فرهنگ بازار: آنچه متخصصان منابع انسانی باید بدانند

مشتری مدار بودن و نتیجه گرایی به عنوان یک سازمان بدون شک دستور العملی برای موفقیت کسب و کار است. اینها همچنین برخی از ویژگی های کلیدی فرهنگ بازار هستند. بیایید همه چیزهایی را که در مورد فرهنگ بازار و چگونگی ترویج جنبه‌های فرهنگ بازار در سازمان خود برای تبدیل شدن به یک تجارت رقابتی‌تر و سودآورتر بدانید، بررسی کنیم.

مطالب
فرهنگ بازار چیست؟
ویژگی های کلیدی فرهنگ بازار
مزایای فرهنگ بازار
معایب فرهنگ بازار
چگونه منابع انسانی می تواند به ترویج جنبه های فرهنگ بازار کمک کند

فرهنگ بازار چیست؟

فرهنگ بازار یک هدف دارد: داشتن حاشیه سود بالا و عملکرد بهتر از رقبا. بنابراین، نتیجه گرا با تمرکز بیرونی قوی برای جلب رضایت مشتریان است. این فرهنگ اغلب یک محیط رقابتی است، حتی در میان همکاران، و استعدادهایی را جذب می کند که می خواهند “بهترین” باشند. در فرهنگ بازار، مدیران و رهبری الهام بخش و در عین حال خواستار هستند و انتظار دارند کارکنانشان در این محیط پرفشار عالی عمل کنند.

این نوع فرهنگ بیشتر در مشاغل بزرگ در صنایع مختلف یافت می شود. به عنوان مثال می توان به آمازون تحت رهبری جف بزوس و اپل تحت نظارت استیو جابز و بعداً تیم کوک اشاره کرد، جایی که تقاضای مداوم برای داشتن محصولات جدید یا بهبود یافته در بازار وجود دارد. صنایعی که فرهنگ بازار در آنها رایج است، از فناوری بزرگ و هوافضا گرفته تا رسانه و سرگرمی را شامل می شود.

در حالی که بسیاری از کسب و کارها برای اطمینان از طول عمر و سودآوری سازمان به این نوع فرهنگ روی می آورند، این شرکت ها تاکید کمتری بر تجربه یا رضایت کارکنان دارند.

فرهنگ بازار به عنوان نوعی فرهنگ سازمانی

چارچوب ارزش های رقابتی شناخته شده ترین طبقه بندی فرهنگ سازمانی است. چهار نوع فرهنگ سازمانی را شناسایی می کند:

  • فرهنگ ادوکراسی – ابتدا کارها را ایجاد کنید/انجام دهید
  • فرهنگ قبیله ای – همکاری کنید/کارها را با هم انجام دهید
  • فرهنگ سلسله مراتبی – کنترل/انجام کارها به درستی
  • فرهنگ بازار – رقابت/سریع کارها را انجام دهید
Market CultureMarket Culture

هر کسب و کاری ترکیب منحصر به فرد خود را از این چهار نوع فرهنگ دارد که یکی از آن ها رایج تر است. و گاهی اوقات، در سازمان های بزرگتر، ممکن است بیش از یک فرهنگ وجود داشته باشد. این چیزی است که یک ترکیب فرهنگ در یک شرکت با فرهنگ بازار غالب می تواند به نظر برسد:

Prevalent Organizational Culture ExamplePrevalent Organizational Culture Example

تیم شما می تواند فرهنگ سازمانی شما را با ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی ارزیابی کند.

شما همچنین می توانید فرهنگ خود را به عنوان شخصیت کسب و کار خود در نظر بگیرید. این باورها و رفتارهای مشترکی را ایجاد می کند که نحوه تعامل و تصمیم گیری کارکنان را مشخص می کند. همچنین شرکت را قادر می سازد تا به اهداف استراتژیک خود دست یابد و استعدادهای مناسب را جذب کند. در نتیجه، فرهنگ شما برای موفقیت شرکت شما ضروری است.

ثبت نام در یک برنامه گواهی توسعه سازمانی به شما کمک می کند تا انواع مختلف فرهنگ سازمانی، نحوه شکل دهی و مدیریت فرهنگ، و نحوه هدایت تحول فرهنگی در سازمان خود را درک کنید.

ویژگی های کلیدی فرهنگ بازار

  • رقابت پذیری – فرهنگ بازار بر رقابت بین سازمان و رقبای آن و بین کارکنان تأکید دارد. در داخل، رقابت بیش از حد می تواند باعث ایجاد مشکل شود زیرا کارکنان نمی توانند به خوبی همکاری کنند. بسیاری از شرکت های مشاوره و شرکت های حقوقی به این نوع محیط شهرت دارند.

    برای مثال، جک ولش، مدیرعامل سابق جنرال الکتریک، از مدیران می‌خواست که کارمندان خود را از بهترین به بدترین رتبه‌بندی کنند و سپس ۱۰ درصد پایین‌تر را اخراج کرد. ولش معتقد بود که این نه تنها با حفظ عملکرد برتر به شرکت کمک می کند، بلکه برای افراد اخراج شده نیز مناسب است زیرا آنها را از محیطی خارج می کند که در آن شکست می خوردند.

  • جهت گیری نتیجه – فرهنگ بازار به شدت بر عملکرد، نتایج و دستاوردها متمرکز است. موفقیت با سود و نفوذ در بازار تعریف می شود. یکی از شرکت هایی که به دلیل تمرکز بر نتایج بسیار شناخته شده است، آمازون است. طبق کتابی که توسط دو کارمند آمازون به نام Working Backwards نوشته شده است، آمازون از یک روش بهبود فرآیند به نام DMAIC استفاده می کند که مخفف عبارت Define, Measure, Analyze, Improve و Control است. سپس تیم یک مالک متریک ایجاد می کند که هر روز به نتایج نگاه می کند تا ببیند چه چیزی می تواند بهبود یابد.
  • تمرکز بر مشتری – مشتریان در مرکز تصمیم گیری یک شرکت با فرهنگ بازار رایج هستند. این شامل محصولات، تجربه در فروشگاه، تجربه آنلاین و خدمات مشتری است. این شامل بسیاری از تحقیقات مشتری است، اما برای موفقیت شرکت بسیار مهم است.

    بیایید دوباره آمازون را به عنوان مثال در نظر بگیریم. بیانیه ماموریت فعلی آمازون این است: “مشتری محورترین شرکت زمین باشد، جایی که مشتریان می توانند هر چیزی را که ممکن است بخواهند آنلاین بخرند پیدا و کشف کنند، و تلاش می کند پایین ترین قیمت های ممکن را به مشتریان خود ارائه دهد.”

  • انجام کارها – پایان کار در فرهنگ بازار بسیار مهم است. در این فرهنگ، دیر وقت ماندن یا کار کردن در خارج از ساعات کاری برای انجام کارها اغلب مورد تجلیل قرار می گیرد و برای دستیابی به اهداف تجاری مورد نیاز تلقی می شود.

مزایای فرهنگ بازار

بهره وری و سودآوری تمرکز بر عملکرد، نتایج و رقابت به کارکنان کمک می کند تا بهره وری بیشتر و سازمان سودآورتر شوند. اغلب، تیم ها در این نوع فرهنگ سازمانی به اهداف خود می رسند و از انتظارات فراتر می روند.
بهبود مستمر با توجه به تمرکز شدید بر مشتری، فرهنگ شرکت بازار، سازمان ها را وادار می کند تا محصولات و خدمات خود را به طور مستمر بهبود بخشند. به عنوان مثال، به روش‌های مختلف طراحی مجدد آیفون در داخل و خارج و پیروان گسترده اپل از این طرز فکر بهبود فکر کنید.
کارمندان جاه طلب کارمندانی که در فرهنگ بازار پیشرفت می کنند نیز عملکرد محور و مولد هستند که به نفع عاقبت کار است. این فرهنگ تیم ها را برای دستیابی به پیروزی های بزرگ متحد می کند، که می تواند محیطی مفید برای کارمندان باشد.

معایب فرهنگ بازار

محیط کار سمی فرهنگ شرکت بازار به طور بالقوه می تواند یک محیط کاری سمی ایجاد کند. این می تواند منجر به رقابت ناسالم در حد وسواس، پنهان کردن دانش، کار کردن طولانی مدت و غیره شود. همچنین به عنوان یک محیط بریده بریده شناخته می شود، تنها تعداد معدودی از اعضای تیم می توانند به بالای نردبان شرکت صعود کنند. بقیه خواهد سوخت به این مقاله در بی بی سی نگاهی بیندازید که در مورد تأثیر چنین محیط های رقابتی بر کارمندان بحث می کند.
استرس و فرسودگی شغلی کارکنان چنین محیط ناسالمی منجر به استرس کارکنان و در نهایت فرسودگی شغلی به دلیل فشاری که به آنها وارد می شود، می شود. علاوه بر این، جابجایی کارکنان می تواند هزینه های زیادی برای یک سازمان داشته باشد.
هزینه ها حفظ فرهنگ بازار با جهت گیری خارجی محکم ارزان نیست. شما باید پول زیادی را برای تحقیقات بازار و مشتری و تکرار مداوم محصول سرمایه گذاری کنید. علاوه بر این، سرمایه گذاری در زیرساخت های فناوری برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و استفاده از داده های مشتری اهمیت فزاینده ای دارد.

چگونه منابع انسانی می تواند به ترویج جنبه های فرهنگ بازار کمک کند

در حالی که فرهنگ بازار قطعاً چالش‌های خود را دارد، تقویت جنبه‌های خاصی از آن مانند رقابت سالم و مشتری مداری قوی می‌تواند به سازمان شما کمک کند تا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهد و به سود بالاتری دست یابد.

در اینجا مواردی وجود دارد که منابع انسانی می توانند برای ترویج عناصر فرهنگ بازار در کسب و کار شما انجام دهند:

استراتژی جبران خسارت خود را تنظیم کنید

در این نوع فرهنگ، داشتن یک استراتژی جبرانی که بر پاداش دادن به افراد بر اساس عملکرد و نتایج آنها تمرکز دارد، مهم است. بنابراین، به عنوان مثال، می توانید بر اساس نتایج، به بهترین عملکرد خود با حقوق بیشتر، افزایش حقوق و پاداش پاداش دهید. شما همچنین می‌توانید فرصت‌های معتبر یادگیری و توسعه را به افراد برتر ارائه دهید، مانند پرداخت هزینه MBA.

این نوع غرامت همچنین نامزدهای مناسب را جذب می کند، که تمایل به رقابت بیشتر دارند و موفقیت را بر اساس انگیزه های پولی قرار می دهند.

نتایج و دستاوردها را برجسته کنید

بر روی یک برنامه شناسایی کارکنان بر اساس دستیابی به نتایج و رسیدن به اهداف کار کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک چارچوب هدف مانند OKR (اهداف و نتایج کلیدی) یا KPI (شاخص‌های کلیدی عملکرد) پیدا کنید تا نحوه عملکرد تیم و کارمندان برای رسیدن به اهداف خود را پیگیری کنید. سپس یک برنامه شناسایی را اجرا کنید.

استفاده از ابزار تشخیص و امید به بهترین ها آسان نیست. کسب‌وکارها باید برنامه‌های شناسایی خود را با محیط کاری منحصربه‌فرد خود تطبیق دهند تا مطمئن شوند که نتیجه مطلوب را ارائه می‌دهد.

مشتری مداری را تقویت کنید

طبق تحقیقات HubSpot، “70٪ از شرکت هایی که درآمد رو به رشدی دارند، می گویند موفقیت مشتری “بسیار مهم” است. کمتر از نیمی از شرکت‌هایی که درآمد راکد یا رو به کاهش دارند، موفقیت مشتری را «بسیار مهم» می‌گویند.» به همین دلیل است که مشتری مداری برای فرهنگ بازار حیاتی است.

به کارکنان در بخش‌های مختلف فرصت‌های کافی برای درک نیازهای مشتریان و ارائه خدمات بهتر به آنها ارائه دهید. به عنوان مثال، این می تواند آموزش در مورد دانش محصول، کار با بازخورد مشتری، نشان دادن همدلی و غیره باشد. سپس سازمان شما می تواند سیستمی ایجاد کند تا به کارکنان برای رفتار استثنایی متمرکز بر مشتری پاداش دهد.

افراد رانده شده را استخدام کنید

شما به افرادی نیاز دارید که به ارتقای بهره وری و سودآوری شرکت کمک کنند. این را در آگهی های شغلی و ارتباطات نامزد خود به وضوح بیان کنید. معیارهای انتخابی را تعیین کنید که به شما کمک می کند نامزدهای خود را بر اساس ویژگی های مرتبط ارزیابی کنید، مانند میزان هدف و نتیجه گرا بودن آنها.

سوالات مناسب مصاحبه را بپرسید. چند نمونه از سوالات مصاحبه به شرح زیر است:

  • معنی دارترین دستاورد شما چیست؟
  • چگونه نتایج را به دست می آورید؟
  • از زمانی به من بگویید که اهداف چالش برانگیزی برای خود تعیین کرده اید. برای رسیدن به آنها چه کردید؟ آیا می توانید من را در روند خود راهنمایی کنید؟
  • پیچیده ترین یا سخت ترین هدفی که برای تیم خود در نظر گرفته اید چیست و چگونه این هدف را دنبال کردید؟
  • زمانی را توصیف کنید که از حداقل الزامات هدف خود فراتر رفته اید. نتایج چه بود؟

رهبران قوی ایجاد کنید

رهبران شما باید کارکنان شما را تشویق کنند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند. آنها باید جاه طلب باشند. سبک رهبری مناسب برای فرهنگ بازار، تحول آفرین و خدمتگزار است تا بتواند در کارکنان انگیزه ایجاد کند و الگو باشد. رهبران آینده را شناسایی کنید و برای آنها برنامه های توسعه رهبری ایجاد کنید.

فرصت‌های مربیگری رهبری را برای رهبران فعلی فراهم کنید تا مطمئن شوید که می‌توانند نیروی کار خود را انگیزه دهند و به طور مؤثر رهبری کنند.

برای جمع بندی

ترویج برخی از جنبه های فرهنگ بازار در سازمان شما می تواند به کارکنان و سازمان شما کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند و سهم بیشتری از بازار را به دست آورند. با این حال، باید مطمئن شوید که تعادل مناسبی بین تمرکز بر عملکرد و دستاوردها و ایجاد یک فرهنگ سازمانی سالم و حمایتی پیدا کنید.

Jayla Cosentino یک متخصص استخدام است که در استخدام تیم‌ها برای استارت‌آپ‌ها و مقیاس‌آپ‌ها تخصص دارد. او بر روی استخدام 360 و همچنین ایجاد و بهینه سازی فرآیندهای استخدام سازمان ها تمرکز دارد. Jayla که علاقه زیادی به استخدام و منابع انسانی دارد، در کنفرانس هایی که توسط شرکت هایی مانند Honeypot.io و ProductUp و همچنین در دانشگاه هایی مانند دانشگاه اوترخت برگزار شده است، صحبت کرده است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *