راهنمای تجزیه و تحلیل جبران خسارت

تجزیه و تحلیل جبران خسارت برای ارائه غرامت منصفانه و عادلانه حیاتی است. سازمان های هوشمند می دانند که ارائه پاداش مناسب یکی از ارکان کلیدی برای جذب و حفظ بهترین استعدادها است. تجزیه و تحلیل کامل غرامت، داده ها و بینش هایی را برای تصمیمات حیاتی در ارتباط با حقوق و مزایا برای کارکنان فراهم می کند.

هزینه های نیروی کار اکثریت هزینه های بیشتر سازمان ها را تشکیل می دهد. می تواند تا 70 درصد از هزینه های تجاری را تشکیل دهد. بنابراین، بسیار مهم است که بفهمیم این هزینه شامل چه چیزی است. اگرچه تجزیه و تحلیل پاداش می تواند یک فرآیند پیچیده باشد، اما ابزاری ضروری برای اطمینان از شیوه های عادلانه در محل کار و کمک به استراتژی تعامل کارکنان شما است.

هدف این راهنما ارائه یک درک اساسی از تجزیه و تحلیل جبران خسارت و مزایای مرتبط با آن است. همچنین گام‌های عملی را برای انجام تجزیه و تحلیل جبران خسارت ارائه می‌دهد که باید آن را متناسب با نیازهای سازمان خود تنظیم کنید.

مطالب
تحلیل جبران خسارت چیست؟
مزایای انجام تجزیه و تحلیل جبران خسارت
هفت مرحله برای تجزیه و تحلیل موفقیت آمیز جبران خسارت

تحلیل جبران خسارت چیست؟

تجزیه و تحلیل غرامت از داده های داخلی و خارجی استفاده می کند تا مشخص کند آیا کارفرما به کارکنان برای کاری که انجام می دهند به طور منصفانه پاداش می دهد یا خیر.

در اینجا چند مفهوم کلیدی در تجزیه و تحلیل جبران خسارت وجود دارد که باید آنها را درک کنید:

  • رقابت خارجی – کارفرمایان داده ها و شیوه های جبران خسارت خود را با شرکت های خارجی مقایسه می کنند. به عنوان مثال، Salesforce دریافت که حقوق مهندسان آنها با مهندسان مایکروسافت قابل مقایسه است. این یک مقایسه منصفانه به دلیل اندازه و گستردگی جغرافیایی هر دو سازمان بود. از سوی دیگر، مهندسان Slack حقوق بسیار کمتری دریافت می کردند، اما آنها سازمان بسیار کوچکتری هستند.
  • برابری داخلی – کارفرمایان داده های حقوق و دستمزد کارکنان را با یکدیگر مقایسه می کنند تا از پرداخت عادلانه برای سطح و نوع کار انجام شده اطمینان حاصل کنند.
  • منطقه – کارفرمایان داده‌های غرامت افرادی را که کار مشابهی را در یک منطقه خاص انجام می‌دهند، مقایسه می‌کنند.
  • سطح – کارفرمایان سطوح کارمندان و سطحی که در آن پاداش دریافت می کنند مقایسه می کنند.

در تمام مولفه های ذکر شده در بالا، قابل ذکر است که حتی اگر داده های حقوق و دستمزد مهم است، تنها بخشی از غرامت است. مزایای دیگری برای کارکنان مانند مراقبت های پزشکی، تخفیف، خودرو، طرح های سهام و کمک هزینه مسکن وجود دارد.

یکی از ویژگی های اصلی جبران پویا بودن آن است. به این معنی که بر اساس محیط داخلی و خارجی به طور مستمر تغییر می کند و پیشرفت می کند.

به عنوان مثال، Slack به طور سنتی به کارکنان بر اساس معیارهای محلی در دفاتر نیویورک و سانفرانسیسکو پاداش می داد. به دلیل COVID-19، کارمندان مجبور به انتقال به کار از راه دور شدند. در نتیجه کارمندان به شهرهایی نقل مکان کردند که خانه هایشان در آن قرار دارد. Slack متعاقباً باندهای دستمزد خود را بر اساس موقعیت مکانی کارکنان تجدید نظر کرد.

مزایای انجام تجزیه و تحلیل جبران خسارت

تجزیه و تحلیل پاداش یک جزء حیاتی از استراتژی مدیریت استعداد سازمان است، زیرا به جذب و حفظ بهترین کارکنان در بازار کمک می کند. بیایید نگاهی به مزایای دیگر تجزیه و تحلیل جبران خسارت بیندازیم:

  • معیار حقوق و دستمزد ایده بی طرفانه ای از حقوق رقابتی می دهد و به سازمان ها اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند. معیارهای حقوق و دستمزد، داده‌هایی را ارائه می‌دهند که آیا ارزش آن را دارد که به یک کارمند بالاتر از میانگین حقوق پرداخت کنید یا نه. همچنین به درک بسته های حقوقی کلی که توسط کارفرمایان ارائه می شود کمک می کند.
  • ارزیابی برابری دستمزد به سازمان ها این امکان را می دهد که به کارکنانی که همان سطح کار را انجام می دهند به روشی منصفانه غرامت جبران کنند. انجام یک تجزیه و تحلیل جامع غرامت همچنین شما را قادر می سازد شکاف های تاریخی را اصلاح کنید.
  • تصمیمات شفاف جبران خسارت، تصمیم گیری در مورد حقوق را به دست داده های دقیق و بی طرف می گذارد. این باعث می شود که کارکنان سطح بالاتری از اعتماد به سازمان و مدیرانشان داشته باشند.
  • همانطور که قبلا ذکر شد ، تجزیه و تحلیل پاداش پویا است ، و بنابراین، شما می توانید بر اساس نیازهای آینده یا کارمندان و اینکه چگونه این ممکن است بر استراتژی پاداش شما تأثیر بگذارد، پیش بینی کنید.
  • شناسایی فرصت ها – از طریق تجزیه و تحلیل جامع جبران خسارت، می توانید شناسایی کنید که کجا می توانید استراتژی جبران خسارت خود را بهبود بخشید. برای مثال، ممکن است بتوانید راه های مختلفی برای پاداش دادن به کارمندان پیدا کنید.

این می تواند بخشی از گزارش منابع انسانی شما باشد.

هفت مرحله برای تجزیه و تحلیل موفقیت آمیز جبران خسارت

اکنون که متوجه شدید تجزیه و تحلیل جبران خسارت چیست، بیایید نگاهی به مراحل عملی نحوه انجام تجزیه و تحلیل جبران خسارت بیندازیم.

1. وضعیت فعلی غرامت را بررسی کنید

اولین قدم این است که تمام داده های جبران خسارت را در سازمان خود جمع آوری و ادغام کنید. برخی از شرکت ها در حال حاضر نرم افزار تجزیه و تحلیل جبران خسارت دارند که به این امر کمک می کند، یا برخی دیگر از یک صفحه گسترده با داده های HRIS خود استفاده می کنند. رویکرد شما هر چه باشد، مطمئن شوید که اطلاعاتی که جمع آوری می کنید شامل موارد زیر باشد:

داده ها توضیحات
شرح شغل شرح وظایف به روز برای هر شغل در سازمان. این باید شامل عناوین شغلی، نقش ها و مسئولیت ها، سطح، تجربه مورد نیاز و تحصیلات باشد. این مرحله بسته به اندازه سازمان شما می تواند بین شش تا هشت هفته طول بکشد.
فلسفه جبران خسارت سازمان این اطلاعات معمولاً در کتابچه راهنمای شرکت گنجانده شده است و فلسفه عمیق تر با مدیر عامل یا مدیران منابع انسانی است. یک فلسفه جبران خسارت، فلسفه پاداش سازمان و نحوه پاداش دادن به کارکنان را مورد بحث قرار می دهد.
معیار حقوق و دستمزد این معمولا یک نظرسنجی سالانه است که تکمیل می شود، که شامل ساختارهای پرداخت و اطلاعات حقوق و دستمزد است. داده های پرداخت داخلی را با بازار خارجی مقایسه می کند. بسته به زمان سال، ممکن است لازم باشد از داده های سال قبل استفاده کنید یا منتظر بمانید تا داده های تجزیه و تحلیل بازار جبران جدید منتشر شود.
اطلاعات کارکنان شما باید تعداد کارکنان در هر بخش را به طور دقیق محاسبه کنید. این اطلاعات همچنین باید شامل اطلاعات زیر باشد:
– سن
– مکان
– ساعات کاری
– داده های خروج / ورودی

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شخص ثالث را جمع آوری می کنید که می تواند برای تلاش های تجزیه و تحلیل جبران خسارت سازمان شما حیاتی باشد. شرکت‌هایی مانند Korn Ferry، Deloitte و PWC معمولاً دارای مجموعه‌های داده بزرگی هستند که شامل اطلاعات حقوق و دستمزد جهانی و محلی در مقیاس انبوه است.

با نهادهای منابع انسانی مربوطه در کشور خود در مورد معتبرترین و قابل اعتمادترین شرکت ها با این مجموعه داده ها بررسی کنید، زیرا آنها به عنوان یک منبع اطلاعات مقایسه ای ارزشمند عمل خواهند کرد.

2. انواع تحلیل هایی را که قرار است انجام دهید مشخص کنید

برای تعیین هدف تجزیه و تحلیل غرامت، باید با سهامداران کلیدی مشورت کنید. این شما را راهنمایی می کند تا نوع تجزیه و تحلیل جبرانی را که انجام می دهید تعیین کنید.

  • به عنوان مثال، فرض کنید یک مدیر عامل علاقه مند بود که چرا حقوق کارکنان هر سال به طور نامتناسبی در مقایسه با بازار افزایش می یابد. در این صورت، ممکن است بخواهید تجزیه و تحلیل حقوق و دستمزد کارکنانی را که وارد و خارج از سازمان شده اند انجام دهید.
  • اگر برای درک هزینه هر کارمند به یک عکس فوری نیاز دارید، ممکن است یک «تحلیل تعداد کارمندان» انجام دهید تا تصویر دقیقی از سطوح کارکنان و غرامت به ازای هر کارمند ارائه دهید.
  • مثال دیگر این است که ممکن است بخواهید بدانید که چرا بسیاری از کارمندان با استعداد سازمان شما را ترک می کنند. تجزیه و تحلیل حفظ به سطوح جبران و داده های عملکرد نگاه می کند و آن را با برابری داخلی و خارجی مقایسه می کند تا این موضوع را درک کند.

برای تکرار، تجزیه و تحلیل جبران شما باید همیشه بر اساس هدف باشد. این در نهایت به شما کمک می کند تا اطلاعات معنی داری را استخراج کنید و آن را به شیوه ای دلپذیر ارائه دهید.

3. تکنولوژی مناسب را انتخاب کنید

برای تجزیه و تحلیل داده های جبران خسارت، می توانید از صفحه گسترده Excel یا نرم افزار تجزیه و تحلیل جبران استفاده کنید. بیایید این دو گزینه را با کمی جزئیات بیشتر بررسی کنیم:

اکسل

مایکروسافت اکسل برای مدت طولانی ابزار مورد علاقه برای تجزیه و تحلیل داده های جبرانی بوده است. برای سازمانی که می خواهد هزینه های عملیاتی خود را پایین نگه دارد، این یک راه حل عالی است. همچنین برای سازمان‌های کوچک مناسب است زیرا محاسبات مورد نیاز برای انجام احتمالاً چندان پیچیده نخواهد بود. حتی یک تازه کار در اکسل نیز می تواند از آن استفاده کند.

از سوی دیگر، با این حال، اکسل مستعد خطاهای انسانی است. چند نفر می‌توانند به صفحه‌گسترده دسترسی داشته باشند، و یک کامای نادرست می‌تواند نتایج نادرست و نتیجه‌ای را به همراه داشته باشد. همچنین خودکار نیست. بنابراین، اگر یک کارمند سازمان را ترک کند، باید شخصی آن کارمند را از صفحه گسترده حذف کند. اکسل همچنین “جذاب ترین قالب” برای ارائه به سهامداران نیست. این نیاز به کپی و چسباندن دستی اطلاعات در ارائه ها دارد که می تواند دوباره منجر به خطا شود و همچنین کار اضافی است.

این همان چیزی است که داده های پایه برای تجزیه و تحلیل جبران شما در اکسل می تواند به نظر برسد.

نرم افزار تجزیه و تحلیل جبران خسارت

نرم افزار مدرن تجزیه و تحلیل غرامت، مدیریت اطلاعات حقوق و دستمزد را یکپارچه و ساده می کند. اکثر شرکت هایی که نرم افزار تجزیه و تحلیل جبران خسارت ارائه می دهند، مبتنی بر ابر هستند. بنابراین، نظرسنجی های حقوق و دستمزد و قیمت های بازار از قبل به سیستم وصل شده و مرتباً به روز می شوند. این کار را آسان تر و به روزتر می کند زیرا حقوق داخلی به طور مداوم در برابر نرخ های بازار بررسی می شود. همچنین دارای تجسم‌ها و ویجت‌های داخلی است که قابل تنظیم هستند، تلاش دستی را کاهش می‌دهند و امکان تصمیم‌گیری سریع‌تر را فراهم می‌کنند.

با این حال، بسیاری از سازمان ها در حال حاضر به بودجه آگاه هستند و نرم افزار تجزیه و تحلیل جبران خسارت می تواند گران باشد. متقاعد کردن تصمیم گیرندگان کلیدی برای سرمایه گذاری در نرم افزار تجزیه و تحلیل جبران خسارت ممکن است چالش برانگیز باشد. از طرف دیگر، هزینه از دست دادن استعدادها بسیار مهمتر است، بنابراین شما همیشه می توانید تصمیم برای سرمایه گذاری در چنین نرم افزارهایی را توجیه کنید، به خصوص اگر شرکت بزرگی هستید.

4. محاسبات را اجرا کنید

محاسبات خود را بر اساس نوع بینش مورد نیاز خود قرار دهید. به عنوان مثال، اگر می خواهید میانگین حقوق در هر منطقه را درک کنید، ممکن است حقوق کل کارکنان را بر تعداد کارمندان آن منطقه تقسیم کنید.

یکی از رایج ترین محاسباتی که در بیشتر تحلیل های جبرانی وجود دارد، نسبت حقوق یا سهمیه مقایسه ای است. این نسبت به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا به طور منصفانه و مطابق با فلسفه سازمان خود به کارکنان پاداش می دهید یا خیر.

فرمول محاسبه نسبت مقایسه در اینجا آمده است:

نسبت مقایسه = (حقوق واقعی / حد وسط محدوده دستمزد) x 100

نتیجه یک درصد خواهد بود. نتیجه 100٪ به این معنی است که کارمند دقیقاً در نقطه میانی نرخ فعلی بازار برای موقعیت معینی که توسط سازمان تعریف شده است، حقوق دریافت می کند. هر چیزی زیر به این معنی است که کارمند کمتر از میانگین دستمزد دریافت می کند، و هر چیزی در بالا نشان می دهد که یک کارمند بالاتر از میانگین حقوق می گیرد.

نوع دیگری از تجزیه و تحلیل می تواند تجزیه و تحلیل حقوق و دستمزد برای تعیین اینکه آیا تفاوت هایی در غرامت هنگام بررسی جنسیت یا نژاد/قومیت وجود دارد یا خیر. متغیرهای خود را برای این تحلیل با دقت انتخاب کنید.

Examples of variables for pay equity analysisExamples of variables for pay equity analysis

5. به چالش ها رسیدگی کنید

چه تجزیه و تحلیل خود را در اکسل انجام داده باشید و چه با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل جبران خسارت، اطلاعات شما را به بینش تبدیل می کرد. در نتیجه، روی تبدیل بینش به عمل برای اعتبار بخشیدن به تحلیل تکمیل شده کار کنید.

به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل ممکن است نشان دهد که برخی از کارمندان حقوق کمتری دریافت می کنند. در افزایش حقوق سالانه بعدی، باید مطمئن شوید که این کارمندان حقوق رقابتی متناسب با همتایان خود دریافت می کنند. ممکن است نتوانید حقوق کارمندانی که اضافه حقوق دریافت می کنند را به صورت ماسبق کاهش دهید، اما در افزایش حقوق آتی این کارمندان شما را راهنمایی می کند.

بینش حاصل از تجزیه و تحلیل نیز باید استراتژی های پاداش و استعداد آینده شما را نشان دهد. به عنوان مثال، اگر حقوق کمتری به دانشمندان داده در شرکت خود می پردازید و علم داده مهارتی در آینده است که نادر است، ممکن است بخواهید کل غرامت را برای دانشمندان داده موجود خود افزایش دهید.

6. نتایج را به اشتراک بگذارید

در نهایت، هنگامی که تجزیه و تحلیل پاداش خود را کامل کردید، زمان آن فرا رسیده است که نتیجه گیری را به کارمندان خود منتقل کنید. شما باید یک استراتژی ارتباطی ایجاد کنید، که تعیین می کند چگونه بینش ها را به کارکنان، مدیران و سهامداران کلیدی منتقل کنید. در اینجا چند نکته در این زمینه وجود دارد:

  • چه کسی باید بداند؟ لازم نیست همه در مورد نتایج بدانند. این را بر اساس هدف تجزیه و تحلیل جبران خسارت تعیین کنید.
  • حال و هوای فعلی چگونه است؟ اگر کارمندان در حال حاضر استرس دارند، ممکن است بخواهید زمینه بیشتری را در ارتباطات خود فراهم کنید. به عنوان مثال، شرکت هایی مانند اینتل، ادوبی و اوبر دریافته اند که کارکنان استرس بیشتری دارند و کمتر در مورد حقوق و دستمزد با مدیران خود در طول یک بیماری همه گیر صحبت می کنند. اگر کارکنان انتظار افزایش دستمزد دارند، اما تجزیه و تحلیل پاداش نشان می دهد که آنها بیش از حد دستمزد دریافت می کنند، ممکن است بخواهید نتایج را با همدلی بیشتری بیان کنید.
  • چه چیزی مورد نیاز است؟ به اشتراک گذاشتن تمام اطلاعات ضروری نیست. نیازی نیست اطلاعات حقوق و دستمزد شرکت های خارجی یا کارمندان داخلی را به کارمندان منتقل کنید. با این حال، شما باید زمینه و بینش هایی را در مورد تجزیه و تحلیل ارائه دهید (به عنوان مثال، تعداد شرکت کنندگان، افزایش کلی در سراسر شرکت، وسعت مطالعه – به عنوان مثال، استفاده از داده های نظرسنجی داخلی و خارجی).
    • همچنین مهم است که در مورد چالش هایی که سازمان تجربه کرده و محیط خارجی بحث شود. برای مثال، یک مطالعه Korn Ferry نشان داد که تنها 35٪ از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفتند که 100٪ کارمندان واجد شرایط افزایش در سال 2021 خواهند بود. محیط خارجی و روند بازار می تواند تأثیر زیادی بر افزایش یا کاهش حقوق داشته باشد.

7. مدیران خود را آموزش دهید

در بیشتر سازمان‌ها، مدیران کسانی هستند که با کارمندان بحث پاداش دارند، نه مدیران منابع انسانی یا پاداش. شما باید مدیران را در موارد زیر آموزش دهید:

  1. نحوه بحث در مورد افزایش یا تغییر ثابت حقوق برای کارمندان.
  2. چگونه می توان ناراحتی کارمندان را پیش بینی کرد و چگونه با آن مقابله کرد.
  3. چیزهایی که نباید گفت و هرگز قول هایی ندادند که نمی توانند به آنها عمل کنند.

از آنجایی که مدیران همیشه مشغول هستند، ممکن است بخواهید یک راهنمای مدیر و یک برنامه ارتباطی ایجاد کنید.

برنامه ارتباطی شما باید شامل عبارات و اصطلاحات واضحی باشد که باید در گفتگوی جبرانی استفاده شود. اجزای دیگری که ممکن است بخواهید در برنامه ارتباطی خود بگنجانید عبارتند از

  • یک موضوع را توسعه دهید – می توانید یک کاریکاتور یا عبارت جذاب مربوط به جبران خسارت در سازمان خود ایجاد کنید.
  • طراحی – می توانید یک نام تجاری و موضوع ثابت برای همه ارتباطات ایجاد کنید زیرا به جبران مربوط می شود. به این ترتیب، می‌توانید بدون در نظر گرفتن بخش، نقش یا محل کار، یک تجربه ثابت برای کارمندان ایجاد کنید.
  • چند کانال – حتی اگر کارمندان عمدتاً با مدیران بحث های حقوق و دستمزد دارند، نباید تنها کانال باشد. کارمندان باید بدانند که می توانند در هر پلتفرم و هر عضوی از تیم رهبری از طریق کانال های متعدد (متن، ایمیل، جلسات خصوصی و غیره) با منابع انسانی صحبت کنند.

کلام پایانی

در نظر گرفتن یک شغل جدید، دریافت حقوق رقابتی مهمترین معیار است. اگر سازمان‌ها می‌خواهند کارمندان بزرگی را استخدام و حفظ کنند، باید غرامت کافی را ارائه کنند. تجزیه و تحلیل جبران خسارت به ایجاد یک استراتژی جبرانی مبتنی بر داده کمک می کند.

اگر می‌خواهید مجموعه مهارت‌های منابع انسانی خود را در آینده اثبات کنید و شایستگی‌های جدید منابع انسانی را توسعه دهید، برنامه گواهینامه همه چیزهایی که می‌توانید بیاموزید را بررسی کنید!

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *