استراتژی گوش دادن به کارکنان: 10 نکته عملی برای موفقیت

استراتژی گوش دادن به کارکنان شما را قادر می سازد تا با درک نیازها، خواسته ها و نگرانی های کارکنان خود، محیط کار را بهبود بخشید. در این مقاله، ما به استراتژی گوش دادن به کارکنان و هر آنچه که باید در مورد توسعه آن بدانید، خواهیم پرداخت.

مطالب
استراتژی گوش دادن به کارکنان چیست؟
چرا به استراتژی گوش دادن به کارکنان نیاز دارید؟
چگونه استراتژی گوش دادن به کارکنان را توسعه می دهید؟
یک یادداشت انتقادی

استراتژی گوش دادن به کارکنان چیست؟

استراتژی گوش دادن به کارکنان، تلاشی هماهنگ برای درک بهتر افراد در سازمان شما و در نتیجه بهبود تجربه کارکنان است. این به طور هدفمند برای جمع آوری بازخوردها و ایده ها در زمان واقعی از کارکنان شما در کل چرخه زندگی کارمندان طراحی شده است.

بیایید این تعریف را باز کنیم.

هدف استراتژی گوش دادن به کارکنان این است که در مورد خواسته‌ها، نگرانی‌ها و سایر مواردی که برای آنها اهمیت دارد، یاد بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن به آنها عمل کنید. این به نوبه خود به سازمان کمک می کند تا بهتر به هدف و اهداف خود دست یابد.

یک فرآیند سیستماتیک برای کشف نگرانی های کارکنان، برنامه صدای کارمند است، که اساس استراتژی گوش دادن به کارکنان شما است.

از نظر تمرکز و اولویت ها، استراتژی گوش دادن به کارکنان هم توسط افراد سازمان و هم از استراتژی ها و اهداف تجاری مطلع می شود. بیشتر در مورد این در “چگونه استراتژی گوش دادن به کارمندان را توسعه می دهید؟” بخش زیر

به چه نوع بازخوردی اشاره می کنیم؟

گوش دادن به کارمندان فراتر از نظرسنجی های منظم مشارکت کارکنان و نظرسنجی های سالانه است. یا حداقل باید. به عنوان مثال، به نظرسنجی‌های نبض، بازخورد نامزدها، بازخورد ورود، سؤالات مصاحبه ماندگار، مصاحبه‌ها و نظرسنجی‌های خروج و غیره فکر کنید تا در استراتژی گوش دادن مستمر خود بگنجانید. 78 درصد سازمان ها از بیش از یک کانال گوش دادن به کارمندان استفاده می کنند.

Employee Listening Strategy ChannelsEmployee Listening Strategy Channels
تصویر با الهام از فرهنگ آمپر

استراتژی گوش دادن به کارکنان باید شامل مکالمه مداوم بین مدیران و اعضای تیم آنها نیز باشد. این مکالمه مداوم هم شامل جلسات حضوری و هم چت آنلاین می شود. به عنوان مثال، نرم افزار مدیریت استعداد که به مدیران و تیم های آنها امکان می دهد همیشه این امکان را داشته باشند که از طریق چت با یکدیگر صحبت کنند، می تواند تسهیل شود. آنها می توانند این مکالمات را در یک مکان ذخیره کنند تا بعداً به راحتی به آنها برگردید.

گفتگوی مداوم بین یک مدیر و اعضای تیم آنها منبع اطلاعات مفیدی است زیرا اغلب، یک مدیر اولین کسی است که در مورد نگرانی ها، خواسته ها و نیازهای یک کارمند می شنود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که این یک وضعیت یا یا یک وضعیت نیست. فناوری شنود کارکنان همیشه باید با تعامل انسانی همراه باشد.

یکی دیگر از ابزارهای جالب برای گنجاندن در استراتژی گوش دادن به کارکنان، گروه های تمرکز هستند. گروه‌های متمرکز کارمندان روشی منحصربه‌فرد برای کشف اطلاعات ارزشمند و در عین حال مشارکت مستقیم کارکنان در فرآیند تصمیم‌گیری و راه‌حل‌های تجاری ارائه می‌دهند.

چرا به استراتژی گوش دادن به کارکنان نیاز دارید؟

همانطور که در بالا ذکر شد، دلیل اصلی اهمیت داشتن استراتژی گوش دادن به کارکنان دریافت بازخورد مستمر از کارکنان خود در مورد تجربه کارمندان آنها است.

تجزیه و تحلیل بازخورد شما را قادر می سازد، در صورت امکان، بینش عملی به دست آورید، EX خود را بهبود بخشید، و بهتر به هدف و اهداف سازمان خود دست یابید.

اما دلایل خاص دیگری وجود دارد که چرا داشتن یک استراتژی گوش دادن به کارکنان خوب است:

تبدیل شدن به یک سازمان کارمند محور

یک شرکت با فرهنگ کارمند محور مکانی است که از ارتباطات باز استقبال می کند، بازخورد را تشویق می کند، امنیت روانی را فراهم می کند و الهام بخش نوآوری است. اینها همه چیزهایی هستند که می توانند با استراتژی گوش دادن به کارمندان تحریک شوند و تأثیر مثبتی داشته باشند.

سازمان‌های کارمند محور، کارکنان خود را در تصمیم‌گیری متمرکز می‌کنند. آنها سخت کار می کنند تا بر اساس بازخورد افراد خود تغییراتی ایجاد کنند. چنین سازمان هایی گردش مالی کمتر و همچنین تعامل، بهره وری و عملکرد بیشتر را تجربه می کنند.

توانایی انجام سریع اقدام

شاید این جایی است که بیشترین ارزش داشتن استراتژی گوش دادن به کارمندان نهفته است. گوش دادن مستمر کارکنان به مدیران، منابع انسانی و سازمان‌ها فرصتی می‌دهد تا واقعاً به طور منظم و مکرر به صحبت‌های کارکنان خود گوش دهند . نه فقط دو بار در سال در طول یک نظرسنجی عمومی نسبتاً عمومی کارکنان یا بررسی عملکرد سالانه مخوف.

نه، گوش دادن کارمندان به خوبی مانند ارائه یک گزینه بازخورد برای شماره گیری سریع به کارمندان است (آیا مردم واقعاً هنوز می دانند که این روزها چیست؟). آنها این امکان را دارند که ایده‌ها، نگرانی‌ها، نیازها یا هر چیزی که در ذهنشان است را تقریباً در زمان واقعی به اشتراک بگذارند.

و این همان جایی است که ارزش نهفته است. این به شما فرصتی می دهد تا در صورت لزوم و در صورت لزوم اقدام کنید.

کارمندان خود را بهتر درک کنید

یک نتیجه طبیعی از موارد فوق این است که شما بسیار بیشتر از آنچه کارکنان خود فکر می کنند و نحوه درک آنها از جنبه های مختلف سازمان شما (فرهنگ، رهبری، پاداش و مزایا و غیره) آگاه خواهید شد.

این شما را قادر می سازد تا یک استراتژی افراد موثر ایجاد کنید که کارکنان (آینده) را توانمند می کند، درگیر می کند و انگیزه می دهد.

چگونه استراتژی گوش دادن به کارکنان را توسعه می دهید؟

بیایید نگاهی به مواردی بیندازیم که باید در هنگام توسعه استراتژی گوش دادن به کارکنان در نظر گرفته شوند.

1. استراتژی کسب و کار و افراد خود را در نظر بگیرید

همانطور که احتمالا می دانید، استراتژی و اهداف کسب و کار شما (باید) به شما در تعریف استراتژی افراد کمک کند. این به نوبه خود استراتژی گوش دادن به کارمندان شما را تعیین می کند.

به عبارت دیگر، تلاش‌های گوش دادن به کارکنان شما باید در استراتژی‌های گسترده‌تر کسب‌وکار و افراد شما معنا پیدا کند. به عنوان مثال، آیا می‌خواهید مدیران را به بینش‌هایی مجهز کنید تا تیم‌هایشان را بهتر رهبری کنند و انگیزه بیشتری برای کار مؤثرتر داشته باشند؟ یا آیا می خواهید موفقیت نقاط عطف مختلف را در طول یک تحول گسترده نیروی کار ارزیابی کنید؟

بررسی اهداف کسب‌وکارتان به شما کمک می‌کند بازخورد و داده‌های مناسب را جمع‌آوری کنید و پیشرفت‌هایی انجام دهید که واقعاً به شما در دستیابی به این اهداف کمک می‌کند.

2. سهامداران کلیدی خود را شناسایی کنید

مانند هر استراتژی که می خواهید توسعه دهید، قبل از شروع باید سهامداران کلیدی خود را شناسایی کنید – و آنها را به کار بگیرید. بدون حمایت کامل آنها، این احتمال وجود دارد که استراتژی گوش دادن به کارکنان شما به طرز چشمگیری شکست بخورد.

بنابراین، آن ذینفعان چه کسانی هستند؟ به غیر از بخش منابع انسانی که دارای استراتژی گوش دادن است، موارد زیر وجود دارد:

  • رهبری سازمان – یا حداقل تعدادی از رهبران تجاری – به طوری که چندین حامی داشته باشید که استراتژی شما را تأیید می کنند.
  • فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از جنبه فناوری
  • قانونی برای ارائه راهنمایی در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی و حفاظت/مدیریت داده ها؛
  • خط مدیریت به عنوان الگو و تشویق مشارکت؛
  • ارتباطات شرکتی برای نظارت بر سایت های موجود کارکنان برای بینش.
  • بازاریابی برای کار با منابع انسانی در برندسازی مرتبط با نامزدهای خارجی.

این فهرست جامعی از ذینفعان کلیدی نیست، زیرا بسته به سازمانی که در آن هستید، ممکن است بخش‌های دیگری نیز وجود داشته باشند.

3. از حریم خصوصی و محرمانه بودن اطمینان حاصل کنید

اگر می‌خواهید استراتژی گوش دادن به کارمندانتان موفقیت‌آمیز باشد، بسیار مهم است که مطمئن شوید کارمندان شما (و سایر کارکنانی که درگیر هستند) احساس راحتی می‌کنند تا نظرات خود را بدون ترس از تلافی به اشتراک بگذارند.

اطمینان از حریم خصوصی، حفاظت از داده ها و محرمانه بودن بیشتر به کارمندان شما اطمینان می دهد و از شما به طور قانونی محافظت می کند. در بخش “یادداشت انتقادی” زیر این موضوع را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار می دهیم.

4. تکنولوژی مناسب را انتخاب و اجرا کنید

بسته به نیازهای سازمان و استراتژی گوش دادن به کارکنان، احتمالاً برای انجام و تجزیه و تحلیل نظرسنجی ها باید چند ابزار را به مجموعه فناوری منابع انسانی خود اضافه کنید.

به ویژگی‌هایی که نیاز دارید فکر کنید: بلادرنگ، داشبورد، گزینه‌های نظرسنجی، تمرکز بر DEIB یا رفاه، و غیره. سپس، راه‌حل‌هایی را با آن ویژگی‌های مورد نظر بررسی کنید. چند ابزار محبوب گوش دادن به کارکنان عبارتند از Effectory، Leapsome و Perceptyx.

5. نیروی کار گسترده تری را درگیر کنید

بله، به آن استراتژی گوش دادن “کارمند” می گویند. با این حال، عاقلانه است که از افرادی که کارمند تمام وقت شما نیستند نیز بینش جمع آوری کنید. به پیمانکاران مستقل، کارگران گیگ، فریلنسرها و غیره فکر کنید.

این نوع کارگران مشروط بخش مهمی از نیروی کار در بسیاری از سازمان‌ها بوده و خواهند بود. به این ترتیب، ما به سمت یک تعریف جامع تر – و درمان – از نیروی کار حرکت می کنیم. به عبارت دقیق تر: کارگران احتمالی خود را در تلاش های گوش دادن به کارمندان خود برای بهبود تجربه کلی افراد خود بگنجانید.

People ExperiencePeople Experience

6. بر خستگی نظرسنجی غلبه کنید

صرف نظر از اینکه از چند ابزار مختلف برای گوش دادن به کارمندان استفاده می کنید، نظرسنجی ها بخش (بزرگ) آن خواهند بود. و بنابراین آخرین چیزی که می خواهید این است که کارمندانتان از نظرسنجی ها خسته شوند.

اگر تعداد زیادی از آنها را ارسال کنید، یا اگر طولانی باشند، کارمندان شما به سرعت از آنها خسته می شوند. اگر ببینند که شما به بازخورد آنها عمل نمی کنید، این موضوع حتی بیشتر صادق است. بنابراین، در مورد قالب نظرسنجی های خود و تعداد دفعات ارسال آن ها هوشمندانه عمل کنید.

یک مثال جالب از نحوه انجام این کار از Nexans آمده است. این شرکت جهانی بزرگترین تامین کننده کابل و لوازم جانبی در سوئد است. کارمندان شعبه Nexans سوئد هر هفته به طور ناشناس به همان چهار سوال پاسخ می دهند. نتایج این نظرسنجی کوچک سپس در گزارشی قرار می گیرد که با کل شعبه به اشتراک گذاشته می شود.

با این حال، کلید موفقیت در اینجا این است که مدیران سپس در مورد پاسخ های نظرسنجی با اعضای تیم خود هر هفته صحبت کنند. در نتیجه، نرخ پاسخ 93 درصد است، کارمندان احساس می کنند به آنها گوش داده می شود و به آنها ارزش می دهند، و شرکت به عنوان یک کل از افزایش رضایت شغلی تقویت می شود.

7. گروه های متمرکز حضوری یا مجازی برگزار کنید

گروه های متمرکز کارمندان به شما کمک می کنند تا بازخورد کیفی را برای تکمیل داده های نظرسنجی خود جمع آوری کنید.

آنها می توانند گام بعدی در فرآیند گوش دادن شما برای فرو رفتن عمیق تر در مسائل شناسایی شده از طریق نظرسنجی و:

  • برای آشکار کردن روندهای محل کار و ایده های تازه، بینش عمیق تری ارائه دهید.
  • نقاط قوت و ضعف سازمان خود و همچنین اقداماتی را برای رسیدگی یا تقویت آنها کشف کنید.
  • از طریق بینش های کیفی، تصویر جامع تری از احساس نیروی کارتان در مورد سازمانتان ترسیم کنید.
  • فرصت بیشتری برای نشان دادن به افراد خود فراهم کنید که برای بازخورد آنها ارزش قائل هستید و واقعاً وقف بهبود EX خود هستید.

8. باز و شفاف باشید

این ممکن است مهم ترین جنبه یک استراتژی موفق گوش دادن به کارکنان باشد. قبلاً به آن اشاره کرده‌ایم، اما نمی‌توانیم به اندازه کافی بر این موضوع تأکید کنیم: به اشتراک گذاشتن نتایج فعالیت‌های شنیداری شما بسیار مهم است.

همانطور که در مثال Nexans دیدیم، این می‌تواند تاثیر مثبتی بر نرخ مشارکت داشته باشد، اما باعث افزایش تعامل، رضایت شغلی و بسیاری موارد دیگر می‌شود.

حداقل، در مورد بینش هایی که از طریق تلاش های گوش دادن به کارکنان خود به دست می آورید شفاف باشید و آنها را با افراد خود به اشتراک بگذارید. اگر یک برنامه اقدام دارید، فوق العاده است – آن را نیز به اشتراک بگذارید.

اگر این کار را نمی‌کنید، با کارمندان خود صادق باشید، به آنها بگویید که به دنبال کارهایی هستید که می‌توانید انجام دهید (اگر واقعاً این کار را انجام می‌دهید)، یا حتی بهتر است از آنها نظر بخواهید. سعی کنید این کار را به طور مداوم انجام دهید – همانطور که در مثال Nexans نیز دیدیم – تا کارمندان شما بدانند که چه انتظاری دارند.

9. یک برنامه ارتباطی داشته باشید

با چالش هایی مانند خستگی نظرسنجی و نگرانی های مربوط به حریم خصوصی، به این فکر کنید که چگونه می خواهید به طور مداوم در مورد فعالیت های گوش دادن به کارمندان خود ارتباط برقرار کنید. این شامل:

  • اطلاعاتی در مورد نتایج نظرسنجی و آنچه قصد دارید با آنها انجام دهید؛
  • رسیدگی به نگرانی های مربوط به حریم خصوصی (در صورت وجود)؛
  • به اشتراک گذاری داستان های موفقیت

هنگام توسعه برنامه ارتباطی خود، همه کارمندان خود را در نظر داشته باشید، چه کارکنان خط مقدم/بدون میز و چه کارکنان اداری/دانش.

نحوه دسترسی به آنها و اطمینان از اینکه آنها واقعاً اطلاعات را دریافت می کنند به احتمال زیاد متفاوت است. در حالی که کارمندان دفتری ممکن است به صورت مذهبی خبرنامه ایمیل هفتگی شما را بخوانند، به عنوان مثال، افراد در این زمینه ممکن است بیشتر به صفحه بزرگ غذاخوری نگاه کنند.

همانطور که در مثال Nexans دیدیم، مدیران نیز در این امر نقش اساسی دارند.

10. اقدام کنید

تمام هدف استراتژی گوش دادن به کارکنان شما این است که بازخورد کارکنان را به یک اقدام معنادار برای ایجاد یک تغییر پایدار در سازمان خود تبدیل کنید.

بسیاری از شرکت ها در حال حاضر در مسیر درست در اینجا هستند. طبق یک نظرسنجی توسط Perceptyx، 60 درصد از سازمان‌ها اکنون می‌توانند برنامه‌های عملیاتی را ظرف چهار هفته پس از دریافت نتایج شنیداری خود تهیه کنند.

همچنین، مطمئن شوید که به کارمندان خود نشان می دهید که در واقع کاری را با نظرات آنها انجام می دهید. 90 درصد کارمندان بیشتر در سازمانی باقی می مانند که بازخوردهای کارکنان را جمع آوری کرده و بر اساس آن عمل می کند.

بیایید بگوییم که یک نظرسنجی پالس نشان می دهد که کارکنان شما از نرم افزار جدید ردیابی زمان ناراضی هستند. سپس می توانید با برخی از کارمندان پیگیری کنید تا دریابید که دقیقاً چه چیزی را ناامید کننده می دانند. اگر مسیریابی برای آنها دشوار است، می توانید یک جلسه آموزشی ویدئویی کوتاه آماده کنید که در آن نکات و ترفندهایی را در مورد نحوه استفاده مؤثر از نرم افزار به کارکنان نشان می دهید.

یک یادداشت انتقادی

گوش دادن به کارمندان می تواند یک راه واقعا عالی برای بهبود EX شما باشد. اگر به خوبی انجام شود، می تواند به ایجاد یک سازمان کارمند محور کمک کند که در آن هر کارمند احساس ارزشمندی کند و به او گوش داده شود. مکانی که در آن کارکنان به طور فعال به موفقیت کسب و کار کمک می کنند.

با این حال، یک یادداشت انتقادی لازم است.

سازمان ها از طیف گسترده ای از روش ها برای درک اینکه کارکنانشان چه احساسی دارند و چه فکر می کنند استفاده می کنند. برخی از شرکت ها در حال حاضر از روش هایی مانند حذف تقویم و تجزیه و تحلیل احساسات ارتباطات داخلی استفاده می کنند. بازار نرم افزار نظارت بر بهره وری با افزایش کار از راه دور در طول همه گیری رونق گرفته است.

در اینجا، مرز بین گوش دادن کارمند و «برادر بزرگ در حال تماشای شما است» به طور بالقوه خط خوبی است. چه کسی می‌گوید شرکت‌ها از داده‌هایی که (مخفیانه) از کارمندان خود جمع‌آوری می‌کنند علیه کارمندان خود استفاده نمی‌کنند؟ چه کارمندی که با همکارش در میان می‌گذارد که از نظر روانی خیلی خوب نیستند یا شاید در جای دیگری مصاحبه می‌کنند، اگر شرکت تصمیم بگیرد به این دلیل این افراد را رها کند، چه؟

یا، اجازه دهید همه چیز را حتی یک قدم جلوتر ببریم. تصور کنید شرکت ها از داده هایی که از دستگاه های پوشیدنی مانند Fitbit جمع آوری می کنند علیه افراد خود استفاده کنند؟ اگر برخی افراد برای مدت معینی به آن 10000 قدم بدنام در روز نرسند چه؟ آیا پس از آن به پایگاه داده‌ای از کارکنان «در معرض خطر» می‌رسند، زیرا طبق Fitbit آنها به اندازه کافی فعال نیستند؟ و این چه عواقبی برای آنها خواهد داشت؟

نگرانی‌های جدی در مورد این نوع تکنیک‌های گوش دادن به کارکنان وجود دارد، فقط به این دلیل که منافع یک سازمان (بزرگ) همیشه با منافع افراد آن همسو نیست. و از آنجا که نمونه‌های بی‌شماری وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه شرکت‌های بزرگ از داده‌های افراد سوء استفاده می‌کنند یا حداقل درباره کاری که با آن انجام می‌دهند کاملاً شفاف نیستند.

هنگامی که در حال توسعه یک استراتژی گوش دادن به کارکنان هستید، حتماً اخلاق گوش دادن به کارکنان را در نظر بگیرید. از خود بپرسید: چگونه اطمینان حاصل کنیم که یک سازمان از داده هایی که از کارکنان خود جمع آوری می کند سوء استفاده نمی کند؟ چگونه می توانیم از کارکنان در برابر این امر محافظت کنیم؟

کلام پایانی

داشتن استراتژی گوش دادن به کارکنان کلید ایجاد تغییر مثبت در سازمان شما و حفظ کارمندان است. با قرار دادن یک استراتژی، بازخورد را به منبعی ارزشمند برای بهبود محل کار خود تبدیل می کنید.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *