زمان استراحت داوطلبانه (VTO): همه آنچه که باید بدانید

برای 70 درصد از مردم، احساس هدف آنها در زندگی با کاری که انجام می دهند تعریف می شود. کارمندانی که کارشان به آنها هدف می دهد، درگیر، راضی تر و انعطاف پذیرتر هستند. آنها همچنین سازنده تر هستند و مایلند شرکت را به دیگران توصیه کنند. فراهم کردن زمان مرخصی داوطلبانه (VTO) برای افراد خود یک راه عالی برای القای حس غرور و هدف در کارمندان است.

بیایید ببینیم VTO چیست، چرا باید آن را در نظر بگیرید، و 6 نکته برای کمک به شما در ایجاد یک خط مشی موثر VTO.

مطالب
زمان استراحت داوطلبانه (VTO) چیست؟
نمونه هایی از VTO
زمان استراحت داوطلبانه در مقابل زمان استراحت داوطلبانه
چرا باید ارائه VTO را در نظر بگیرید
6 نکته برای ایجاد یک سیاست VTO موثر

زمان استراحت داوطلبانه (VTO) چیست؟

زمان استراحت داوطلبانه یا به اختصار VTO، نوعی مزیت است که در آن کارمندان برای انجام کارهای داوطلبانه مرخصی دریافت می کنند. این به طور معمول از 8 تا 40 ساعت در سال متغیر است. VTO یک راه عالی برای کارمندان است تا بدون قربانی کردن دستمزد یک روز، به جامعه خود بازپرداخت کنند.

VTO یک مزیت نسبتاً جدید برای کارکنان است که در سال های اخیر محبوبیت خاصی پیدا کرده است. در سال 2009، SHRM گزارش داد که تنها 15٪ از سازمان ها VTO را به عنوان بخشی از بسته مزایای خود ارائه می دهند. کمتر از یک دهه بعد، تقریباً از هر 4 سازمان، 1 سازمان VTO را ارائه کردند.

به عنوان مثال، Salesforce به عنوان بخشی از برنامه بشردوستانه شهروندی، هر سال هفت روز VTO با حقوق به کارمندان خود می دهد. پاتاگونیا سیاست VTO خود را در قالب برنامه کارآموزی محیطی دارد، که در آن هر کارمند مجاز است تا دو ماه از روزهای مرخصی با حقوق را برای کار در یک گروه محیطی به انتخاب خود استفاده کند.

Creating an Effective Volunteer Time Off PolicyCreating an Effective Volunteer Time Off Policy
داشتن یک خط مشی موثر VTO مزایای زیادی برای سازمان شما به همراه خواهد داشت. مزایای اصلی VTO و نحوه ایجاد یک خط مشی VTO را در زیر کشف کنید.

نمونه هایی از VTO

گزینه های فعالیت های داوطلبانه بی پایان هستند. کارمندان شما می توانند به صورت محلی شروع کنند، مانند کمک به پروژه های خدمات اجتماعی یا بانک های مواد غذایی، شرکت در پاکسازی محله، یا نظارت بر سفر مدرسه فرزند خود.

خدمات داوطلبانه مبتنی بر مهارت یا pro-bono گزینه های محبوبی برای صرف VTO هستند. کارمندان شما همچنین می توانند برای داوطلب شدن در سازمان های غیرانتفاعی بزرگ مانند Habitat for Humanity، صلیب سرخ یا سازمان ملل ثبت نام کنند.

رفتن به یک سفر داوطلبانه برای یک ماه یا حتی یک هفته ممکن است برای برخی از کارمندان شما گزینه آسانی نباشد. اگر چنین باشد، داوطلبی آنلاین می تواند جایگزین خوبی باشد.

برای مثال Paper Airplanes یک سازمان غیرانتفاعی است که کلاس‌های آنلاین انگلیسی یا برنامه‌نویسی را برای افراد متاثر از درگیری فراهم می‌کند. داوطلبان می توانند برای آموزش زبان انگلیسی یا کدنویسی یا عضویت در تیم عملیاتی Paper Airplanes ثبت نام کنند. همه چیز به صورت آنلاین انجام می شود، بنابراین کارمندان شما می توانند از خانه داوطلب شوند!

زمان استراحت داوطلبانه در مقابل زمان استراحت داوطلبانه

علاوه بر مرخصی داوطلبانه، مزیت دیگری نیز وجود دارد که با نام اختصاری VTO شناخته می شود، زمان استراحت داوطلبانه. از آنجایی که زمان استراحت داوطلبانه و زمان استراحت داوطلبانه تقریباً یکسان به نظر می رسد، می توان به راحتی آنها را اشتباه گرفت. درک اینکه چگونه این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند، برای ایجاد یک سیاست مرخصی موثر بسیار مهم است.

مرخصی داوطلبانه، بر خلاف اوقات فراغت داوطلبانه، ربطی به کار داوطلبانه ندارد. این یک دسته مرخصی است که در آن کارکنان می توانند با حفظ وضعیت اشتغال تمام وقت خود از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند.

شرکت‌هایی مانند آمازون، یک خرده‌فروش آنلاین، اغلب از سیاست‌های مرخصی داوطلبانه برای کاهش هزینه‌های نیروی کار و جلوگیری از اخراج یا تعدیل نیرو استفاده می‌کنند، به‌ویژه زمانی که تعداد کارمندان بیش از نیاز برای کار در دسترس هستند. این نوع مرخصی برای کارگران شیفت و انبار رایج است.

چرا باید ارائه VTO را در نظر بگیرید

VTO، مانند بسیاری از مزایا، هزینه مالی برای شرکت دارد. زمان مرخصی بیشتر به این معنی است که سازمان شما باید پول بیشتری خرج کند. این بدان معنا نیست که VTO چه از نظر مالی و چه از نظر دیگر برای تجارت شما سودی ندارد. در واقع، ارائه VTO مزایای زیادی برای سازمان شما دارد. بیایید نگاهی بیندازیم.

افزایش مشارکت کارکنان

75 درصد از هزاره ها از کارفرمایان خود انتظار دارند که به خیر اجتماعی کمک کنند، خواه کمک مالی باشد یا داوطلبانه. دادن روزهای مرخصی اضافی به کارکنان برای اختصاص دادن به اهداف و ابتکاراتی که به شدت نسبت به آنها احساس می کنند، راهی عالی برای نشان دادن این است که سازمان در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت جدی است. همچنین نشان می دهد که کارفرما ارزش های یکسانی را با افراد خود درک می کند و به اشتراک می گذارد. این کار باعث می شود تا کارکنان با انگیزه، درگیر و در نهایت کارآمدتر شوند.

برندسازی بهتر کارفرما

در یک بازار کار فشرده، توانایی جذب و استخدام افرادی که به دنبال سازمان های هدفمند هستند، می تواند همه چیز را در کسب و کار شما ایجاد کند. یکی از راه‌های انجام این کار، ارائه VTO است، که به شما کمک می‌کند شهرت خود را به عنوان یک کارفرمای مسئولیت‌پذیر اجتماعی بسازید که مایل به گسترش منابع برای بازپرداخت به جامعه است. در واقع، 90 درصد از کسب و کارها گزارش می دهند که مشارکت با سازمان های غیرانتفاعی یا غیردولتی معتبر (NGO) برند آنها را ارتقا می دهد.

ماندگاری بالاتر

زندگی در یک بیماری همه گیر جهانی باعث شده است که تقریباً دو سوم از کارگران ایالات متحده در مورد هدف خود در زندگی تجدید نظر کنند. بسیاری از کارمندان دیگر تنها نمی خواهند امرار معاش کنند، بلکه در حین کار نیز تغییر ایجاد می کنند. با توجه به Glassdoor، 51 درصد از کارگران انتظار دارند که بتوانند از زمان و منابع کاری برای حمایت از تغییرات اجتماعی مثبت استفاده کنند.

ارائه VTO راهی برای کمک به استعدادهای درون سازمانی است که تأثیر مثبتی داشته باشند، که به نوبه خود باعث افزایش مشارکت کارکنان خواهد شد. کارگران متعهد و با انگیزه احتمالاً مدت بیشتری در سازمان شما خواهند ماند. این بدان معناست که شما در جذب منابع صرفه‌جویی می‌کنید و می‌توانید تخصص و مهارت‌های خود را حفظ کنید. افرادی که از تأثیر اجتماعی سازمان خود راضی هستند، بیشتر از پنج سال در سازمان می مانند.

کارمندان ماهرتر

ارائه VTO فراتر از برندسازی، استخدام و حفظ است. داوطلب شدن در یک بانک مواد غذایی یا یک پارک ملی ممکن است به کار منظم کارمندان شما بی ربط به نظر برسد، که می تواند بازاریابی محصول، روابط کارکنان یا پشتیبانی فناوری اطلاعات باشد. با این حال، 65٪ از مدیران منابع انسانی VTO را بخشی ارزشمند از توسعه کارکنان می دانند.

از طریق تلاش های داوطلبانه، کارمندان راه دیگری برای به کارگیری مهارت های موجود خود و توسعه مهارت های نرم حیاتی مانند همدلی، انعطاف پذیری، رهبری و سخنرانی در جمع دارند. از آنجایی که کارهای بیشتر و بیشتر به صورت خودکار و توسط هوش مصنوعی انجام می شود، این مهارت ها برای کسانی که می خواهند در مسیر شغلی خود آینده نگر باشند، حیاتی خواهد بود.

بهبود رفاه کلی

انجام کارهای خوب برای دیگران می تواند به کارکنان شما کمک کند تا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند. یک مطالعه مراقبت بهداشتی متحد گزارش داد که 93٪ از پاسخ دهندگانی که در 12 ماه گذشته داوطلب شدند، گفتند که خلق و خوی آنها بهبود یافته است. 79 درصد از داوطلبان استرس کمتری داشتند.

کار داوطلبانه نه تنها برای سلامت روانی کارکنان شما مفید است، بلکه برای سلامت جسمانی آنها نیز مفید است. کار داوطلبانه اغلب به درجات مختلفی از فعالیت های بدنی نیاز دارد – از حمل جعبه و تمیز کردن تا کمک به ساخت خانه. طبق یک مطالعه در سال 2014، کار داوطلبانه می تواند به کاهش خطر فشار خون بالا در افراد مسن تا 40٪ کمک کند!

6 نکته برای ایجاد یک سیاست VTO موثر

هنگام ایجاد یک خط مشی زمان استراحت داوطلبانه، هیچ فرآیند یکسانی وجود ندارد. این به اندازه و دامنه سازمان شما، در دسترس بودن بودجه شما، جهت استراتژی برندسازی شما و حتی مؤسساتی که با آنها شریک هستید بستگی دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به اطمینان حاصل شود که خط مشی VTO شما مناسب، مؤثر و موفق است.

1. از کوچک شروع کنید

اول از همه، شما باید بسنجید که آیا علاقه کافی به یک برنامه VTO وجود دارد یا خیر. این احتمال وجود دارد که همه یا حتی اکثریت کارمندان شما چنین چیزی را نخواهند. برای فهمیدن این موضوع، می‌توانید یک سوال در مورد VTO در یکی از نظرسنجی‌های تعامل کارکنان خود بگنجانید و ببینید مردم چه فکر می‌کنند.

اگر علاقه ای وجود دارد، می توانید در مقیاس کوچک با یک آزمایش، به عنوان مثال، یک روز در سال شروع کنید، و سپس تاثیر آن را ارزیابی کنید. اگر سازمان شما در چندین مکان فعالیت می کند، می توانید شروع به ارائه ساعات یا روزهای داوطلبانه در یکی از آنها کنید و ببینید که چگونه پیش می رود.

2. مشخص باشید

نحوه عملکرد خط مشی VTO خود و آنچه که مستلزم آن است را شرح دهید. داشتن یک خط مشی مکتوب مدیریت VTO را در سازمان شما آسان تر می کند.

در اینجا چند سوال وجود دارد که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه چیزی را باید در خط مشی خود لحاظ کنید:

  • چه کسانی واجد شرایط شرکت هستند؟ برای پاسخ به این سوال، به شرایطی فکر کنید که کارکنان شما برای واجد شرایط بودن برای VTO باید برآورده کنند. این می تواند شامل وضعیت استخدام (تمام وقت یا پاره وقت)، مدت زمان (مدت زمانی که آنها در سازمان شما کار کرده اند) و عضویت در اتحادیه باشد.
  • چند ساعت VTO اجازه می دهید؟
  • کارکنان چه نوع سازمان هایی می توانند داوطلب شوند؟ شما می توانید لیستی از معیارها برای سازمان های قابل قبول ایجاد کنید یا لیست کوتاهی را که کارمندان شما می توانند انتخاب کنند.
  • چگونه کارمندان می توانند VTO درخواست کنند؟ آیا فرم اختصاصی وجود دارد؟
  • چه مدت قبل باید VTO تایید شود و توسط چه کسی؟
  • چه نوع ثبت و نگهداری مورد نیاز است و توسط چه کسی؟
  • روش حسابرسی برای بررسی اینکه آیا VTO به درستی و در زمان تعیین شده استفاده شده است چیست؟

3. فعالیت های VTO خود را با اهداف سازمانی خود هماهنگ کنید

نوع فعالیت ها و موسساتی که کارمندان شما برای داوطلب شدن انتخاب می کنند می تواند بر برند کلی سازمان شما منعکس شود. به همین دلیل است که یک خط مشی VTO باید با آنچه سازمان شما می خواهد و تلاش می کند به آن دست یابد، همسو باشد.

بسته به موقعیت سازمان خود، می توانید به کارمندان خود اختیار دهید تا نوع فعالیتی را که می خواهند انتخاب کنند یا جایی که کارمندان می توانند داوطلب شوند را محدود کنید. به عنوان مثال، اگر سازمان شما با بسیاری از سازمان های غیرانتفاعی در منطقه شما همکاری نزدیکی دارد، منطقی تر است که آن موسسات را به عنوان بهترین فرصت های داوطلبانه برای کارمندان خود معرفی کنید. از این طریق می توانید به سازمان خود کمک کنید تا روابط موجود با آن سازمان های غیرانتفاعی را حفظ و تقویت کند.

اگر انتخاب های داوطلبانه کارمندان خود را محدود نکنید، همچنان لازم است چند معیار ذکر کنید، زیرا می خواهید هرگونه واکنش منفی احتمالی را تا حد امکان به حداقل برسانید. به عنوان مثال، نهادهای سیاسی زمانی می توانند انتخابی بحث برانگیز در نظر گرفته شوند که کارمندان شما در مقام خود به عنوان بخشی از سازمان شما داوطلب شوند.

4. از ردیابی زمان رسمی استفاده کنید

ردیابی زمانی که کارکنان شما برای VTO صرف می کنند، بخشی جدایی ناپذیر از سیاست VTO است. وجود یک فرآیند مشخص، احتمال سوء استفاده را به حداقل می رساند. شما می توانید یک سیستم ردیابی زمان برای VTO راه اندازی کنید، مانند مرخصی عمومی با حقوق (PTO)، زمان تعطیلات، یا مرخصی استعلاجی. حتما زمان را در بانکی جداگانه نگه دارید تا با برگ های دیگر مخلوط نشود.

همچنین باید از قبل تصمیم بگیرید که چگونه به کارمندان خود اجازه می‌دهید تا VTO را خارج کنند، خواه در ساعت، روز یا هفته باشد.

5. نیروی کار خود را آموزش دهید

به کارمندان خود توضیح دهید:

  • آنچه شما در حال پیاده سازی هستید،
  • چرا آن را اجرا می کنید،
  • و هدف از این سود چیست.

می‌توانید جلسات اطلاعاتی برگزار کنید که در آن آموزش می‌دهید که چگونه می‌توانند از VTO خود استفاده کنند یا یک ویدیوی سریع ضبط کنند تا کارمندان شما بتوانند آن را به صورت ناهمزمان تماشا کنند. مورد دوم مخصوصاً اگر برای یک شرکت چند ملیتی کار می‌کنید که دفاتری در سراسر جهان دارد و در مناطق زمانی مختلف فعالیت می‌کند، مفید است.

همچنین باید یک سند رسمی حاوی تمام اطلاعات VTO ایجاد کنید و آن را در سازمان خود در دسترس قرار دهید.

6. از سالمندان بخواهید که به عنوان الگو باشند

رهبران نقش اساسی در حفظ فرهنگ یک سازمان دارند. هنگامی که رهبران ارشد از VTO خود استفاده می کنند و آنچه را که انجام می دهند با کارمندان خود به اشتراک می گذارند، نیروی کار انگیزه می دهد تا از مزایا استفاده کنند.

رهبران درگیر در جامعه همچنین به ایجاد شهرت کارفرمای شما و ایجاد حس هدف و معنا در نیروی کار خود کمک می کنند. 68 درصد از کارکنان سازمان خود را برای کارفرمایی ترک می کنند که موضع قوی تری در مورد مسائل فرهنگی و اجتماعی اتخاذ می کند.

به تو

مرخصی داوطلبانه راهی عالی برای تعامل و حفظ کارمندان است و در عین حال به آنها کمک می‌کند تا از مهارت‌ها و زمان خود به نحو معناداری استفاده کنند. این بسته مزایا و مزایای کارمند شما را تکمیل می کند، و همچنین می توانید از آن برای جذب نامزدها، به ویژه کسانی که به دنبال کار با هدف هستند، استفاده کنید.

فراتر از مزایای تجاری، VTO همچنین به سازمان شما اجازه می دهد تا تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارد. همچنین تنها راه انجام این کار نیست. بسیاری از سازمان ها بخش کوچکی از سود خود را به امور خیریه ای که حمایت می کنند اختصاص می دهند. تطبیق اهدا، یعنی زمانی که شرکت ها با کمک های مالی کارمندان خود مطابقت می کنند، نیز یک گزینه محبوب است.

مونیکا رهبر محتوای ارگانیک و استراتژی در AIHR است. هدف او انتشار محتوای الهام‌بخش و کاربردی HR در وبلاگ AIHR و ترغیب همه علاقمندان به منابع انسانی است تا آن را بخوانند.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *