نحوه ایجاد کارت امتیازی کارکنان در سال 2024 (به علاوه الگوی رایگان)

کارت امتیازی کارکنان در دهه 1990 برای حل مشکلی ابداع شد که اکثر کسب و کارها با آن دست و پنجه نرم می کنند – درگیر نگه داشتن کارکنان، با انگیزه، شاد و سازنده در راستای اهداف و ماموریت شرکت و داشتن روشی ملموس برای سنجش پیشرفت کارکنان. بسیاری از سازمان‌ها گزارش می‌دهند که استفاده از کارت‌های امتیازی کارکنان به کارمندان کمک کرده است تا نقش خود را در دستیابی به اهداف تجاری و نحوه عملکردشان درک کنند، همچنین نرخ عملکرد را افزایش داده و گردش مالی را کاهش داده است.

بنابراین، بیایید کارت امتیازی کارکنان، مزایا و محدودیت‌های آن و چگونگی توسعه و پیاده‌سازی کارت امتیازی در محل کار را بررسی کنیم. همچنین برای دانلود یک الگوی کارت امتیازی کارمند رایگان در اختیار شما قرار داده ایم.

الگوی کارت امتیازی کارمند رایگان

مطالب
کارت امتیازی کارمند چیست؟
چگونه یک کارت امتیازی کارکنان ایجاد کنیم؟
الگوی کارت امتیازی کارکنان
پیاده سازی کارت امتیازی کارکنان در محل کار

کارت امتیازی کارمند چیست؟

کارت امتیازی کارکنان یک رکورد دیجیتالی است که مدیران از آن برای نظارت و بررسی عملکرد کارکنان استفاده می کنند. کارت امتیازی معمولاً نقش کارمند در شرکت، مسئولیت های کلیدی، وظایف روزانه، مهارت ها و ویژگی های مورد نیاز را مشخص می کند. و همچنین اینکه آنها تا چه حد این الزامات را برآورده می کنند و برای بهبود چه کاری باید انجام دهند. این به کارمند درک روشنی از آنچه از آنها انتظار می رود، اولویت های آنها و چگونگی پیشرفت در شرکت می دهد.

مزایای استفاده از کارت امتیازی کارکنان چیست؟

  • ساختاری را ایجاد می کند : کارمندان ساختاری واضح و منطقی برای پیروی دارند.
  • ارتباط واضحی را فراهم می کند : مدیران و کارمندان در یک صفحه هستند و هدف مشترکی را که برای رسیدن به آن کار می کنند می دانند.
  • این بخش ها را متحد می کند : با استفاده از کارت امتیازی همه بخش ها در یک سازمان، به همه کمک می کند تا برای دستیابی به اهداف و اهداف تجاری با یکدیگر همکاری کنند.
  • توسعه شخصی را تشویق می‌کند : کارت امتیازی کارکنان به کارکنان می‌گوید که در حال حاضر عملکردشان کجاست و چه کاری می‌توانند برای بهبود و دستیابی به پتانسیل کامل خود انجام دهند.

معایب استفاده از کارت امتیازی کارکنان چیست؟

  • هیچ الگوی مناسبی وجود ندارد : کارت امتیازی کارکنان باید متناسب با سازمان و صنعت مورد نظر باشد. بنابراین، الگوهای نمونه باید برای الهام استفاده شود و لزوماً مستقیماً کپی نشود.
  • این به پشتیبانی قوی رهبری نیاز دارد : کارت امتیازی کارمندان اسناد کاری بدون تاریخ پایان هستند، به این معنی که برای اطمینان از اینکه به طور مؤثر منتشر شده و در راه های کار ساخته شده اند، به حمایت رهبران نیاز دارند.
  • رتبه بندی بر اساس عملکرد را می توان منفی دریافت کرد : برخی از کارمندان ممکن است از رتبه بندی احساس ناامیدی کنند، به خصوص اگر به آنها یک رتبه عددی داده شود.
  • بخش‌های مختلف ممکن است معیارهای کلیدی متفاوتی داشته باشند : کارت امتیازی کارکنان به بخش‌ها و مدیران مختلف اجازه نمی‌دهد تا مدیریت عملکرد خود را فردی کنند.

چگونه یک کارت امتیازی کارکنان ایجاد کنیم؟

اجزای اصلی یک کارت امتیازی

در اینجا اجزای کلیدی کارت امتیازی کارکنان آمده است:

  • اطلاعات کارکنان: هر کارت امتیازی باید شامل نام کارمند، عنوان شغلی، حقوق، تاریخ شروع کار، مسئولیت ها و مهارت های کلیدی و وظایف روزانه باشد.
  • اهداف و مقاصد عملکرد: در این بخش، هر کارمند باید فهرستی از اهداف برای سنجش عملکرد در نقش خاص خود داشته باشد. به عنوان مثال، شخصی که در نقش فروش قرار دارد، احتمالاً اهداف عملکردی مرتبط با فروش، خدمات مشتری، ایجاد سرنخ و ارتباطات دارد.
  • شاخص های کلیدی عملکرد (KPI): بر اساس اهداف و مقاصد خاص، برخی KPI ها باید به اندازه گیری عملکرد یک کارمند در رابطه با این اهداف کمک کنند. به عنوان مثال، اگر هدفی برای افزایش بهره وری یک کارمند تعیین شود، KPI بهره وری کارکنان خواهد بود. این می تواند خروجی یا نتایجی را که یک کارمند در یک دوره تعیین شده به دست آورده است اندازه گیری کند. این را می توان با بهره وری کارمندان از دوره قبلی مقایسه کرد تا ببیند در طول زمان چگونه تغییر کرده است. همچنین می توان آن را با میانگین نرخ بهره وری در آن نقش، بخش یا در سراسر شرکت مقایسه کرد. سایر معیارهای کارت امتیازی کارکنان عبارتند از:
    • میزان غیبت
    • رضایت کارکنان،
    • نرخ مشارکت کارکنان
    • شاخص نوآوری کارکنان
    • امتیاز خالص پروموتر
    • شاخص رضایت مشتری
    • نرخ دستیابی به هدف
    • توسعه مهارت ها، و؛
    • سطح همکاری
  • رتبه‌بندی عملکرد: مورد بعدی که معمولاً در کارت امتیازی کارکنان گنجانده می‌شود، فضایی برای رتبه‌بندی عملکرد است. این می تواند یک مقیاس عددی باشد، که در آن کارمند از 1 تا 5 (یا چیزی مشابه) رتبه بندی می شود، یا می تواند یک رتبه بندی نوشته شده باشد، یا می تواند هر دو را شامل شود. شامل یک رتبه بندی رفتاری، یک رتبه بندی شایستگی برای مهارت های مختلف، یک رتبه بندی توسعه، و شاید یک رتبه بندی همتایان معمول است.
  • خودارزیابی: در این بخش، کارکنان این فرصت را دارند که خود را به عنوان یک کل یا بر اساس دسته بندی های فردی که مدیرشان به آنها امتیاز داده است، رتبه بندی کنند. این مفید است زیرا به وارد کردن کارمند به گفتگو کمک می کند. همچنین باعث می‌شود آنها احساس کنند که بخشی از فرآیند هستند و در مقابل بازخورد دادن به دیگران و اجازه ندادن به آنها برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود، دیالوگی ایجاد می‌کند.
  • بازخورد مدیر: بخش آخر جایی است که مدیر می تواند بازخورد کلی خود را در مورد اینکه چگونه فکر می کند کارمند در حال عملکرد و پیشرفت است، ارائه دهد. این همچنین شامل مواردی است که آنها مایلند بهبود کارمند را بین اکنون تا بررسی بعدی ببینند.
5 best practices to design an employee scorecard, such as collaborate with managers or align KPIs with organizational goals.5 best practices to design an employee scorecard, such as collaborate with managers or align KPIs with organizational goals.

5 بهترین روش هنگام طراحی کارت امتیازی کارکنان

در اینجا برخی از بهترین روش هایی که باید در هنگام تهیه کارت امتیازی کارکنان در نظر گرفته شوند آورده شده است:

1. KPIها را با اهداف سازمانی هماهنگ کنید

اطمینان حاصل کنید که KPIهای هر کارمند با اهداف بلند مدت کسب و کار مرتبط است. کارکنان باید نقش خود را در دستیابی به این اهداف درک کنند تا پیشرفت به سوی آنها سنجیده شود.

2. با مدیران همکاری کنید

منابع انسانی باید هنگام تهیه کارت امتیازی کارکنان این موضوع را با مدیران در میان بگذارد. به این ترتیب، آنها بهتر می توانند درک کنند که چه معیارهایی مهم هستند و سبکی که می خواهند در آن به کارمندان خود بازخورد بدهند.

3. معیارهای کیفی و کمی را متعادل کنید

مقیاس های رتبه بندی کمی شامل اندازه گیری عملکرد یک کارمند با اعداد است، به عنوان مثال، دادن یک امتیاز عددی و تعریف هر یک از آن امتیازات. به عنوان مثال، 1 = ضعیف، 2 = نیاز به بهبود، 3 = متوسط، 4 = خوب، 5 = عالی. این نوع مقیاس به مدیران اجازه می دهد تا به سرعت عملکرد کارکنان را مقایسه کنند و کل نیروی کار را بهتر درک کنند.

مقیاس رتبه بندی کیفی شامل اندازه گیری عملکرد یک کارمند به روشی ذهنی تر از طریق کلمات است. این می تواند برای کارمندان مفیدتر و خشن تر باشد. استفاده از ترکیبی از هر دو معیار یک راه عالی برای رضایت مدیران و کارکنان است.

4. شاخص های پیشرو و عقب مانده را متعادل کنید

برای ایجاد تعادل بین شاخص‌های پیشرو و عقب مانده، ارزیابی کنید که اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت برای کسب‌وکار، محرک‌های کلیدی آن اهداف و نحوه نظارت بر آن‌ها چیست.

یک مثال در نقش بازاریابی شاخص های پیشرو می تواند ترافیک وب سایت، تبدیل مشتری و وفاداری مشتری باشد. شاخص های عقب مانده می تواند درآمد تولید شده و ارزش طول عمر مشتری باشد.

5. ورودی کارکنان را در فرآیند طراحی لحاظ کنید

با کارمندان مصاحبه کنید یا نظرسنجی بفرستید تا نظرات آنها را در مورد اینکه چه چیزی برای آنها ارزشمند است و اینکه چگونه ترجیح می دهند آن بازخورد را دریافت کنند، دریافت کنید.

استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن

کارت امتیازی متوازن چیست؟

رویکرد کارت امتیازی متوازن توسط کاپلان و نورتون ایجاد شد و یک رویکرد استراتژیک برای مدیریت عملکرد است که بر چهار حوزه تجاری کلیدی تمرکز دارد:

  1. امور مالی
  2. مشتریان
  3. فرآیند داخلی و
  4. یادگیری و رشد.

چرا منابع انسانی باید از رویکرد کارت امتیازی متوازن استفاده کند

یک رویکرد کارت امتیازی متوازن یک حوزه را بالاتر از دیگری قرار نمی دهد، که هدف آن دستیابی به رشد بلندمدت بهتر برای کسب و کارها است. در مدیریت عملکرد، می تواند کارکنان را با برنامه استراتژیک سازمان هماهنگ کند تا همه در یک جهت حرکت کنند.

مزایای استفاده از این رویکرد در تدوین کارت امتیازی کارکنان و استفاده از آن در مدیریت عملکرد

  • این ساختار به استراتژی کسب و کار اضافه می کند: یک کارت امتیازی متوازن بخش های مختلف را قادر می سازد تا نحوه اندازه گیری عملکرد خود را فردی کنند و در عین حال در یک ساختار مجموعه ای که همه در سراسر سازمان آن را درک می کنند حفظ کنند.
  • ارتباط را آسان می کند: همه بخش ها و اعضای تیم بهتر می توانند با یک سیستم اندازه گیری عملکرد کارآمد ارتباط برقرار کنند. بحث و گفتگو با همه افرادی که به یک زبان، استراتژی، فرآیندها و رشد صحبت می کنند بسیار آسان تر است.
  • همسویی را بهبود می بخشد: یک کارت امتیازی متوازن به این معنی است که اهداف و اهداف هر فرد را می توان با اهداف گسترده تر کسب و کار مرتبط کرد.
  • کارکنان را به اهداف سازمانی متصل می کند: این رویکرد می تواند به تک تک کارکنان کمک کند تا عملکرد خود را افزایش دهند زیرا می توانند تصویر بزرگتری را پشت اهدافی که برای آنها تعیین شده است ببینند. همچنین به کارکنان کمک می کند تا هدف خود را پیدا کنند، که منجر به تعامل و انگیزه بالاتر می شود.

الگوی کارت امتیازی کارکنان

یک الگوی کارت امتیازی کارکنان به عنوان یک چارچوب ساختاریافته برای ارزیابی و نظارت سیستماتیک عملکرد کارکنان در معیارهای مختلف که با اهداف سازمانی سازگار و همسو هستند، عمل می‌کند.

با استفاده از یک الگوی کارت امتیازی، سازمان ها می توانند به طور موثر پیشرفت را ردیابی کنند، زمینه های بهبود را شناسایی کنند، و عملکردهای بالا را تشخیص دهند.

از الگوی زیر به‌عنوان پایه‌ای برای ایجاد یک کارت امتیازی سفارشی‌شده و خاص سازمانی استفاده کنید که اولویت‌ها، نقش‌ها و اهداف بخش منحصربه‌فرد کسب‌وکار شما را منعکس می‌کند. برای مثال، شایستگی‌های خاص، ارزش‌های فرهنگی و ابتکارات استراتژیک را در قالب خود بگنجانید.

الگوی کارت امتیازی کارمند را دانلود کنید

پیاده سازی کارت امتیازی کارکنان در محل کار

در اینجا چند نکته برای منابع انسانی برای پیاده سازی موثر سیستم کارت امتیازی در سراسر یک سازمان آورده شده است.

1. هدف را در نظر بگیرید

کارت امتیازی کارکنان را می توان برای بسیاری از موارد استفاده کرد. برای مثال، مدیریت عملکرد عمومی، موفقیت استخدام‌های جدید را اندازه‌گیری می‌کند یا نامزدهایی را برای یک موقعیت جدید در نظر می‌گیرد. قبل از اینکه به مراحل بعدی بروید، هدف از کارت امتیازی کارمند خود را تعیین کنید، زیرا باید همه انتخاب‌هایی را که انجام می‌دهید نشان دهد.

2. یک قالب را انتخاب کنید

برخی از سازمان ها هنوز از قلم و کاغذ برای تکمیل کارت امتیازی کارکنان استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از نرم افزار Word، Excel یا HR برای ثبت و ذخیره همه چیز استفاده می کنند. ایجاد یک کپی فیزیکی می تواند در برخی موارد مفید باشد، به عنوان مثال، در طول مصاحبه. به طور کلی، در یک سازمان بزرگ‌تر، داشتن یک رکورد دیجیتالی از همه کارت‌های امتیازی برای اطمینان از اینکه همه چیز ردیابی می‌شود و اشتباه نمی‌شود، بهترین است.

3. معیارهای مرتبط را انتخاب کنید

زمینه‌های رایج برای بحث عبارتند از وقت‌شناسی، توانایی در جهت‌گیری، اخلاق کاری، انگیزه، بهره‌وری، مهارت‌های خدمات مشتری و غیره. در صورت امکان معیارهایی را به این حوزه‌ها اختصاص دهید و تصمیم بگیرید که چگونه آنها را ارزیابی کنید. این بسته به نقش مورد نظر متفاوت خواهد بود.

4. با کارمندان خود صحبت کنید

کارت امتیازی پیشنهادی را به کارمندان خود نشان دهید و توضیح دهید که چگونه کار می‌کند، سیستم رتبه‌بندی آنها، ویژگی‌هایی که بر اساس آنها رتبه‌بندی می‌شوند، مدت زمانی که ارزیابی می‌شوند و کارهایی که می‌توانند برای بهبود رتبه‌بندی انجام دهند، توضیح دهید. اطمینان حاصل کنید که مزایای کارت امتیازی کارمندان را برای کمک به کارکنان برای پذیرش آن بیان می کنید.

5. یک برنامه زمانی تنظیم کنید

یک برنامه زمانی برای تکمیل کارت امتیازی کارکنان و هر چند وقت یکبار تعیین کنید. اگر هم مدیران و هم کارمندان در حال تکمیل کارت امتیازی هستند، برای هر دو طرف ضرب الاجل تعیین کنید تا قسمت خود را تکمیل کنند.

چرخه های بررسی منظم (به عنوان مثال، فصلی) انگیزه هایی را برای کارکنان فراهم می کند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.

6. نظارت و بهبود روند

به نظارت بر نحوه عملکرد کارت امتیازی کارکنان برای مدیران و کارکنان ادامه دهید، پذیرای بازخورد باشید و بر اساس آن بهبودهایی را انجام دهید.

خوراکی های کلیدی

پیاده سازی کارت امتیازی کارکنان با رویکردی متعادل به عنوان بخشی از مدیریت عملکرد در سازمان شما، همسویی بین کارکنان و شرکت را بهبود می بخشد، کارکنان را به اهداف سازمانی متصل می کند، و همه را تحت یک ساختار مجموعه ای متحد می کند که ارتباطات را آسان می کند و مشاهده نتایج را آسان تر می کند.

کارت امتیازی مناسب کارکنان می تواند به مشارکت کارکنان در فرآیند مدیریت عملکرد کمک کند و به آنها کمک کند تا نقشی را که در پیشبرد شرکت ایفا می کنند، درک بهتری داشته باشند، که اغلب منجر به عملکرد و نرخ مشارکت بالاتر می شود. با کارت امتیازی که متناسب با سازمان شما تنظیم شده و به طور موثری منتشر شده است، می توانید کارکنان را در حین کار در جهت اهداف شرکت راضی و سازنده نگه دارید و روشی موثر برای سنجش پیشرفت آنها داشته باشید.

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *