فرهنگ سلسله مراتبی: راهنمای آموزنده برای منابع انسانی

سلسله مراتب، چگونگی ساختار جوامع در طول تاریخ بشریت بوده است. به زمینه تجاری نیز ترجمه شده است. فرهنگ سلسله مراتبی در سازمان ها از طریق ساختاری شبیه هرم برای وضوح و کارایی تلاش می کند.

فرهنگ سلسله مراتبی در یک زمینه تجاری چیست و چگونه منابع انسانی می تواند عناصر آن را در یک سازمان ارتقا دهد؟

بیایید شیرجه بزنیم

مطالب
فرهنگ سلسله مراتبی چیست؟
ویژگی های کلیدی فرهنگ سلسله مراتبی
نمونه هایی از فرهنگ سلسله مراتبی
مزایای فرهنگ سلسله مراتبی
معایب فرهنگ سلسله مراتبی
آنچه که منابع انسانی می تواند برای ترویج عناصر فرهنگ سلسله مراتبی انجام دهد

فرهنگ سلسله مراتبی چیست؟

فرهنگ سازمانی سلسله مراتبی با ساختار، رویه های مجموعه و سطوح اختیار مشخص می شود. کارمندان جایگاه خود را در زنجیره فرماندهی می دانند – چه کسی در برابر آنها پاسخگو است، به چه کسی گزارش می دهند و قوانین چیست.

شرکت‌های صنایع مالی، بهداشت و درمان و نفت و گاز اغلب از فرهنگ سلسله مراتبی پیروی می‌کنند تا ریسک را مدیریت کنند، پایدارتر باشند و کارآمدتر عمل کنند.

سلسله مراتب یکی از چهار نوع فرهنگ سازمانی است که در چارچوب ارزش های رقابتی تعریف شده است. چارچوب این انواع فرهنگ را ایجاد می کند:

  • فرهنگ ادوکراسی – ابتدا کارها را ایجاد کنید/انجام دهید
  • فرهنگ قبیله ای – همکاری کنید/کارها را با هم انجام دهید
  • فرهنگ سلسله مراتبی – کنترل/انجام کارها به درستی
  • فرهنگ بازار – رقابت/سریع کارها را انجام دهید
Hierarchy CultureHierarchy Culture

برای اکثر سازمان ها متداول است که بیش از یک نوع فرهنگ را شامل می شود، اما معمولاً فرهنگ غالب در شرکت وجود دارد.

شما باید نوع ساختار سازمانی را انتخاب کرده و بسازید که با کسب و کار و اهداف شما مطابقت داشته باشد. در حالی که تحول فرهنگی یک فرآیند تغییر چالش برانگیز است، اما در نهایت منجر به افزایش عملکرد سازمانی و سودآوری شرکت شما خواهد شد.

ویژگی های کلیدی فرهنگ سلسله مراتبی

  • ساختار رسمی با سطوح روشن از اختیار و کنترل از بالا به پایین – طراحی سازمان های سلسله مراتبی با مدیر عامل در راس شروع می شود، سپس مدیریت میانی و سپس رهبران تیم اعضای تیم را هدایت می کنند. مدیریت ارشد تمام تصمیمات تجاری را تعیین می کند. از مدیریت میانی گرفته تا کارکنان سطح پایه، همه باید مسئولیت هایی را انجام دهند که به انجام این تصمیمات کمک کند.

    با تمرین این رویکرد که عملکرد کارکنان را بر اساس وضعیت شغلی و سلسله مراتب می سنجد، رهبران احساس می کنند که کارکنان با تجربه تر قابل اعتماد هستند و احتمال بیشتری برای تصمیم گیری درست دارند.

  • فرآیندهای تثبیت شده ای که عملکرد روان را امکان پذیر می کند – نقش های مدیریتی واضح تر هستند، بنابراین به کارکنان کمک می کند سطوح مختلف رهبری را درک کنند. طراحی سلسله مراتبی برای مشاغل بزرگ مناسب است. یک زنجیره فرمان به خوبی تعریف شده می تواند به جلوگیری از سردرگمی کمک کند و منجر به هماهنگی بیشتر شود.
  • قوانین، سیاست‌ها و نقش‌های تعریف‌شده‌ای که بر کار افراد حاکم است – قوانین به‌طور دقیق اجرا می‌شوند تا کارکنان مسئولیت‌های خود را درک کنند و در قبال اقدامات خود در سطوح مختلف مدیریتی پاسخگو باشند.

    شرکت هایی با فرهنگ سلسله مراتبی به سنت ها و قوانین برای اجتناب از خطرات، جلوگیری از خطاها و مدیریت شکست ها پایبند هستند. معمولاً شرکت‌هایی که در صنایع پرخطر مانند نفت و گاز، بهداشت و درمان و مؤسسات دولتی هستند، از این نوع فرهنگ شرکتی سود می‌برند.

    رعایت بهترین شیوه ها و فرآیندهای تجاری برای موفقیت و بهره وری یک شرکت حیاتی است.

  • ثبات : جهت ها، اهداف و انتظارات روشن از مقامات – در سازمان های سلسله مراتبی، ثبات و کنترل ضروری است. به عنوان مثال، مدیران به کارکنان در مورد وظایف روزانه خود آموزش می دهند و انتظارات روشنی را ایجاد می کنند.

    ارزش‌های سازمانی به طور مداوم رعایت می‌شوند، یک کد رفتاری ایجاد می‌کنند و انتظارات را برای هر کارمند تعیین می‌کنند.

نمونه هایی از فرهنگ سلسله مراتبی

نظامی

در ارتش سلسله مراتب و زنجیره فرماندهی مشهود است. افراد در یک رتبه خاص کار می کنند و هر موقعیتی به فرد بالاتر از آن گزارش می دهد. نقش ها و فرصت های ارتقاء به وضوح تعریف شده است.

موسسات مالی بزرگ (مانند ولز فارگو و گلدمن ساکس)

مانند ارتش، موسسات مالی مانند بانک های سرمایه گذاری در یک سلسله مراتب سخت و سفت و سخت عمل می کنند. هر رتبه بسیار مهم است و مسئولیت های فردی دارد.

به گفته اندرو گاتمن، نویسنده کتاب «چگونه یک بانکدار سرمایه‌گذاری باشیم: استخدام، مصاحبه، و یافتن شغل»، رتبه در بانک‌ها موقعیت اجتماعی متفاوتی بین عناوین شغلی است.

به عنوان مثال، در سلسله مراتب بانکداری سرمایه گذاری ایالات متحده، سطح ورودی، موقعیت تحلیلگر است و پس از آن یک معاون، معاون ارشد، مدیر عامل ارشد در نهایت به عنوان بالاترین موقعیت قرار دارد.

نظام های سیاسی

سیستم های سیاسی تضمین می کنند که همه موقعیت های خود را درک می کنند تا بتوانند وظایف خود را انجام دهند. با این حال، بوروکراسی و تشریفات اداری تصمیم گیری را پیچیده می کند، که ممکن است منجر به تاخیر در اقدامات شود.

کلیساها

پادشاه بالاترین جایگاه را در کلیسای انگلیکن به خود اختصاص می دهد و پس از آن اسقف اعظم، اسقف، دینداران و معاونان قرار دارند. هر نقش دارای مسئولیت های خاصی در محدوده های تعیین شده است.

این افراد ممکن است با کسب تجربیات جدید از تحصیل و آموزش در وظایف خود رشد کنند.

مزایای فرهنگ سلسله مراتبی

محیط کار پایدار بسیاری از مردم در محیطی که دقیقاً می دانند چه انتظاری داشته باشند و چه کاری انجام دهند خوب عمل می کنند.

افرادی که در کارهای روزمره پیشرفت می کنند، کار معتبر را جذاب می یابند. آن‌ها می‌دانند که چه زمانی قرار است در محل کار خود حضور داشته باشند، بر روی وظایف خود کار کنند، ساعت کاری را انجام دهند و تمام شوند. آنها همچنین برای امنیت ارزش قائل هستند زیرا می دانند از آنها چه انتظاری می رود.

یک زنجیره فرمان روشن تصمیم گیری روان است زیرا مردم می دانند چه کسی مسئول چه کاری است و تصمیم می گیرد که چه کاری انجام دهد.

از آنجایی که بر زنجیره فرماندهی تاکید شده است، کارمندان می دانند که در کجا ایستاده اند، به چه کسی گزارش دهند و چه کسی به آنها گزارش می دهد.

وقتی کارکنان احساس مالکیت نسبت به شغل خود کنند، داشتن شفافیت در مسئولیت ها منجر به رضایت شغلی می شود. همچنین فرآیندهای کاری را کارآمدتر می کند که به رشد کسب و کار کمک زیادی می کند.

مسیرهای شغلی و ارتقاء به خوبی تعریف شده است در فرهنگ سلسله مراتبی، کارمندان می توانند به معنای واقعی کلمه «از نردبان شرکت بالا بروند» و انگیزه دارند که خودشان را برای ارتقای رتبه ثابت کنند.

از آنجایی که پیشرفت شغلی ارزشمند است، افراد برای بهبود و یادگیری مهارت‌های جدید تحت فشار قرار می‌گیرند. آنها آموزش های مربوطه را کسب می کنند و مسئولیت های بیشتری را برای ترفیع می پذیرند.

با ارتقاء، پیشرفت در موقعیت و مزایا، یک انگیزه عالی برای کارکنان است.

امنیت شغلی کارکنان با داشتن مسئولیت‌های روشن و کار معمولی، تمایل دارند به شرکت‌هایی که در آن کار می‌کنند وفادار بمانند. آنها احساس امنیت می کنند زیرا تا زمانی که وظایف خود را انجام دهند، حقوق دریافت می کنند.

معایب فرهنگ سلسله مراتبی

انعطاف ناپذیری با فرهنگ و بوروکراسی سفت و سخت، پاسخ سریع به تغییرات آسان نیست. ممکن است در انطباق با تصمیمات جدید بازار، روندهای صنعت یا پیشرفت های فناوری تاخیر وجود داشته باشد. این یک چالش است، به ویژه در دوران همه گیری، تورم، و استعفای بزرگ.

حرکت آهسته مدیریت بالاتر می تواند برای برخی از کارمندان یا حتی مشتریان ناامید کننده باشد. این عدم انعطاف می تواند بر بهره وری، انگیزه و عملکرد نیروی کار تأثیر منفی بگذارد.

ایجاد سیلوهای سازمانی ساختار رسمی ممکن است به عدم همکاری در بخش‌های مختلف کمک کند.

در محیط کسب‌وکار امروزی، که کار تیمی بسیار ارزشمند است، شرکت‌های سلسله مراتبی ممکن است دستاوردهای کمتری داشته باشند زیرا کمی کندتر عمل می‌کنند. تیم‌ها به‌طور مستقل کار می‌کنند، بنابراین از مزایای کار مشترک، مانند مشارکت و حفظ کارکنان بالاتر، محروم می‌شوند.

رقابت تیمی نیز ممکن است به وجود بیاید زیرا تیم ها به صورت انفرادی عمل می کنند. هرچه سهام برای هر تبلیغ بیشتر باشد، رقابت تنگ‌تر است. به این ترتیب، اهداف بخش ممکن است بر دیدگاه شرکت غلبه کند.

فقدان نوآوری و تفکر گروهی یک سلسله فرماندهی سفت و سخت می تواند مردم را برای ارائه ایده های خود بی انگیزه کند و فقط با هر چیزی که رهبری پیشنهاد می دهد موافقت کنند.

فرهنگ شرکتی که به شدت توسط افراد بالاتر کنترل می‌شود، ممکن است کارکنان سطح ابتدایی را از بیان ایده‌های تازه منصرف کند، که می‌تواند مانع نوآوری شود. فقدان نوآوری منجر به از دست دادن مزیت رقابتی شرکت ها می شود.

آنچه که منابع انسانی می تواند برای ترویج عناصر فرهنگ سلسله مراتبی انجام دهد

اگر به درستی اجرا شوند، سازمان‌هایی با فرآیندهای مشخص، سطوح اختیار و مسیرهای شغلی برای کارکنان، به ماشین‌هایی تبدیل می‌شوند که برای موفقیت آماده شده‌اند. چگونه می توانید به عنوان بخش منابع انسانی، جنبه های فرهنگ سلسله مراتبی را در کسب و کار خود ارتقا دهید؟

1. به کارکنان کمک کنید مسیرهای شغلی خود را ترسیم کنند

کارمندان شما باید چیزی برای کار داشته باشند. عدم رشد شغلی و توسعه حرفه ای یکی از دلایل اصلی ترک شرکت ها توسط افراد است.

فرض کنید به کارمندان خود نشان می دهید که چگونه می توانند در سازمان پیشرفت کنند و برای رسیدن به آن چه کاری باید انجام دهند، مانند مشاوره و برنامه های آموزشی. در این صورت، شانس خود را برای حفظ آنها افزایش می‌دهید و در عین حال سازمان خود را با توسعه مهارت‌هایی که نیاز دارید، محافظت می‌کنید.

2. نمودارهای سازمانی را ایجاد و به اشتراک بگذارید

داشتن نمودارهای سازمانی به روز که کارکنان می توانند به آنها دسترسی داشته باشند به آنها کمک می کند تا نقش ها، مسئولیت ها و زنجیره فرماندهی سازمان را درک کنند. که منجر به همکاری روان تر می شود.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که زنجیره فرماندهی و فرآیندهای تجاری شما کامل است، بدون شکاف یا تناقض.

به طور مشابه، هر بخش باید اهداف روشنی داشته باشد، همانطور که توسط C-suite بررسی و تایید شده است.

3. مدیران را برای تعیین انتظارات توانمند کنید

مدیران کارآمد انتظاراتی را تعیین می کنند تا اعضای تیم بدانند برای چه چیزی تلاش می کنند. مدیران باید اهداف و نتایج را بیان کنند تا کارکنان بفهمند چه کاری باید انجام دهند.

به همین دلیل، ایجاد اهداف و نقاط عطف مشترک برای پیگیری پیشرفت ضروری است. به این ترتیب، کارکنان شما نسبت به اقدامات خود آگاه و پاسخگو می شوند.

4. استراتژی جبران خسارت خود را دقیق تنظیم کنید

در شرکت هایی با فرهنگ سلسله مراتبی، استراتژی جبران خسارت قابل پیش بینی، سازگار و دارای تمرکز بلندمدت است.

به عنوان مثال، تفاوت حقوق جزئی در بین مجریان خوب وجود دارد. کسانی که رتبه عملکرد پایین تری دارند، افزایش حقوق بسیار کمتری دارند. و کارمندان ستاره یا ترفیع یا افزایش شدید حقوق دریافت می کنند.

قوانین و اصول روشنی برای نحوه محاسبه و اعطای افزایش حقوق توسط سازمان وجود دارد. شما می توانید برخی از پاداش ها و پاداش ها را بر اساس سطح کارمند (کارمندان، مدیران، مدیران ارشد و غیره) متمایز کنید.

کلام پایانی

هدف فرهنگ سلسله مراتبی پرهیز از ابهام و ایجاد قواعد و هنجارهای مبتنی بر ساختار برای تشویق نظم، کارایی و سازگاری است. در حالی که این نوع ساختار اغلب به عنوان سفت و سخت و قدیمی دیده می شود، بسیاری از سازمان ها از تقسیم روشنی از مسئولیت ها و فرآیندهای ایجاد شده برای انجام کار به شیوه ای کارآمد سود می برند.

وقتی متوجه شدید که چه نوع فرهنگ سازمانی به بهترین وجه از اهداف تجاری شما پشتیبانی می کند، می توانید استراتژی هایی برای هدایت فرهنگ به آن سمت ایجاد کنید.

Gem Siocon یک بازاریاب دیجیتال و نویسنده محتوا است که متخصص در استخدام، بازاریابی استخدام و L&D است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *