کارمندان شکار غیرقانونی چیست؟ قوانین و نحوه برخورد با شکار غیرقانونی کارکنان

کارمندان شکار غیرقانونی (همچنین به عنوان شکار غیرقانونی کارمند یا شکار غیرقانونی استعدادها نیز شناخته می‌شود) چیز جدیدی نیست، اما همچنان یک روش استخدامی مورد بحث داغ است. و علیرغم آنچه نام آن ممکن است نشان دهد، کاملا قانونی است. اما متخصصان منابع انسانی از آن چه می گویند؟

طبق نظرسنجی Skynova از 600 کارمند تمام وقت با مسئولیت های کارکنان، 71٪ فکر می کنند که کارمندان شکار غیرقانونی صرفاً بخشی از انجام تجارت است. همین درصد نیز آن را به عنوان یک استراتژی استخدام مهم می دانند.

به عنوان یک متخصص منابع انسانی، از آشنایی با شکار غیرقانونی کارکنان – از تعریف، قانونی بودن و اخلاقیات گرفته تا علل و اثرات مختلف آن، سود خواهید برد.

مطالب
شکار غیرقانونی کارکنان چیست؟
آیا شکار غیرقانونی کارکنان غیرقانونی است یا غیراخلاقی؟
10 استراتژی شکار غیرقانونی کارکنان برای حفظ استعداد شما
نحوه برخورد با شکار غیرقانونی کارکنان
نکاتی در مورد نحوه شکار اخلاقی کارکنان
سوالات متداول

شکار غیرقانونی کارکنان چیست؟

شکار غیرقانونی کارکنان به عملکرد قانونی یک کارفرما اشاره می کند که به کارمند یک شرکت رقیب نزدیک می شود تا بخواهد آنها را وادار کند که به شرکت خود بپیوندند. منابع انسانی، استخدام کنندگان، مدیران استخدام و حتی کارمندان می توانند در این عمل مشارکت داشته باشند. برای تحت تأثیر قرار دادن و جذب کارکنان بالقوه، حزب شکار غیرقانونی ممکن است دستمزد بالاتر، مزایای بهتر، فرصت‌های پیشرفت شغلی بیشتر یا هر چیز دیگری را که هدف شکار غیرقانونی می‌خواهد ارائه دهد.

در حالی که شکار غیرقانونی کارکنان در صنایعی که یافتن استعدادها چالش برانگیز است – مانند فناوری و خدمات مشتری – متداول تر است، مطمئناً به آن بخش ها محدود نمی شود. هر شرکتی می‌تواند و هر از گاهی به شکار استعدادها بپردازد.

کارمندان شکار غیرقانونی نیز به کارمندان خارجی محدود نمی شود. شکار غیرقانونی کارکنان داخلی به همان روش عمل می کند، اما شامل نزدیک شدن به پرسنل موجود در سازمان شما برای متقاعد کردن آنها برای ایفای نقش متفاوت در همان شرکت است.

اینکه آیا شکار غیرقانونی کارکنان داخلی قابل قبول است یا خیر به سازمان بستگی دارد. برای جلوگیری از تضاد و حفظ محیط کاری سالم، مجموعه ای از قوانین خاص را در رابطه با شکار غیرقانونی داخلی وضع کنید و از آنها پیروی کنید (به عنوان مثال، همیشه قبل از اینکه به خود کارمند نزدیک شوید، با مدیر یک کارمند صحبت کنید).

نکته HR

یک سیاست در مورد شکار غیرقانونی داخلی ایجاد کنید و آن را با مدیران سازمان خود در میان بگذارید. بر اهمیت این که همه طبق قوانین بازی می کنند تاکید کنید و مردم را تشویق کنید که وقتی چیزی آنها را آزار می دهد یا متوجه می شوند کسی طبق قوانین بازی نمی کند صحبت کنند.

چرا شکار غیرقانونی کارکنان اتفاق می افتد و تاثیر آن چیست؟

شکار غیرقانونی استعدادها اغلب دلایل مختلفی دارد و تأثیرات قابل توجهی بر سازمان مبدأ و دریافت کننده دارد. در زیر به برخی از علل و عوارض متداول شکار غیرقانونی کارکنان اشاره شده است.

علل:

  • تقاضای قوی بازار برای کارگران ماهر در میان عرضه ضعیف
  • عوامل اقتصادی، مانند تفاوت دستمزد بین شرکت های رقیب
  • ارجاع کارمندان – در حالی که هر ارجاعی شامل یک کارمند موجود در شرکت دیگری نمی شود، برخی از آنها این کار را انجام می دهند
  • پیشرفت‌های فن‌آوری – پیشرفت‌ها در منابع و جذب نیرو، یافتن استعدادهای جدید و تعامل با آنها را برای استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام‌کننده آسان‌تر می‌کند.
  • کنارگذاشتن کارکنان – کارمندان غیرمجاز معمولاً نسبت به کسانی که از شغل و کارفرمایان خود راضی هستند در معرض شکار غیرقانونی هستند.

اثرات:

  • از دست دادن دانش، که تقریباً هر بار که یک کارمند شرکت را ترک می کند، اتفاق می افتد
  • پویایی بازار ممکن است تغییر کند، به خصوص اگر شرکت ها پرسنل با مشخصات بالا را غیرقانونی کنند
  • پیامدهای حقوقی بالقوه – اگر کارمند شکار شده در قرارداد فعلی خود شرط عدم رقابت یا توافق نامه ممنوعیت شکار غیرقانونی داشته باشد، ممکن است عواقب قانونی برای آنها و شرکتی که آنها را شکار می کند، داشته باشد.
  • پیامدهای مالی – برای مثال، اگر یک شرکت کوچک تا متوسط، فروشنده برتر خود را از دست بدهد، ممکن است کسب‌وکار زیان مالی قابل توجهی متحمل شود.
  • خطر انتشار اطلاعات داخلی – زمانی که یک رقیب با موفقیت یک کارمند را شکار می کند، خطر افشای اسرار شرکت کارفرمای سابق خود توسط آن کارمند برای سازمان فعلی خود به وجود می آید.

در حالی که این اثرات تا حد زیادی منفی هستند، زیرا بر شرکت‌هایی که کارمندان آنها شکار می‌شوند، تأثیر می‌گذارند، مهم است که به یاد داشته باشید دو جنبه برای این تأثیرات وجود دارد. شرکت‌های مسئول شکار غیرقانونی از مزایای مشابهی مانند کسب دانش و مزیت رقابتی یا بهبود وضعیت مالی خود بهره خواهند برد.

آیا شکار غیرقانونی کارکنان غیرقانونی است یا غیراخلاقی؟

اخلاق شکار غیرقانونی کارکنان قابل بحث است و اغلب به شرایط و نحوه انجام آن سازمان بستگی دارد. همچنین بستگی به این دارد که از چه کسی بپرسید، اگرچه اکثریت قریب به اتفاق متخصصان استخدام آن را به عنوان یک دوره آموزشی می دانند. با این حال، برای مثال، مدیری که کارکنان خدمات مشتری با عملکرد بالا خود را به دلیل شکار غیرقانونی از دست می دهد، احتمالاً در مورد آن احساس متفاوتی خواهد داشت.

کارمندان شکار غیرقانونی در اکثر کشورها غیرقانونی نیستند، به این معنی که در ایالات متحده یا جاهای دیگر قانون خاصی علیه آن وجود ندارد.

آیا می توان به خاطر کارمندان شکار غیرقانونی شکایت کرد؟

اگرچه شکار غیرقانونی کارکنان غیرقانونی نیست، اما می تواند پیامدهای قانونی داشته باشد. این پیامدها به احتمال زیاد در صورتی به وجود می آیند که سازمانی کارمندی را از رقیبی که کارمند با او توافقنامه غیر درخواستی امضا کرده بود اما در نهایت آن را شکسته است، شکار کند.

یک قرارداد غیر درخواستی، معمولاً بین کارفرما و کارمند، کارمند را از حفظ ارتباط حرفه ای با مشتریان و مشتریان کارفرما پس از ترک شرکت منع می کند.

با این حال، همچنین باید توجه داشته باشید که اقدامات برخی شرکت ها برای جلوگیری از شکار غیرقانونی کارکنان، یعنی بندهای غیر رقابتی و توافق نامه های ممنوعیت شکار غیرقانونی، اخیراً در ایالات متحده غیرقانونی شده است.

بسیاری از کارفرمایان برای جلوگیری از پیوستن کارکنان به رقبا برای مدت مشخصی پس از ترک شرکت، بند عدم رقابت را در قراردادهای کاری قید می کنند. از سوی دیگر، قرارداد ممنوعیت شکار غیرقانونی، توافقی است بین شرکت‌های رقیب برای عدم شکار کارکنان یکدیگر.

در ایالات متحده، وزارت دادگستری (DOJ) و کمیسیون تجارت فدرال (FTC) اخیراً موضع محکمی اتخاذ کرده اند و علیه چندین شرکت که چنین توافقاتی را انجام داده اند، اتهاماتی را مطرح کرده اند. در اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا در ماه مه 2024 خلاصه سیاستی را منتشر کرد و بیان کرد که احتمالاً توافقات تثبیت دستمزد و عدم شکار غیرقانونی را دارای اثر ضد رقابتی می داند.

FTC همچنین در آوریل 2024 یک قانون نهایی مبنی بر ممنوعیت عدم رقابت در سراسر کشور صادر کرد. این حرکت برای کمک به “ترویج رقابت، محافظت از آزادی کارگران برای تغییر شغل، افزایش نوآوری و تقویت تشکیل مشاغل جدید” انجام شد. FTC انتظار دارد که این ممنوعیت سراسری منجر به ایجاد بیش از 8500 کسب و کار جدید در سال و درآمد بیشتر برای کارکنان شود.

نحوه برخورد با شکار غیرقانونی کارکنان: 10 استراتژی منابع انسانی

شکار غیرقانونی کارمندان یک جنبه غیرقابل انکار استخدام است. در واقع، 74 درصد از متخصصان استخدام به داشتن کارمندان غیرقانونی اعتراف می کنند و 66 درصد آن را یک مزیت رقابتی می دانند.

با این حال، به‌عنوان یک متخصص منابع انسانی، همچنان می‌توانید اقداماتی را برای کاهش احتمال از دست دادن کارمندان خود در اثر شکار غیرقانونی انجام دهید.

استراتژی های زیر را در نظر بگیرید:

1. رسیدگی به نیازهای کارکنان

کارمندان شاد کمتر تمایل دارند شرکت را ترک کنند. نگرانی‌ها و نیازهای کارکنان را از طریق نظرسنجی‌های منظم، گفتگو با مدیرانشان یا مصاحبه‌های ماندگار درک کنید. سپس، به این نیازها و نگرانی‌ها تا حد امکان سریع و مؤثر رسیدگی کنید.

2. ارائه غرامت رقابتی

بر اساس مطالعه‌ای که توسط مرکز تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) انجام شده است، دلیل اصلی ترک شغل افراد، دستمزد پایین است. مزایای ضعیف نیز در رتبه های بالایی در لیست قرار دارند. به کارمندان یک بسته پاداش رقابتی پیشنهاد دهید تا احتمال ماندن آنها افزایش یابد.

3. فرصت های توسعه شغلی را فراهم کنید

همین مطالعه نشان داد که فقدان فرصت های پیشرفت، دومین دلیل بزرگ استعفای کارکنان است. اجرای یک چارچوب پیشرفت شغلی را در نظر بگیرید تا به کارمندان یک مسیر شغلی قابل مشاهده و فرصت‌های رشد بدهید. این به ایجاد انگیزه در آنها و تقویت تعهد طولانی مدت آنها به شرکت کمک می کند.

4. در قراردادهای کاری (خارج از ایالات متحده) یک بند عدم رقابت لحاظ کنید.

این یک راه مستقیم تر برای جلوگیری از شکار غیرقانونی کارکنان است. یک بند عدم رقابت معمولاً بیان می کند که کارمند نمی تواند پس از استعفا از شرکت برای مدت معینی (اغلب چند ماه) برای یک رقیب کار کند.

با این حال، در واقعیت، اغلب به جای اجتناب کامل، شکار غیرقانونی کارکنان را به تعویق می‌اندازد. استخدام‌کنندگان هنوز با موفقیت کارمندانی را که چنین قراردادهایی را امضا کرده‌اند، شکار می‌کنند – آنها پس از آن استعفا داده و به دستور کارفرما به مرخصی باغ می‌روند.

همانطور که در بالا ذکر شد، ایالات متحده شرکت های غیررقابتی را ممنوع کرده است، اما آنها هنوز در نقش های خاصی در بقیه جهان بسیار رایج هستند. به عنوان مثال، در اروپا، تا زمانی که محدودیت های آنها از نظر منطقه جغرافیایی و دوره زمانی که در طی آن کارمند شکار شده نمی تواند برای یک رقیب کار کند، معقول باشد، از نظر قانونی الزام آور تلقی می شوند.

5. پیشنهاد متقابل را در نظر بگیرید

اگر یک رقیب یکی از بهترین عملکردهای سازمان را شکار می کند، می توانید پیشنهاد متقابلی را برای ماندن آنها در نظر بگیرید. این به دو دلیل اصلی ایده آل نیست: همکاران کارمند ممکن است آن را غیرمنصفانه تلقی کنند و شرکت باید از شرایطی که باعث تمایل کارمند به ترک می شود جلوگیری می کرد. با این حال، در واقعیت، بسیاری از شرکت‌ها برای حفظ استعدادهای برتر پیشنهادهای متقابل ارائه می‌کنند و گاهی اوقات جواب می‌دهد.

6. از کارمندان بخواهید یک قرارداد غیر درخواستی امضا کنند

این یک روش غیرمستقیم تر برای جلوگیری از شکار غیرقانونی کارکنان است و عمدتاً برای فروشندگان استفاده می شود. یک قرارداد غیر درخواستی، کارمندان را از تماس با مشتریان کارفرمای سابق خود باز می دارد. این بدان معناست که در صورت استعفا باید پایگاه مشتریان خود را از ابتدا ایجاد کنند، که می تواند آنها را از ترک کارفرمای فعلی خود منصرف کند.

قراردادهای غیر درخواست تا زمانی که معقول باشند قابل اجرا هستند، اگرچه آنچه معقول تلقی می شود ممکن است از یک حوزه قضایی به حوزه قضایی دیگر متفاوت باشد. ممکن است یک سازمان بخواهد قبل از اقدام، یک وکیل با تجربه را برای تعیین اینکه چه چیزی معقول است و چه چیزی منطقی نیست، استخدام کند.

7. یک طرح تشویقی تهیه کنید

یک برنامه تشویقی کارکنان به خوبی طراحی شده می تواند حفظ و تعامل را افزایش دهد و در نتیجه شانس شکار استعدادها را کاهش دهد. از این ایده های تشویقی کارکنان برای کمک به اجرای یک برنامه تشویقی جامع و موفق کارمند استفاده کنید.

8. تقویت شفافیت و ارتباطات منظم

وقتی مدیران شفاف هستند و به طور منظم با کارمندان ارتباط برقرار می کنند، احتمال پیشرفت آنها در شرکت فعلی شان بیشتر است. همچنین اگر رقیبی سعی در شکار آنها داشته باشد، به احتمال زیاد به مدیران خود می گویند.

9. افزایش استقلال کارکنان

خودمختاری در محل کار، مشارکت و انگیزه کارکنان را افزایش می‌دهد و به نوبه خود نرخ گردش مالی را کاهش می‌دهد. کارمندانی که استقلال دارند تصمیم بگیرند که چه زمانی، کجا و چگونه می‌خواهند کار خود را انجام دهند – تا جایی که انجام این کار ممکن است – احتمال کمتری دارد که در جای دیگری به دنبال کار باشند.

10. بر شناخت کارکنان تاکید کنید

مطالعه‌ای توسط گالوپ و ورک‌هومن نشان داد که شرکت‌هایی که تلاش‌های خود را برای شناسایی کارکنان دوبرابر کرده‌اند، شاهد کاهش ۲۲ درصدی میزان غیبت بوده‌اند. ایجاد یک برنامه موثر برای شناسایی کارمندان می تواند به شما کمک کند تا نرخ گردش مالی را به حداقل برسانید و نرخ نگهداری را به حداکثر برسانید.

نکاتی در مورد نحوه برخورد با شکار غیرقانونی کارکنان

علیرغم بهترین تلاش شما برای حفظ کارمندان، سازمان شما احتمالاً در برخی مواقع شکار غیرقانونی کارکنان را تجربه خواهد کرد. در اینجا نحوه برخورد با آن آمده است:

تشکر و تبریک به کارکنان خروجی

مهم است که نسبت به کارمندانی که استعفای خود را ارائه می دهند مهربان باشیم تا آنها با یک نکته مثبت کار را ترک کنند. شغل جدیدشان را به آن ها تبریک می گوییم و از کمک هایشان به شرکت تشکر می کنیم.

به آنها یک آفبورد عالی بدهید

Offboarding یک فرصت عالی برای اطمینان از اینکه کارکنان در شرایط دوستانه با سازمان باقی می مانند. این کارمندان بیشتر احتمال دارد از شرکت تعریف کنند و حتی در آینده بازگردند. چک لیست آف بورد ما را بررسی کنید تا به شما کمک کند فرآیند آف بورد خود را اصلاح کنید.

مشخص کنید که چرا آنها را ترک می کنند

مصاحبه خروج بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند آفبورد است. کارفرمایان را روشن می کند که چرا یک کارمند تصمیم به ترک شرکت گرفته است. همچنین آنها را در مورد تجربیات کارمند در دوران تصدی خود مطلع می کند و به آنها فرصتی می دهد تا بیشتر بیاموزند و شانس شکار غیرقانونی را در آینده به حداقل برسانند.

در تماس باشید

از کارمندان ترک بپرسید که آیا می خواهند در تماس باشند. اگر چنین است، آنها را به صفحه آلوم شرکت در لینکدین اضافه کنید، آنها را در مجموعه استعدادهای خود قرار دهید و آنها را به لیست پستی فارغ التحصیلان اضافه کنید. به این ترتیب آنها از آخرین اخبار و تحولات درون سازمانی به روز می شوند.

نحوه شکار اخلاقی کارکنان

همانطور که آمار نشان می‌دهد، استخدام‌کنندگان از کارمندان شکار غیرقانونی به عنوان یک استراتژی برای جذب استعدادهای برتر به سازمان‌ها استفاده می‌کنند، به خصوص وقتی صحبت از نقش‌های بسیار تخصصی باشد. اگر تیم استعدادیابی شما از این استراتژی استفاده می کند، در نظر بگیرید که چگونه می توانید این کار را از نظر اخلاقی و بدون سوزاندن هیچ پل انجام دهید.

در اینجا اقداماتی وجود دارد که می توانید برای شکار غیرقانونی کارکنان از نظر اخلاقی انجام دهید:

  1. استعدادهای مناسب را شناسایی کنید: حضور آنلاین نامزدهای بالقوه، مانند پروفایل های لینکدین و انجمن های خاص صنعت را بررسی کنید. از فیلترهای جستجوی پیشرفته برای محدود کردن گزینه های خود و تهیه لیستی از نامزدهای احتمالی استفاده کنید. در رویدادهای شبکه و کنفرانس های صنعتی شرکت کنید. این رویدادها می تواند به شما کمک کند با متخصصان ارتباط برقرار کنید و نحوه تعامل آنها با دیگران در زمینه کاری خود را مشاهده کنید. توصیه های شخصی کارکنان فعلی نیز می تواند معدن طلا برای شناسایی استعدادهای برتر باشد.
  2. شروع تماس: با احتیاط و احترام ادامه دهید. با برقراری ارتباط از طریق پلتفرم های حرفه ای مانند لینکدین یا انجمن های خاص صنعت شروع کنید. پیام خود را شخصی سازی کنید تا علاقه واقعی به مهارت ها و تجربیات آنها نشان دهید. از ارسال هرزنامه به نامزدها با پیام های عمومی خودداری کنید، زیرا این امر می تواند به اعتبار شما آسیب برساند.
  3. به رابطه کارمند و کارفرما احترام بگذارید: اطمینان حاصل کنید که ارتباط شما با نامزدهای احتمالی محرمانه و محرمانه است. از تحت فشار قرار دادن آنها برای تصمیم گیری عجولانه یا افشای اطلاعات حساس در مورد کارفرمای فعلی خود اجتناب کنید.
  4. آرزوهای شغلی آنها را درک کنید: گفتگوهای باز و صادقانه در مورد اهداف و آرزوهای شغلی خود را تشویق کنید. نسبت به تعهدات فعلی آنها همدلی و درک داشته باشید و تاکید کنید که هدف اصلی شما حمایت از رشد حرفه ای آنهاست. با حفظ این احترام، اعتماد و اعتبار را نزد هر نامزد و کارفرمای فعلی آنها ایجاد می کنید.
  5. ارائه شفافیت در طول فرآیند استخدام: با یک فرآیند مصاحبه کامل و شفاف شروع کنید. مراحل مربوطه، از غربالگری اولیه تا تصمیم گیری نهایی را به وضوح توضیح دهید. برای هر نامزد یک جدول زمانی واقع بینانه ارائه دهید و آنها را در طول فرآیند در جریان بگذارید. از دادن وعده های دروغین یا اغراق در مزایای نقش خودداری کنید. در مورد چالش ها و فرصت هایی که با این موقعیت پیش می آید صادق باشید.
  6. یک پیشنهاد قانع کننده آماده کنید: پیشنهاد شما باید فراتر از حقوق باشد. گزاره ارزش کلی را در نظر بگیرید. فرصت‌های رشد، تعادل بین کار و زندگی، فرهنگ شرکت و هر مزیت منحصر به فردی که شرکت شما ارائه می‌دهد را برجسته کنید. نمونه هایی از چگونگی پیشرفت کارکنان فعلی در سازمان شما ارائه کنید تا پیشنهاد شما جذاب تر شود.
  7. شفاف باشید: هنگام ارائه پیشنهاد، شفافیت کلیدی است. بسته‌های پاداش، مسئولیت‌های شغلی و فرصت‌های رشد را به وضوح ترسیم کنید. آماده پاسخگویی به سوالاتی باشید که نامزدها ممکن است برای ایجاد اعتماد و نشان دادن تعهد شرکت شما به توسعه حرفه ای خود داشته باشند.

نکته HR

بهترین کارفرمایی باشید که می توانید باشید تا کارمندان شما نخواهند به رقبا روی آورند.

برای جمع بندی

در حالی که نمی توانید به طور کامل از شکار غیرقانونی کارکنان اجتناب کنید – چه کارمندان شرکت شما هدف باشند یا شرکت شما کارمندان رقبا را شکار کند – می توانید خود را برای این احتمال آماده کنید تا به بهترین نحو ممکن از عهده آن برآیید. از هماهنگی با نیازهای کارکنان گرفته تا تعیین تعهدات قراردادی در برابر شکار غیرقانونی استعداد، می‌توانید اثرات منفی احتمالی شکار غیرقانونی را بر سازمان و نیروی کار آن به حداقل برسانید.

سوالات متداول

شکار غیرقانونی کارکنان چیست؟

شکار غیرقانونی کارکنان، شیوه تماس فعالانه با کارکنانی است که در حال حاضر توسط رقبای سازمان شما استخدام شده اند تا سعی کنید آنها را متقاعد کنید که به شرکت شما بپیوندند.

آیا شکار غیرقانونی کارکنان غیراخلاقی است؟

این بستگی به نحوه برخورد یک شرکت با کارکنان شکار غیرقانونی دارد و از چه کسی می‌پرسید. به عنوان مثال، استخدام متخصصان احتمالاً مشکلی برای شکار غیرقانونی کارمندان نخواهد داشت زیرا بسیاری از آنها آن را یک استراتژی مهم استخدام می دانند.

آیا شکار غیرقانونی کارکنان غیرقانونی است؟

عمل شکار غیرقانونی کارمندان خود غیرقانونی نیست. با این حال، در برخی موارد، شکار غیرقانونی کارکنان می تواند پیامدهای قانونی داشته باشد (به عنوان مثال، اگر کارمند متخلف با پیوستن به یک رقیب، بند عدم رقابت با کارفرمای سابق خود را نقض کرده باشد).

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *