انواع غرامت: هر آنچه که متخصصان منابع انسانی باید بدانند

اگر سازمان‌ها بخواهند به کارکنان خود به طور منصفانه پاداش دهند، باید انواع مختلف پاداش و نحوه ایجاد بسته‌های پاداش جذاب را برای کارکنان خود بدانند. بیایید به انواع مختلف غرامت هایی که کارفرمایان می توانند ارائه دهند، بپردازیم.

مطالب
غرامت چیست؟
انواع مختلف پاداش کارکنان چیست؟
– جبران خسارت مستقیم
– جبران خسارت غیرمستقیم
– غرامت کل

غرامت چیست؟

غرامت به هر گونه پرداختی از سوی کارفرما به کارمند در طول دوره اشتغال اطلاق می شود. در مقابل، کارمند زمان، نیروی کار و مهارت های خود را فراهم می کند.

این غرامت می تواند به صورت حقوق، دستمزد، مزایا، پاداش، مرخصی استحقاقی، صندوق بازنشستگی و اختیار سهام و غیره باشد. غرامت گاهی اوقات به عنوان پاداش در خارج از ایالات متحده و کانادا نیز شناخته می شود.

درک انواع مختلف پاداش برای ایجاد یک بسته پاداش جذاب برای کارکنان فعلی شما بسیار مهم است. این نه تنها به شما کمک می کند تا استعدادهای برتر خود را حفظ کنید، بلکه به شما کمک می کند تا استعدادهای جدید را به سازمان خود جذب کنید – تا زمانی که خود را از رقبای خود متمایز کنید.

انجام تجزیه و تحلیل جبران خسارت و ایجاد یک استراتژی جبران خسارت مستحکم بر عهده متخصصان منابع انسانی و جبران خسارت و مزایا است. در جایی که یک تیم منابع انسانی در محل وجود نداشته باشد، معمولاً این موضوع بر عهده مالک یا مدیر کسب و کار است. اگر این حیطه تخصص شما نیست، استفاده از معیارهای جبرانی مناسب می‌تواند راه درازی داشته باشد.

فرض کنید هنوز به استراتژی غرامت و مزایای خود فکر نکرده اید. در این صورت، شما به طور بالقوه در بهبود شادی و مشارکت کلی کارکنان خود، همراه با ارقام حفظ کارمندان و برند کارفرمای خود از دست می دهید.

انواع مختلف پاداش کارکنان چیست؟

برنامه های جبران خسارت از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، مزایای بهداشتی اغلب بخش بزرگی از بسته پاداش و مزایای یک کارمند را تشکیل می دهد. در حالی که در بخش‌هایی از اروپا، مرخصی والدین، مراقبت از کودکان و هزینه‌های ناهار رایج‌تر است.

دو نوع اصلی غرامت وجود دارد:

  1. غرامت مستقیم (مالی)
  2. جبران خسارت غیرمستقیم (مالی و غیر مالی)

هرکسی که در ایجاد یک طرح پاداش کارکنان و ساختار پرداخت مشارکت دارد، ابتدا باید انواع مختلف پاداش را درک کند. زیرا این وظیفه سازمان است که طرح جبران خسارت را برای همه نامزدها و کارمندان توضیح دهد. این امر به ویژه در طول فرآیند استخدام و بررسی عملکرد و حقوق اهمیت دارد. با بسیاری از گزینه های مختلف موجود در دو نوع اصلی غرامت، کارمندان به راحتی می توانند گیج شوند.

Types of compensationTypes of compensation

بیایید این نوع جبران خسارت را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

غرامت مستقیم

غرامت مستقیم نوعی غرامت مالی (یا پولی) است. در اینجا چهار نوع اصلی جبران خسارت مستقیم وجود دارد:

ساعتی

دستمزد ساعتی اغلب به کارگران غیر ماهر، نیمه ماهر، موقت، پاره وقت یا قراردادی در ازای وقت و نیروی کار آنها تعلق می گیرد.

مشاغلی که برخی از کارمندان در آن دستمزد ساعتی دریافت می کنند شامل خرده فروشی، مهمان نوازی و صنایع ساختمانی است.

کارمندانی که دستمزد ساعتی دریافت می کنند معمولاً می توانند اضافه کاری دریافت کنند. این دستمزد شامل ساعات اضافی کار خارج از قرارداد تعیین شده آنها می شود.

هنگام تعیین دستمزد کارمندان خود، باید با قانون حداقل دستمزد محلی مطابقت داشته باشید.

حقوق و دستمزد

حقوق سالانه معمولاً به اکثر کارمندان تمام وقت یا کارمندان ماهر و کسانی که پست های مدیریتی را پر می کنند، ارائه می شود. حقوق اغلب نشان می دهد که سازمان برای آینده بلندمدت روی این کارمند سرمایه گذاری کرده است.

نمونه هایی از کارمندانی که حقوق دریافت می کنند عبارتند از معلمان، حسابداران، پزشکان و مدیران خرده فروشی و مهمانداری.

هم دستمزد ساعتی و هم حقوق، حقوق پایه یا حقوق پایه یک کارمند را تشکیل می دهند.

کمیسیون

کمیسیون شکل متداولی از پاداش است که به کارکنان در نقش های فروش ارائه می شود. معمولاً بر اساس یک سهمیه یا هدف از پیش تعیین شده خواهد بود. هرچه این سهمیه بالاتر باشد، حق کمیسیون بیشتر خواهد بود.

نرخ کمیسیون اغلب بر اساس عوامل مختلف مشخص شده، از جمله درآمد و حاشیه سود است.

برخی از کارمندان فقط با پورسانت کار می کنند یا با پورسانت حقوق دریافت می کنند.

جوایز

شرکت‌ها اغلب بر اساس نتایج کسب‌وکار پایان سال یا فردی که به اهداف تعیین‌شده خود می‌رسند، به کارمندان پاداش می‌دهند. گاهی اوقات، تصمیم گیری در اختیار مدیر است.

پاداش ها را می توان به صورت سالانه، فصلی و یا حتی پس از اتمام هر پروژه پرداخت کرد.

هم پورسانت و هم پاداش‌ها، همراه با نرخ قطعه، تقسیم سود، گزینه‌های سهام و تفاوت‌های شیفت، تحت پرداخت تشویقی قرار می‌گیرند.

با این حال، پاداش ها را می توان بدون اینکه کارمندی هدف خاصی را برآورده کند نیز پرداخت کرد. برای مثال، اگر کسب‌وکار سال خوبی را پشت سر گذاشته باشد و تصمیم بگیرد به همه پاداش دهد. در این مورد، پاداش به عنوان دستمزد متغیر طبقه بندی می شود.

انعام نیز شکل رایجی از جبران خسارت در صنایع مبتنی بر مردم، به ویژه مهمان نوازی است.

یکی دیگر از چترهای غرامت مستقیم، پرداخت معوق است که شامل طرح های پس انداز و مستمری می شود.

حقوق شایستگی اغلب به کارمندی تعلق می گیرد که به اهداف خود می رسد یا در نقش خود به خوبی عمل می کند.

جبران غیر مستقیم

غرامت غیرمستقیم هنوز یک شکل مالی از غرامت است زیرا دارای ارزش مالی است. با این حال، کارکنان مستقیماً آن را به صورت نقدی دریافت نمی کنند. به همین دلیل است که انواع خاصی از غرامت غیرمستقیم پولی در نظر گرفته می شوند، در حالی که برخی دیگر غیرپولی تلقی می شوند. این اغلب بین سازمان ها متفاوت است.

غرامت غیرمستقیم اغلب به عنوان مزایای کارمند یا مزایای شغل شناخته می شود.

در اینجا چند نمونه رایج از جبران خسارت غیرمستقیم آورده شده است.

بسته سهام

حقوق صاحبان سهام به عنوان بخشی از یک بسته غرامت اساساً به این معنی است که به کارمند سهام (مالکیت) در شرکت ارائه می شود، چه از طریق سهام سهام یا اختیار خرید چنین سهام.

بسته سهام در شرکت های تازه تاسیس رایج است. این کسب و کارها ممکن است پول نقد یا بودجه کمی داشته باشند و به انگیزه های دیگری برای جذب و حفظ کارمندان نیاز داشته باشند.

گزینه های سهام

این شکل از غرامت به کارکنان این حق را می دهد که پس از یک دوره معین، تعداد مشخصی از سهام را با قیمت ثابت خریداری کنند. این با بسته سهام تفاوت دارد زیرا کارمند هیچ مالکیتی در شرکت نخواهد داشت.

بسیاری از گزینه های سهام، کارکنان را ملزم می کنند که بین سه تا پنج سال کار کنند تا بتوانند به این پاداش دسترسی داشته باشند.

مزایا

مزایای معمول کارکنان معمولاً شامل بیمه درمانی، بیمه عمر، برنامه های بازنشستگی، بیمه از کارافتادگی، بیمه قانونی و بیمه حیوانات خانگی است.

همانطور که گفته شد، مراقبت های بهداشتی یک مزیت رایج در ایالات متحده است، زیرا خرید آن گران است. در حالی که، در بریتانیا، مراقبت های بهداشتی در NHS رایگان است.

صندوق‌های بازنشستگی و برنامه‌های بازنشستگی نیز مزایای رایجی هستند که کارکنان هنگام بررسی نقش جدید در یک سازمان جدید به دنبال آن هستند.

یک نظرسنجی نشان داد که 48٪ از جویندگان کار در ایالات متحده گفتند که احتمال بیشتری برای درخواست شغلی دارند که مزایای خوبی داشته باشد. بنابراین اگرچه پرداخت پایه ای که ارائه می کنید مهم است، فکر کردن در مورد بسته غرامت کلی ضروری است.

غرامت غیر پولی

غرامت غیر پولی شامل مزایایی مانند:

  • مرخصی پولی یا بدون حقوق
  • زمان انعطاف پذیر
  • فرصت های یادگیری و توسعه
  • مرخصی والدین
  • مراقبت از کودک
  • ماشین های شرکتی
  • گوشی یا لپ تاپ،
  • و وعده های غذایی

یک نظرسنجی توسط Fractl نشان داد که کارمندان آمریکایی بیشترین اهمیت را برای مراقبت های بهداشتی به عنوان یک مزیت دارند. با این حال، اشکال اضافی غرامت غیرمستقیم، از جمله زمان تعطیلات اضافی، مهدکودک، و بازپرداخت شهریه نیز در فهرست پرتعدادترین افراد قرار گرفتند.

شرکت‌های دره سیلیکون به کارمندان خود طیف گسترده‌ای از مزایای همیشه فریبنده، از جمله کنسرت، کلاس‌های یوگا در محل، ماساژ، اقامت رایگان در تعطیلات، میزهای فوتبال و ناهار ارائه می‌دهند.

اگرچه برخی از این گونه‌های جبران خسارات کوچک یا اضافی به نظر می‌رسند، اما می‌توانند تفاوت زیادی در روز کارمند شما ایجاد کنند. این می تواند شادی کلی آنها را در داخل و خارج از محل کار بهبود بخشد.

مهم است که مزایای مختلفی ارائه دهید که برای انواع مختلفی از افرادی که استخدام می کنید و به دنبال استخدام آنها در آینده هستید جذاب باشد. به عنوان مثال، اگر هر یک از کارمندان شما به تازگی والدین جدید شده اند یا به دنبال تشکیل یا رشد خانواده در چند سال آینده هستند، برای مزایایی مانند مرخصی والدین و مراقبت از کودک ارزش زیادی قائل خواهند شد.

علاوه بر این، بسته به قوانینی که برای آن اعمال می‌کنید، اشکال خاصی از جبران خسارت می‌تواند هم به عنوان یک مزیت و هم به عنوان یک ضرر در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، اگر به همه کارکنان یک لپ‌تاپ شرکتی ارائه می‌کنید، آیا آنها ملزم هستند که این لپ‌تاپ را صرفاً برای مقاصد تجاری نگه دارند یا اینکه آزادند از آن برای استفاده شخصی استفاده کنند؟ برخی از افراد ممکن است داشتن دو لپ تاپ را به عنوان یک دردسر بدانند. دیگران ممکن است ایده ردیابی و نظارت شرکت کل تاریخچه مرور خصوصی آنها را دوست نداشته باشند. به همین دلیل است که قبل از ایجاد یک برنامه جبران خسارت، ضروری است که کارمندان اصلی شما چه کسانی هستند و چه می خواهند.

بار دیگر، تفاوت هایی در آنچه به عنوان غرامت غیر پولی به حساب می آید بین سازمان ها وجود دارد.

غرامت کل

کل غرامت یک کارمند شامل یک بسته جبرانی است که از تمام انواع غرامت قابل اعمال ذکر شده در بالا تشکیل شده است. کل غرامت می تواند (و خواهد) اغلب شامل پاداش ها و مزایای مختلف در سطوح مختلف شغلی باشد.

بیانیه غرامت کلی برای کارمندان مفید است. آنها ایده روشنی از همه چیزهایی که از ابتدا حق دارند و انواع مختلف غرامت ارائه شده را دریافت می کنند. به عنوان مثال، تقسیم دستمزد پایه، پاداش‌ها و کمیسیون‌ها به کارکنان کمک می‌کند تا بفهمند به طور خودکار چه چیزی حق دارند و برای دستیابی به اهداف برای کسب درآمد به چه چیزی نیاز دارند.

شما می توانید غرامت را در دو ستون مختلف ترتیب دهید: جبران خسارت مستقیم و جبران غیر مستقیم. یا می‌توانید یک قدم فراتر بروید و غرامت را به زیرمجموعه‌های مختلف در هر یک از آن‌ها تقسیم کنید – مانند مراقبت‌های بهداشتی، خودروی شرکتی، گزینه‌های سهام و صندوق بازنشستگی.

هر استخدام شده جدید باید گزارش کامل و واضحی از کل پاداش خود دریافت کند و مدیری داشته باشد که با هر سوالی به او مراجعه کند. این بدان معناست که همه مدیران باید حداقل درک اولیه از بسته جبرانی ارائه شده داشته باشند. آنها باید بتوانند توضیح دهند که چگونه کار می کند، و به هر سوالی که پیش می آید پاسخ دهند.

تحقیقات نشان داده است که زمانی که یک سازمان در مدیریت پاداش مترقی و شفاف باشد، مشارکت کارکنان افزایش می‌یابد، گردش مالی کاهش می‌یابد و برند کارفرمای شما تقویت می‌شود. بنابراین، تیم‌های منابع انسانی باید در کل بسته‌های پاداشی که به کارکنان ارائه می‌کنند و نحوه ارائه آن در تمام مراحل استخدام و استخدام، استراتژیک باشند.

یک مجموعه اولیه از غرامت توسط قانون مورد نیاز است، بنابراین تیم شما باید از انطباق با این قوانین همیشه در حال تغییر اطمینان حاصل کند. یک بسته پاداش سخاوتمندانه به ناچار به شما کمک می کند تا از رقبای خود متمایز شوید و استعدادهای مناسب را به سازمان خود جذب کنید، علاوه بر این به شما کمک می کند کارکنان فعلی خود را حفظ کنید.

بسته جبرانی مناسب به جذب و حفظ استعدادها کمک می کند

درک مزایای کارکنان و انواع پاداش و ایجاد بسته های پاداش جذاب برای همه کارمندان برای جذب استعدادهای برتر به سازمان و راضی نگه داشتن آن کارکنان ضروری است.

بسیاری از سازمان‌ها دستمزد و حقوق مشابهی را ارائه می‌کنند، بنابراین اگر کارمندی بین دو پیشنهاد شغلی متفاوت انتخاب کند، احتمالاً جزئیات کوچک‌تری را که در طرح جبران خسارت گنجانده شده است، مقایسه می‌کند. سازمانی که امتیازات کوچکی مانند ناهار رایگان و زمان اضافی برای تعطیلات ارائه می‌کند، احتمالاً جذاب‌تر از سازمانی است که چیزی از این دست ارائه نمی‌دهد.

بنابراین، برنامه پاداش کارکنان شما برای کمک به ایجاد و حفظ یک تیم قوی ضروری است. بخش بزرگی از ارزش پیشنهادی کارمند شما را تشکیل می دهد.

اگر هنوز یک بسته جبرانی برای کارمندان خود ایجاد نکرده اید، زمانی بهتر از اکنون برای شروع وجود ندارد.

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *