند سالم‌تر بین سازمان و کارکنان آن می‌شود که برای رشد حیاتی است.

کلام پایانی

جو سازمانی پدیده ای پیچیده است که شما باید آن را از منظرهای متعدد، از جمله ابعاد و تاثیر آن درک کنید. اگرچه بهبود جو سازمانی شما یک بازی طولانی مدت و سرمایه گذاری منابع است، اما کسب و کار شما در بلندمدت از مزایای آن بهره مند خواهد شد.

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *